Waarom kan ik mijn (onder)benen niet stil houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:24

Ik heb de indruk dat je je evenwicht vanuit het verkeerde punt op zoekt.
Ik zie je heel erg veel doen met je romp/heup/kruis, wat dat betreft kom je naar mijn inziens iets te veel/iets te actief/energiek uit je zadel daar. Als je daar de spanning op de verkeerde plaats bijtelt in je onderbenen gaan je voeten inderdaad wiebelen.
Probeer eens wat meer met je schouders/romp achterover te rijden, heb de indruk dat je wat naar voor valt.
Doe je beugels 1 of zelfs 2 gaten korter, dat je wat meer stabiliteit hebt.
Ga dan eens wat evenwichtsoefeningen doen: verlichte zit in de 3 gangen en wissel af: 1 pas zitten, 1 pas rechtstaan; 1pas zitten, 2 passen rechtstaan; 2 passen zitten, 1 pas rechtstaan.
Probeer hierbij je enkels goed naar buiten te draaien (en ja int begin wringt dat een beetje :+) en niet te steunen op je teugels, desnoods vraag je stadgenootje om je paard aan de longe te doen.
Doe dit 1-2 in de week, ik denk dat dit wel moet helpen.
Eens je wat stabiliteit gevonden hebt, beugels telkens 1 gat langer als alles goed gaat tot je weer op je gewenste lengte zit. :)
Volgens mij ligt het echt op de manier waarop je je evenwicht zoekt/verplaatst/legt, iets zegt me dat er in je beweging in draf iets niet klopt waardoor je dit gaat doen. Succes!

johanne

Re: Waarom kan ik mijn (onder)benen niet stil houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:35

Zoals jezelf al zegt tenen naar binnen.
Maar hakken uitdrukken helpt ook. Dit kun je oefenen door op de rand van de onderste traptrede te gaan staan. En dan hakken uitdrukken. Als jij je hakken goed uitdrukt kun je ook Minder wiebelen.
soms helpen schuine beugel blokjes, maar vind dat niet zo mooi met een dressuur zadel. Zelf heb ik me dingen afgeleerd door tijdens de training iedere keer tegen mezelf te zeggen benen, benen enz. Zo vaak dat ik er zelf gek van werd en er steeds op ging letten.
Na een tijdje ging t iedere keer beter. En nu weet ik niet beter.
Maar je moet geduld hebben.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:47

Als ik mijn tenen naar binnen draai krijg ik juist gruwelijk veel spanning in mijn kuiten en kan ik ook geen kuithulp meer geven. Dus wat mij betreft dan maar kapstokken. Als ik mijn benen ontspannen laat bungelen wijzen mijn tenen ook naar buiten. Ik probeer zoveel mogelijk druk op mijn beugels te houden en ik merk dat ik dan een stille beenligging heb.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:49

Je zou enkele lessen kunnen nemen van een centered riding instructeur zij zijn erg goed in het aanleren van de juiste houding en zit.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 10:51

paardjesbokt schreef:
ga in de verlichte zit rijden, je merkt dat je je benen stil houd. Ga dan rustig en de normale zit zitten, en hou je benen stil. Dit steeds vaker herhalen, zo hou je ze ook nog eens goed op je plaats (tipje van m'n instuctrice) +:)+ succes

Ik ga het eens proberen, bedankt!

__Astrid schreef:
Ik heb de indruk dat je je evenwicht vanuit het verkeerde punt op zoekt.
Ik zie je heel erg veel doen met je romp/heup/kruis, wat dat betreft kom je naar mijn inziens iets te veel/iets te actief/energiek uit je zadel daar. Als je daar de spanning op de verkeerde plaats bijtelt in je onderbenen gaan je voeten inderdaad wiebelen.
Probeer eens wat meer met je schouders/romp achterover te rijden, heb de indruk dat je wat naar voor valt.
Doe je beugels 1 of zelfs 2 gaten korter, dat je wat meer stabiliteit hebt.
Ga dan eens wat evenwichtsoefeningen doen: verlichte zit in de 3 gangen en wissel af: 1 pas zitten, 1 pas rechtstaan; 1pas zitten, 2 passen rechtstaan; 2 passen zitten, 1 pas rechtstaan.
Probeer hierbij je enkels goed naar buiten te draaien (en ja int begin wringt dat een beetje :+) en niet te steunen op je teugels, desnoods vraag je stadgenootje om je paard aan de longe te doen.
Doe dit 1-2 in de week, ik denk dat dit wel moet helpen.
Eens je wat stabiliteit gevonden hebt, beugels telkens 1 gat langer als alles goed gaat tot je weer op je gewenste lengte zit. :)
Volgens mij ligt het echt op de manier waarop je je evenwicht zoekt/verplaatst/legt, iets zegt me dat er in je beweging in draf iets niet klopt waardoor je dit gaat doen. Succes!

Dankjewel!
Nu je over mijn romp/bekken begint bedenk ik me dat het misschien ook te maken kan hebben met mijn rugproblemen. Ik groei namelijk "voorover" met mijn schouders als klasimodo. Daarnaast heb ik last van hypermobiliteit in mijn bekken buik en rug. Dat houd (als ik het goed onthoud heb) in dat mijn kleine spieren rond mijn bekken rug en buik onderontwikkeld zijn en ik het dus alleen met mijn grote spieren moet doen.

Ik ga het lichtrijden en weer zitten etc etc proberen van de week! Wie weet helpt het :)

johanne schreef:
Zoals jezelf al zegt tenen naar binnen.
Maar hakken uitdrukken helpt ook. Dit kun je oefenen door op de rand van de onderste traptrede te gaan staan. En dan hakken uitdrukken. Als jij je hakken goed uitdrukt kun je ook Minder wiebelen.
soms helpen schuine beugel blokjes, maar vind dat niet zo mooi met een dressuur zadel. Zelf heb ik me dingen afgeleerd door tijdens de training iedere keer tegen mezelf te zeggen benen, benen enz. Zo vaak dat ik er zelf gek van werd en er steeds op ging letten.
Na een tijdje ging t iedere keer beter. En nu weet ik niet beter.
Maar je moet geduld hebben.

Gister heb ik het er met mijn nieuwe instructrice over gehad en die hielp mij elke keer herinneren als ik weer zat te wiebelen. Dat werkte erg goed! Ook gaf zij mij de tip om mijn bovenbenen meer naar binnen te draaien zodat mijn voeten ook recht staan ipv naar buiten.

Aser schreef:
Je zou enkele lessen kunnen nemen van een centered riding instructeur zij zijn erg goed in het aanleren van de juiste houding en zit.

Ik ga eens opzoeken wat een centered riding instructeur is, nog nooit van gehoord! Maar bedankt :)

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:01

Ik zou je beugels echt wat korter doen, het stukje onbalans beweeglijkheid wat ik zie op je filmpje komt naar mijn mening omdat je constant moet corrigeren. Door je beugels korter te doen kun je makkelijker vanuit je knie rijden waardoor je onderbeen meer rust krijgt en je zit zich rustiger midden in het zadel plaatst. Ik denk dat je je door het beeld niet zo moet laten leiden, je paard niet storen lijkt mij voor succes belangrijker!

Succes

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:21

Dan zou wat fysio om je buik/bekken spieren te versterken je waarschijnlijk ook goed doen, TS! :j ( uiteraard in hoeverre dat lichamelijk mogelijk is he ;) )
Maar zonder goede spieren op die plaats, kan je niet de juiste spieren aanspannen, heb je de verkeerd "vormspanning" en kan je dus niet normaal zitten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:29

Vergeet dan de rug niet mee te nemen! De buik- en rugspieren zijn antagonist van elkaar, net zoals je biceps en triceps antagonist zijn. Als je je buikspieren gaat trainen, is het dus verstandig om je rugspieren ook sterker te maken :j Vaak denken mensen dat hun buikspieren het probleem zijn en gaan ze die nog sterker maken, terwijl het probleem juist te zwakke rugspieren was. Op die manier versterk je dus alleen maar je probleem (dit is niet specifiek bij paardrijden overigens ;) ).

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:58

Ik zag ook op je filmpje dat het probleem meer vanuit je houding komt dan vanuit je benen zelf. Je compenseert het naar voren "vallen" wel maar je benen zwaaien wat naar achteren tijdens het lichtrijden. Wat wel opvalt is dat je heel netjes zit in de galop en zoals ik het kan zien, ook echt ontspant in je lichaam. Die ontspanning mist compleet in de draf ...

Maar het kan ook zijn dat het komt door de pasvorm van je zadel want dat vind ik aan de kleine kant... Je zit voor mijn gevoel te ver naar achteren in je zadel, dit zorgt ervoor dat je je balans verliest want je zit dan letterlijk op de wip. Daarnaast heb je best lange benen en dan kan het zijn dat je zadel niet genoeg ruimte heeft voor je bovenbeen waardoor je naar achteren gezet wordt. Het feit dat je met 1 gaatje korter al over de wrong gaat, wijst er voor mij op dat je te weinig plek hebt in je zadel.
Ook zou ik graag wat meer wrong aan je zadel zien, dat geeft meer steun als je lange bovenbenen hebt.

Mijn tip zou zijn om eens een zadel met een groter zitvlak te proberen. Dit heeft niets te maken met de grootte van je zitvlak maar meer met de lengte van je bovenbenen.

Daarnaast nog een steuntje in de rug: wanneer je lange benen hebt die duidelijk onder het paard uitsteken, is je knie op ongeveer het breedste punt van je paard en maken je onderbenen niet over de hele lengte contact. Feit is dat je in zo'n geval je onderbenen niet stil kan houden, je knie is nu immers een scharnierpunt. Door met spierspanning te proberen die onderbenen stil te houden, is onmogelijk. Probeer daarom om je hele been vanuit je lies te ontspannen en door z'n eigen gewicht in de stijgbeugel te laten drukken en alleen tijdens het geven van hulpen je spieren te gebruiken. Dit zorgt voor een verende beweging en een lage hak.

Wel is het constant aandrijven af te leren maar onbeweeglijke onderbenen krijg je in combinatie met dit paardje niet voor elkaar, ben ik bang. Maar als jury straf ik dat niet af, wel het constant aandrijven...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:13

Ik had op de manege ook altijd heel erg flapper benen, maar ooit had ik voor het rijden van mijn verzorgpaard destijds van die scheve beugelblokken aangeschaft en dat hielp al voor de kapstok tenen.
die dingen zorgen ervoor dat je je voeten scheef hebt en ze zo makkelijker naar binnen kunt draaien.
Weet niet of je zadel kniekussens heeft? en hoe groot die dan zijn?
Ik merk namelijk dat als er goede dikke kussens in zitten dat ik mijn benen stiller kan houden.
Op zich wiebelde mijn benen wel alleen dreef ik niet elke stap aan en dus daar heb ik niet echt tips voor.
verder heb ik ook wel eens uit pure irritatie touwtjes om de beugels gedaan en die vastgemaakt aan de singel(die had van die oogjes) en dat hielp ook wel alleen is het natuurlijk niet ethisch verantwoord:P
vrij gevaarlijk.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 12:44

rink schreef:
Ik zou je beugels echt wat korter doen, het stukje onbalans beweeglijkheid wat ik zie op je filmpje komt naar mijn mening omdat je constant moet corrigeren. Door je beugels korter te doen kun je makkelijker vanuit je knie rijden waardoor je onderbeen meer rust krijgt en je zit zich rustiger midden in het zadel plaatst. Ik denk dat je je door het beeld niet zo moet laten leiden, je paard niet storen lijkt mij voor succes belangrijker!

Succes

Ja ik zit heel erg te kloten met mijn beugellengte. Op het filmpje zit ik hoe ik meestal zit qua lengte, soms doe ik ze met instappen en indraven een gaatje langer en dan met echt het rijden weer een korter. Hierdoor heb ik wel het idee dat ik beter zit maar dat is wel een gedoe steeds. Soms doe ik ze een gaatje korter, dan zit ik een stuk beter in evenwicht maar dan zitten mijn knieën veel te hoor en ben ik bang dat ik zo ver achterin me zadel zit dat ik mijn pony ermee lastig ga vallen. Nu zit ik dus te twijfelen wat ik ga doen met me beugels, of een gaatje korter om zo ervoor te zorgen dat ik goed "scharnier" want dit gaat met langere beugels helemaal mis. Het nadeel is wel dat ik er van de week dikkere wrongen op ga zetten en ik ben bang dat ik dan mijn bovenbenen nergens meer kwijt kan. Dus misschien dat ik het eerst met dikkere wrongen en met deze lengte ga proberen. Ik weet het nog niet. Toch bedankt voor het meedenken!

__Astrid schreef:
Dan zou wat fysio om je buik/bekken spieren te versterken je waarschijnlijk ook goed doen, TS! :j ( uiteraard in hoeverre dat lichamelijk mogelijk is he ;) )
Maar zonder goede spieren op die plaats, kan je niet de juiste spieren aanspannen, heb je de verkeerd "vormspanning" en kan je dus niet normaal zitten. :D

Ik heb een hele tijd bij de fysio gelopen voor mijn buik/bekken en rug omdat ik enorme last kreeg van mijn rug als ik langer dan 20 min stond. Hier ben ik vorig jaar mei mee gestopt ivm eindexamens en daarna eigenlijk nooit meer terug gegaan omdat ik bijna geen last van mijn rug meer had.
Misschien is het goed om weer eens langs te gaan!

eefj33 schreef:
Vergeet dan de rug niet mee te nemen! De buik- en rugspieren zijn antagonist van elkaar, net zoals je biceps en triceps antagonist zijn. Als je je buikspieren gaat trainen, is het dus verstandig om je rugspieren ook sterker te maken :j Vaak denken mensen dat hun buikspieren het probleem zijn en gaan ze die nog sterker maken, terwijl het probleem juist te zwakke rugspieren was. Op die manier versterk je dus alleen maar je probleem (dit is niet specifiek bij paardrijden overigens ;) ).

Dankjewel voor de tip! Mijn rug zal ik dan inderdaad niet vergeten. Ik heb helaas de pech dat ik voorover groei met mijn schouders en dus zijn mijn rugspieren juist heel belangrijk om mij rechtop te houden. Binnekort ga ik weer beginnen met baantjes zwemmen, hierdoor hoop ik mijn rug sterker te krijgen.

Ibonn schreef:
Ik zag ook op je filmpje dat het probleem meer vanuit je houding komt dan vanuit je benen zelf. Je compenseert het naar voren "vallen" wel maar je benen zwaaien wat naar achteren tijdens het lichtrijden. Wat wel opvalt is dat je heel netjes zit in de galop en zoals ik het kan zien, ook echt ontspant in je lichaam. Die ontspanning mist compleet in de draf ...

Maar het kan ook zijn dat het komt door de pasvorm van je zadel want dat vind ik aan de kleine kant... Je zit voor mijn gevoel te ver naar achteren in je zadel, dit zorgt ervoor dat je je balans verliest want je zit dan letterlijk op de wip. Daarnaast heb je best lange benen en dan kan het zijn dat je zadel niet genoeg ruimte heeft voor je bovenbeen waardoor je naar achteren gezet wordt. Het feit dat je met 1 gaatje korter al over de wrong gaat, wijst er voor mij op dat je te weinig plek hebt in je zadel.
Ook zou ik graag wat meer wrong aan je zadel zien, dat geeft meer steun als je lange bovenbenen hebt.

Mijn tip zou zijn om eens een zadel met een groter zitvlak te proberen. Dit heeft niets te maken met de grootte van je zitvlak maar meer met de lengte van je bovenbenen.

Daarnaast nog een steuntje in de rug: wanneer je lange benen hebt die duidelijk onder het paard uitsteken, is je knie op ongeveer het breedste punt van je paard en maken je onderbenen niet over de hele lengte contact. Feit is dat je in zo'n geval je onderbenen niet stil kan houden, je knie is nu immers een scharnierpunt. Door met spierspanning te proberen die onderbenen stil te houden, is onmogelijk. Probeer daarom om je hele been vanuit je lies te ontspannen en door z'n eigen gewicht in de stijgbeugel te laten drukken en alleen tijdens het geven van hulpen je spieren te gebruiken. Dit zorgt voor een verende beweging en een lage hak.

Wel is het constant aandrijven af te leren maar onbeweeglijke onderbenen krijg je in combinatie met dit paardje niet voor elkaar, ben ik bang. Maar als jury straf ik dat niet af, wel het constant aandrijven...

Ik heb inderdaad ook het idee dat het niet zozeer aan mijn houding licht (mijn kaptoktenen uiteraard wel) maar meer aan het feit dat ik niet goed "scharnier" In stap en galop heb ik helemaal geen moeite om mijn benen stil te houden en netjes te zitten. Ik reed gister en ik zat is te kijken hoe ik nou lichtreed en mijn benen vliegen gewoon steeds naar voren. Toen ik die stil probeerde te houden wist ik gewoon niet meer hoe ik nou moest gaan staan zonder dat ik mijn benen naar voren gooide en begon ik mij af te vragen of ik nou vanuit mijn enkels of vanuit mijn knieën moest gaan staan. Ik moet wel zeggen dat ik soms uit het niets een goed stukje te pakken heb waarbij ik voor mijn gevoel een stuk stiller zit. Dit is dan vaak als ik langzaam draaf. Jammergenoeg gaat dit ten koste van hoe mijn pony loopt en moet ik van mijn instructeur altijd tempo maken als hij ziet dat ik langzaam draaf.

Ik vind zelf het zadel ook ietsjes te krap. Helaas is deze pony niet van mij maar is het mijn bijrijdpony (waar ik gelukkig wel alles mee mag doen wat ik wil). Maar een ander zadel kopen zit er voor mij helaas niet in. Dit omdat ik denk dat de eigenaar er niet blij mee zal zijn, daarnaast vind ik mijzelf net aan op de pony passen en heb ik nu een lekker licht wintec zadel wat niks weegt. Als ik een beter zadel van leer koop zal deze en stuk zwaarder zijn en dat vind ik eigenlijk een beetje zielig voor de pony. En ik denk ook dat ik geen inch groter erop kan leggen ivm de lengte van haar rug... Wel komen er van de week dikkere kniewrongen deze kant op!

Ik ga proberen mijn hele been te ontspannen en zonder spierspanning licht te rijden. Wieweet zal dit helpen.

Heel erg bedankt in ieder geval!

RoyceMack schreef:
Ik had op de manege ook altijd heel erg flapper benen, maar ooit had ik voor het rijden van mijn verzorgpaard destijds van die scheve beugelblokken aangeschaft en dat hielp al voor de kapstok tenen.
die dingen zorgen ervoor dat je je voeten scheef hebt en ze zo makkelijker naar binnen kunt draaien.
Weet niet of je zadel kniekussens heeft? en hoe groot die dan zijn?
Ik merk namelijk dat als er goede dikke kussens in zitten dat ik mijn benen stiller kan houden.
Op zich wiebelde mijn benen wel alleen dreef ik niet elke stap aan en dus daar heb ik niet echt tips voor.
verder heb ik ook wel eens uit pure irritatie touwtjes om de beugels gedaan en die vastgemaakt aan de singel(die had van die oogjes) en dat hielp ook wel alleen is het natuurlijk niet ethisch verantwoord:P
vrij gevaarlijk.

Bedankt voor de tip, ik moet eerlijk zeggen dat het al aardig lukt om mijn tenen naar binnen te draaien dus schuine blokjes hoop ik niet nodig te hebben. Mocht het toch niet lukken ga ik ze wel kopen. Dikkere kniewrongen komen er deze week aan en ik hoop dat het effect zal hebben!

Van die touwtjes heb ik ook wel eens gehoord, ik was van de week ook echt in staat het te proberen maar zit toch te twijfelen of ik het wel moet doen. Zoals je zegt is het niet geheel ongevaarlijk. Mijn pony is met rijden erg betrouwbaar maarja het blijven dieren...

2 vriendinnetjes van mij gaven me de tip om met jodphurs te gaan rijden. Hebben jullie enig idee of dit mij gaat helpen? Aan de ene kant denk ik van niet aangezien ik het idee heb dat het probleem zit in het "scharnieren".

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:03

Je kan een oude beugelriem van je ene stijgbeugel naar je andere doen, onder de buik van je pony door.
Doen de horseballers ook, dus lijkt me sterk dat er dan iets mis kan gaan (gezien de toeren die zij op hun paard uitsteken :)))

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:04

Als je spanning hebt ergens in je lijf terwijl je op een bewegend paard zit moet de spanning ergens naar afvloeien wat resulteert in een continue knikkend hoofd bij het doorzitten bv of klapperende onderbenen. Probeer bewust aan je ontspanning te werken, absoluut je rug niet hollen door je schouders naar achter te trekken ( vele denken dat ze zo mooi recht op zitten, maar deze houding is storend voor je paard, en zuur voor je eigen lijf) oefening : adem heel diep in, daardoor komt je bovenlijf omhoog en schouders naar achter en rug hol . . . adem vervolgens helemaal uit , daardoor komen je schouders meer naar voren en bolt je rug juist iets en tevens zak je op je zitbeen knobbels, probeer in deze houding verder te rijden, neem wat meer druk op de beugels alsof je op de grond staat en draai je tenen naar je paard toe! niet er vanaf. Laat je benen ontspannen de beweging van je paard volgen je voelt bij het stappen om en om buik-li buik re, als je drijft probeer dat meer met drukjes met je binnen been en niet met schopjes met kuit/hak., Niet spannen met je boven benen help jezelf daar continue aan herinneren, ook dit kan je paard afremmen, of heeft invloed op zijn beweging. Dit werkt natuurlijk allemaal fijner als je paard goed aan de hulpen staat. Ik weet niet of je ooit van de term "in to presure paarden" hebt gehoord maar dat zijn paarden die juist tegen druk ingaan dus van continue been juist meer op de rem gaan. Je wilt voorkomen dat je een paard zijn ribben kneust door continue te schoppen. Niet voorwaarts zijn moet je anders op lossen. Eerst 2 wkn consequent naar voren rijden, laat het rond rijden van voor dan even voor wat het is, steek je handen toe en "gaan" als ze niet op een drukje van je been reageert er maar een tikje bij met je zweep, bij mij hielp het al als ik tegen mijn laars aan tikte (door het geluid) of tegen de hals en anders een tik naar achter, wel heel consequent hoor, been is hup naar voren ! als je een drukje geeft met je binnen-been moet ze vliegen : ) als ze beter gaat vertrekken vanuit een actief achterbeen gaat je paard vanzelf ook nageven omdat ze de achterbenen er beter onder zet waardoor ook haar rug gaat bollen en ze mooi kunnen ontspannen vanuit de bovenlijn in combinatie met jou die op de juiste manier opvangt, ik voel aan mijn teugels of mijn paard zijn achterhand er goed onderheeft, hij neemt meer druk zonder te hangen/trekken en reageert vlot op een ophouding, hij geeft ook nog wel eens een valse knik al denderend op de voorhand dat heeft niets met voorwaarts te maken, de moter van achter moet aan, dan staan ze gelijk veel beter aan de hulpen. Als je niet meer continue hoeft te drijven om haar naar voren te houden kun je ook beter aan je ontspanning werken want ze loopt uit zichzelf. Uit zichzelf inkakken mag niet de bedoeling zijn ! Lange benen zijn best lastig omdat je been een loze ruimte tegen komt tijdens het afvloeien : ( ook paarden met een bolle buik trekken de benen naar achter. Ik heb trouwens veel geleerd van "de flex-chair" sessies. Dan krijg je de ademhalings oefening met spiegels, je denkt dat je met uitademen en bollere rug als een zoutzak komt te zitten maar niets is minder waar, de lijn schouder/heup/hak komt juist in een mooie rechte lijn : )) sorry voor mijn lange verhaal maar heb precies hetzelfde probleem gehad , ik denken heb gewoon een flegmatiek paard lees "lui" en het zat ook voor geen meter waardoor ik mijn lijf niet goed kon ontspannen. Niets is minder waar, na twee weken "hup naar voren" heb ik iig een paard wat voorwaarts is en scherp is aan de hulpen, wat echt een stuk beter zit om dat hij fijner draagt. Succes ! Ik loop weer tegen andere dingen aan hihi Pff paardrijden, je raakt nooit uitgeleerd . . . en gelukkig : ))

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:46

Zinvolle bijdrage room10, dank hiervoor +:)+

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:28

Ik zou je adviseren om contact op te nemen met een fysiotherapeut, of beter nog een manueel therapeut. Deze kan evt. blokkades in onderrug/bovenrug/heupen/bekken uitsluiten, je helpen je romp (rug/buik) spieren te optimaliseren. Als diegene ook een Flexchair heeft staan kan je hierop ook gaan trainen. Zelf ben ik manueel therapeut/fysiotherapeut en werk veel met ruiters op de Flexchair. Ik ervaar dit als een super combinatie en zie iedereen verbeteren qua zit en qua vermindering in klachten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:17

Ik las hier ook dat iemand jou aanrade om meer vanuit je enkels licht te gaan rijden, persoonlijk vind ik dit een foute hint, ik zou ook eerder zeggen doe dit vanuit je knieen, die moeten stil en ter plekke blijven, vergeet even je onderbenen en je voeten die hangen er maar aan en hoeven niet echt iets te doen.
Het is wel zo dat je idd vanuit je enkels moet kunnen meeveren, maar enkel onbewust, dus zonder er kracht op te zetten, ook niet op je voeten gaan staan in de beugels, echt vanuit je knie, daar moet je steunen.
Bij het licht rijden ook niet denken aan hoger en lager, dus niet echt gaan staan dus, denk eerder vanuit je navel een soort cirkel beweging naar voor toe, en weer terug zitten, dus rijden vanuit je centrum, vanuit je buik, dus telkens buik naar voor en weer zitten en opnieuw.
Hoe minder je uit het zadel komt hoe beter.
Hoe je oren boven je schouders, schouders boven je bekken, probeer te ontspannen niet spannen dus.
Een goede zitles kan idd wonderen doen, die mensen laten jou het gevoel zelf ervaren, dat kan je moeilijk uitleggen en al zeker niet zo via een tekst op een forum.

Remark schreef:
Bedankt voor alle tips!
Ik ga proberen mijn tenen meer naar binnen te draaien en meer vanuit mijn enkels licht te rijden.

Een gaatje korter zorgt er wel voor dat mijn benen een heel stuk stiller zijn maar dit ziet er gewoon niet uit met mijn dressuurzadel en zo kan ik helaas niet in de wedstrijdring verschijnen ben ik bang.

listiglistje en Marin_ka3, wat jullie zeggen is helemaal waar! Sinds ik het filmpje gezien heb probeer ik dit te verbeteren maar aangezien het inderdaad een soort tic is, is dat moeilijk af te leren.

Een equisimulator lijkt me leuk om eens te proberen, zal vast komend jaar wel op stal georganiseerd worden!

Amiigo, jij zegt dus dat ik juist vanuit mijn knieën moet lichtrijden en niet vanuit mijn enkels?

Ingrid_92, dit heb ik inderdaad eens eerder gehoord! Ik ga het proberen, bedankt!

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:15

En? Hoe gaat het inmiddels?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 18:23

Ik was helemaal vergeten te reageren!

Het gaat al een beter de laatste tijd. Vooral mijn tenen naar binnen draaien gaat heel erg goed. Ook het constant aandrijven is stukken minder, al betrap ik me er soms nog wel op...
Wat helaas nog niet zo goed gaat is mijn onderbenen op hun plek te houden tijdens het lichtrijden.

Ik had dikkere kniewrongen besteld maar deze bleken helaas juist niet dik te zijn dus ik hoop ergens nog dikke dressuurkniewrongen te kunnen vinden. Zag ze laatst op de bokt markt staan maar had niet gereageerd omdat ik al andere had besteld maar deze bleken dus niet goed te zijn en de advertentie op bokt staat nu op gereserveerd :(

Al met al dus een verbetering! Ik hoop wel dat op den duur mijn onderbenen tijdens het lichtrijden ook goed stil blijven.

RoosMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:22

Wat fijn om te horen dat het al beter gaat. Ik weet niet met wat voor rijlaarzen je rijdt, maar ik weet dat dat ook heel wat kan schelen. Eerst had ik ook altijd veel moeite met het stil houden van mijn benen. Ik had eind najaar 2013 nieuwe rijlaarzen gekocht en ik zit als een huis.
Nu dit probleem bij mij is opgelost, kan ik mijn schouders weer niet gelijk houden.. :+

Ik weet dat nieuwe rijlaarzen een hele investering kunnen zijn, maar het is de moeite waard! Ik heb nu Petrie Anky Elegance; Rundleder (c. Euro 680,-, een boel geld dus.). Deze laarzen voor 70 euro via marktplaats.nl kunnen kopen, koopje dus :).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:24

spoorriempjes van beugel naar singel. zo kunnen ze niet wegzwiepen

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 14:35

RoosMarije, aan nieuwe laarzen zat ik ook al te denken (niet alleen vanwege mijn benen hoor, maar ook omdat ik graag mooie wil voor op wedstrijd). Ik heb momenteel ariat laarzen die onwijs soepel zijn, waardoor mijn enkels inderdaad erg makkelijk kunnen bewegen.

Ik heb laatst geprobeerd een beugelriem tussen mijn beugels onder de singel door te doen maar dit was geen succes. Elke keer als ik ging staan kregen mijn benen een enorme klap...

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:36

Hi Remark,

Ik herken je probleem. Lang heb ik hier zelf ook last van gehad en heb toen diverse dingen geprobeerd, tenen naar binnen draaien, wat resulteerde in kramp en niet goed kunnen drijven, beugels langer, beugels korter en ga zo maar door. Ik kreeg ook altijd de opmerking op mijn protocol, niet op je bovenbenen rijden. Wat mij uiteindelijk heeft geholpen is m'n knieen meer naar binnen draaien. In het begin lukt dit alleen in stap. In de draf elke keer mezelf herinneren dat ik m'n knieen naar binnen moest draaien. Hierdoor ging ik beter zitten, kwamen mijn hulpen beter door en had ik geen last meer van kapstokken.

Succes!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:35

Probeer in plaats van je tenen naar binnen, je hakken iets naar buiten te draaien. Dit klinkt misschien hetzelfde, maar bij het naar buiten draaien van je hak span je je binnenkant van je been aan (handig voor beenhulpen) en bij het tenen naar binnen span je je buitenkant van je been aan en daar wil je geen spanning.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:40

Juist als je echt vanuit je enkels licht gaat rijden, komt er elke keer als je gaat staan een veel grotere druk op, waardoor ze naar buiten vliegen. Zo lijkt het in ieder geval. Je moet dus niet teveel ineens gaan staan (doen de meeste meeste mensen fout) en ook als je zit meer druk op de beugels hebben (gaatje korter?)

Super leuk om een filmpje van je te zien Eef. Leuke combi zijn jullie :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:43

Ik heb niet alles gelezen en ook het filmpje niet gezien.. dus sorry als k de plank volledig mis sla;)

Echter als je paard scheef is kun je met lichtrijden ook je benen niet stil houden.. ik zelf merk dit met name met buiten rijden.. er is dan ook verschil tussen lichtrijden op linker of rechter been..
Mocht dit bij jou ook zo zijn dan raad k t aan om een osteopaat langs te laten komen en met een instructrise gericht te gaan werken aan t recht richten en dan komt de stille beenligging vanzelf!
Centered riding heeft mij overigens heel goed geholpen mijn houding te verbeteren.. dat is ook nog een tip die ik je mee wil geven ;)