Springpaard te goed voor de eventing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:42

Ten eerste brengt een goed springpaard over het algemeen veel meer op dan een geweldig eventingpaard. Het komt er dus op neer, dat je misschien voor het geld van je goede minder ervaren springpaard, een hele fijne ervaren eventer met veel potentie kunt kopen.

Met een springpaard op lager niveau (B, L, M) af en toe ter afwisseling eventing rijden kan inderdaad juist goed zijn, om hem wat dapperder te krijgen. Maar een bloedvoorzichtig springpaard blijft vaak te hoog springen, terwijl een eventer dicht bij de hindernis moet blijven en met de benen door struiken moet durven springen. Zo'n paard verliest dus niet alleen tijd op de sprong, maar zal zich ook veel meer belasten dan een andere.

Het komt er eigenlijk dus wel op neer dat een goede eventer net iets minder voorzichtig dan een goed springpaard moet zijn. En dat is iets wat ze soms ook wel worden door het hoge tempo waarin de hindernissen genomen worden icm het aan mogen raken van de hindernissen.

De reacties van die mensen begrijp ik dus wel en er zit een kern van waarheid in.
Als je dochter dus meer eventing ambities heeft, zou ik het paard verkopen en een of twee goede eventers aanschaffen. Heeft je dochter toch meer spring ambities, dan zou ik dit paard houden en af en toe een laag crossje rijden ter afwisseling.

Succes met de keuze!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 16:58

Ik weet niet hoe bekend jullie zijn met Bilzen maar dit zijn beide instructeurs die zelf internationaal gepresteerd hebben, de een in de eventing en de andere in de gewone jumping dus daar heb ik toch wel vertrouwen in. Die man die hem wil kopen is niet iemand van Bilzen. Wij zijn super tevreden over de school en de begeleiding. De meesten die de school een slechte naam proberen te bezorgen hebben het niet gered want het is hard werken.
Een andere eventer heeft tegen haar gezegd dat ze niet weet wat ze onder haar kont heeft.

Natuurlijk kunnen we het geld goed gebruiken maar ik gun het mijn dochter ook om zelf hoog te kunnen gaan rijden en, eerlijk is eerlijk, een paard met deze kwaliteiten kunnen wij niet zomaar terugkopen. We hebben nogal geluk gehad met dit paard. Ze heeft haar andere paardje verkocht om verder te komen in de sport en reken maar dat ze daar gek van was. Dus ze kan wel verkopen als het nodig is.
Als zij er natuurlijk straks mee gaat presteren wordt hij alleen maar meer waard en zal hij op een dag echt wel van eigenaar gaan wisselen mits hij gezond blijft.

Zo te lezen zijn de meningen nogal verdeeld over het wel of niet verliezen van de voorzichtigheid.

Ze wil in principe bij de politie en in bijberoep met de paarden verder. Als je zelf op een hoger niveau hebt gereden wordt je natuurlijk wel serieuzer genomen.

Wilde posten en lees net jouw bericht Schoentje. Jij hebt mijn dochter op facebook, het gaat om een Douglas nakomeling :) Kan me wel vinden in jouw uitleg en verhaal.

Ze heeft er nog een staan, ook springgefokt maar volgens de kenners, nu toch nog, kwalitatief wat minder en wel geschikt voor de eventing. Paard straalt veel meer bloed uit. De Douglas staat echt in het vierkantsmodel. Het zou daarom een optie kunnen zijn om daar verder de eventing mee in te gaan en de andere voor het springen te houden en daar samen mee te gaan groeien. Het is namelijk ook nog eens een paard met een fantastisch karakter. Dan zou ze haar ambitie met dit paard moeten verleggen maar dan moet ik inderdaad wel weten dat het echt beter is om hem uit de eventing te houden.

Schoentje

Re: Springpaard te goed voor de eventing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:31

Zoals ik al zei, is af en toe een crosstraining en een sgw op lager niveau juist goed.
Wordt het hoger dan M (in Nederland) dan moet het tempo omhoog en dan wordt het ook belangrijker dat het paard economischer gaat springen. Ook zou ik bij een goed springpaard na een sgw even weer extra trainen op de controle en de mogelijkheid genoeg omhoog ipv naar voren te springen op de sprong.

Wie is je dochter dan? Dan zoek ik haar eens even op op Facebook.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:55

Haar naam heb ik je via pb gegeven.

Haar streven was inderdaad wel om veel hoger in de eventing te gaan rijden maar als dit echt kwalijk is voor de kwaliteit voor het paard zou ze voor het leuke inderdaad wel laag kunnen blijven crossen en verder gaan in de eventing met het andere paard.

Voor ons als papa en mama is dit natuurlijk best onbekend terrein. We willen dochter alle kansen bieden maar dan wel op die manier dat het paard zijn talent gevolgd wordt.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:33

Lastige beslissing Percy, er zijn zowel voor- als nadelen aan het een als aan het ander (lekker duidelijk dit :+ ) En was het nu maar mogelijk om in de toekomst te kijken.....
met huidige 2 paarden gaat ze haar opleiding kunnen afmaken (als beide niets overkomt)
met 1 kan ze hoger in de springsport terecht.....waar liggen haar ambities, hoe ver kan de combinatie uberhaupt geraken?
met beide heeft ze plezier in de eventing, maar dit zou voor 1 paard nadelig kunnen zijn....

Wat is de prioriteit, die van het paard of die van de dochter :-) Misschien lees je uit deze regel al wat mijn beslissing zou zijn ;-) Ik zou beide houden (ook de dochter :+ ) het geeft haar de meeste kansen om de opleiding af te maken, en als ze door haar paarden kansen heeft om hogerop te komen is dat alleen maar mooi meegenomen!

Je zou dit potentieel goede springpaard nu kunnen verkopen en je zult voor het geld waarschijnlijk best wel een goed paard terug kunnen kopen voor haar opleiding, maar zoals je zelf al aangeeft, je hebt geluk met de aanschaf van dit paard. Je kunt dit geluk aan een ander geven of je kunt hopen dat dit paard je dochter en haar carriere geluk brengt.
Het blijft altijd gokken ;-)

KellZeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:53

maximuss schreef:
Persoonlijk zou ik me nog niet teveel vastpinnen op een sporttak met dit paard, een jong paard krijgt imo best een zo compleet mogelijke opleiding.
Mijn trainer leidt zijn jonge paarden op in de 3 disciplines (hogere dressuur, **eventing, min 1m40 jumping), welliswaar zonder financiële of sportieve druk, maar hij krijgt hier altijd heel sterke, veelzijdige paarden door.

Helemaal mee eens, ik ben een eventing ruiter en met meerdere karakters bloedlijnen en niveau's rijd ik eventing.
Als je goede traing volgt van een echte eventing expert zoals bondscoach Martin Lips kom je heel ver. En ik vind zelf ook dat hoe meer flexibel je paard is met verschillende takken van de sport hoe beter die loopt en zeker ook later verkoopt.

De meeste echte springpaarden kennen alleen snelheid en hoogte, maar bij eventing leer je samen techniek opbouwen. Het heeft tijd nodig om samen te leren, maar als je goed oefent en de tijd geeft voor allebei kan je heel ver komen! Niet zomaar cross parcousen rijden, het heeft wel meer training nodig als spring parcours

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:05

@percy: wil ze gewoon bij de politie of specifiek bij de cavalerie?
In het eerste geval zit ze serieus verkeerd op een paardenschool en in het 2de geval gaat ze dan enkel ingezet worden om paarden en/of ruiters op te leren. Dus daar heeft ze de (hogere) sport sowieso niet voor nodig.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 23:31

Maximuss: ze wil gewoon bij de politie en eventueel bij de beredenen. En daarnaast wil ze iets bereiken in de sport. Dat heeft niets te maken met haar wens om bij de politie te gaan werken. Er zijn er maar weinigen die fulltime in de paarden kunnen werken en daar een salaris uit te kunnen halen. Een leuk paard gaat dat niet veranderen.

Jola heeft wel gelijk. Fijn dat je reageert. Wij hebben per ongeluk een beter paard gekocht dan we in eerste instantie dachten en gaan we die dan nu verkopen voor een leuk bedrag of gunnen we ons kind een kans. Ik hou graag mijn dochter :D En ik geef haar dolgraag een kans. Voor ons staat haar geluk voor op, dan hebben wij maar wat minder luxe.

Keelzeg: ik ben het eigenlijk best wel met je eens en ik waardeer jouw reactie ook heel erg maar wij staan dus nu op een keerpunt. Mijn dochter traint niet bij Martin Lips, ze staat nog maar aan het begin. Zij
heeft echt wel een ambitie maar die moet niet ten koste gaan van het paard.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:41

Ik zou het paard echt in het springen laten, of dit nu onder je dochter of een andere ruiter is. Als je er véél geld voor kan vangen zou ik al helemaal doen en eventueel van dat geld een goede eventer kopen. Als het goed is houd je nog geld over, en je dochter een top eventer.

Ik zou niet met een geweldig springpaard eventing gaan doen, zou het eeuwig zonde vinden, je dochter kan even goed met een ander paard starten in eventing.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:59

Onderschat niet dat op hoog niveau rijden heel erg veel geld kost en als amateur met 1 paard is het uberhaupt lastig om aan de start te komen.

Zeker omdat je dochter nu nog aan de basis staat zou ik er denk ik voor kiezen om dit paard te verkopen nu mensen er zo enthousiast over zijn. Van dat geld kun je altijd 1 of 2 fijne paarden terugkopen (en de rest zet je op de bank) waarop je dochter ervaring op kan doen en als het dan op Z/ZZ-niveau goed gaat kun je altijd nog opnieuw investeren. Een kwaliteitvol paard vanuit niets naar de top rijden is maar voor weinigen weggelegd en als er onderweg iets mis gaat dan zakt de waarde erg hard.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:10

@percy: Op welke ternijn wil ze bij de politie gaan? Want ze zal tijdens de opleiding namelijk weinig tijd hebben voor haar paarden laat staan voor de sport, da's misschien goed om in gedachten te houden bij beslissingen over het al dan niet aankopen/ verkopen van paarden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:17

SuperStar123 schreef:
Paarden worden van Eventing juist heel erg voorzichtig, ze zullen daardoor ook minder snel op kijken in het spring parcours.

Uhm nee ze worden minder voorzichtig, omdat ze op een gegeven moment door hebben dat boomstammen en struiken glijden of meegeven.
Ze krijgen er wel meer "lef" van inderdaad.

TS weet je wat het is, als je echt een klap geld kan krijgen, dan zou ik zeggen : doen. Over een week krijg je het er wellicht niet meer voor.
Daarbij komt wel nog dat ie ook eerst nog goedgekeurd zal moeten worden voor die kopers, en bij afkeur zit jij misschien met een afgekeurd paard te kijken.
Dus bedenk goed wat je wilt, er zijn zat paarden maar een klik met ruiter is ook enorm belangrijk.

HuyanaJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:26

Wow , dan heb je wel een heel goed springpaard :))
Ik zou ook jou paard voor je laten springen in de springsport en er een eventing paard bij kopen
:j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:40

Hebben wij ook te horen gekregen over ons springgefokte paard, zonde dat je man er samengesteld mee rijdt, dan verpest je hem en wordt hij onvoorzichtig op de sprong. Ik ben van mening dat het prima kan, die van ons laat echt niet ineens zijn benen hangen omdat hij het springparcours in gaat. Hij weet prima het verschil tussen de cross en het springparcours. Voor jullie is nu verkopen een optie, maar houden en ermee gaan crossen kan imo prima :j de eventing sport is nog steeds heel erg in opkomst. Een goed eventing paard gaat doorgaans voor minder weg dan een top-springpaard maar er is echt wel een markt voor eventingpaarden. Kijk alleen maar naar de wedstrijden voor jonge eventingpaarden, en de KWPN die er speciale veilingen voor organiseert.

Voordeel van een eventingpaard tov een spring of dressuurpaard vind ik zelf dat ze doorgaans niet snel ergens van opkijken. Dat maakt dat het fijne paarden in de omgang en met rijden zijn. En idd wat KellZeg ook al aangeeft, ze zijn breed inzetbaar wat de markt ook groter maakt. Groot voordeel is dat je zelf ook een handigere ruiter wordt van crossen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 14:15

Na dit schooljaar moet ze nog drie jaar naar school en het is natuurlijk niet zeker of ze meteen bij de politie kan en of ze wordt aangenomen.

De meningen zijn nogal verdeeld lees ik.
Ik denk niet dat ze zelf de absolute top wil gaan behalen maar het is natuurlijk wel handig om zelf wat hoger gereden te hebben als je instructrice wordt met een papier op zak waarmee je tot op hoog niveau mag les geven. Ben je wel wat geloofwaardiger.

Het is natuurlijk een risico om het paard niet te verkopen maar voorlopig is zij er niet mee uitgereden en is dit het ideale paard om de basissport mee te doorlopen. Daarna kunnen we dan verder zien.

Mijn man en ik gunnen haar dit paard en natuurlijk is geld leuk maar niet zaligmakend. We waren niet van plan te verkopen op dit moment en daar blijven we bij. Hij zal ooit wel verkocht gaan worden maar we vinden het nu nog veel te vroeg.

Punt is inderdaad of hij zijn waarde gaat behouden als hij hoger in de eventing mee gaat draaien. Daar zijn toch twijfels over.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:38

Hoe het paard zich gaat ontwikkelen is niet te voorspellen, dat kan hier niemand, alleen wellicht zijn ervaringen geven met zijn eigen paard. Het paard kan wat onvoorzichtiger worden. Een te voorzichtig paard kan zich bij eventing ook negatief ontwikkelen - bijvoorbeeld door borstels die hij niet wil aanraken. Geen standaard recept dus.

Ik weet niet over wat voor paard (jaargang, welk niveau) we spreken - maar om vooraf over internationale toppers te praten is prematuur.

Ga je voor het geld - dan zou ik het paard persoonlijk eens stallen bij een voor mij bekende ruiter en kijken wat er in zit. Verkopen via een gerenommeerde handelsstal als je wat extra wilt hebben.

En hoger in de springsport komen? Wat is hoog? 125, 130, 135, 140?

Veel success :-) *\o/*

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 14:47

Bij hoog denk ik meer aan 1.60m. 1.20m is maar m-niveau, dat is nou niet bepaald hoog te noemen.
Hij gaat in april mee doen met de jonge paarden competitie voor zesjarigen, dat is 1.25m. en schijnt technisch niet zo simpel te staan.

Waar ik niet genoeg kennis voor heb en wat de kenners wel zien is een enorm goede techniek in combinatie met kracht en het juiste karakter. Deels zien wij dat wel maar niet goed genoeg.

Hij is niet gekocht voor het geld, natuurlijk is het leuk als hij straks geld gaat opleveren maar hij is gekocht voor mijn dochter om haar opleiding mee te doen en zich te ontwikkelen in de sport. Door dat bod zijn we alleen gaan twijfelen of we hem verder moeten laten gaan in de eventing. Dat hij de eerstkomende jaren niet verkocht zal worden staat zo goed als vast.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:55

Persoonlijk geloof ik niet echt in het "ontdekken" van toppaarden. De fokkerij en de sport zijn tegenwoordig dermate verweven dat de echte toppers niet meer in de handen van particulieren "vallen", die paarden worden na de opfok of na het zadelmak maken direct doorgesluisd naar de pro's.
Ik denk dat jullie een paard hebben dat hier een of twee niveaus onder staat, nog altijd een paard met veel kwaliteiten maar net niet genoeg voor de top. Op nationaal niveau zul je hier wrs een leuk paard aan hebben.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:56

Percy schreef:
Hij bood aan om een goed eventingpaard voor mijn dochter te kopen en nog een flink bedrag er bij als hij dit paard maar in handen kreeg.

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wat ik weet is geld verdienen in de paarden lastig zat. Hard werken voor karig salaris enz. Als er dan met de handel wat verdiend kan worden zijn dat net even de krenten in de pap.

Je dochter zit in een hippische opleiding, lijkt me een prima leermoment dat het zo z'n voordelen heeft als een paard op het juiste moment van eigenaar wisselt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 15:05

Ze heeft net een paardje van eigenaar laten wisselen om daar een ander paard voor terug te kopen. Met dat dier had ze een hele goede band en daarmee heeft ze een heel traject doorlopen. Ze kan dus wel verkopen.

Hippische opleiding in combinatie met middelbare school. We zien wel hoe het loopt maar in principe zal ze van de paarden geen hoofdberoep gaan maken.

Dit paard is een toevalstreffer maar dat verhaal ga ik hier niet uitgebreid neerzetten. Fokker wist wel wat hij gefokt had. Is een zeer ervaren fokker die vrij bekend is. Hij heeft het paard aan iemand gegund maar die heeft hem niet zo handig doorverkocht door omstandigheden.
Handelaar handelt alleen maar in zeer goede paarden met heel veel potentie.

We hebben wat dat betreft gewoon heel veel geluk gehad.

Het gaat ons ook niet zozeer om waar hij wel of niet komt te staan maar of het wel of niet zonde is om er eventing mee te blijven rijden. Voor mijn dochter is dit paard een geweldige kans om ervaring op te doen. Ze is een goede amazone dus ze zal hem zeker niet verrijden. Ze krijgt uiteraard veel begeleiding.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:23

Aangenomen dat je dus idd een toppaard hebt staan dan nog heeft je dochter niet de ervaring om een dergelijk paard naar de top te brengen. Dus is het of het paard in training zetten bij een grote naam of dochter en paard in training "zetten" bij een grote naam. En dus niet bij de instructeurs in Bilzen maar bij een echt gerenommeerde trainer/ ruiter.
Ik heb even in je profiel gekeken en het zijniwel redelijk zware warmbloedjes die jullie gekocht hebben voor oa de eventing, zeker op een hoger niveau zal ze toch baat hebben bij een paard met wat meer (vol) bloed in zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:38

Je wilt je dochter een goede kans geven hoger te komen en zich goed te ontwikkelen? maar ze heeft wellicht geen ambities om internationaal te gaan rijden?

Waarom heeft ze met dit paard dan meer kans dan met ieder ander paard op de opleiding? Ik bedoel ze rijdt nog basis toch? daar wordt dan toch van verwacht dat elk gezond paard dit kan?

En hoe is het paard in de eventing op dit moment? als het idd zo voorzichtig is met springen levert ze dan niet teveel tijd in met het paard?
Gaat dat dan niet juist haar belemmeren om hoog te komen in de eventing-sport?

Niemand kan in de toekomst kijken, dat wat je nu kan krijgen voor het paard krijg je wellicht niet meer over een paar jaar.
En of het paard nou meer waard gaat worden of in waarde gaat dalen als je dochter er mee in de springsport of eventing hangt ook nog af van hoe gezond het paard blijft.
Het blijft een gok die je maakt.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:39

Ik ben gaan googlen en heb video's gevonden van je paard en dochter..
Ik zie idd een zeeeeer voorzichtig paard, maar het baart me wel zorgen als zij hier zelf de 6j mee wilt gaan rijden.. Daarvoor zie ik nog vrij veel misse afstanden.. En ik denk dat regelmatig een misse afstand icm een vaste hindernis er voor kan zorgen dat zo'n paard wel gaat stoppen.. Begrijp me niet verkeerd he, ik mis ook nog regelmatig een afstand en dat is ook helemaal niet erg, maar ga dan niet te snel hoog rijden.. 1m60 durf ik zo echt niet te zeggen.. Ik denk wel dat het paard veel potentie heeft om internationaal te lopen.. Ik zou dus ook verkopen en zelf een ervaren eventing paard kopen.. Maar dat ben ik :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:59

Toppaarden kunnen wel bij particulieren belanden hoor. Meestal door een gebrek aan training wordt het paard onder zijn marktwaarde verkocht, want de professionele ruiters stappen niet zomaar op een groen paard en gaan ook geen geld opdoen aan paarden waar nog te veel werk aan is.

Toppaarden moeten niet alleen het nodige talent beschikken, er is ook een bepaalde opleiding bij die natuurlijk geld kost, maar ook tijd, ruiters, wedstrijden, niet iedere fokker kan dit tijdig voor al zijn paarden in orde krijgen en dan is hun marktwaarde als snel een stuk lager als voorzien.

Zou dit paard bij het springen laten en als de dochter talent en lef genoeg heeft om hiermee hoger te geraken dan zal ze je zeer dankbaar zijn dat ze zo een goed paard heeft mogen rijden, want dat krijg je als beginnende prof zo goed als nooit in handen. Hoe veel ruiters blijven er niet hangen in csi 1m40 ? Genoeg, want de betere paarden die krijgen ze niet zomaar.

Ik rijd zelf geen eventing, maar heb het toch ook altijd gehoord (fokkers en trainers die ik ken) dat het beter past bij minder voorzichtige paarden en eens het paard zijn voorzichtigheid verliest dan leer je dat niet meer zomaar eventjes aan. Volgens mij kan het perfect samen hoor, maar het ik zou met een top springpaard het risico niet willen nemen. Er is meer kans op blessures tijdens de eventing trainingen en wedstrijden. Ik zeg niet dat die er bij springen niet zijn, maar bij eventing ligt dat percentage toch nog een stukje hoger.

Van welke fokker komt het paardje eigenlijk ? Mag per PB.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:04

Enkele bedenkingen die in mij opkomen:
- om hoog mee te doen in de eventing, heb je een paard nodig met veel bloed. Het gaat hem niet zozeer om snel, alswel om zuivere drang te voor en steeds te blijven lopen. Ik heb je paard op bokt al zien passeren, mij lijkt hij op zich niet te passen in het type 'eventingpaard'. Daar zal je dan wellicht nationaal wel mee uit de voeten kunnen, maar internationaal wordt moeilijk, tenzij je gewoon tevreden bent om mee te kunnen doen, en niet zozeer rijdt voor een klassering.
- combineren op hoog niveau kan in mijn ogen niet. Eventing op hoog niveau kan je niet niet elke week rijden, zelfs niet elke maand. Paard moet daar echt de nodige tijd tussen hebben om te recuperen. Eens een simpele jumping ertussen kan wel, maar het paard zal niet lang gezond blijven als hij tussen zijn eventings ook nog eens internationaal moet gaan springen.
- In aansluiting op vorig punt: een eventingpaard wordt geleerd om vanuit de galop te springen. Ze moeten zoveel mogelijk snelheid behouden en liefst ook vlakker springen om minder tijd te verliezen. De meeste goede springpaarden basculeren goed en zijn langer in de lucht dan eentje die vlakker springt. Als je per sprong 1 seconde verliest, is dat al een halve minuut in de cross. Het is net mijn ervaring dat zulke paarden sneller vertrouwen verliezen in het springen, omdat je hun aanleg/natuur tot springen wil veranderen. Op laag niveau speelt dat geen rol, want dan hoef je niet te pushen om de tijd te halen.
- In mijn ogen is een goed eventingpaard zeker niet minder voorzichtig dan een springpaard, maar ze moeten wel op een andere manier springen, en net door dat vlakkere is een balkje al sneller gemaakt dan een springer die anders springt
- Het is natuurlijk heel flatterend om te horen dat je zo'n goed paard hebt, maak jezelf echter ook de bedenking hoe realistisch het is om zelf een paard op hoog internationaal niveau uit te brengen. Het aantal startplaatsen is beperkt, dus zonder bekendheid zal je buiten België niet veel kunnen starten, en zonder starten en dus goede klasseringen krijg je ook geen bekendheid... Ook al eens gekeken hoe duur het is om internationaal te rijden? Transport, inschrijving, stalling... Iemand die ik ken, rijdt voor eigenaars 1'tje internationaal eventing, ze is net terug van 1 wedstrijd in Portugal, ze was 10 dagen onderweg en kostprijs alles samen was rond de €2000. Zij staat in het onderwijs, krokusvakantie viel binnen die 10 dagen en ze heeft 3 dagen 'ziekteverlof' genomen. Allemaal niet zo evident lijkt mij.

Ik heb vroeger dezelfde situatie meegemaakt. Ik kreeg als 16-jarige van mijn ouders een goed 5-jarig springpaard. 2 weken nadat ik hem had, deed ik mee aan een cross. Zowel ik als het paard hadden nog nooit een crosshindernis gesprongen. We waren foutloos in de reeks B, dus water en alles inbegrepen. Was nog in de tijd van de Belgische frank :+ omgerekend hadden wij €9.000 betaald. We kregen op de dag van de cross een bod van €25.000. Ik weigerde. Die mens heeft nog 3 keer gebeld, zijn laatste bod was €45.000 of anders moesten we maar zelf een bedrag voorstellen. Maar ik was net zoals jij nu reageert, in de veronderstelling dat ik zelf het talent er wel zou kunnen uitrijden, mijn kans op hoog niveau enzo. Uiteindelijk was het paard te sterk voor mij, ik ben blijven hangen op 1m20, terwijl dat paard ook makkelijk 1m40 had kunnen lopen met een goeie ruiter. Ik heb altijd spijt gehad dat ik niet verkocht heb. Vandaag is bij mij alles te koop, weliswaar voor de correcte prijs.