Niet stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:10

heidy_wilco schreef:
_Gummybear schreef:
Ik geef juist als tip om als je pony gaat lopen als je ernaast staat te huppen , juist door te huppen , en als ze stil staat opstappen. Maar doorgaan met waarvoor hij/zij wegloopt. Anders heeft het voor t paard dus zin om er voor weg te lopen , en dan houd het niet op .

Er naast blijven huppen is juist niet handig. Je brengt je paard uit balans en daarbij kan het ook nog eens gevaarlijk zijn.

Hmm.. zo leer ik t wel .. Maar, is een paard wat altijd blijft lopen niet gevaarlijk en wel handig dan ?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:43

@_Gummibear: Ik had al eerder wat gepost:

Citaat:
Het eerste wat ik doe voordat ik opstijg is even de beugelriem aantrekken zodat mijn pony goed op zijn vier benen gaat staan en voorbereid is. Zo raakt hij minder snel uit balans als ik omhoog klim. (Uit een van die boeken van Mark Rashid)

Daarna stap ik op. Als hij niet stil blijft staan, herhaal ik een paar keer de handeling. Zo wil hij altijd lopen als ik wil gaan zitten. Dan ga ik een paar keer zitten en als hij dan stilstaat mag hij weglopen. Helpt erg goed bij hem. Maar je moet wel heel erg consequent zijn!

Als je in de beugel blijft hangen, kan je paard moeilijk "goed" gaan staan. Daarbij zal hij ook eerder blijven bewegen omdat je hem uit balans trekt. Dan moet hij wel wat doen anders valt hij om.

En als je mee gaat hupsen heb je een best wel groot probleem als je paard in een keer wegschiet of wat anders doet. Dan heb je een behoorlijke kans dat je in de beugel blijft hangen. Dat is ook de reden dat we eerst de voeten uit de beugels moeten doen voordat je van je paard afspringt.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:45

Appie was ook zo draakje en werd alleen maar erger als er iemand naast ging staan. Appie heb ik consequent elke keer een paar passen achteruit gezet. Nu doet hij het soms nog en moet ik hem maar 1 keer achteruit zetten. Eerste periode ben ik soms wel een halfuur bezig geweest.

Edit: ik stap altijd op met een krukje.

Nino_2013

Re: Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:41

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn paard.
Wat mij heel erg heeft geholpen is ten eerste goede begeleiding. Daarnaast heb ik in het begin met opstappen altijd iemand erbij gehad die hem vast hield en dan ook echt vasthouden totdat mijn paard ontspannen ging staan met zijn hoofdje naar beneden en niet alleen maar dacht aan lopen. Mijn instructeur gaf mij de tip om na het rijden zelf nogmaals af- en op te stappen, in de meeste gevallen is dit makkelijker omdat het paard minder energie heeft dan voor het rijden. Wat ik deed was wat al eerder gezegd is zorgen dat mijn paard echt stil stond en zodra ik er op zat nog even laten staan tot ik weg wilde rijden en niet hij. En dan heerlijk enthousiast belonen ook met mijn stem erbij.
Wonder boven wonder kon ik na twee weken (rij 3x in de week dus na 6x rijden/oefenen) alleen opstappen voor het rijden en bleef paardlief stilstaan!! Nu beloon ik hem nog steeds na het opstappen aangezien meneer ook nog jong is en dit hele verhaal nog niet al te lang geleden heeft plaatsgevonden!

Succes!