Pony hangt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aliciab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:11

spatter schreef:
Het paard moet niet sneller, voorwaartser zoals vele roepen, het paard moet actiever op de achterhand!
Daarvoor moet je helemaal niet voorwaartser want dan kan een paard helemaal niet meer verzamelen, zijn rug rond maken en zichzelf gaan dragen.

Er zijn vele oefeningen om een paard actief op de achterhand te krijgen, één daarvan is achterwaarts :j
Je vraagt je paard met nette stelling voor(geen weggedrukte rug -kop in de lucht maar netjes afgebogen) een paar vlotte stappen achteruit en rijdt van daaruit gelijk zonder te stoppen actief weer naar voren.
Zorg dat je je hand sluit bij het vragen naar achteren en bij het gaan van je paard je je hand opent, hij doet immers wat je vraagt.
Op het moment dat je vanuit achteruit weer naar voren wil zul je je zit en beenhulpen weer op voorwaarts moeten richten net als je eigen blik naar de plek waar je heen wilt.
Je hand blijft dus open .
Nu leert je paard niet op jou handen te hangen maar op eigen benen te lopen, hij wordt bewust van zijn achterbenen(de motor) en leert zich rond te maken in de rug.

Ik vermoed dat dat al een behoorlijk moeilijke oefening is voor je paard en voor veel paarden trouwens, want er zijn maar weinig paarden die zich echt zelf netjes dragen.

Oefen deze oefening eerst eens in je les zodat er vanaf de grond meegekeken kan worden.

Een hele goeie oefening! Ga ik zeker proberen! Die oefening doe ik eigenlijk nooit :o . En het is ook een te braaf manege paard waardoor ze door bijna alleen maar beginners word gereden en dan doet ze toch lekker wat ze zelf wil :') . Dankjewel!

Aliciab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:13

Koper schreef:
Aliciab schreef:
Misschien begrijp ik het wel verkeerd, maar als mijn instructrice elke keer zegt dat ik te snel ga en ik de andere paarden voorbij ga, denk ik dus niet dat het paard voorwaartser moet. Misschien doe ik het verkeerd, daarom vraag ik tips, maar om dan maar gewoon nog harder te gaan terwijl iedereen zegt dat ik te hard ga vind ik ook niet handig...

Ik denk dat jij voorwaarts en snel verwart. Voorwaarts is drang naar voren. Snel is hoog tempo.

Het tempo maakt nu nog helemaal niet uit. Je paard moet willen lopen, hoe hard en in welke gang doet er pas toe op het moment dat hij voorwaarts is.

Dat verwar ik dan inderdaad! Looplust verschilt heel erg bij haar inderdaad. Ik ga het proberen, dankjewel!

0091

Re: Pony hangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:22

Begrijp ik goed dat het hier om een manege paard gaat?! Ja dan snap ik dat het hangt.. Zeker beginners trekken lekker in de mond waardoor het paard gevoelloos wordt. En je instructrice is dan zeker ook van de manege? Die kijkt inderdaad alleen naar tempo niet naar voorwaarts neerwaarts of verzameling. Sorry maar het hangen ga je er bij die pony niet uit rijden zolang het een manege pony is.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 18:06

PaulinBijoux schreef:
Begrijp ik goed dat het hier om een manege paard gaat?! Ja dan snap ik dat het hangt.. Zeker beginners trekken lekker in de mond waardoor het paard gevoelloos wordt. En je instructrice is dan zeker ook van de manege? Die kijkt inderdaad alleen naar tempo niet naar voorwaarts neerwaarts of verzameling. Sorry maar het hangen ga je er bij die pony niet uit rijden zolang het een manege pony is.

Waar lees jij dan dat het om een manege pony gaat ? >;)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:12

Eline_S_S schreef:
PaulinBijoux schreef:

Waar lees jij dan dat het om een manege pony gaat ? >;)

Citaat:
En het is ook een te braaf manege paard waardoor ze door bijna alleen maar beginners word gereden en dan doet ze toch lekker wat ze zelf wil
uit die zin van jou dacht ik het te lezen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:12

Ik zie dat er al een hoop fijne tips gegeven worden, ik kan me alleen hier bij aansluiten! Met een slofteugel gaat dit echt niet beter worden, de teugel stimuleert immers het zakken van het hoofd op een kunstmatige manier. Nee deze zul je op het achterbeen moeten brengen. Veel vooruit rijden er mee, veel figuren met ruimte van voren. Geef haar niet de kans om te gaan hangen, zodra ze wil gaan hangen sta je toe en drijf je aan, zo vind ze geen houvast op jou hand en word haar achterhand geactiveerd. Teugels blijven overigens op één lengte, enkel je hand staat toe. Om vervolgens weer terug te keren naar de vorige positie en weer toe te staan incl. been als ze weer een poging doet om er op te hangen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:14

Aliciab is in het topic gaan reageren alsof ze TS was, beetje verwarrend :/

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:15

Er staat anders een blauwe streep onder de naam van de ts, deze heeft een ava en de desbetreffende bokker niet. Anders kwestie van namen lezen, erg verwarrend vind ik het niet.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:17

spatter schreef:
Aliciab is in het topic gaan reageren alsof ze TS was, beetje verwarrend :/

Vandaar de verwarring! Sorry TS..

Aliciab, leuk dat je mee leest voor de tips maar probeer uit te kijken dat je TS haar topic niet overneemt. Uiteindelijk vraagt TS oefeningen en hulp, niet jij