paardrijden moét je leren van een gediplomeerde instructeur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Re: paardrijden moét je leren van een gediplomeerde instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:42

Ik vind dat je wel les moet hebben van een gediplomeerd instructiese. Iemand van 13 kan niet heel goed zien wat iemand fout doet en kent zelf nog heel weinig

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:48

LiannePuthzy schreef:
Ik vind dat je wel les moet hebben van een gediplomeerd instructiese. Iemand van 13 kan niet heel goed zien wat iemand fout doet en kent zelf nog heel weinig

Ja van iemand van 13 zou ik ook geen les willen. Maar iemand die ouder is en ervaring heeft hoeft toch niet persé een diploma te hebben..

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:49

Het papiertje ORUN, dat laagste niveau stelt dus Helemaal niets voor. Je hoeft daar zelf niet eens goed voor te kunnen rijden. Ik ben dan van mening dat iemand zonder papieren en die op hoger niveau heeft gereden je veeeeeel meer kan leren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:51

Leentje_P schreef:
mijn idee: Doe wat je zelf prettig vindt, als je meer vertrouwen hebt in een vriendin en dan ook makkelijker je grenzen verlegt en verder wilt dan pak dan een vriendin of nicht, tante etc. Vindt je een ervaren persoon leuker? Pak die dan. Zolang je maar plezier hebt in wat je doet. Voor de een is dat met het paard bezig zijn en wat recreatief rijden, maar voor de ander is het dan misschien weer wedstrijden (ja dan is een (GOEDE) gediplomeerd instructeur wel eens handig)

uitleg: Je hebt op maneges ook hele slechte lesgevers rondlopen. Diploma of niet. Sorry

Och ja, en je paard of pony de vernieling inrijden omdat er iemand aan de kant staat die er eigenlijk geen/te weinig verstand van heeft, dat maakt niet uit, als je er maar plezier in had :+
Je bent wel met twee levende wezens. Ik vind echt dat je het aan je dier verplicht bent om (iig tot je een fatsoenlijke rijkunstige basis hebt waarmee je ruiter en paard niet blesseert) zo vaak als je kunt betalen te gaan lessen bij de beste instructie die er binnen je mogelijkheden ligt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:54

het maakt niet uit. een gediplomeerde of niet gediplomeerde instructrice kunnen even goed zijn. een gediplomeerde instructrice heeft in iedergeval getoetste kennis van de basis. ik vindt dit vooral belangrijk voor beginners en maneges.

zodra je een eigen paard hebt, of een vast paard rijdt en je wilt verder maakt het mij niet veel meer uit. de basis heb je dan al enigszins en de weg naar de top is voor iedereen anders en daat helpt een papiertjd niet mee.

dus vast les van een 13 jarige zou ik afraden. die hebben niet de juiste kennis van dydactiek en misschien ook wel niet van het paardrijden. les van een obgediplomeerde z ruiter waar jij een goed gevoel bij hebt en wat jou keuze is. prima, maar niet voor manegelessen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:56

kleinvosje schreef:
Bedenk dat iemand met een diploma niet voor niets een diploma heeft gehaald he. Lesgeven moet je ook leren, kijken naar paarden, ruiters, rijtechniek en het gaan van het paard bijvoorbeeld, en oplossingsgericht denken bij rijtechnische problemen. Het is niet zo moeilijk om iemand rondjes te laten rijden en wat oefeningen te laten doen, maar dan ben je niet aan het trainen en verbeteren. Een gediplomeerd instructeur heeft bewezen dat hij inzicht heeft in het paardrijden, welke oplossingen bij welke problemen passen en hoe een goedgaand paard eruit ziet. Wil niet zeggen dat iedereen zonder papieren dat niet kan, maar er zijn niet veel goede instructeurs zonder diploma's. En dat is niet voor niets.

Helaas krijgen de gediplomeerde instructeurs vaak de combinaties die eerst (te lang) les hebben gehad van ongediplomeerde instructeurs en dan weer heel veel werk hebben om alle fouten eruit te krijgen...

In theorie heb je gelijk maar in praktijk is het vaak anders. De dingen die je soms hoort aan de bakrand %)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:57

evelien11 schreef:
Het papiertje ORUN, dat laagste niveau stelt dus Helemaal niets voor. Je hoeft daar zelf niet eens goed voor te kunnen rijden. Ik ben dan van mening dat iemand zonder papieren en die op hoger niveau heeft gereden je veeeeeel meer kan leren.

Ben ik mee eens ik heb veel liever les van iemand die in de grand prix rijd en geen diploma heeft dan van iemand doe l1 rijd en een orun nivo 1 diploma heeft

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:38

ardo_iggy schreef:
En je dochter valt zeker niet als er geen instructrice bij is.

Met dat verschil dat ze in het eerste geval niet verzekerd is, en in het laatste wel.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:50

Als je van je paard afvalt en je hebt les van iemand zonder papiertje en je breekt je been of wat anders dan heeft de gene die jou les gaf een probleem de instructeur is dan namelijk niet verzekerd.

En iemand met papiertje is wel verzekerd. Dus wat mij betreft altijs iemand met papiertje.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:53

LiannePuthzy schreef:
evelien11 schreef:

Ben ik mee eens ik heb veel liever les van iemand die in de grand prix rijd en geen diploma heeft dan van iemand doe l1 rijd en een orun nivo 1 diploma heeft

Lesgeven of rijden zijn 2 heel aparte dingen. Iemand kan misschien heel goed rijden maar dat wil niet zeggen dat deze het goed over kan brengen. Natuurlijk moet je een instructeur zoeken dit met jouw niveau uit de voeten dan maar voor mij hoeven ze daar geen GP voor gereden te hebben.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:53

Een goede basis is het aller belangrijkste. Dus ja. Van een gediplomeerd instructeur.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:54

LiannePuthzy schreef:

Dat ligt eraan hoeveel ervaring dat meisje van 13 heeft. Maar dat zijn er inderdaad niet veel.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:57

Mnon1994 schreef:
Als je van je paard afvalt en je hebt les van iemand zonder papiertje en je breekt je been of wat anders dan heeft de gene die jou les gaf een probleem de instructeur is dan namelijk niet verzekerd.

En iemand met papiertje is wel verzekerd. Dus wat mij betreft altijs iemand met papiertje.

Dat is ook de reden waarom ik begonnen ben met een instructeurs opleiding. Ik geef op dit moment geen manegelessen maar begeleid wel ritten en dan heb je hetzelfde probleem.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:59

Toch zit dat met dat papiertje nog niet zo heel zwart-wit. Ik ken een manege die mensen in dienst heeft die nog bezig zijn met de Orun. Ze zeggen dat er verzekeringstechnisch niets aan de hand is.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:07

Horsa schreef:
ardo_iggy schreef:
En je dochter valt zeker niet als er geen instructrice bij is.

Met dat verschil dat ze in het eerste geval niet verzekerd is, en in het laatste wel.

Onzin. Als je van paard val word je in ziekenhuis gewoon geholpen. En er wordt echt niet eerst gevraagd of je wel of geen begeleiding had toen je die breuk opliep.
Zal even lekker zijn.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:08

Ze zijn dan waarschijnlijk meeverzekerd als "stagiare" en worden dan geacht onder toezicht van een gediplomeerd persoon te werken. Onze "beroepsvereniging" (ijslanders) heeft dat juridisch helemaal uitlaten zoeken.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:13

Willl65 schreef:
Horsa schreef:

Onzin. Als je van paard val word je in ziekenhuis gewoon geholpen. En er wordt echt niet eerst gevraagd of je wel of geen begeleiding had toen je die breuk opliep.
Zal even lekker zijn.

Tuurlijk wordt je geholpen maar als om een serieus ongeval gaat zal je verzekering echt wel proberen om de kosten te verhalen. Nu met de eigen risico's zal het steeds meer mee gaan spelen. Ouders hoeven maar hun beklag te doen bij de verzekering en je bent het haasje

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:16

Het kan wel maar dol ben ik der niet op!
Heb een tijdje ergens gereden waar ook zo les werd gegeven en als ik hier op terug kijk was het sommige momenten gewoon gevaarlijk of je werd afgesnauwd.

Mijj ervaring is inmiddels zoek gewoon een gediplomeerde instructeur!

:j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:22

Je gaat iemand toch niet aanklagen omdat je tijdens de les te hard van je paard bent gevallen? Diploma of niet. Als je toch les wil dan ga je eens kijken bij degene. Luistert eens bij een ander. En als je er een goed gevoel bij hebt dan ga je daarbij lessen. Geen enkele instructeur laat expres iemand er af vallen. Of ben ik nou naïef?

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 11:26

Nee hoor, vindt ik ook .
En als je paardrijd moet je er ook af willen vallen!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:29

Over de verzekering, als ik gewoon op mijn pony rijdt, dan kan ik toch zeggen dat de gene die mij les gaf mij helemaal geen les gaf maar gewoon aan het kijken was oid?
Als ik er af ben gevallen dan en de verzekering komt het bekijken.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of mijn instructrice een papiertje heeft of niet, denk het wel. Ze geeft fijn les en ik zie mijn pony beter lopen. Als ik opzoek zou gaan naar een nieuwe zou ik wel bewust zoeken naar een met een papiertje, maar dit is zo gelopen en ik heb er echt niet om gevraagd.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:32

Urielle schreef:
Leentje_P schreef:
mijn idee: Doe wat je zelf prettig vindt, als je meer vertrouwen hebt in een vriendin en dan ook makkelijker je grenzen verlegt en verder wilt dan pak dan een vriendin of nicht, tante etc. Vindt je een ervaren persoon leuker? Pak die dan. Zolang je maar plezier hebt in wat je doet. Voor de een is dat met het paard bezig zijn en wat recreatief rijden, maar voor de ander is het dan misschien weer wedstrijden (ja dan is een (GOEDE) gediplomeerd instructeur wel eens handig)

uitleg: Je hebt op maneges ook hele slechte lesgevers rondlopen. Diploma of niet. Sorry

Och ja, en je paard of pony de vernieling inrijden omdat er iemand aan de kant staat die er eigenlijk geen/te weinig verstand van heeft, dat maakt niet uit, als je er maar plezier in had :+
Je bent wel met twee levende wezens. Ik vind echt dat je het aan je dier verplicht bent om (iig tot je een fatsoenlijke rijkunstige basis hebt waarmee je ruiter en paard niet blesseert) zo vaak als je kunt betalen te gaan lessen bij de beste instructie die er binnen je mogelijkheden ligt.

Orun verzekert echt niet dat je je paard niet in de vernieling rijdt. Sterker nog, ik vind dat orun instructeurs vaak erg op de voorhand gefocust worden en daardoor juist de rug vernielen (er zijn natuurlijk uitzonderingen).

Ik heb een ongediplomeerde instructeur die zelf 3 paarden naar de lichte tour heeft gereden. Ik heb hem veel liever dan iemand met orun die in de L1 rijdt en om de 3 jaar een nieuw paard moet kopen omdat de oude blessures heeft.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:55

VeraPopeye schreef:
Over de verzekering, als ik gewoon op mijn pony rijdt, dan kan ik toch zeggen dat de gene die mij les gaf mij helemaal geen les gaf maar gewoon aan het kijken was oid?
Als ik er af ben gevallen dan en de verzekering komt het bekijken.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of mijn instructrice een papiertje heeft of niet, denk het wel. Ze geeft fijn les en ik zie mijn pony beter lopen. Als ik opzoek zou gaan naar een nieuwe zou ik wel bewust zoeken naar een met een papiertje, maar dit is zo gelopen en ik heb er echt niet om gevraagd.

Ieman moet aansprakelijk gesteld kunnen worden, tenzij je eraf valt doordat een ander tegen je aan botst of je paard laat wchrikken ( denk aan een hond) ben ik ervan overtuigd dat geen verzekering moeilijk gaat zitten doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:57

PaulinBijoux schreef:
Orun verzekert echt niet dat je je paard niet in de vernieling rijdt. Sterker nog, ik vind dat orun instructeurs vaak erg op de voorhand gefocust worden en daardoor juist de rug vernielen (er zijn natuurlijk uitzonderingen).

Ik heb een ongediplomeerde instructeur die zelf 3 paarden naar de lichte tour heeft gereden. Ik heb hem veel liever dan iemand met orun die in de L1 rijdt en om de 3 jaar een nieuw paard moet kopen omdat de oude blessures heeft.

Ik heb het ook helemaal niet over diploma of geen diploma want ik had al gereageerd in dit topic (lezen blijft een kunst) , maar over de luchthartige houding 'als de ruiter zich maar goed voelt.'
NEE, een vriendinnetje, je nichtje van 13 of je tante die ooit bij de ponyclub wel eens aan de kant heeft staan kijken is NIET goed genoeg om van te leren rijden. Je instructeur moet iemand zijn met kennis van zaken, of dat met of zonder diploma is maakt voor mij niet uit.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:00

In mijn ogen maakt het niet uit, als het maar mens en diervriendelijk gebeurd, hoeft het écht niet professioneel... :o