Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Wilke93 schreef:Op de manege was ik (ver)gevorderd. Nu op m'n bijrijdpaard voel ik me een ontzettende beginneling (ik rij 8 jaar). Er is nog zooo ontzettend veel meer dan dat je op (sommige) manege's leert. Ik heb in 1,5 maand ontzettend veel geleerd op m'n bijrijdpaard.
Wilke93 schreef:Op de manege was ik (ver)gevorderd. Nu op m'n bijrijdpaard voel ik me een ontzettende beginneling (ik rij 8 jaar). Er is nog zooo ontzettend veel meer dan dat je op (sommige) manege's leert. Ik heb in 1,5 maand ontzettend veel geleerd op m'n bijrijdpaard.
Nu vind ik het wel erg leuk dat ik zo veel leer haha, m'n ogen gaan echt open
demy1911 schreef:Dus al je kan stappen, draven en galopperen. Dan ben je eigenlijk al gevorderde....

) het andere verzorgpony'tje is verkocht aan de manege (waar ik dus help en rij) en ik ben laatst gestopt bij mijn verzorgpony want het was niet meer zo gezellig. ik rij zelf al 4 jaar op de manege en ik ben nu twaalf. Ik wil zelf later een paar eigen paarden. (kan niet wachten
) Ik ben alleen bang dat als ik een paard zou kopen ik niet genoeg ervaring heb, hebben meerdere dat? Heb ik volgens ik genoeg ervaring, Moet ik me nu druk gaan maken, ik heb me gewoon voor genomen gewoon steeds meer leren qua verzorging, rijden enz. shinehorse schreef:Ik ben nog niet zo oud, en ik rij om de dag op de manege om een pony voor de lesjes door te rijden, is ook de eerste pony dat aan de teugel loopt bij mij (happy). En ik krijg een keer in de week les, ik help op mijn (niet drukke) dagen met de lesjes, paarden opzadelen, paarden longeren, paarden voeren, etc. ik heb 3 jaar 3 verzorgpony's gehad eentje is helaas overleden (Ineke ik blijf altijd aan je denken) het andere verzorgpony'tje is verkocht aan de manege (waar ik dus help en rij) en ik ben laatst gestopt bij mijn verzorgpony want het was niet meer zo gezellig. ik rij zelf al 4 jaar op de manege en ik ben nu twaalf. Ik wil zelf later een paar eigen paarden. (kan niet wachten
) Ik ben alleen bang dat als ik een paard zou kopen ik niet genoeg ervaring heb, hebben meerdere dat? Heb ik volgens ik genoeg ervaring, Moet ik me nu druk gaan maken, ik heb me gewoon voor genomen gewoon steeds meer leren qua verzorging, rijden enz.

shinehorse schreef:Ik oefen zelf nu met de middenstap, middendraf, middengalop enz. ik oefen ook nog met schouderbinnenwaarts, aan de teugel lopen, en wijken. Het is denk ik gewoon een kwestie van oefenen, noemen jullie dit gevordend (nogmaals)
krimpenaar schreef:Maneges delen het voor het makkelijke vaak in, beginners, half gevorderde, gevorderde, ver gevordere enzovoort.
Ik vind dat je eigenlijk geen niveau iemand moet geven, ieder rijd op zijn manier. Natuurlijk begint iedereen als 'beginner' maar sommige gaan alleen maar door als manegeruiter, tegenwoordig vind bijna niemand meer dat echt goed omdat je dan ook minder ervaring hebt in het paard zijn welzijn. Sommige blijven beetje rondhobbelen en buitenrijden, is dit dan ook gelijk een beginner, omdat die zijn paard niet aan de teugel rijd? Als je de gangen beheerst, zowel binnen als met buitenrijden, en een goede balans hebt, het paard niet zijn mond kapot trekt en goed met je paard omgaat vind ik je al gevorderd.
Wilke93 schreef:shinehorse schreef:Ik ben nog niet zo oud, en ik rij om de dag op de manege om een pony voor de lesjes door te rijden, is ook de eerste pony dat aan de teugel loopt bij mij (happy). En ik krijg een keer in de week les, ik help op mijn (niet drukke) dagen met de lesjes, paarden opzadelen, paarden longeren, paarden voeren, etc. ik heb 3 jaar 3 verzorgpony's gehad eentje is helaas overleden (Ineke ik blijf altijd aan je denken) het andere verzorgpony'tje is verkocht aan de manege (waar ik dus help en rij) en ik ben laatst gestopt bij mijn verzorgpony want het was niet meer zo gezellig. ik rij zelf al 4 jaar op de manege en ik ben nu twaalf. Ik wil zelf later een paar eigen paarden. (kan niet wachten
) Ik ben alleen bang dat als ik een paard zou kopen ik niet genoeg ervaring heb, hebben meerdere dat? Heb ik volgens ik genoeg ervaring, Moet ik me nu druk gaan maken, ik heb me gewoon voor genomen gewoon steeds meer leren qua verzorging, rijden enz.
Voordat jij je eigen paard(en) kunt kopen ben je al vele jaren verder met veel meer ervaring. Komt vast wel goed! Niet druk gaan maken om iets wat nog niet isshinehorse schreef:Ik oefen zelf nu met de middenstap, middendraf, middengalop enz. ik oefen ook nog met schouderbinnenwaarts, aan de teugel lopen, en wijken. Het is denk ik gewoon een kwestie van oefenen, noemen jullie dit gevordend (nogmaals)
Ik vind van wel! Maar ik heb hier zelf dan ook nog geen ervaring mee.
Weet je wat het is, er is denk ik niet echt een grens van: ja nú ben je gevorderd. Het is maar een benaming (waar ieder z'n eigen mening over heeft) en ieder heeft zo z'n eigen betere en slechtere punten. Je moet natuurlijk wel gewoon alle gangen góed beheersen en je paard goed kunnen laten lopen, maar dat lijkt me logisch natuurlijk
Sylbana schreef:Ik denk dat je gevorderd bent als je de basis dingen (sowieso) allemaal goed onder controle hebt en je paard onder controle kan houden wanneer hij wegschiet oid.
Je hoeft niet meteen de Z oefeningen te kunnen rijden, zeg maar. Vind het moeilijk om uit te leggen..
Edit; @ hierboven, ik ken genoeg mensen die een eigen paard hebben maar erop zitten alsof ze nog maar een maand rijden.. Denk dat als je gewoon goed lest etc het helemaal goed komt, zoals je zelf al aan geeft wil je ervaren zijn, is al goed dat je dat zelf al inziet.