Wat is de ideale leeftijd voor het inrijden van een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:40

Ja dat begrijp ik goed. Wel deste spannend en leuk natuurlijk.
Ik heb mijn 3,5 natuurlijk nog maar kort dus dat wordt eerst eens een tijdje 'leren kennen' fase. :D Grote barbaar ben je dan als je er dan meteen op stapt. Dit wordt ook mijn 1e keer inrijden dus ik ben mij goed aan het oriënteren. Ik wil het wel zelf graag doen. (tenzij het helemaal mis gaat en ik het vertrouwen helemaal kwijt raak, maar daar ga ik niet vanuit)

Vanuit mijn opleiding heb ik geleerd dat het eigenlijk heel lang duur eer dat de groeischijven helemaal weg zijn. Daarbij is het natuurlijk wel een grote belasting op hun rug dus ik ben denk ik mede daardoor ook wel heel voorzichtig.

Anike

Re: Wat is de ideale leeftijd voor het inrijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:42

het blijft toch een meningskwestie. Iedereen heeft andere werkwijze in het houden van paarden/omgang met paarden.

Dat neemt natuurlijk niet het natuurlijke groei proces af wat bij elk dier gelijk is. :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:45

Absoluut! Daarom ook in het discussie topic :D

Juist, omdat het gelijk is, en steeds meer kennis is in de wereld ben ik zo benieuwd hoever die meningen uit elkaar liggen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:46

Ik vind het ook zo'n onzin dat schijnbaar een ijslander pas vanaf z'n 5e mag worden beleerd en een ''normaal'' paard al vanaf z'n 3e. Imo zijn diegene die ''bedacht'' hebben dat ijslanders pas vanaf 5 mag veel slimmer geweest.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:52

Citaat:
De leeftijd van uw paard
Begin pas met het beleren van uw paard als deze drie jaar, of ouder is. Een paard dat jonger is dan drie jaar heeft zijn botten en spieren nog niet voldoende ontwikkeld om iemand te kunnen dragen op zijn rug. Het ene paard is eerder volwassen dan het andere paard, dit moet u zelf inschatten, u kunt eventueel advies vragen aan een veearts of andere deskundige

Bron http://dier-en-natuur.infonu.nl

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:24

Ik ben wel benieuwd wat jullie onder 3 of 4 jaar verstaan.....

Is dat wanneer het paard en 3 of 4 jaar wordt?????
Of is dat het jaar waar in het paard 3 of 4 wordt??????

Want als je een paard van als je het een 3 jarige noemt in het jaar waar in hij 3 wordt kan hij nog wel is 2,5 jaar zijn....... ik vraag me af of jullie daar ook op letten........

Ben benieuwd

waldfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:33

Mijn merrie is door omstandigheden pas op haar 6de ingereden, ze was dus helemaal volgroeid!
mijn ruin daar in tegen is op zij 3 jaar begonnen en was (blijkbaar)nog niet helemaal volgroeid, hierdoor heb ik een tijd uit gelegen met hem ;( ik wacht dus liever tot ze wat ouder zijn(niet te oud), maar dit hangt natuurlijk van paard tot paard af ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:35

Als ik het over een 4 jarige heb is het paard dus daadwerkelijk (minimaal) 4 jaren oud; 3,5 valt bij mij onder de 3 jarige.

b000tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:38

Ik vind dat het vooral ligt aan het paard zelf, ik heb mijn verzorgpaard met haar twee en half klaar gaan maken zodat ze als drie was langzaam de stap konden gaan maken van erop gaan, dan eerst rustig alles op gaan bouwen. Ik weet dat dit erg vroeg was maar ze was er wel klaar, omdat ze qua bouw al aardig sterk was, en ze was verschrikkelijk slim, dus als je de tweede dag een routine deed die erg leek op de dag ervoor ging de zelf lopen, van nu gingen gisteren draven en alles, dus ze gaf gewoon zelf al aan dat ze meer uitdaging nodig had. Maar dus pas toen ze drie was erop gaan zitten, daarvoor was allemaal werk van aan het hoofdstel wennen, aan het zadel wennen, beide ophebben, dubbelen lijnen om sturen te snappen. Maar als ze er nog niet klaar voor was geweest hadden we langer gewacht.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:42

ik reken altijd vanaf de geboorte datum. Niet zoals het KWPN vanaf 1 januari.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:46

Pas vanaf 5 jaar, en dan bedoel ik ook echt 5 jaar. Eerder zijn de groeischijven in rug en benen absoluut nog niet gesloten.

Overigens is de titel van je topic geen stelling maar een vraag ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:51

Roos_M schreef:
Beste bokkers,

Wat vinden jullie van bovenstaande stelling?

Ik weet dat de meningen enorm verschillen. In de disciplines; western, drafsport, maar binnen de engelse rijstijlen ook.

De een vind dat een paard jong beleerd moet worden omdat hij anders gaat puberen en moeilijker is in de omgang. De ander vind weer dat het voor de gewrichten en botgroei beter is om te wachten.

Ik ben sinds kort in het bezit van een 3,5 jarige en wil haar gaan beleren vanaf haar 4e jaar. En dan niet meteen erop maar alles op het gemakkie want ik heb geen haast. Ik denk zelf dat het beter is voor de ontwikkeling om nog even te wachten.

Wat vinden jullie en vooral; waarom?

Wij beleren ze vanaf hun 3de jaar. En was laatst op een discussieavond waar deze vraag ook werd gesteld. Er was een dierenarts in het panel. En die zei dat dit ook de beste leeftijd is.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:55

Frieswytske wat was zijn argumentatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:01

Als ik zelf een pony zou beleren zou ik kijken naar hoe hij groeit en dan rond 4 jaar rustig aan beleren, daarvoor zou ik wel al zadelmak maken en grondwerken denk ik. (op een laag pitje uiteraard)

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:07

Mijn verzorgpony heb ik zadelmak gemaakt en ingereden omdat de eigenaar niet kan rijden, Ze is beleerd op haar 8ste ;)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:08

Mijn paard is net als alle paarden op 1 januari 4 geworden (al is het eigenlijk pas in augustus). Ik ben toen langzaam begonnen met zadelmak maken en ruitermak maken. Ik "rij" nu 2 keer per week een kwartiertje/ 20 minuten. Mijn paard is redelijk volwassen in haar koppie en lichaam. Toch ga ik echt nog niet langer rijden. Ik rij puur voor het krijgen van de routine en dat vind ik nou eenmaal makkelijker te leren nu ze nog net niet in de pubertijd is. (En ze vind het trouwens ook heel erg leuk).

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:10

DDDara schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie onder 3 of 4 jaar verstaan.....

Is dat wanneer het paard en 3 of 4 jaar wordt?????
Of is dat het jaar waar in het paard 3 of 4 wordt??????

Want als je een paard van als je het een 3 jarige noemt in het jaar waar in hij 3 wordt kan hij nog wel is 2,5 jaar zijn....... ik vraag me af of jullie daar ook op letten........

Ben benieuwd

Ik zeg meestal dat mijne nu 3,5 jaar oud is :+

Mijn paard is geboren in augustus 2010. Nu zou ze dus officieel 4 zijn maar daar ben ik het niet geheel mee eens. Dus vanaf januari zeg ik die halve erachteraan :D

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:12

Ik ben een voorstander van eerst beleren op de grond wijken voor druk zadel erop enz.
Je kunt de beginselen al rustig op de grond leren.
Dan kun je ook kijken naar het gedrag in hoeverre het paard zijn aandacht erbij kan houden.
Met 3.5 kun je er wel op zitten mits het paard dat aankan en pas met 4 jaar en sommige 5 jaar pas echt beginnen met het rijden.
Ik zelf heb hier goede ervaringen mee en het paard kan dan aangeven in hoeverre hij er aan toe is.
Een paard inrijden in zes weken ben ik geen voorstander van.

terrilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:15

ik heb een paardje die volgende maand 2 jaar word... mijn planning is om pas rond zijn 5e te gaan inrijden omdat ook ik vanuit mijn opleiding heb meegekregen dat de groeischijven in de rug pas tussen het 5e en 7e levensjaar sluiten dus als je het te vroeg gaat belasten er meer kans is dat ze op latere leeftijd sneller last van rugproblemen krijgen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:02

edit typo

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:03

Neon schreef:
Frieswytske wat was zijn argumentatie?

Daar ben ik ook benieuwd naar. Het kan niet zo zijn dat 3 jaar beter is dan 6 jaar.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:20

capopjekop schreef:
De ideale leeftijd bestaat niet. De ene is eerder geestelijk volwassen dan de andere. Persoonlijk begin ik pas met 3,5 met longeren etc. Dat vind ik gevoelsmatig een fijne leeftijd. Maar mijn shet was erg jong in de kop en met hem ben ik pas serieus aan het werk gegaan vanaf zijn 4e. Mijn andere pony is weer met de 3 beleerd, maar dat had mijn pa toentertijd geregeld, ik was toen nog een stuk jonger.

een paard van 3 zit niet meer volop in de groei. Dat is alleen de eerst 18 maanden echt van kracht. Daarna gaat de groei een stuk minder snel. Sommige delen zijn al '' af' maar begrijp wel je punt.

Ik vind 3 jaar een mooie leeftijd. Als de kans er is om op het land te zetten erna, helemaal lekker!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:29

MissDonna schreef:
capopjekop schreef:
De ideale leeftijd bestaat niet. De ene is eerder geestelijk volwassen dan de andere. Persoonlijk begin ik pas met 3,5 met longeren etc. Dat vind ik gevoelsmatig een fijne leeftijd. Maar mijn shet was erg jong in de kop en met hem ben ik pas serieus aan het werk gegaan vanaf zijn 4e. Mijn andere pony is weer met de 3 beleerd, maar dat had mijn pa toentertijd geregeld, ik was toen nog een stuk jonger.

een paard van 3 zit niet meer volop in de groei. Dat is alleen de eerst 18 maanden echt van kracht. Daarna gaat de groei een stuk minder snel. Sommige delen zijn al '' af' maar begrijp wel je punt.

Ik vind 3 jaar een mooie leeftijd. Als de kans er is om op het land te zetten erna, helemaal lekker!

Een 3 jarige kan zomaar nog 10 cm groeien, vind ik toch wel de moeite..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:30

[quote="b000tje"]Ik vind dat het vooral ligt aan het paard zelf, ik heb mijn verzorgpaard met haar twee en half klaar gaan maken zodat ze als drie was langzaam de stap konden gaan maken van ero, omdat ze qua bouw al aardig sterk

Wauw jij hebt rontgenogen en kan zien dat ze al helemaal volgroeid en dus sterk is zo jong? Knap hoor!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:36

Zat laatst met iemand te praten die zei dat die geen groene 5 jarige koopt 'want die zijn te sterk met inrijden'. Serieus, sinds wanneer gaat rijden om kracht op die manier?

Ik vind geen ideale leeftijd, maar ik rijd niet veel dus in principe moet ieder paard mijn rijden aankunnen, of ze nu 3 en in de groei zijn, of 8 en uitgegroeid.

Ik wil zelf een 2,5 jarige kopen (minder jaren op de weide nodig, maar wel nog groen) en die op de wei laten staan, af en toe in de zomer opstappen. Voor ik het eerst erop ga wil ik hem graag 3 hebben, of ik moet al letterlijk 'even zitten', wat met mijn 50/60 kg geen kwaad kan. Serieus rijden vind ik pas echt wat vanaf 5 jaar.