L2 proef, overstap M1?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Re: L2 proef, overstap M1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 19:14

We hebben vandaag bewezen dat we het wel kunnen!!!

M-debuut: eerste en tweede met 186/187!

We hebben nog wel veel punten laten liggen, eigenlijk ik.
Viel beide proeven op het laatst van mijn hulp, zelfs een x in draf gevallen uit galop. De proeven waren voor mijn gevoel een stukje minder (met meer fouten) dan die in het L2 in het filmpje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:38

Super! Gefeliciteerd hoor!
Lekker doortrainen, dan komt het volledig goed!!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:39

Super debuut!!! Ga zo door :D

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:01

ik had ook verwacht dat je je punten gewoon zou halen in het M. zon verschil is het niet met het L2. Het M2 word andere koek daar ga je je wel mee in de problemen komen.

Je ziet in het filmpje duidelijk dat je je knieen erg klemt waardoor je niet om je paard heen zit. Het gevolg is dat je daardoor niet mooi onafhankelijk kan zitten en daardoor zelf wat gespannen bovenlijf hebt en geen druk hebt op je beugels. Hierdoor kan je niet optimaal inwerken en daardoor houd ook je paard zn lijf vast.

De achterhand hoeft niet veel actiever in deze proef. Ik vind het eigenlijk dat hij in de proef heel actief is. Tuurlijk hij moet wat meer eronder maar dat komt vanzelf als hij wat losser word. Ik zou ook niet te veel jouw "foefje" uithalen. Je ziet in je proef duidelijk dat hij er eigenlijk alleen maar last van heeft als jij links wat te lang vasthoud.

Ik denk echt dat als je je zit verbeterd je makkelijker kan inwerken je hem snel voor elkaar hebt.

Het is echt een fijn paard met veel looplust!! is nu misschien wat te veel maar op een gegeven moment ben je er blij mee dat hij lekker vanzelf loopt.

Jullie komen er wel!!!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:03

Ik denk dat je het ook prima gaat doen in alle andere klasses!! Je bent je bewust van je valkuilen en je werkt eraan :D

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:33

Hoho bliver, het M2 zijn we voorlopig nog helemaal niet aan toe haha!

Ik zit in mijn houding ook niet helemaal lekker, ik zit wat 'strak' ik mijn houding en Ja iets in mijn bekken niet helemaal recht. De spanning, ik weet niet wie er begint maar dit is wel een wisselwerking tussen ons. Maar ook thuis waar de spanning minder is, is het strakke niet weg..

Dat foefje moet ik ook echt gaan afleren, buiten dat het niet mooi is, was dit als oefening om haar door te stellen, nu gebruik ik het om haar wat te laten zakken, maar dat hoort natuurlijk niet in een proef door je hand zo naar binnen te brengen. Ik lijm ze nog een keer vast ;)

AnjaClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:38

Ik heb alleen het eerste stukje van de film gezien maar ik zou zeker de teugels een stuk korter pakken en je handen daarbij naar voren.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 15:47

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:46

renee16 schreef:
Hoho bliver, het M2 zijn we voorlopig nog helemaal niet aan toe haha!

Ik zit in mijn houding ook niet helemaal lekker, ik zit wat 'strak' ik mijn houding en Ja iets in mijn bekken niet helemaal recht. De spanning, ik weet niet wie er begint maar dit is wel een wisselwerking tussen ons. Maar ook thuis waar de spanning minder is, is het strakke niet weg..

Dat foefje moet ik ook echt gaan afleren, buiten dat het niet mooi is, was dit als oefening om haar door te stellen, nu gebruik ik het om haar wat te laten zakken, maar dat hoort natuurlijk niet in een proef door je hand zo naar binnen te brengen. Ik lijm ze nog een keer vast ;)

Zal inderdaad een wisselwerking zijn.
Maar jij kan aan jezelf werken. Door middel van oefeningen jezelf beter maken. En dat kan je paard niet. Dus is het zaak om bij jezelf te beginnen.

Ga eens te rade bij degene waar je die training (ff uit m'n hoofd hoor) hebt gevolgd hoe je jezelf zonder je paard kan verbeteren.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 18:58

Flexchair :).
Ik ben hier heel veel mee bezig, mijn balans te verbeteren.
Het strakke is wel echt op het paard, dat is lastig oefenen zonder haha.

Bedankt voor alle tips :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:15

renee16 schreef:
Flexchair :).
Ik ben hier heel veel mee bezig, mijn balans te verbeteren.
Het strakke is wel echt op het paard, dat is lastig oefenen zonder haha.

Bedankt voor alle tips :)

Dat was het! Ik was het even vergeten :o

Als jij je core weet te verbeteren, en dat kan je echt! Dan wordt het strakke ook minder.
Zo ben ik onlangs behandeld voor last van m'n rug (rechts van de wervelkolom, vlak boven m'n billen). Door een fysio. Ik moest oefeningen doen en het is ongelooflijk wat voor verschil dat maakt! Ik doe de oefeningen nu niet meer (al bijna twee maanden niet meer), maar ik heb ook geen rugpijn meer.
Oefeningen naast het paard maken echt een verschil op het paard!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 07:01

Je klemt heel duidelijk met je knieen. Ik denk dat dat punt een is om aan te gaan werken. Daardoor zit je niet mooi om je paard heen en moet je wel gaan spannen om te blijven zitten

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 08:08

Ik ga er eens op letten. Doe dit dan blijkbaar onbewust, Tnx voor de tip!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:35

Kan heel goed dat je je er niet bewust van bent. Het kan ook zijn dat je iets anders probeert te ontlasten op die manier en dat dit een gewoonte is geworden.
Het kan bijvoorbeeld dat je klemt met je knieën omdat je core stability niet helemaal in orde is. En zo zijn er nog plenty oorzaken.

Ik heb ook heel lang ingeknikt gezeten. Instructeurs viel het heus wel op, maar konden het ook niet oplossen. Maakten er niet meer van dan dat ik rechtop moest zitten.
Tot een caesartherapeute tegen mij zei: Nu ga je 5 cm naar rechts zitten. Voor mijn gevoel gewoon naast het zadel. En sindsdien zit ik weer recht. Als het goed is :P

Wat ik er mee wil zeggen is dat soms een zit ook geforceerd wordt, met goede bedoelingen uiteraard.
Denk bijvoorbeeld aan het leuke idee van briefjes tussen zadel en knie, hele goede bedoeling hoor. Maar zoals hier al wordt opgemerkt hoor je je knieën niet aan het zadel te klemmen. Iemand die de knieën niet aanlegt zal waarschijnlijk die briefjes vastklemmen tussen zadel en knie. En zo lijkt het probleem opgelost.
Of de zweep achter de rug langs, om de schouders naar achteren te houden. Schouders worden geforceerd naar achteren gebracht, maar zullen niet afhangen. En dan te bedenken dat er nogal veel natuurlijke houdingen zijn, de een heeft van nature een hele holle rug en de andere heeft een naar bol neigende rechte rug, die niet gemakkelijk hol wordt dat zweeptrucje.
Eigenlijk zijn dat allemaal dingen, die je afzonderlijk moet trainen. Naast het paard.

salami_worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:02

Ess_Ramona schreef:
Gave merrie!
Maar ik vind de overgangen erg plotseling. Het is been en poef, en soms lijkt het of ie daar van schrikt. Zoals bij linker middengalop, leek het alsof ie schrok van jouw hulp voor de middengalop.

Verder tempo lager houden.

Succes :).

hier ben ik het mee eens! misschien je hulpen proberen iets zachter te geven, kijken of ie dan minder 'schrikt'?