Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
AaronYve schreef:Op welk niveau je rijd is niet van toepassing, het gaat erom hoe je rijd.
Maar als jij geen sporen om wilt dan doe je ze toch gewoon af. Het is jou paardje en het is jou les.
Je kunt ze ook aflaten en daarom pas omdoen. Maar zelf rij ik ook zonder sporen omdat ik graag wil dat het paard reageert op mijn beenhulp. Sporen kunnen later nog om de hulpen te verfijnen.

Breghje schreef:LiannePuthzy schreef:Dus je rijd hoge dressuur met een jonge pony?
Maar ik zou geen sporen gebruiken voor een moe paard.
En als iemand z rijd betekent niet dat ze meteen les kan geven
Precies wat ik dacht. Maar TS heeft niet te horen gekregen wat ze graag wilde denk ik...
nobilisxpolx schreef:Mens jullie snappen het blijkbaar niet. Mijn lesgeefster rijd in de Z dressuur en ik krijg hoge dressuur les.
. Daarbij wilt het niet zeggen dat je altijd correct les krijgt van een instructrice die zelf Z-dressuur is.
nobilisxpolx schreef:Breghje schreef:
Precies wat ik dacht. Maar TS heeft niet te horen gekregen wat ze graag wilde denk ik...
Kunt ge nu stoppe me u comentaar als ge toch niks goed te zeggen hebt ?
Delphi schreef:nobilisxpolx schreef:Mens jullie snappen het blijkbaar niet. Mijn lesgeefster rijd in de Z dressuur en ik krijg hoge dressuur les.
Z-dressuur is een leuk niveau, maar echt geen zeer hoog dressuur niveau. Daarbij wilt het niet zeggen dat je altijd correct les krijgt van een instructrice die zelf Z-dressuur is.
Ik heb Z-ruiters zien rijden waar ik zo van ik huilen uit zou kunnen barsten, en B-ruiters die gewoon heel fijn en netjes hun pony rijden.
Maar je opent hier een topic en je krijgt antwoorden. Eigenlijk zie ik dat alle antwoorden hier goed met elkaar stroken. Eigenlijk iedereen heeft hier zo goed als dezelfde gedachten ..... en ik ook.
Misschien zit er dan wel gewoon een kern van waarheid in. Als je niet open staat voor de antwoorden en de meningen van andere kan je misschien beter geen topic openen.
Verder ga ik mee met de reacties die hierboven zijn gegeven. Geef je pony de tijd om conditie op te bouwen. Zorg daarnaast ook dat het werk afwisselend is en leuk voor je pony!
Soms heb je er meer aan om gewoon 25-30 min. je pony echt lekker te rijden en op een goed moment te stoppen in plaats van een uur lang te laten werken.
Hoe lang en hoe vaak rijd je meestal eigenlijk?
Neem de tijd en zorg eerst dat hij lekker aan het been is, zelf op eigen benen loopt en de basis goed bevestigd is. Pas dan kun je gaan denken aan sporen ter verfijning van je hulpen, als jij tenminste een correcte beenhouding en beengebruik hebt.
Hoe oud is je pony eigenlijk en op wat voor niveau rijd je?
Citaat:Ik denk dat er heel veel mensen hier heel veel goeds te zeggen hebben, maar dat jij er niks mee wil. Het siert je dat je dus niet met sporen gaat rijden. Maar vergeet niet, wij lezen hier alleen van achter de computer, en wat je neerzet over je instructrice komt bepaald niet vakkundig over. Misschien bedoel je het zo niet en heb je het niet goed neergezet, dat kan uiteraard.
nobilisxpolx schreef:AaronYve schreef:Op welk niveau je rijd is niet van toepassing, het gaat erom hoe je rijd.
Maar als jij geen sporen om wilt dan doe je ze toch gewoon af. Het is jou paardje en het is jou les.
Je kunt ze ook aflaten en daarom pas omdoen. Maar zelf rij ik ook zonder sporen omdat ik graag wil dat het paard reageert op mijn beenhulp. Sporen kunnen later nog om de hulpen te verfijnen.
Ik ben het na dit ook helemaal niet meer van plan ( heb het ook nooit geprobeerd) maar kan niet tege mensen die mij afkraken als ik niet weet wat ik gedaan heb

nobilisxpolx schreef:Ik gebruik ze ook niet , ze kan wel lesgeven hoor
Tinky12 schreef:Dat iemand Z-dressuur rijd zegt absoluut niets over de kunst van het lesgeven...
Hoge dressuur rijden doe je niet met een jong paard,daar ben je voorlopig alleen nog maar met basis bezig.Dat geld overigens ook bij een paard zonder conditie.
Als een paard te moe is om nog energiek te kunnen lopen dan ben je te laat gestopt met rijden.
Een paard aan de teugel laten lopen (lees verzameld lopen) is alleen mogelijk wanneer de basis en de conditie goed zijn.
De suggestie van een lesgever om dan maar sporen te gaan gebruiken is absoluut een "no go" en hoog in de dressuur of niet en al heeft ze 100x in de bladen gestaan kan mij niet minder boeien![]()
Zonder basis en conditie begin je niets en dat los je niet op met een spoortje.
Dus NEE...geen spoortje maar wel een ander programma voor je paard om hem in een betere conditie te krijgen en om de basis er goed in te krijgen.Aan een andere lesgever zou ik ook maar eens gaan denken...
Delphi schreef:nobilisxpolx schreef:Ik dacht hier niet aan corectie men lesgeefster wel !
Het feit dat je hier een topic over opent geeft wel degelijk aan dat jij hier over denkt/dacht. Maar dat is toch ook helemaal niet erg!?
Het jammere is alleen dat je niet open staat voor de tips die hier gegeven worden.
Ik kan er gewoon niet tegen als mensen zeggen " Hej ge moogt ni me spore rije ge rijd te lang ge denkt ni na stop daarmee!" als ik nog helemaal niks gedaan heb , als ik er alleen over nadenk