Paard springt om naar verkeerde galop, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:52

LoveUggs schreef:
0000, op de volte galoppeerd ze gewoon goed aan. Dus daar proberen we/ze gewoon op uit te bouwen.

Dan ga je dus te snel als het alsnog regelmatig gebeurt dat ze omspringt, lijkt mij. Of je gaat te lang door. Kortom, niet werken aan corrigeren maar aan voorkomen. Het is lastig uit te leggen, ik denk dat het vooral een kwestie is van kijken en voelen wanneer je teveel aan het doen bent. Je gaat nu telkens net over de grens heen, probeer dat te voorkomen.

Ik weet trouwens niet zo goed wat je bedoelt met 'de volte steeds ruimer maken' maar ik vind persoonlijk op een kleine volte galopperen als het paard zo duidelijk aangeeft het nog moeilijk te vinden, echt not done. Ik ga voltes pas kleiner maken dan 18-20 meter als het paard stabiel, stil en nageeflijk in de aanleuning en in balans op de grote volte blijft. Anders ga je teveel wringen in het lijf en maak je ze bang.

LoveUggs

Re: Paard springt om naar verkeerde galop, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 17:29

Ik bedoel daarmee dat ze de volte meer 'ovaal' maakt. Ze begint op een grote volte en als dat goed gaat dan gaat ze steeds op een iets later punt de hoefslag weer af, dus steeds een klein stukje rechtdoor. De bak die ze nu hebben is net iets te klein. Vanaf volgende week maandag (dus niet komende maandag) staat ze op het stekkie van de eigenaresse en daar hebben ze een grotere bak.
Ik heb nu wel foto's maar niet van de galop.. Die heb ik gefilmd en het filmpje heb ik nog niet. Ik zal de foto's in het aan de teugel topic plaatsen. Die weten jullie beide wel te vinden :=

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:38

En hoelang doe je dat achter elkaar? Hoeveel voltes/ovalen galoppeer je?

Ik had op een of andere manier even gemist dat het een fries was :D Niet dat dat erg is, maar het wil nog weleens zo zijn dat die net wat lastiger in balans komen in galop dan een kwpn-type. Dan is het nog belangrijker om kleine stukjes te doen. Daarnaast veel overgangen maken en klein schakelen. Dus geen middendraf, maar even een pasje naar voren en weer terug. Niet groter maken dan het paard in het lijf verwerken kan. Op het moment dat ze de rug eruit drukt, onderhals erop zet oid heeft je overgang/tempowisseling geen zin meer.

Verder denk ik nav de foto's in het andere topic wel dat deze ruiter meer gebaat is bij zitles dan bij rijles. Niet rot bedoeld, maar ze is echt wel flink uit balans. Zadel helpt hierbij trouwens ook niet echt, is imo te klein in zitmaat en het zweetblad te lang voor haar been.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 01:12

Helaas werkt het ook niet als ik zijn linker kant van de teugel los laat dus zit echt ff met mijn handen in het haar maar de enige manier waarop ik misschien de linkergalop hem kan leren is door in de longeer cirkel te gaan oefenen in de hoop van (alleen kan moeilijk voelen wanneer hij goed zit en wanneer niet) ga wel me best er voor doen :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 11:02

0000, klopt, dat is ook wat ze doen. Op zit terug rijden, en dan weer weg. Vanaf volgende week staan ze op 'eigen terrein' en daar komt iemand te staan die ook zitlessen geeft. Daar gaat ze dan ook lessen volgen. (Ik ook trouwens, weet wat ik fout doe, maar doe iets niet goed met m'n spieren)

Aantal rondjes galop.. Ligt eraan hoe ze het doet. Sluiten goed af, dus in de juiste galop. Als het rechtuit niet lukt blijven ze op de volte, gaat dat heel goed en rechtuit gaat vervolgens ook goed, dan galopperen ze daar en rondje en dan terug en goed belonen. Niet te lang dus, maar wel goed afsluiten.