doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 05:08

Maartje1990 schreef:

Ik zie nog steeds niet in hoe je achter je zitbeenbotjes kunt zitten en toch recht, los en in balans kunt blijven. Het niet uit het zadel getrokken worden heeft te maken met gronding (loodrecht naar beneden inwerken), niets anders. Je moet namelijk ook direct naar neutraal kunnen als het paard ophoudt met trekken, en dat kan niet als je de stand van je bekken gaat veranderen. Je zit letterlijk in het midden, dus op je zitbeenbotjes, waarbij je tussen de voorkant en de achterkant beweegt als het paard in beweging komt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:13

Eileen_ schreef:
Maartje1990 schreef:
Angela lees je eens in in centered riding. Als je op je zitbeenknobbels zit kun je zo uit het zadel getrokken worden. Je kunt overigens nog steeds netjes rechtop zitten hoor

Uhm, ik rijd op die manier en je moet JUIST op je zitbeenknobbels zitten. Je hebt 3 steunpunten waar je op zit: je 2 zitbeenknobbels en schaambeen. Dan zit je recht en goed. Als je je bekkem gaat kantelen lijkt t me veel moeilijker om die klappem op te vangen? De klappen vang je op met je buikspieren namelijk. Als je je bekken kantelt, heb je die al aangespannen.

In de oude teksten staat wel een "zit driehoek" beschreven: 2 zitbotten - en je stuitje.
Letterlijk kanje stuitje niet op het zadel komen, maar dat lijkt me lekkerder zitten dan letterijk je Venusbeen in het zadel doen - dat doet zeer.

Mevy

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:18

Is je paard wel los genoeg in zijn rug? Als de rugspieren strak staan, heeft dat ook een 'stuiter'-effect en kun je minder goed doorzitten. Dus zoek het niet alleen bij je eigen houding, maar ook bij de ontspanning van je paard en of je zadel goed past.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:27

Ik rijd wel western trouwens, misschien dat dat wel een verschil is met t zadel. Een westernzadel is natuurlijk wel 'platter' dan een engels zadel.
Maar het zit prima hoor, nog nooit ergens last van gehad. Ik heb ook niet t gevoel dat ik op m'n doos zit :+ Tis meer dat ik t gevoel heb dat ik echt recht zit (wat ook zo is).
Je kan dan ook je bekken naar beide kanten kantelen, dat kan niet als je je bekken al gekanteld hebt. En met m'n zit doe ik juist ontzettend veel.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:40

:= dat probleem heb ik ook gehad.

bij mij lag het aan mijn zadel. ik had eerst een prestige en nu chamberlain.
daar zit ik echt heeerlijk in. en inderdaad als mijn paard lekker ontspannen door haar rug loopt dan is het nog makkelijker maar ook aangenamer.

ik zou nu wel een kopje thee mee kunnen nemen :=

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 14:17

Haha, ik heb geen eigen paard of zadel, ik rijd op een manege, dus daar kan ik niks aan veranderen.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:40

dan is het denk ik een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

ongeveer 3 jaar geleden heb ik het probleem gehad dat ik mijn bovenbenen ging klemmen en dus mijn knieën en hakken optrok. het gevolg daarvan was dat ik alleen met uber korte beugels kon rijden anders raakte ik de beugels kwijt.

het is moeilijk maar je zult je denk ik echt moeten concentreren om je zelf lang te maken. rug recht, probeer je schouders en je handen wel te ontspannen. meetellen in draf helpt ook. dan krijg je ritme. ik legde een hele reeks balkjes neer en tel continu mee: 1 2 1 2 1 2 1 2
dit doe ik nu nog steeds zo het ritme gelijk blijft.