Mijn merrie weigert haar bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YomiKarmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:38

Ze werd niet gereden. En er is geen veearts aan te pas gekomen eerlijk gezegd. Ik kan nu naïef overkomen maar ik heb nog nooit hier in de buurt geweten dat iemand bij aankoop zen paard heeft laten keuren. Was ook geen paard van 5000 euro, dus.. Misschien beter wel gedaan. Ik weet echt niet wat ik moet doen, ik wil haar eigenlijk echt niet wegdoen. God weet waar ze dan heen gaat..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:39

Brainless schreef:
Sjolvir schreef:
Gekeurd?
Bloed afgenomen voor later? Om later te laten testen? Kan je laten controleren of ze toen deels verdoofd was.

Wat kreeg ze daar te eten? Hoeveel?
En hoeveel beweging kreeg ze daar? (was ze niet al moe gereden voor je kwam?)

Aantal dingen om te overwegen.

Overigens hebben sommige paarden aan een verhuizing een hele kluif en het kan ze inderdaad heel erg veranderen.
Dus dan heeft vorige eigenaar niets fout gedaan.

TS geeft aan dat buiten het bit om het paard super braaf is en ook zonder bit goed te rijden is.

maar TS zegt ook: Ze was daar ook zo rustig, bij het rijden ook. En nu zit er pit achter die daar ver te zoeken was..

Dus anders is ze wel.
Blijft vreemd dat als ze wel gewoon bit gewend is zo reageert.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:39

TS geeft aan dar ze vanwege haar spierziekte liever geen bitloos rijdt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:40

TS
Ik zou zelf aanraden het paard door een DA/tandarts te laten bekijken om te zien of er nu (nog) iets is waar het paardje last van heeft.
Is hier geen directe reden (meer) voor, dan kun je rustig trainen (stapje voor stapje) om te zorgen dat het paard een bit niet meer eng vindt.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:40

Ik heb hetzelfde gehad met een paard van mij. Toen ik haar proef reed was er niets aan de hand en toen ik haar thuis had wilde ze haar hoofdstel niet in. Bij navraag bleek dat ze dat vroeger op de vorige stal ook deed en daar hadden ze het haar afgeleerd. Bij mij begon ze weer. Ik ben wat ervarener en heb meteen doorgepakt en toen was het na een paar keer over. Iemand erbij halen die handig is.

YomiKarmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:41

Akhal_Teke schreef:
YomiKarmijn schreef:
Ik heb gevraagd of ze met bit gereden kon worden en dat was geen probleem. Daar was ook geen bit ter beschikking. Ze was daar ook zo rustig, bij het rijden ook. En nu zit er pit achter die daar ver te zoeken was.. Wat ik ook al raar vind, maar dat is nu niet zo'n groot probleem. Ik vind het gewoon vervelend dat je zelfs met man en macht het bit er niet inkrijgt en ik ga het er ook niet 'in slaan'. Ik heb wel controle over haar als ik ze bitloos rij, maar dat is niet te doen ivm de pijn die er bij komt kijken. Vind het zo zonde..

Pijn?

Ik heb een spierziekte waardoor ik nog wel 'goed' mee kan rijden maar al niet zo lang meer als vroeger. Al het getrek en gesleur dat ik moet doen aan de 'teugels' doen echt heeeeeel veel zeer in mijn vingers, ellebogen en schouders. En het is niet de bedoeling dat ik met tegenzin op mijnpaard stap omdat ik weet dat het een heel gevecht gaat worden met paard en bijkomde pijntjes..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:41

Maar ook dat het paard meer pit heeft dan het daar had.
En als je een paard koopt moet je het uiteraard testen met de optoming die je er bij denkt te gaan gebruiken.

Als ik een paard ga kopen en ze hangen er een S&T in en zeggen hij is ook op trensje te rijden wil ik dat ook uittesten, ga dat niet op de blauwe ogen van een verkoper geloven.
Idem met als er geen bit in hangt.. en ik eventueel wel met bit wil rijden of andersom.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:42

marjotje82 schreef:
TS geeft aan dar ze vanwege haar spierziekte liever geen bitloos rijdt

Wat is dan het verschil? Nu is het paard in de hand misschien druk, maar onder het zadel hoeft dat toch niet? Evt, met martingaal of thiedeman rijden? of vooraf (laten) longeren.
Misschien is het drukke gedrag tijdelijk vanwege het nog moeten wennen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:42

Er zijn verschillende types/soorten bitloze optomingen met allemaal een andere werking.
Ook diverse met een wat strengere inwerking.

YomiKarmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:43

eldie schreef:
Ik heb hetzelfde gehad met een paard van mij. Toen ik haar proef reed was er niets aan de hand en toen ik haar thuis had wilde ze haar hoofdstel niet in. Bij navraag bleek dat ze dat vroeger op de vorige stal ook deed en daar hadden ze het haar afgeleerd. Bij mij begon ze weer. Ik ben wat ervarener en heb meteen doorgepakt en toen was het na een paar keer over. Iemand erbij halen die handig is.

Heb ik gedaan?.. Grand prix ruiter heeft het geprobeerd..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:43

Sjolvir schreef:
Maar ook dat het paard meer pit heeft dan het daar had.
En als je een paard koopt moet je het uiteraard testen met de optoming die je er bij denkt te gaan gebruiken.

Als ik een paard ga kopen en ze hangen er een S&T in en zeggen hij is ook op trensje te rijden wil ik dat ook uittesten, ga dat niet op de blauwe ogen van een verkoper geloven.
Idem met als er geen bit in hangt.. en ik eventueel wel met bit wil rijden of andersom.

Dat jij dat doet is prima, maar niet elke koper is zo.

Ik heb wel eens een paard gekocht waar ikzelf geen meter mee gereden heb.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:44

YomiKarmijn schreef:
eldie schreef:

Heb ik gedaan?.. Grand prix ruiter heeft het geprobeerd..

En die kwam het niet in haar/hem op om dan het paard na te laten kijken of deze pijn/ongemak heeft?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:47

TS, hackamore een optie?
Nadat je paard helemaal is nagekeken in en om d'r mond.

Brainles, maar je had vast een andere reden voor die koop en allicht minder beperkingen dan TS.
Heb mijn zwarte ook maar 1 x getest, maar wel met een ordinair bit erin en een simpel zadel erop.
(was zo groen als gras, dus ook verrassingspony)
Niets speciaals had hij toen, had er iets speciaals aan gehangen dan had ik daar wat van gevonden.

YomiKarmijn

Re: Mijn merrie weigert haar bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:50

Tuurlijk wel, maar ik ga niet voor het 'kleinste' dingetje de veearts laten komen. Ik wouw eerst weten of ik iets anders kon doen, ik ga morgen nog eens proberen. Als het niet lukt dan rij ik met haar naar de tandarts.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:53

Als een paard zo heftig reageert en "even" snel het bit erin door een ervaren persoon niet werkt.
Is de volgende stap toch eerst laten lijken of er toch niet iets medisch is (geweest).

Mijn kennis haar paard deed van de ene op de andere dag heel moeilijk (tot het gevaarlijke aan toe).
Paard bleek een gebarsten kies te hebben.
Dan kun je wel denken... misschien met 4 man krijgen we het bit er wel in, maar dan is de oorzaak niet weg en heb je een grote kans dat het vervelende gedrag blijft (ook nadat de oorzaak weg is).

YomiKarmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:56

Ik ga niet, omdat mijn paard zijn bit niet in wil, op een zondag naar de veearts. Dan zal het al langer zijn en niet 'op een dag' aankomen. Ik weet niet wat jullie budget is. Maar ik ben liever spaarzaam voor als het echt op de minuut aankomt. Ik heb ook helemaal niet met 4 man het bit er proberen indoen. Ik heb 4 man het laten proberen.. Zoals ik al geschreven had, als ze morgen haar bit weigert dan ga ik met haar naar de tand/veearts.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:04

Ik zou dat ook pas na t weekend de veearts laten komen voor zo iets. Hopen dat er snel een oplossing komt. Probeer eens wat ze doet als je geen hoofdstuk en bit in je handen hebt. En je bijv het hoofd vast houd hou je normaal een bit in doet en dan met je hand naar zijn mond toe wat ze dan doet.
Ze kan nare ervaringen hebben of pijn aan haar tanden. Succes met de zoek tocht.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:05

Precies groot gelijk meid.
Morgen op t gemakkie nog ns proberen, kijken wat ze doet en reageert en kun je beslissingen nemen.

YomiKarmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 23:07

Goh, weet het niet goed. Zal morgen de tandarts wel laten komen, laat ik ze inees alle 3 nakijken. Moest toch weer eens gebeuren.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:07

Evt hoofdstel eerst om doen zonder bit erin.
Dan bit aan een kant vastmaken (rechts), en dan kijken of je d'r mond voorzichtig open krijgt en t links vast kunt maken.

YomiKarmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 23:09

Dat is wel een goed idee! Want halster kan je zo aandoen, bedankt voor de tip!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:11

Ik heb ook niet gezegd dat je acuut naar de DA moet, maar wel dat het verstandig is om er naar te laten kijken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:11

Of gewoon alleen met 't bit oefenen? Mocht ze volledig flippen, heb je het in elk geval ook zo weer uit, da's met een halster of kopstuk lastiger.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:13

Er zijn hier wat meer dingen aan de hand.

Een dier wat je net hebt gekocht moet wennen aan een nieuwe omgeving. Dat kan wat tijd in beslag nemen. Een dier dat je gaat uitproberen kan ook verdoofd zijn, en dan heb je ineens iets heel anders thuis staan dan wat je dacht te hebben gekocht.
Een 8 jarige kan ook haken hebben ontwikkeld en je weet niet wanneer de laatste keer de tanden zijn nagekeken, dus een tandarts erbij is geen overbodige luxe. En een band die nu al weggaat terwijl je haar amper hebt lijkt me niet helemaal een goede formulering. Jij gaat je zelf steeds meer ergeren aan dit gedrag, maar die band komt vaak pas als je met haar aan het werk gaat. En als de band er echt is, dan zie je ook dat het gedrag zich aan gaat passen en heb je dit probleem niet meer.

Als je vanwege je spierziekte dit niet zelf op kunt lossen, vraag er hulp bij door iemand die verstand heeft van zaken.

En ik zou niet met bit oefenen. Kijk eens wat ze doet als je het halstertouw in de mond probeert te doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:28

Ik wacht even af wat de tandarts morgen zegt.