.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Re: Jonge IJslander doet stoer in de bak, tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 07:36

Sizzle, Ze zit een beetje zoals verwacht in een boomloos zadel. Mijn mening en ervaring is dat je op een rond paard daar vrijwel nooit kan gaan zitten zoals het hoort.
Dus mijn vraag TS heb je bewust gekozen voor dit zadel?

Sizzle ik ben het met je eens dat een IJslander ook een paard is, maar mijn ervaring is dat ze wel degelijk een net andere aanpak hebben dan een 3 ganger. Natuurlijk als je een willekeurig paard klassiek gaat trainen, dat er verbetering komt. Maar los van de opleiding heeft dat ook te maken met de kwaliteiten die het paard in huis heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 07:42

Nou, sorry hoor wist niet dat ijslander mensen zo'n sekte waren, als je alleen maar mag reageren als je zelf al jaren ijslanders hebt dan hou ik me er wel buiten :roll:

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 07:49

Ik heb ook geen IJslander. Maar kom wel steeds meer met ze in aanraking, dus vandaar mijn reacties.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 07:56

En wie zegt dat ik geen contact heb met ijslanders of andere gangenpaarden?
Ik neem een probleem waar en hoop dat TS daar wat me kan. Vervolgens gaan andere gebruikers in de verdediging voor de TS........beetje apart.
Ik vind dit net zoiets als: "jij rijdt geen GP dus je mag niet zeggen dat Adelinde achterover hangt."

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 08:54

Sizzle schreef:
Wat een leuke ijs :)
Mij valt vooral op dat je je been erg lijkt af te steken.
Op die manier is een paard erg moeilijk naar de ontspanning te rijden. Probeer eraan te denken dat je met je been naar je hand drijft. Is je paard te loperig, dan is het juist zaak om er aan te werken dat hij het been aanneemt en terug komt aan je zit.

Dank je!
Als ik naar de foto's kijk, begrijp ik wat je bedoelt met het been afsteken. In de praktijk heeft mijn been wel altijd (licht) contact met Geisli, dus ik denk dat de beelden wat vertekenen. Met mijn been naar mijn hand drijven kán natuurlijk wel, maar dat is eigenlijk niet de weg die ik wil bewandelen om hem ontspannen te krijgen. Dan wordt het al snel duw- en trekwerk en dat is juist wat ik niet wil. Qua tempo is hij niet overdreven sloom of loperig.

Japeloup schreef:
Ik zou dan zeker gaan overleggen, en je hebt het over een oefenveldje, daar kan je toch ook iemand naar toe laten komen om je te helpen!?

Dat oefenveldje is niet helemaal ideaal om te rijden qua bodem, ik rijd daar vooral omdat Geisli daar gemotiveerder is dan in de bak. Maar in het uiterste geval zou instructie daar wel naartoe kunnen komen! De lijst met instructeurs ga ik eens goed bekijken, bedankt!

Koper schreef:
Nee dat denk ik ook niet. Ik had het over kop omhoog versus niet kop omhoog :)

Ah zo! :j Maar inderdaad, in dit stadium is kop omhoog niet echt gewenst :D

Sizzle schreef:
Zoals bij elk paard kun je voor de motivatie het beste werken aan zijn sterke gangen, dan komen de zwakkere vanzelf steeds kleine stukjes mee op de duur. Draaft hij helemaal nooit? Of gewoon liever niet? Kun je hem aan de hand (kaptoom) ook niet klein aandraven?

Ik weet niet of dit nog over ons gaat, maar zoals in de OP te lezen en aan de foto's te zien is: Geisli tölt niet en stap en draf zijn zijn sterkste gangen. Hij draaft taktzuiver en kan vertragen en versnellen.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 24-03-14 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 08:58

Japeloup schreef:
Dus mijn vraag TS heb je bewust gekozen voor dit zadel?

Ja :) en ik moet eerlijk zeggen dat het mij goed bevalt. Geisli stapt met dit zadel ruim en draaft taktzuiver. Geeft ook nooit blijk van ongemak. Ik heb zelf laatst een stukje op een andere IJslander gereden met een boomzadel, omdat ik het verschil weleens wilde voelen. Maar dat beviel totaal niet, ik miste al het gevoel en vond het niet prettig rijden. Dus een overstap naar een ander zadel op korte termijn zit er niet in en ik heb ook niet het idee dat het zadel de oorzaak is van onze ontwikkelpunten.

Algemeen: misschien kunnen we het vanaf nu weer OT houden? :) Anders wordt het ook wat verwarrend om te zien welke feedback nu voor ons bedoeld is en welke niet. Ik vind het wel een interessant topic worden met de verschillende invalshoeken die worden genoemd, word echt aan het denken gezet! :j

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:33

Ik ben het volledig eens met Sizzle , en zie dagelijks ''kapotte'' gangenpaarden die alleen maar op hun gangen gereden zijn.

TS leuk om te lezen dat je je er bewust van bent dat je je paard gezond wil houden!!!

TS ik rij zelf op een fries , bitloos , maar zonder voortdurend teugelcontact. Ik vind dat ze echt op eigen benen moet kunnen lopen. Ze kan stofzuigen als de beste [jaja een fries!] , en nu zijn we voorzichtig bezig om haar iets meer te laten oprichten. Ze laat al mooie stukjes zien.
Kijk eens of ze rechte lijnen kan draven zonder teugelcontact , en hou dit een poosje vol. Ze zal dan steeds vaker en langer achter mekaar de ontspanning op gaan zoeken.Laat haar maar stofzuigen .Gaat dit goed , dan voorzichtig iets meer oprichting vragen , dit kun je doen door je gang iets te versnellen , of door licht teugelcontact omhoog.
Wissel op de rechte stukken eens van been , en voel of je verschil voelt. Is er verschil , dan weet je dat ze niet rechtgericht is , en zal je daaraan moeten werken. Bij het ene paard zal dat opgelost moeten worden op de grond , en bij het andere paard juist onder zadel , tenminste dat is mijn ervaring. Ik kan mijn andere paard losrijden door langere stukken rechtuit op het verkeerde been te gaan rijden , maar bij mijn fries kan ik beter even afstappen en op de grond verder aan haar uitleggen hoe ze het beste kan lopen.
Een niet rechtgericht paard kan niet ontspannen lopen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:51

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 09:52

Nammie, bedankt voor deze post! Bij het proces van inrijden heb ik veel zonder echt teugelcontact gereden, maar sinds ik meer bezig ben met figuren, eigenlijk niet meer. Rechte lijnen zonder contact kan ik prima rijden bij ons op de dijk, dus dat ga ik deze week weer oppakken. Eerder werd al de tip gegeven om ta gaan variëren in teugellengte om hem zo te stimuleren, dus dat sluit ook aan bij dit idee!

Wisselen van been doe ik dan weer wel regelmatig. In het begin had hij hier veel moeite meer en probeerde mij terug te gooien op het andere been, maar tegenwoordig gaan beide kanten aardig gelijk op. Ik ben op de grond ook bezig met werken aan de hand (en dus rechtrichten), als ik ernaast loop kan hij ook een schouderbinnenwaarts laten zien.

Bedankt voor de site, ga ernaar kijken :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 10:44

Het viel me vooral op dat op de foto's zonder spanning in het paard je heel mooi aangesloten in het midden van je zadel zit.
Ik zie dus ook geen negatief effect van het zadel.
Pas als het paard spanning toont dan zie je dat jij je iets uit het zadel lijkt te drukken en krijg jij dus waarschijnlijk ook spanning in je lichaam. Daarbij druk je je hak vrij diep uit. Als je de voet meer horizontaal houdt heb je minder spanning in de kuitspier en vang je spanning waarschijnlijk beter op met de beweging van je bekken.
Je zou dan ter controle even je beugels uit kunnen doen, dan weet je direct of je je zelf onbewust opgedrukt had.
Ik weet echter heus wel dat je op een gespannen paard moeilijk kan zitten, dus het is enkel advies, geen commentaar.

Duw en trekwerk is natuurlijk nooit de bedoeling. Je wil er juist heen dat je door correcte activatie van de achterhand je paard uitnodigt te zakken, daar komt juist minder hand bij kijken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 12:37

Sizzle, ik zie wat je bedoelt!

Hopelijk kunnen we over een poosje al heel andere foto's laten zien. De feedback vind ik in ieder geval erg fijn!

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:31

Je houding vind ik inderdaad niet slecht, misschien je tenen nog iets meer naar binnen maar verder erg netjes. Paard kan alleen wel iets meer ontspannen, maar vind hem wel heel erg knap :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:14

Deze video is best handig misschien, voor je hakken ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:02

Hmm, ik heb niet het idee dat ik mijn hakken optrek? Maar bedankt voor het filmpje, ga eens kijken! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:21

Nee het gaat om meerdere 'problemen' met hakken, waaronder tenen uitsteken ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 19:28

Die video is inderdaad handig, thanks Wubwub! :)

Wel leuk om hier nog even te vertellen: gisteren hebben we een buitenrit gemaakt met een maatje en ik heb enkele tips toegepast. De teugels laten vieren en met mijn gewicht gaan sturen. "Dit wordt helemaal niks", dacht ik nog, "Zo fijngevoelig is Geisli niet." En natuurlijk kon ik hem met gemak naar links en naar rechts sturen _O- Waarbij ik wel merkte dat naar links iets makkelijker ging dan naar rechts, dus ik vermoed dat er ook nog wat scheefheid in het spel is (logisch ook wel, met een nog jong paard).

Daarna hebben we vooral rechtuit gereden en op het laatste pad terug gedraafd, waarbij ik steeds wat meer teugel gaf. Had ik uiteindelijk een dravend én stofzuigend paard! Jammer dat er geen camera bij was, maar de komende tijd gaan we hier lekker mee aan het werk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:19

Super :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:07

Helaas heeft bokt geen like knop, helemaal top!!

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:11

Klinkt goed Sonja!

ZoZennOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:04

Rechtop blijven zitten tijdens overgangen en niet je rug bollen! Het lijkt ook alsof je je armen te ver naar voren houdt, dus probeer ze meer naast je lichaam te houden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 19:30

Niet mijn rug bollen is ook een goede en die armen inderdaad, bedankt voor de tips!!

Of het helemaal volgens de regels van Bokt is weet ik niet, maar ik heb 2 filmpjes om te laten zien wat we al gedaan hebben met de tips. Ik gooi mijn teugels nu regelmatig letterlijk los en probeer dan alleen op zit te sturen. Af en toe moet ik toch heel lichtjes de teugel erbij pakken om wat duidelijker te zijn, maar het gaat zeker niet slecht. En... er is al meer ontspanning te zien!

De filmpjes zijn gemaakt tijdens een buitenrit en ik zit er dan ook redelijk nonchalant op (zie wiebelende voeten), maar het gaat om het algemene beeld he :D

Klein stukje stap. Hier heb ik licht contact, maar er staat 0 druk op de teugels:

Stap, draf en sturen op zithulpen. Op het laatst schrikken we allebei van een opvliegende eend en is de spanning terug:

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:47

Ik zie ten opzichte van de foto's zeker verbetering!
De ontspanning is er echt al veel meer!
Wel zou ik de volgende keer als er spanning ontstaat, zoals op het laatst in je filmpje, eerst even terug naar stap gaa. Ontspanning terug zoeken en verder draven. Dat hoeft niet direct na het schrikmoment, maar ik zou even een overgang terug maken, rust terug pakken en verder gaan. Ik zie nu namelijk een beetje gangensoep ontstaan op het 'spannende' stukje, en dan is het meestal lastiger om dat weer goed te krijgen.

Daarnaast vind ik af en toe je onderbenen iets onrustig. Je lijkt vrij grote 'schopjes achtige' bewegingen te maken. Sturen op benen en zit is belangrijk, maar ik denk dat je beenhulp nu te groot is.
Je gewicht mag iets meer terug, je valt wat voorover, met name in draf (en ja, ik weet hoe verleidelijk het is! ;) )

Wat me ook opviel, is dat je rechte lijnen rijdt, maar af en toe lijkt er een 'zwabbertje' te ontstaan. Ik kon op mijn telefoon niet goed zien of dit door de ondergrond kwam of niet. Valt hij wel eens over een schouder weg als je een rechte lijn wilt rijden?

Verder zie ik echt al heel veel tölt, daar ga je met intölten nauwelijks problemen mee krijgen denk ik. Hij neemt nu zijn achterhand al redelijk goed mee, altijd erg fijn! Daarnaast zie ik hem al lateraler worden in de bochten en overgangen, en dat laatste is precies vanwaar ik zou gaan uitbouwen. :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 16:31

Bernette, bedankt voor je uitgebreide feedback en de complimenten!

Ik kan me in al je tips vinden :j De volgende keer moet ik inderdaad eerst de ontspanning terugvinden en daarna weer aandraven. Ook erger ik mezelf mateloos aan mijn onderbenen. Ook al raak ik hem niet aan, het ziet er wel onwijs onrustig en lelijk uit. Als ik erop let, heb ik er geen last van, maar o wee als ik niet aan mijn voeten denk...

Die zwabbertjes heb je goed gezien en zijn ieniminie discussietjes tussen ons. Kees wil heel graag naar mijn filmende vriend toe namelijk :P

Grappig dat je al zo veel tölt ziet in dit filmpje, ik heb hem nog minimaal 5x bekeken maar kan het niet ontdekken pff haha... Al voel ik hem zelf wel rommelen in de overgangen, echt op tölt lijken doet het voor mijn gevoel niet (maar ik ben dan ook een leek op dat gebied).

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:00

Ik zie het bijvoorbeeld heel duidelijk in de eerste wending die je maakt (0:11) en in de eerste overgang naar draf (1:25).

Die zwabbertjes zijn echt grappig om te zien :P
Wat ik op zo'n moment altijd doe, als het paard bijvoorbeeld naar links gaat, een wending naar rechts maken en weer volledig rechtstellen. Dat helpt mij ook heel erg om mijn paard weer recht in het lijf te krijgen.

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:25

Ik ben het eigenlijk volledig eens met BernetteO :j