met of zonder sporen in de les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:38

Dus je rijd hoge dressuur met een jonge pony?
Maar ik zou geen sporen gebruiken voor een moe paard.
En als iemand z rijd betekent niet dat ze meteen les kan geven

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:39

AaronYve schreef:
Op welk niveau je rijd is niet van toepassing, het gaat erom hoe je rijd.
Maar als jij geen sporen om wilt dan doe je ze toch gewoon af. Het is jou paardje en het is jou les.
Je kunt ze ook aflaten en daarom pas omdoen. Maar zelf rij ik ook zonder sporen omdat ik graag wil dat het paard reageert op mijn beenhulp. Sporen kunnen later nog om de hulpen te verfijnen.

Ik ben het na dit ook helemaal niet meer van plan ( heb het ook nooit geprobeerd) maar kan niet tege mensen die mij afkraken als ik niet weet wat ik gedaan heb

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:39

LiannePuthzy schreef:

Precies wat ik dacht. Maar TS heeft niet te horen gekregen wat ze graag wilde denk ik...

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:39

LiannePuthzy schreef:

Ik gebruik ze ook niet , ze kan wel lesgeven hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:40

Je bent zelf tegen sporen?!
Tis jouw'n paard, dus jij bepaald! :)
Niet omdoen nu dus.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:40

Breghje schreef:
LiannePuthzy schreef:

Precies wat ik dacht. Maar TS heeft niet te horen gekregen wat ze graag wilde denk ik...

Kunt ge nu stoppe me u comentaar als ge toch niks goed te zeggen hebt ?

LiannePuthzy

Re: met of zonder sporen in de les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:41

Ff een off-topic vraagje
Hoe oud is je paard

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:41

nobilisxpolx schreef:
Mens jullie snappen het blijkbaar niet. Mijn lesgeefster rijd in de Z dressuur en ik krijg hoge dressuur les.

Z-dressuur is een leuk niveau, maar echt geen zeer hoog dressuur niveau ;). Daarbij wilt het niet zeggen dat je altijd correct les krijgt van een instructrice die zelf Z-dressuur is.
Ik heb Z-ruiters zien rijden waar ik zo van ik huilen uit zou kunnen barsten, en B-ruiters die gewoon heel fijn en netjes hun pony rijden.

Maar je opent hier een topic en je krijgt antwoorden. Eigenlijk zie ik dat alle antwoorden hier goed met elkaar stroken. Eigenlijk iedereen heeft hier zo goed als dezelfde gedachten ..... en ik ook.
Misschien zit er dan wel gewoon een kern van waarheid in. Als je niet open staat voor de antwoorden en de meningen van andere kan je misschien beter geen topic openen.

Verder ga ik mee met de reacties die hierboven zijn gegeven. Geef je pony de tijd om conditie op te bouwen. Zorg daarnaast ook dat het werk afwisselend is en leuk voor je pony!
Soms heb je er meer aan om gewoon 25-30 min. je pony echt lekker te rijden en op een goed moment te stoppen in plaats van een uur lang te laten werken.
Hoe lang en hoe vaak rijd je meestal eigenlijk?

Neem de tijd en zorg eerst dat hij lekker aan het been is, zelf op eigen benen loopt en de basis goed bevestigd is. Pas dan kun je gaan denken aan sporen ter verfijning van je hulpen, als jij tenminste een correcte beenhouding en beengebruik hebt.

Hoe oud is je pony eigenlijk en op wat voor niveau rijd je?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 20-03-14 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:42

nobilisxpolx schreef:
Breghje schreef:

Kunt ge nu stoppe me u comentaar als ge toch niks goed te zeggen hebt ?

Ik denk dat er heel veel mensen hier heel veel goeds te zeggen hebben, maar dat jij er niks mee wil. Het siert je dat je dus niet met sporen gaat rijden. Maar vergeet niet, wij lezen hier alleen van achter de computer, en wat je neerzet over je instructrice komt bepaald niet vakkundig over. Misschien bedoel je het zo niet en heb je het niet goed neergezet, dat kan uiteraard.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:43

LiannePuthzy schreef:
Ff een off-topic vraagje
Hoe oud is je paard

5 , voledig doorgroeid dus klaar om te werken , noja ik rij der 3 x per week een uurtje en ze mag bijna elke dag wel even de wei op

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:44

Delphi schreef:
nobilisxpolx schreef:
Mens jullie snappen het blijkbaar niet. Mijn lesgeefster rijd in de Z dressuur en ik krijg hoge dressuur les.

Z-dressuur is een leuk niveau, maar echt geen zeer hoog dressuur niveau ;). Daarbij wilt het niet zeggen dat je altijd correct les krijgt van een instructrice die zelf Z-dressuur is.
Ik heb Z-ruiters zien rijden waar ik zo van ik huilen uit zou kunnen barsten, en B-ruiters die gewoon heel fijn en netjes hun pony rijden.

Maar je opent hier een topic en je krijgt antwoorden. Eigenlijk zie ik dat alle antwoorden hier goed met elkaar stroken. Eigenlijk iedereen heeft hier zo goed als dezelfde gedachten ..... en ik ook.
Misschien zit er dan wel gewoon een kern van waarheid in. Als je niet open staat voor de antwoorden en de meningen van andere kan je misschien beter geen topic openen.

Verder ga ik mee met de reacties die hierboven zijn gegeven. Geef je pony de tijd om conditie op te bouwen. Zorg daarnaast ook dat het werk afwisselend is en leuk voor je pony!
Soms heb je er meer aan om gewoon 25-30 min. je pony echt lekker te rijden en op een goed moment te stoppen in plaats van een uur lang te laten werken.
Hoe lang en hoe vaak rijd je meestal eigenlijk?

Neem de tijd en zorg eerst dat hij lekker aan het been is, zelf op eigen benen loopt en de basis goed bevestigd is. Pas dan kun je gaan denken aan sporen ter verfijning van je hulpen, als jij tenminste een correcte beenhouding en beengebruik hebt.

Hoe oud is je pony eigenlijk en op wat voor niveau rijd je?

Ik dacht hier niet aan corectie men lesgeefster wel !

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:44

Ik ga volkomen met de reactie van Delphi mee, ik vind het een vaag verhaal. Je rijd hoog dressuur zeg je zelf? maar je kan je handen niet stil houden? Ik vind het een vreemd verhaal maar wil je bij deze veel succes wensen met je pony.

LiannePuthzy

Ze zijn uitgegroeid op hun 6e, ik zou eerder 3 keer per week een half uur rijden

Vayo

nobilisxpolx schreef:
LiannePuthzy schreef:
Ff een off-topic vraagje
Hoe oud is je paard

5 , voledig doorgroeid dus klaar om te werken , noja ik rij der 3 x per week een uurtje en ze mag bijna elke dag wel even de wei op

En op wat voor niveau rijd je?

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:45

Citaat:
Ik denk dat er heel veel mensen hier heel veel goeds te zeggen hebben, maar dat jij er niks mee wil. Het siert je dat je dus niet met sporen gaat rijden. Maar vergeet niet, wij lezen hier alleen van achter de computer, en wat je neerzet over je instructrice komt bepaald niet vakkundig over. Misschien bedoel je het zo niet en heb je het niet goed neergezet, dat kan uiteraard.

Goed gezegd! :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:47

nobilisxpolx schreef:
AaronYve schreef:
Op welk niveau je rijd is niet van toepassing, het gaat erom hoe je rijd.
Maar als jij geen sporen om wilt dan doe je ze toch gewoon af. Het is jou paardje en het is jou les.
Je kunt ze ook aflaten en daarom pas omdoen. Maar zelf rij ik ook zonder sporen omdat ik graag wil dat het paard reageert op mijn beenhulp. Sporen kunnen later nog om de hulpen te verfijnen.

Ik ben het na dit ook helemaal niet meer van plan ( heb het ook nooit geprobeerd) maar kan niet tege mensen die mij afkraken als ik niet weet wat ik gedaan heb

Dat snap ik maar toch op een of andere gekke manier hebben ze het goede met jou pony voor.
En zoals ze ook zeggen, sporen zijn er om de hulpen te verfijnen en niet om je pony als ze moe wordt door te laten lopen. Daarom zou ik het zelfs beter vinden om de sporen af te laten en je paard duidelijk aan de hulpen te maken. En als jou pony het dan weer goed doet kun je weer een stapje verder.
Je kunt ook aan je instructrice vragen waarom zij denkt dat je de sporen om moet houden en dan in je achterhoofd het antwoord houden waarvoor sporen bedoeld zijn. :)
Succes!

Jozefin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:47

nobilisxpolx schreef:
Ik gebruik ze ook niet , ze kan wel lesgeven hoor

Nee, dat kan ze niet. Wil je nou met sporen rijden of niet? Als je van je pony houdt, kies dan de laatste.

En meisie voel je is niet zo aangevallen. Niemand kraakt je hier af of gooit de schuld op jou hoor.

Volg je hart, laat je niet door je instructrice meeslepen. Mijn advies is ook: zoek een andere instructrice. En doe alsjeblieft nooit een spoor aan, als je überhaupt niet weet waarvoor is en hoe je hem gebruikt.

Nog even iets: Het maakt echt niks uit dat ze Z rijdt, Z is echt niks en wat maakt het uit dat ze in de krant heeft gestaan? Topruiters op Grand Prix niveau zijn ook niet altijd zo 'goed' als je denkt (vindt ik dan).

Groetjes

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:48

Ten eerst vraag ik me af waarom je dan uberhaupt een topic opent met een probleem waar je de oplossing niet zo 1-2-3 voor weet als jou instructrice zo goed is.
Ten tweede krijg je een antwoord op je vraag, niks anders, wat volwassen zou zijn is om gewoon te zeggen. 'oke bedankt mensen, dan laat ik de sporen in de kast! '

Een andere instructrice is natuurlijk helemaal aan jou, en wij kunnen natuurlijk via internet niet bepalen wie het is en welk niveau haar lessen zijn. Maar de dingen die jij verteld klinken niet erg positief. Ook is het zaak dat je goed oppast wie je als hulp aanneemt gezien het om een jonge pony gaat. Het is zo ontzettend belangrijk dat je die op een goede manier rijdt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:48

Dat iemand Z-dressuur rijd zegt absoluut niets over de kunst van het lesgeven...
Hoge dressuur rijden doe je niet met een jong paard,daar ben je voorlopig alleen nog maar met basis bezig.Dat geld overigens ook bij een paard zonder conditie.

Als een paard te moe is om nog energiek te kunnen lopen dan ben je te laat gestopt met rijden.
Een paard aan de teugel laten lopen (lees verzameld lopen) is alleen mogelijk wanneer de basis en de conditie goed zijn.

De suggestie van een lesgever om dan maar sporen te gaan gebruiken is absoluut een "no go" en hoog in de dressuur of niet en al heeft ze 100x in de bladen gestaan kan mij niet minder boeien :o

Zonder basis en conditie begin je niets en dat los je niet op met een spoortje.

Dus NEE...geen spoortje maar wel een ander programma voor je paard om hem in een betere conditie te krijgen en om de basis er goed in te krijgen.Aan een andere lesgever zou ik ook maar eens gaan denken...

Je zegt dat hij 5 is en klaar om te werken....niet elk paard is hetzelfde...sommigen hebben nu eenmaal wat meer tijd nodig dan anderen...
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 20-03-14 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:48

LiannePuthzy schreef:
Ze zijn uitgegroeid op hun 6e, ik zou eerder 3 keer per week een half uur rijden

Ik rij 1 uur dressuur les , 1 uur recreatie en dan nog ene half uurtje dresuur los en dan soms nog even, aan de longe , is dit te veel ?

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:49

Tinky12 schreef:
Dat iemand Z-dressuur rijd zegt absoluut niets over de kunst van het lesgeven...
Hoge dressuur rijden doe je niet met een jong paard,daar ben je voorlopig alleen nog maar met basis bezig.Dat geld overigens ook bij een paard zonder conditie.

Als een paard te moe is om nog energiek te kunnen lopen dan ben je te laat gestopt met rijden.
Een paard aan de teugel laten lopen (lees verzameld lopen) is alleen mogelijk wanneer de basis en de conditie goed zijn.

De suggestie van een lesgever om dan maar sporen te gaan gebruiken is absoluut een "no go" en hoog in de dressuur of niet en al heeft ze 100x in de bladen gestaan kan mij niet minder boeien :o

Zonder basis en conditie begin je niets en dat los je niet op met een spoortje.

Dus NEE...geen spoortje maar wel een ander programma voor je paard om hem in een betere conditie te krijgen en om de basis er goed in te krijgen.Aan een andere lesgever zou ik ook maar eens gaan denken...

en weeral iets mis begrepen ! Ik rij geen hoge dresuur mijn lesgeefster wel ik rij in de hoge dressuur les dat is het

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:50

Ik zou van die 1 uur recreatie 30 minuten maken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:50

nobilisxpolx schreef:

Het feit dat je hier een topic over opent geeft wel degelijk aan dat jij hier over denkt/dacht. Maar dat is toch ook helemaal niet erg!?
Het jammere is alleen dat je niet open staat voor de tips die hier gegeven worden.

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:51

LiannePuthzy schreef:
Ik zou van die 1 uur recreatie 30 minuten maken

Oke zal is proberen

nobilisxpolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:52

Delphi schreef:
nobilisxpolx schreef:

Het feit dat je hier een topic over opent geeft wel degelijk aan dat jij hier over denkt/dacht. Maar dat is toch ook helemaal niet erg!?
Het jammere is alleen dat je niet open staat voor de tips die hier gegeven worden.

Jawel hoor :P Ik kan er gewoon niet tegen als mensen zeggen " Hej ge moogt ni me spore rije ge rijd te lang ge denkt ni na stop daarmee!" als ik nog helemaal niks gedaan heb , als ik er alleen over nadenk