manegepony Arabella @ privéles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:24

Yamcha schreef:
Anoniem schreef:
Wbt het niveau, Zijn jullie recentelijk nog op een manege geweest?

Gemiddeld genomen starten in een B proef ruiters die net paard rijden, hun paard in stap draf en galop weten te krijgen. En een volte kunnen sturen. Waarbij nagefelijkheid, stelling en buiging en rechtgerichtheid van het paard totaal niet van belang is. De ruiters die al iets verder zijn (half gevorderd) starten doorgaans L1 waarbij er echt niet nageeflijk gereden hoeft te worden. En het wijken over de schouder naar de hoefslag toe dribbelen met een 6 of hoger beoordeeld word.
Het is gewoon puur voor de lol, en heeft geen enkel raak vlak met een KNHS proef ;). Dus als haar manege vind dat ze L1 kan starten, zal dat ook het niveau zijn waar deze ruiter thuis hoort binnen haar manege.

Wanneer ze ooit echt KNHS wedstrijden gaat rijden, komt ze van zelf achter het niveau verschil.

Dat is dan niet handig :=

als je basis al niet klopt, wordt de rest nooit wat......

Hoeveel maneges geven rijlessen met het doel een gedegen rijopleiding te geven? De meeste niet hoor, Laat klanten maar rondhobbelen en geld uit geven. En voor het meedoen aan zo'n wedstrijdje kun je al gauw een 10tje per proef vragen..

Ben eigenlijk wel verbaasd over het feit dat jullie allemaal in de waan zijn dat (de meeste)manege het doel hebben goede ruiters op te leiden..

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:38

Ik vind het vreemd dat sommigen je afraden om nu al onderlinge wedstrijden te rijden. Naar mijn idee kun je alleen maar van het commentaar en de ervaring leren, en ik vond alles er omheen altijd ontzettend leuk. En ach, als het wijken niet lukt of je paard valt uit de galop dan is dat heus geen ramp. Dus als je de kans krijgt en het graag wilt, gewoon lekker blijven doen! Er hangt toch niks vanaf.

Voor nu zou ik vooral aan je eigen zit gaan werken :) Probeer goed op je zitbotjes te blijven zitten, je armen naast je lichaam te houden met een knik in je ellebogen en je handen rechtop. Wat betreft je benen, probeer echt met je kuit te drijven en je hakken uit te drukken. Bij mij hielp het om er een les iedere keer bij de E en B op te letten. Als jij zelf niet goed en ontspannen zit kan jouw pony ook niet lekker lopen. Veel plezier en succes nog met deze leuke haf!

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 12:12

Anouska schreef:
Excuses als ik iets zeg wat al is aangegeven, heb niet alle reacties gelezen.

Ik vind allereerst dat sommigen wel erg bot uit de hoek komen. Over het algemeen posten mensen hier hun foto's omdat ze opbouwende kritiek willen en niet om afgezeken te worden. Ik ben een paar jaar niet online geweest, misschien is de toon hier veranderd, zou kunnen.

@TS:

Wat jij moet doen op je pony is aan jezelf werken en even niet letten op de pony, die loopt wel. Gooi je beugels maar eens uit, maak je benen dan lang en ontspan je schouders. Het feit dat je zweep naar achter/boven wijst, geeft aan dat je je handen verkrampt, je zweep hoort op je been een hoek van 45 graden te maken en naar beneden te wijzen. Handen rechtop, als je je duim opsteekt moet hij naar boven wijzen en niet naar voren. Zet je binnenhand niet vast, geef hem ruimte aan de binnenkant zonder gelijk je teugel los te gooien. Binnenhand gaat mee en leidt, buitenhand houdt je paard bij elkaar en daar houd je de teugel tegen de hals, handen blijven verder netjes bij elkaar.
Als je aan wilt springen in galop, moet je niet je benen in willen trekken om zo kracht te geven, de hulp is buitenbeen iets naar achter leggen en dat moet voldoende zijn. Zo niet, is de pony niet goed aan het been wat makkelijk kan met een manegepony en zul je daar even extra aandacht aan moeten besteden.

Maar zo lang jij niet ontspant, ga jij geen mooie proef neerzetten, niet in het L1 maar ook niet in de B. Ik zou ook de makkelijke weg kiezen en lekker een B proefje rijden. Daar heb je langer de tijd tussendoor weer even jezelf te corrigeren en te ontspannen. Zodra jij je lijf lang kan maken en ontspannen, gaat die pony vanzelf lopen. Hoe meer jij spant (benen, armen, handen maakt niet uit) hoe moeilijker het wordt je pony mooi ontspannen en rond te laten lopen. Met spanning creeer je hooguit een 'valse knik'. Nou hebben een hoop mensen daar genoeg prijzen mee gewonnen want het blijft een jurysport, maar dat is een andere discussie...

Bedankt voor de uitgebreide post, daar heb ik wat aan :j

xIrlijn schreef:
Ik vind het vreemd dat sommigen je afraden om nu al onderlinge wedstrijden te rijden. Naar mijn idee kun je alleen maar van het commentaar en de ervaring leren, en ik vond alles er omheen altijd ontzettend leuk. En ach, als het wijken niet lukt of je paard valt uit de galop dan is dat heus geen ramp. Dus als je de kans krijgt en het graag wilt, gewoon lekker blijven doen! Er hangt toch niks vanaf.

Voor nu zou ik vooral aan je eigen zit gaan werken :) Probeer goed op je zitbotjes te blijven zitten, je armen naast je lichaam te houden met een knik in je ellebogen en je handen rechtop. Wat betreft je benen, probeer echt met je kuit te drijven en je hakken uit te drukken. Bij mij hielp het om er een les iedere keer bij de E en B op te letten. Als jij zelf niet goed en ontspannen zit kan jouw pony ook niet lekker lopen. Veel plezier en succes nog met deze leuke haf!

Bedankt voor de tips! :)

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:38

Ten eerste, wat een ontzettend leuke pony !
Probeer je schouders wat naar achter te drukken en indd je voeten niet te ver in de beugels te steken.
Probeer te werken aan alle punten, heel veel succes ;-)

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 14:42

DjobliLover schreef:
Ten eerste, wat een ontzettend leuke pony !
Probeer je schouders wat naar achter te drukken en indd je voeten niet te ver in de beugels te steken.
Probeer te werken aan alle punten, heel veel succes ;-)

Dankjewel :)

Raponsje

Re: manegepony Arabella @ privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:46

TS: Is het een optie om in plaats van een normale prive les 1 of 2 prive zitlessen te krijgen?
Het zal je houding echt heel veel goed doen waar je de rest van je amazone-carriere plezier van hebt.

Wanneer je houding beter is zal de rest van het rijden ook beter en makkelijker gaan. Dubbele bonus dus.
Om nog maar niet te spreken van een mooi punt op je protocol op de wedstrijd? :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:51

TS, mag ik je even mijn complimenten geven hoe graag je wilt verbeteren en open staat voor kritiek!!!

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 14:58

Raponsje schreef:
TS: Is het een optie om in plaats van een normale prive les 1 of 2 prive zitlessen te krijgen?
Het zal je houding echt heel veel goed doen waar je de rest van je amazone-carriere plezier van hebt.

Wanneer je houding beter is zal de rest van het rijden ook beter en makkelijker gaan. Dubbele bonus dus.
Om nog maar niet te spreken van een mooi punt op je protocol op de wedstrijd? :)

Ik denk het wel ja, je kan altijd wel aangeven waar je aan wil werken :j
Ik zal het wel even overleggen met m'n instructice, in de les rijden we ook wel eens zonder beugels en ik merk dan al dat ik beter/anders zit haha :P

Gianti schreef:
TS, mag ik je even mijn complimenten geven hoe graag je wilt verbeteren en open staat voor kritiek!!!

Bedankt hoor :D
Ja ik open een topic om vooruit te kunnen gaan, het is dan niet altijd leuk om kritiek te krijgen maar ik heb er wel wat aan :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:21

Ik rij western dus kan je niet helpen, maar vind wel dat je goed met de kritiek hier om gaat! En heel veel succes op je wedstrijd!

Vind het trouwens echt niet kunnen dat een meisje hier zo hard wordt afgekraakt met "niet B waardig". Sorry hoor, maar mag het ook wat netter? TS wilt duidelijk verbeteren, haar zo hard aanvallen gaat dat dus niet doen, he. Niet iedereen heeft de luxe om dagelijks les te nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:14

Waarom is dat exact afkraken?

Als dat op een nette manier gezegd wordt is dat imo geen afkraken?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:30

Ik vind je heel vriendelijk rijden :)

Ik denk dat het je heel veel zou kunnen schelen wanneer de pony wat actiever wordt. Het ziet er allemaal een beetje traag uit. Ik denk dat ze daarom gaat hangen in de teugels, niet nageeflijk is, niet wil halsstrekken, uit de galop valt. Eigenlijk denk ik dat de meeste 'problemen' daar weg komen.

Had je nu vandaag wedstrijd? Ik ben erg benieuwd wat de jury je voor tips heeft gegeven?

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 18:13

Ik had vanmiddag inderdaad wedstrijd.
Bij het inrijden had ik d'r door middel van de tip van bokker Yamcha wat actief gemaakt aan been, dat deed ze erg goed en ze sprong toen ook meteen bij galophulp aan :D
Ook probeerde ik wat bokker xIrlijn zei, elke keer bij de B en E op hakken letten. In de proef zelf vergat ik dat een beetje, maar het is wel handig dus ik ga het voortaan in de les doen :j
Ik heb 176 punten gehaald, wijken ging zoals verwacht echt niet maar voor de rest deed ze het goed vond ik :)
Ik heb zelfs nog de eerste prijs gehaald, komt doordat we maar met z'n 2en in de L1 meededen, andere meisje had 1 punt minder dan ik haha :P

Vulina schreef:
Ik vind je heel vriendelijk rijden :)

Ik denk dat het je heel veel zou kunnen schelen wanneer de pony wat actiever wordt. Het ziet er allemaal een beetje traag uit. Ik denk dat ze daarom gaat hangen in de teugels, niet nageeflijk is, niet wil halsstrekken, uit de galop valt. Eigenlijk denk ik dat de meeste 'problemen' daar weg komen.

Had je nu vandaag wedstrijd? Ik ben erg benieuwd wat de jury je voor tips heeft gegeven?

Bedankt!
Jury had paar dingen: bij van hand veranderen na middendraf meer terugrijden, middengalop moet duidelijker verschil en halsstrekken moet meer.
Qua stelling en buiging eigenlijk geen opmerkingen.

Maar wat ik moeilijk vind aan dat actiever rijden, ze loopt vaak wel 'gewoon' door maar ze houd niet echt hetzelfde tempo vast.
Af en toe 'zakt' ze weer in, maar als ik dan kuit geef schiet ze meteen weer weg en gaat ze snel draven :=
Dus als iemand daar tips voor heeft, dat ze op een stabiel tempo blijft?

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:18

Leuke pony!

Ikzelf heb ook het idee dat je eerst zelf meer moet leren "zitten" onafhankelijk van je pony, zoals meerdere al aangeven. Dan kan je beter je pony besturen en corrigeren omdat je zelf rustig zit komen er minder communicatiefoutjes. Ik zou zelf wat meer tempo zien en middendraf moet voor mij wel een verschil zijn met de arbeidsdraf.

Verder zou ik indd werken aan een constant tempo maar hoe zou ik ook zo snel even niet weten, haha.
Ik zou denken overgangen rijden en dan actiever aan je been maken, kijken hoe ze dan gaat in de draf.

Hoop dat je hier wat mee kunt :)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:30

Probeer dat inzakken van haar voor te zijn. Je voelt het aankomen en geeft haar er als het ware geen kans voor door een lichte hulp te geven. Van voren opvangen als ze te snel gaat, maar liever iets te voorwaarts dan te traag.
Tegen een gespannen houding helpt het heel goed diep in te ademen helemaal tot in je buik en helemaal uit te ademen. Of af en toe te zuchten, dat ontspant. Dat leer je vooral bij zitlessen. Op de laatste foto waar je uitstapt denk ik dat je vanzelf meer ontspant en zij dus ook, dus koppie zakt meteen en zij kan ook eens goed uitademen :D

Maar jullie doen goed je best en het blijft moeilijk met een pony waar veel verschillende mensen op rijden. Gefeliciteerd met je 1e plaats!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:50

ik zag je avatar en zag meteen "he dat is veldt!"

de foto's gaven de bevestiging :Y)
Wie is je instructrice?

Het niveau manege en eigen ligt er erg ver uit elkaar, vind dat je het leuk doet op een 'vreemde pony'
ga je nu voor vast op deze lessen? Zorg dat je iig goed in de spiegels kijkt, die zijn groot zat daar ;) En een beetje rechtop blijven zitten en je hakken uitdrukken

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 22:11

JuudKaas schreef:
Leuke pony!

Ikzelf heb ook het idee dat je eerst zelf meer moet leren "zitten" onafhankelijk van je pony, zoals meerdere al aangeven. Dan kan je beter je pony besturen en corrigeren omdat je zelf rustig zit komen er minder communicatiefoutjes. Ik zou zelf wat meer tempo zien en middendraf moet voor mij wel een verschil zijn met de arbeidsdraf.

Verder zou ik indd werken aan een constant tempo maar hoe zou ik ook zo snel even niet weten, haha.
Ik zou denken overgangen rijden en dan actiever aan je been maken, kijken hoe ze dan gaat in de draf.

Hoop dat je hier wat mee kunt :)

Dankjewel :)

Bootsiebob schreef:
Probeer dat inzakken van haar voor te zijn. Je voelt het aankomen en geeft haar er als het ware geen kans voor door een lichte hulp te geven. Van voren opvangen als ze te snel gaat, maar liever iets te voorwaarts dan te traag.
Tegen een gespannen houding helpt het heel goed diep in te ademen helemaal tot in je buik en helemaal uit te ademen. Of af en toe te zuchten, dat ontspant. Dat leer je vooral bij zitlessen. Op de laatste foto waar je uitstapt denk ik dat je vanzelf meer ontspant en zij dus ook, dus koppie zakt meteen en zij kan ook eens goed uitademen :D

Maar jullie doen goed je best en het blijft moeilijk met een pony waar veel verschillende mensen op rijden. Gefeliciteerd met je 1e plaats!

Dat is een goede tip, bedankt!

Ojajoh schreef:
ik zag je avatar en zag meteen "he dat is veldt!"

de foto's gaven de bevestiging :Y)
Wie is je instructrice?

Het niveau manege en eigen ligt er erg ver uit elkaar, vind dat je het leuk doet op een 'vreemde pony'
ga je nu voor vast op deze lessen? Zorg dat je iig goed in de spiegels kijkt, die zijn groot zat daar ;) En een beetje rechtop blijven zitten en je hakken uitdrukken

We hebben in de normale lessen geen vaste pony, maar als ik weer privéles neem denk ik dat ik dat wel met deze pony ga doen :j
Bedankt voor de tips :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:26

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:31

Hebben alle pony's zo'n mooi hoofdstel? Dat zie ik niet vaak :) Maar ik ga ook een beetje met de rest mee, maar ik zou de volgende keer B starten als dat goed gaat kan je altijd nog L1 starten ;)

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:35

Danique_X schreef:
Hebben alle pony's zo'n mooi hoofdstel? Dat zie ik niet vaak :) Maar ik ga ook een beetje met de rest mee, maar ik zou de volgende keer B starten als dat goed gaat kan je altijd nog L1 starten ;)

het is haar eigen hoofdstel :)

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:41

chaaya schreef:
Danique_X schreef:

het is haar eigen hoofdstel :)

Ja klopt :Y)

xxjetrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:29

Ik zou als ik jou was toch maar een B proefje gaan rijden.
Wat betreft het halstrekken:
Wat jij ruimte geven noemt is eigenlijk teveel ruimte geven.
Je gooit de teugels helemaal los. Dan weet de pony helemaal niet meer wat die moet doen want jij geeft haar geen aanwijzingen meer. Kun je dat begrijpen?
Wat je dan dus wel moet doen is met je been aanvragen of ze wil zakken en met je hand door bijvoorbeeld kneepjes te geven aanwijzing geven dat ze moet zakken. Als ze zakt geef je teugel mee maar je houd wel een licht/luchtig contact, anders kun je ook geen goede voltes rijden enzo.

Verder zie ik aan je gezicht dat het plezier er van afspat dus gewoon lekker doorgaan en veel oefenen, dan kom je er wel!
Ik hoop dat dit je helpt!

Froetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:11

Wat een leuke pony!
Probeer je handen wat meer rechtop te houden en en je hakken meer uit te drukken.

Succes en veel rij plezier ! :)

ZoZennOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:57

De pony lijkt haar rug op verschillende momenten erg weg te drukken, probeer haar eerst naar ontspanning te rijden (bijvoorbeeld dmv veel wendingen) voordat je gaat proberen te wijken. Jij zelf zit vaak te ver voorover, rechtop zitten!

xSensi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 23:43

Leuke Haflinger! Prachtig hoofdje.
Je kunt vragen of je met haar grondwerk mag doen om aan de ontspanning te werken. :)
Zelf mag je wel iets meer ontspannen zitten en je hakken wat meer naar beneden drukken, verder ziet het er prachtig uit!

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 00:03

Super dat je zo goed met de kritiek omgaat! Erg leuke haflinger ook :D
Denk dat het meeste al wel genoemd is, probeer hier gewoon stapje voor stapje aan te werken.. alles in 1 keer wordt te veel. Voor de ontspanning kan je inderdaad veel wendingen maken. Zelf doe ik ook 1 keer per week privéles met een manegepony en rijd met name op voltes, juist voor de ontspanning :)
En zoals er al genoemd is kan je misschien niet beter een goede B-proef neerzetten als het wijken bij beide nog niet goed gaat?