waar/hoe? binnen hele korte tijd,leren paardrijden,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:48

pegro schreef:
Heb vanaf februari gemiddeld 3 lessen per week gehad, (1 privé les en 2 lessen in de groep)
Lopen }>
/ draven, (lichtrijden/doorzitten) gaat heel aardig,(ontspanning is er vaak wel) inclusief sturen,
les was telkens wisselend op 1 van de 4 paarden, dus geregeld op een "moeilijk" paard,die zich af en toe niet liet sturen door mij...
In galop krijgen is nog heel lastig en als ik al in galop geraak is er geen stabiele zit
Welke manieren zijn er om dat "alles" ,draf,galop vice versa
binnen korte tijd te leren? in een paar middagen?
wie zou wel es dergelijke lessen geven...(want ik wil dit voorjaar in buitenland vrijwilligerswerk doen op paardenboerderij)

voor de mensen die te snel hebben gelezen

pegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:50

LadyMadonna schreef:
Vanwaar die haast?

wil dit voorjaar op een paardenboerderij mee werken,
inclusief de paarden rijden om ze in conditie te houden

pegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:52

miezelke schreef:
Dit kan nog wel eens een leuk topic worden... :D
(wacht op de horde bokkers die eerst afschuwelijk verontwaardigd gaan zijn over de vraag, en daarna jou met een priemende vinger gaan terechtwijzen dat je niet kan leren paardrijden op enkele middagen maar dat daar jaaaaren en jaaaaren over gaan. En dan ga je op je knieën moeten zeggen dat je ze gelijk hebben, en dat je nooit ofte nooit meer zo 'n verfoeilijke vraag gaat stellen. Veel succes! +:)+)

(Edit: oh nee, ze zijn er al!)

raar dat mensen van een vraag verontwaardigd raken.... {:}

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:52

Enige manier is het zoveel mogelijk doen, liefst met privéles. Je bent er natuurlijk al mee bezig, meer kan je denk ik niet doen. Veel verschillende paarden rijden en zo vaak mogelijk. Je hoeft echt geen jaren te rijden om een paar een beetje redelijk door de bak te kunnen sturen. Hoe meer uren je kunt maken, hoe beter.

Misschien ook slim om wat boeken te lezen, zodat je de theorie achter het rijden ook beter gaat begrijpen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:53

pegro schreef:
miezelke schreef:
Dit kan nog wel eens een leuk topic worden... :D
(wacht op de horde bokkers die eerst afschuwelijk verontwaardigd gaan zijn over de vraag, en daarna jou met een priemende vinger gaan terechtwijzen dat je niet kan leren paardrijden op enkele middagen maar dat daar jaaaaren en jaaaaren over gaan. En dan ga je op je knieën moeten zeggen dat je ze gelijk hebben, en dat je nooit ofte nooit meer zo 'n verfoeilijke vraag gaat stellen. Veel succes! +:)+)

(Edit: oh nee, ze zijn er al!)

raar dat mensen van een vraag verontwaardigd raken.... {:}

Tja, zo gaat dat in Boktland...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:56

Poeh, ja ik lees het nog eens en idd.. dit voorjaar op een paardenboerderij de paarden zelfstandig gaan rijden als je nog zo weinig ervaring hebt lijkt me toch niet heel handig..
Lessen op een manege is wel heel erg anders dan zelfstandig met paarden aan de slag zijn.
Ik heb vroeger veel en lang gereden, daarna 10 jaar 'pauze' gehad en pas weer begonnen en voor mij is het al lastig, ondanks de eerdere jarenlange ervaring.
Ik zou het nu niet eens aandurven om zelfstandig verschillende paarden te gaan rijden voor iemand.
Zien ze dat op de paardenboerderij dan wel zitten? Daar vragen ze toch ook iemand voor met flink ervaring met paarden?
Je kan zoals ik al zei echt wel een beetje basis leren in een paar weken maar je leert echt niet genoeg om meerdere paarden in conditie te houden. Kan je niet beter wat anders zoeken en jezelf de tijd gunnen om ervaring op te doen? Voor je het weet draait het uit op een grote teleurstelling..

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:57

je bent al aardig op weg.
veel kilometers maken, en zelf goed (event. ook theoretisch in verdiepen)
Op de grond spieren trainen/uitrekken.
Zo kun je aardig wat dingentjes versnellen.

Doet me trouwens aan een programma denken (brits volgens mij) van een boel jaar terug waarop mensen binnen een week (?) leerden rijden en dan een bepaald doel hadden zoals een parcours springen (en dan bedoel ik geen 40cm. maar zeker 80)
Is trouwens ook nog steeds een boek van Learn to ride in a week (ofzoiets) :P

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:57

Ik denk dat je plan te ambitieus is. Je hebt sinds februari 3x per week les. Aannemende dat dat elke keer een uur is, heb je dus nu zo'n 24 uur gelest? Tenzij je bijzonder getalenteerd bent, en dat blijkt niet uit je openingspost, is het niet haalbaar om in het voorjaar, het is nu maart dus binnen twee maanden, te verwachten dat je op een paardenboerderij geheel zelfstandig verschillende paarden in de drie gangen zal kunnen rijden. Vrijwilligerswerk op een paardenboerderij klinkt helemaal gaaf maar ik denk dat je je, als je dat gaat doen, vooral moet richten op de omgang met paarden (dus stallen uitmesten, paarden poetsen, van en naar de wei brengen etc.) en dan af en toe rijden met het doel een prettige rit te ervaren.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:01

pegro schreef:
LadyMadonna schreef:
Vanwaar die haast?

wil dit voorjaar op een paardenboerderij mee werken,
inclusief de paarden rijden om ze in conditie te houden

Dan zou ik behalve lessen ook wat dagen mee gaan lopen bij een manege of stal. Ik had ook een vriendin die 'nieuw' was in de paardenwereld en zo'n half jaar reed op een manege. Ging perfect dus had ze ook haar stage geregeld bij een manege.

Daar ging het echter mis, ze had nog nooit met verschillende termen, tuig en ander materiaal gewerkt. Raakte in paniek toen ze met twee paarden aan de hand moest lopen om ze naar de wei te brengen omdat het paard lastig begon te doen. etc Dus mijn tip, ga ook meelopen om alle kneepjes te leren van het verzorgen, hanteren etc.

pegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:06

[/quote]
raar dat mensen van een vraag verontwaardigd raken.... {:}[/quote]
Tja, zo gaat dat in Boktland...[/quote]
Eigenlijk net als bij paard,want DIE kan je zeker verkeerd vragen (heb ik al geleerd ;( )

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:07

Heel veel doen!

Sommige mensen hebben er ook gewoon gevoel voor. Ik heb iemand de basis aan geleerd die graag met zijn vriendin op buitenrit (bij een verhuur, begeleid op brave dieren) wilde kunnen, deze reed les 2 los in stap, draf en galop zonder het paard te belemmeren. Dus ja het kan wel..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:09

Ook al wil je binnenkort op een paardenboerderij of iets lopen,dan zal je toch niet binnen een korte tijd de basis leren, of het nou leuk klinkt of niet,je kan het niet mooier maken dan dat het is.

Misschien kan je daar juist je ervaring op doen,want ook bij paarden komt veel en veel meer kijken als alleen het rijden, waar het nu op lijkt is dat je het alleen voor het rijden doet.

De basis is juist de verzorging,leer eerst hoe je een paard moet verzorgen,borstelen hoeven uitkrabben etc etc. Gewoon veel oefenen en aangeven dat je nog geen tot weinig ervaring hebt en je graag wilt leren en zo veel mogelijk oefenen. Dat is de enige manier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:10

Zal ik dan maar eens een positieve tip geven? Zitlessen aan de longe nemen, en zonder beugels. Dat gaat in ieder geval sneller verbetering geven dan extra lessen 'los' want dan moet je alles zelf doen. Met 1-2 zitlessen per week aan de longe naast nog 1 privéles of groepsles zul je meer opschieten. Als je beter zit, zal het los rijden en sturen ook sneller verbeteren.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:12

Rij uren maken!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:22

Ik ga mee met (de meeste) bovenstaande reacties. Maar kijk anders ook eens op http://www.eik.nl zij verzorgen spoedcursussen van een week waarin je een paar keer per dag privéles hebt en waar je verder ook op vrijwillige basis mee mag helpen met het reilen en zeilen op de manege. Er staan ook enkele recensies op waar je misschien wat aan hebt.
Ik zal niet zeggen dat je daardoor ineens een topruiter bent, want dat kan zoals hierboven genoemd natuurlijk niet, maar het kan je misschien wel helpen je doel te behalen.

Mioux

Re: waar/hoe? binnen hele korte tijd,leren paardrijden,

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:22

(let wel op spierpijn als je gaat rijden voor eerste keer zeker langere tijd achter elkaar of vaker op 1 dag hihi)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:29

Welkom! :wave:
Wat leuk dat je daar wil gaan werken.
Naast veel kilometers op de paardenrug maken (waar je zo te lezen al druk mee bezig bent) zou je voor jezelf ook nog diverse oefeningen kunnen doen om je balans te verbeteren. Ook is een goede conditie geen overbodige luxe als je veel wil gaan paardrijden.
Er zijn een boel oefeningen die je gewoon thuis komt doen die je kunnen helpen bij het ontwikkelen van een goede rijvaardigheid. Dit betekent niet dat je ineens stukken beter gaat rijden, maar een zetje in de goede richting is nooit verkeerd.
Je zou eens op google kunnen zoeken naar oefeningen die bij je passen.
Succes!

Edit: buikspieren zijn ook geen overbodige luxe ;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:30

Hoe je dat snel kan leren? Niet.
Er gaan heel veel uren en kilometers voorbij wil je eindelijk goed en stabiel zitten in de galop.
Ik heb 8 jaar rij ervaring en ik heb heb het nog niet 100 % onder de knie

Wel kan ik je aanraden zo veel mogelijk te rijden voor die tijd dat je naar het buitenland gaat. En als je er aan toe bent misschien oefenen zonder beugels

Succes in ieder geval! +:)+
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 26-03-14 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:31

Mioux schreef:
waar het nu op lijkt is dat je het alleen voor het rijden doet.

Dat lijkt iid zo, het gaat me zeker ook om de omgang met de dieren.
Dat gebeurt op de manege waar ik ben ook wel,het op/afzadelen,lukt nu wel..+ poetsen.
Het liefst zou ik bij een natuurlijks, zoals parelly/ centered riding achtigs doen.....
maar dan ben je een behoorlijke tijd bezig voor dat je je gaat rijden....
dus draai ik het om, eerst rijden en later leren paard vriendelijker omgaan met het dier
maw uitgaan van samenwerken ipv DWANG cq geweld toepassen naar paard
ps weet weinig van natuurlijk paardrijden
Laatst bijgewerkt door pegro op 26-03-14 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:35

pegro schreef:
Mioux schreef:

Dat gebeurt op de manege waar ik ben ook wel,het op/afzadelen,lukt nu wel..+ poetsen.

Realiseer je wel dat het op en afzadelen + poetsen een minuscuul deel is van de werkzaamheden en verzorging die je moet verrichten op een stal. Heb je bijvoorbeeld al ooit paarden aan het halstertouw geleid? (bijv het naar de wei brengen en halen), de trailer op of af gelopen met een paard? een stal uitgemest? Weet je wat je moet doen als je een paard aan het halstertouw hebt, of bijvoorbeeld in een stal en deze gaat zich lastig/gevaarlijk gedragen? Een kleine medische cursus is ook geen overbodige luxe.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:39

Ibbel schreef:
Zal ik dan maar eens een positieve tip geven? Zitlessen aan de longe nemen, en zonder beugels. Dat gaat in ieder geval sneller verbetering geven dan extra lessen 'los' want dan moet je alles zelf doen. Met 1-2 zitlessen per week aan de longe naast nog 1 privéles of groepsles zul je meer opschieten. Als je beter zit, zal het los rijden en sturen ook sneller verbeteren.

Dit wilde ik ook zeggen. :j
Beste tip tot nu toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:48

Zitlessen nemen en als het even kan alle dagen rijden tot het voorjaar. Ligt er ook een beetje aan welk niveau qua rijden er van je verwacht word op die boerderij. Als het gaat om jonge paarden dressuurmatig door te rijden, kun je het wel schudden maar als het recreatief is moet je dan toch al een heel eind kunnen komen. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:11

pegro schreef:
Mioux schreef:

Het liefst zou ik bij een natuurlijks, zoals parelly/ centered riding achtigs doen.....
maar dan ben je een behoorlijke tijd bezig voor dat je je gaat rijden....
dus draai ik het om, eerst rijden en later leren paard vriendelijker omgaan met het dier
maw uitgaan van samenwerken ipv DWANG cq geweld toepassen naar paard
ps weet weinig van natuurlijk paardrijden

Dat is helaas niet de logische weg. Je kunt pas goed paardrijden als je weet hoe een paard beweegt, hoe een paard reageert en hoe je met een paard communiceert.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:22

Rij nu 6 jaar en heb nog steeds niet de galop onder de knie.Het ziet er simpel uit paardrijden,maar dat is het niet.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:25

Ga je wel al lang om met paarden? Anders zou het handig zijn om inderdaad een paar dagen op een stal of manege mee te lopen, zodat je in ieder geval meer leert in de omgang met paarden.
Je zal hoogst waarschijnlijk meer naast de paarden staan dan dat je erop zal zitten ;)