Paard staat niet stil bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:28

Voor de rug van je paard is het ook altijd beter om met een krukje op te stappen.

In het bos vind je altijd wel een boomstam of iets dergelijks.

Krukje staat bij ons in de hoek van de bak.
Zet het paard met zijn neus richting het hek en stap erop.
Als ik buiten me zweep laat vallen zoek ik altijd een paaltje of ik ga op de stoeprand staan enz enz.

Ik heb het inderdaad ook aangeleerd door goed te belonen als hij stil bleef staan.
Enkele keer nog dat hij zo weg loopt.
Tijdens het opstappen zeg ik wel altijd ohhh wachtennnn.

lisanne33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:40

Mijn pony deed het eerst ook. :j Ik heb het ook geprobeert met iemand erbij, maar dan ging ze bokken. Toen ben ik in de stal gaan opstappen, en via de stal naar de bak gereden. Ik ben nu aan het opbouwen dat ze wel normaal doet als ik in de bak opstap. Ik weet niet of dit mogelijk is bij jou, want bij mij is het maar een klein stukje van de stal naar de bak. :) Met een krukje op stappen kan ook.. ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:30

Krukje!
Echt, probeer dat een tijdje en het werkt. Die van mij was vreselijk met opstappen, het was zelfs zover dat ik niet kon rijden als er niemand was die hem vast kon houden. En sinds ik met een krukje opstap (wel een paar keer oefenen) is dat gewoon helemaal over. En nu kan ik hem overal langs parkeren om vanaf daar op te stappen, terwijl dat als hij merkt dat ik teveel aan het zadel ga hangen om op te stappen hij gewoon aanloopt.
Beter voor je paard en voor je zadel!

PrimaDonna_

Re: Paard staat niet stil bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:59

Houdt er wel rekening mee dat ze het krukje eng of spannend kan vinden, heb ik met sommige paarden gehad die het maar niks vonden. Dan ging ik alleen al invlecht en sprongen ze 1 meter opzij vanwege dat krukje wat zo eng is en bijt! :P

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:45

lisanne33 schreef:
Mijn pony deed het eerst ook. :j Ik heb het ook geprobeert met iemand erbij, maar dan ging ze bokken. Toen ben ik in de stal gaan opstappen, en via de stal naar de bak gereden. Ik ben nu aan het opbouwen dat ze wel normaal doet als ik in de bak opstap. Ik weet niet of dit mogelijk is bij jou, want bij mij is het maar een klein stukje van de stal naar de bak. :) Met een krukje op stappen kan ook.. ;)

we hebben niet echt een stal alles is bij ons weidengang met schuilstalletjes de zadelkamer is natuurlijk wel dicht maar de poets plaatsen zijn ook buiten en of ik nu daar op stap of in de piste maakt haar niks uit :+

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:46

PrimaDonna_ schreef:
Houdt er wel rekening mee dat ze het krukje eng of spannend kan vinden, heb ik met sommige paarden gehad die het maar niks vonden. Dan ging ik alleen al invlecht en sprongen ze 1 meter opzij vanwege dat krukje wat zo eng is en bijt! :P

een krukje heeft ze niks op tegen, is hiervoor al vermeld :+ ik stap zo vaak op als ik uitstap zonder zadel in het begin was het even wennen maar nu kent ze het al en blijft ze gewoon staan

Mirjam1202

Re: Paard staat niet stil bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:14

Misschien heb ik erover heen gelezen, en doe je dit dus...
Maar met een krukje opstappen kan een groot verschil maken! Mijn Haflinger liep ook altijd weg wanneer ik op wilde stappen, toen heb ik een keer opgestapt met krukje (had toen last van mijn been, en heb dit dus geprobeerd) en toen ging het opeens goed!!
Sinds dien stap ik alleen nog maar op met krukje (als deze er is natuurlijk!)
Ben tegenwoordig zonder zadel aan het rijden, en moet dus wel een krukje haha ;)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:32

TsarinaZ schreef:
PrimaDonna_ schreef:

een krukje heeft ze niks op tegen, is hiervoor al vermeld :+ ik stap zo vaak op als ik uitstap zonder zadel in het begin was het even wennen maar nu kent ze het al en blijft ze gewoon staan

Dus als je een krukje gebruikt staat ze wel stil, ik zeg probleem opgelost

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:27

TS ik zie dat je al goed bezig bent en vooruit gang boekt. Herken je probleem. Je paard moet leren wachten. Ooit een uur bezig geweest in de les met stil blijven staan (instructrice hield paardje vast) totdat ze uitademde en echt bleef staan. Toen pas gaan rijden en zijn we begonnen met de les. Daarna elke keer als ik opstapte net zo lang heb ik paardje laten wachten totdat ze echt stil stond. Dit is dus een kwestie van de lange adem en gewoon nooit toegeven. Inmiddels is het helemaal over bij mijn paard, mag nog steeds rijd ik pas weg als ze uitademt nadat ik er op ben gaan zitten. Toevallig vandaag wilde ze weer gelijk wegstappen toen ik er net opzat. Nee dus. Wachten. Na paar minuten belonen en we stappen weg. Zo doe ik het altijd of ik nu op de wei rijd of samen tijdens een buitenrit. "Luusteren!!".
Het lijkt me ook voor jouw paard de enige manier enne de aanhouder wint.