Anouska schreef:Excuses als ik iets zeg wat al is aangegeven, heb niet alle reacties gelezen.
Ik vind allereerst dat sommigen wel erg bot uit de hoek komen. Over het algemeen posten mensen hier hun foto's omdat ze opbouwende kritiek willen en niet om afgezeken te worden. Ik ben een paar jaar niet online geweest, misschien is de toon hier veranderd, zou kunnen.
@TS:
Wat jij moet doen op je pony is aan jezelf werken en even niet letten op de pony, die loopt wel. Gooi je beugels maar eens uit, maak je benen dan lang en ontspan je schouders. Het feit dat je zweep naar achter/boven wijst, geeft aan dat je je handen verkrampt, je zweep hoort op je been een hoek van 45 graden te maken en naar beneden te wijzen. Handen rechtop, als je je duim opsteekt moet hij naar boven wijzen en niet naar voren. Zet je binnenhand niet vast, geef hem ruimte aan de binnenkant zonder gelijk je teugel los te gooien. Binnenhand gaat mee en leidt, buitenhand houdt je paard bij elkaar en daar houd je de teugel tegen de hals, handen blijven verder netjes bij elkaar.
Als je aan wilt springen in galop, moet je niet je benen in willen trekken om zo kracht te geven, de hulp is buitenbeen iets naar achter leggen en dat moet voldoende zijn. Zo niet, is de pony niet goed aan het been wat makkelijk kan met een manegepony en zul je daar even extra aandacht aan moeten besteden.
Maar zo lang jij niet ontspant, ga jij geen mooie proef neerzetten, niet in het L1 maar ook niet in de B. Ik zou ook de makkelijke weg kiezen en lekker een B proefje rijden. Daar heb je langer de tijd tussendoor weer even jezelf te corrigeren en te ontspannen. Zodra jij je lijf lang kan maken en ontspannen, gaat die pony vanzelf lopen. Hoe meer jij spant (benen, armen, handen maakt niet uit) hoe moeilijker het wordt je pony mooi ontspannen en rond te laten lopen. Met spanning creeer je hooguit een 'valse knik'. Nou hebben een hoop mensen daar genoeg prijzen mee gewonnen want het blijft een jurysport, maar dat is een andere discussie...
Bedankt voor de uitgebreide post, daar heb ik wat aan 
xIrlijn schreef:Ik vind het vreemd dat sommigen je afraden om nu al onderlinge wedstrijden te rijden. Naar mijn idee kun je alleen maar van het commentaar en de ervaring leren, en ik vond alles er omheen altijd ontzettend leuk. En ach, als het wijken niet lukt of je paard valt uit de galop dan is dat heus geen ramp. Dus als je de kans krijgt en het graag wilt, gewoon lekker blijven doen! Er hangt toch niks vanaf.
Voor nu zou ik vooral aan je eigen zit gaan werken

Probeer goed op je zitbotjes te blijven zitten, je armen naast je lichaam te houden met een knik in je ellebogen en je handen rechtop. Wat betreft je benen, probeer echt met je kuit te drijven en je hakken uit te drukken. Bij mij hielp het om er een les iedere keer bij de E en B op te letten. Als jij zelf niet goed en ontspannen zit kan jouw pony ook niet lekker lopen. Veel plezier en succes nog met deze leuke haf!
Bedankt voor de tips!