springen met paarden dan wel zo goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemkl

Re: springen met paarden dan wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:37

Springen heeft niet alleen nadelen, maar zeker ook voordelen. De rugspier wordt losgewerkt en veel paarden vinden het ook echt leuk. Natuurlijk is veel springen (lees: bijna iedere dag) nou niet bepaald geweldig voor je paard, maar gymnastiserende dingen zoals balkjes draven of veel kleine inuitjes kan je vaker doen dan echt intensief springen. Het ligt er dus ook heel erg aan wat je onder springen verstaat.
Wat betreft de kracht die een paardenrug onder het zadel ondervindt heb je natuurlijk een punt, maar ga maar eens uitrekenen wat andere oefeningen voor krachten ondervinden. Het is nou eenmaal zou dat je bij alles wat je doet er een bepaalde hoeveelheid kracht op je wordt uitgeoefend, hier is je lichaam op gemaakt (als dat niet zo zou zijn zou de lichtste aanraking al pijnlijk zijn).
En natuurlijk moet je als ruiter wel kunnen springen, als je constant maar achter de beweging aan blijft komen is dat natuurlijk erg slecht voor de rug van het paard.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:06

Ik denk dat het ook aan het gewicht van de ruiter ligt. Als de ruiter heel zwaar is of te groot dan lijkt het me zwaarder om te springen. En waarom zouden er zoveel mensen springen met hun paarden als het zo slecht was? Als het de benen kapot zou maken (of de rug) was er vast al aan de bel getrokken denk ik

maximuss

Re: springen met paarden dan wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:31

Het stukje tekst wat ts gebruikt komt uit het verkoopspraatje van de sedelogic/kingsley pads dus ik zou de cijfers niet te letterlijk nemen.

HuyanaJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:20

Mijn paard vind springen (ook) geweldig. Ze heeft troontredende voorvoetjes: daarom doen we het ook niet vaker dan 1-2 keer per maand. Daat is toch niet slecht voor haar?
Of wel? :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:05

Tina_Welmoed schreef:
Ik denk dat het ook aan het gewicht van de ruiter ligt. Als de ruiter heel zwaar is of te groot dan lijkt het me zwaarder om te springen. En waarom zouden er zoveel mensen springen met hun paarden als het zo slecht was? Als het de benen kapot zou maken (of de rug) was er vast al aan de bel getrokken denk ik

Ach...je hebt dagelijks mensen die hun paard de vernieling in rijden,zonder te springen....dat word ook niet verboden.

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:40

geerke schreef:
Tina_Welmoed schreef:

Ach...je hebt dagelijks mensen die hun paard de vernieling in rijden,zonder te springen....dat word ook niet verboden.

Er valt niet veel aan te doen denk ik... Mijn paard is 1.76 en ik ben zelf 1.74,5 en 57 kilo. Zijn vorige eigenaar sprong ook met hem en die was 1.90 en 120 kilo ofzo... Hij is nogsteeds dol op springen en hij word verveeld als ik niet af en toe met hem spring