'laat de beugels maar uithangen, dan went het paard wel'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:52

anneliesdj schreef:
Daar heeft ts niets over gezegd, het paard is al gereden onder de man, dus lijkt mij dat hij het zadelmak maken al gehad heeft.

TS zegt dat paard nog niet veel kan en nog niet lang onder het zadel is en ik vermoed dat ze een paar stappen zijn overgeslagen bij het zadelmak maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:57

Koper schreef:
Beugels aan een touw? Hoe erg flapperen die dingen dan mensen, gewoon paard in stap longeren, paar stukjes draf.

Je moet 'm niet meteen in galop in het rond slingeren nee.

Je hebt kans dat het paard in paniek gaat rondrennen, dan is het fijn dat ze niet extra kunnen gaan klapperen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:58

Brainless schreef:
Je hebt kans dat het paard in paniek gaat rondrennen, dan is het fijn dat ze niet extra kunnen gaan klapperen.

Je wilt dat ze gaan klapperen want hoe wil je het dier anders ooit gaan desensibiliseren?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:59

slagchoco_91 schreef:
Natuurlijk is het gevoelig zijn bij een paard niet erg maar deze is te gevoelig en moet nog erg wennen aan het feit dat het been er überhaupt 'ligt' zonder wat te doen.

Dat maak ik hier toch wel uit op. :)

anneliesdj

Re: 'laat de beugels maar uithangen, dan went het paard wel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:00

Maar ze kan er dus wel op zitten en rijden? Of is het rodeo?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:02

Beugels die echt helemaal los hangen gaan alleen maar meer tekeer als het paard angstig wordt en gaat bokken en rennen.

Ik heb mijn jonge paard er aan gewend door de beugels naar beneden te doen maar met een elastisch bilkoord onder de buik door aan elkaar vast te maken.
Zo voelde hij ze wel heen en weer bungelen maar gingen ze niet te gek zwaaien en bonken.

Misschien kun je zoiets proberen?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:04

Hier een zeer sensibele merrie die erg heet aan het been is (veel te voorwaarts aan been). Maar bij longeren geeft ze er helemaal niks om of de beugels nou wel of niet los hangen en tegen haar "klepperen".
Met been in de beugel is veel anders dan losse beugels. Wanneer je er op zit heb je juist meer contact, maar wat de meesten "fout" doen is bij een sensibel paard het been afhouden of afsteken. Je moet juist contact houden.

Bovendien longeer ik mijn paarden bij het zadelmak maken 1 of 2 x met losse beugels voor ik er op stap. Het is niet zozeer dat de beugels erg tegen het lijf slaan, ze hangen vrij stabiel.
Ik heb tot dus ver nog geen misstappen meegemaakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:09

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag van de ts waarom ik denk dat het gaat werken als een paard wordt geconfronteerd met aanraking, druk en klapperende dingen tegen zijn buik aan.

Trainen van een paard is de balans zoeken tussen sensibiliseren en desensibiliseren. We willen dat een paard reageert en wijkt voor druk, maar we willen niet dat hij helemaal in de stress schiet bij de minste druk. We kennen allemaal wel de verhalen van paarden die bij iedere stap een beenhulp krijgen en op een gegeven moment geen onderscheid meer maken of kunnen maken tussen: beenhulp = negeren en beenhulp=reageren. Dus komen er zwepen aan de pas en sporen en nog meer hulpmiddelen. Terwijl het de taak is van de ruiter om die ruis van iedere stap aandrijven of aanraken zonder reactie te eisen (waarom het paard uiteindelijk iedere beenhulp negeert) te voorkomen en echt alleen maar een beenhulp te geven als het gevraagd wordt. Deze paarden zijn te zeer gedesensibiliseerd. Terwijl ik de indruk krijg dat paard in de openingspost te snel op beenhulp reageert. Dus helpt op veilige manier desensibiliseren met die stootwillen. Oppervlak is groter dan een beugelriem met een stijgbeugel. Wil je in het begin niet dat ze te zeer klepperen, dan bindt ze onder de buik aan elkaar vast. Gaandeweg kun je ze los laten hangen. In mijn ogen zijn deze stootwillen een onmisbaar attribuut bij het zadelmak maken van paarden.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:22

Urielle schreef:
anneliesdj schreef:
En sinds wanneer is het niet goed dat een paard gevoelig is aan het been? Ik zou er juist blij mee zijn.

Van overgevoelig word je anders ook nier echt vrolijk want bij elk klein ding dat je hem aanraakt schiet hij weg en heb veel mooit met wijken omdat hij dan ook weg schiet :(

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:26

Een overgevoeligheid moet idd gedesensibiliseerd worden in gecontroleerde aanrakingen. Dit bijvoorbeeld via grondwerk aan de hand, zo heb je altijd directe controle over je paard. Een paard aan de longe laten lopen met losse engelse beugelriemen+metalen beugels is ongecontroleerd en overdoseren, waardoor ht paard in de stress. Tuurlijks het paard zal op die manier ooit zich overgeven enkeld dat ie zo overbluft en vermoeid is(breken van het paard)

Wil je het toch op deze methode doen, kies dan voor de stugge western fenders ophanging met lichte zachte beugels, aan t engelse zadell. het is minder flexible en bootst een beetje de beenlegging na!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:18

NardoLove schreef:
anneliesdj schreef:
En sinds wanneer is het niet goed dat een paard gevoelig is aan het been? Ik zou er juist blij mee zijn.

Van overgevoelig word je anders ook nier echt vrolijk want bij elk klein ding dat je hem aanraakt schiet hij weg en heb veel mooit met wijken omdat hij dan ook weg schiet :(

Dan heeft het paard nooit geleerd dat het normaal is dat het been eraan ligt.
Been afhouden wordt het alleen maar erger van.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:25

Heb je eerder op een jong/vrij groen paard gereden ? Deze reageren namelijk toch heel anders als een wat meer doorgereden paard Misschien kan je instructeur er eens op om het aan te voelen en van daaruit te gaan kijken of het (probleem) bij jou ligt of bij het paard

Mika2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:38

nee ik zou het niet doen stel je nou voor je paard schrik zich daar dood aan en zou hij nooit meer een beugel durven te zien omdat hij die ene keer doods bang was voor een beugel

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 02:17

Mij lijkt het dat dit paard stukken in z'n grondwerk mist. Kan je het paard overal aanraken zonder problemen? Druk geven ook op plekken waar het minder aangenaam is? Mag je eroverheen hangen?
Mag je als je eroverheen hangt met je handen rond de buik/lies vasthouden?
Deze natuurlijk allemaal stap voor stap.
Is het paard van nature het type dat eerder snel snel wilt wandelen aan het touw of traag op gang komt? Probeer vanaf de grond aan het touw het paard te laten lopen op jou tempo. Als het paard een rappe stapper is laat hem dan net ietsje trager stappen en omgekeerd.
Heeft het paard ook problemen met aansingelen?
In welke omstandigheden panikeert het paard als je erop zit? Vanaf er contact is met het been? Vertrouwd het paard de ruiter volledig?
Heeft het paard steun bij stemcommando's? Wat is de reactie van het paard als je er zonder zadel op zit?
Maakt het zadel misschien een lawaai als de ruiter erop zit dat het paard associeert met beenaanleuning waardoor het angstig wordt?
Wat is precies de reactie van het paard bij het panikeren? Wegrennen? Stijgeren? Bokken?
Als het paard geen problemen heeft met bovenstaande dingen en met klapperende beugels (al dan niet vast gemaakt aan elkaar) en niet gevaarlijk is voor de ruiter (!) (bokken, stijgeren) het paard gewoon laten lopen, op het tempo dat het paard wil, in de richting dat het paard wil maar mét beencontact, met de stem belonen als het paard doet wat jij wilt, belonen met aaitjes in de hals. En zelf niet in paniek raken. Het paard moet het gevoel hebben dat hij bij jou terecht kan en veilig is. Als jij kalm bent moet het paard ook kalm zijn.

Maar hangt allemaal van de reactie van het paard af natuurlijk. Misschien wat meer info? :)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:02

Ook ik heb een heel gevoelig paardje op het been en ik moet zo rijden dat druk van het been rust betekent. Dus als ik stil sta heb ik mijn benen best wat aangelegd en tijdens het rijden, zodra hij wat 'dol' wordt, geef ik meer druk en verzamel m totdat ie weer rustig is, dan laat ik los als beloning.

Longeren met flapperende beugels maakt volgens mij niet uit, omdat het een heel ander gevoel is dan een been (met een mens dat er bovenuit torent :+)

Succes met je paardje

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:46

Cassidy schreef:
Brainless schreef:

Je wilt dat ze gaan klapperen want hoe wil je het dier anders ooit gaan desensibiliseren?

De beugels kunnen door het touw wel wat klapperen, maar niet overdreven veel.
Elke keer (als het goed gaat natuurlijk) doe je het touw wat losser, waardoor ze weer wat meer kunnen klapperen.
Net zolang (en dat gaat best snel hor!) dat ze helemaal los kunnen hangen.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 09:50

Heel erg bedankt voor de reactie's tot nu toe! Vooral de onderbouwde ben ik echt wat wijzer uit geworden :) Het betreffende paard is niet van mij maar van een familielid. Die vertelde mij dit advies wat ze moesten uitvoeren, ik kreeg niet meer informatie dan 'beugels uit laten hangen en gaan longeren'
Aan de hand daarvan kreeg ik het beeld van een zadel met ongecontroleerde bewegende beugels die overdoseren en eerder bang gaan maken dan dat het acceptatie op een vriendelijke manier. Op basis van enkel deze informatie zei ik persoonlijk nee tegen deze methode. Toch bleef het in m'n gedachten hangen en vroeg ik mij af waarom sommigen wel dachten dat dit werkt, ikzelf ben er immers nooit mee in aanraking geweest en had er nog nooit van gehoord. Ik heb nooit paarden ingereden, enkel vroeger m'n paard doorgereden maar daar was het beencontact al in balans.

Hoe dan ook er zijn veel vragen gesteld over de toestand van het paard. Ik zal proberen de meeste vragen te beantwoorden maar mocht de jouwe er niet tussen zitten: geef het gerust even aan :)
De reactie van het been aard zich vaak in sneller willen lopen of een overgang naar draf/galop. Alle gangen gaan vlot. Het paard is dus erg gespitst op licht beengebruik en de ruiter in kwestie steekt inderdaad wel eens haar voeten af. Het paard gaat er niet vandoor door beengebruik ook gaat ze er niet door bokken. Zowel met rijden als in de rest van de omgang is het een schat, met ernaast lopen loopt ze net sneller en wacht ze eerder af wat er moet gebeuren. Ik heb haar een periode 'geaait' met de longeerzweep na het rijden omdat ze daar ietwat angstig/gevoelig op reageerde(niet zozeer tijden het longeren maar meer als ik met de zweep haar benen, buik en kont aai. Na een paar keer zag ze dat al veel meer als vertrouwt. Met borstelen ontspant ze zich ook, zelf heb ik er nog nooit omheen gehangen etc , dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Na dit alles te hebben gelezen heb ik mijn mening ook wat bijgeschaaft, zolang het gecontroleerd word en opgebouwd vind ik het nog niet eens zo'n rare aanpak meer. Vooral die 'boeien' spreken mij wel aan. Ik zal de eigenaar in ieder geval even over inlichten :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:53

Brainless schreef:

De beugels kunnen door het touw wel wat klapperen, maar niet overdreven veel.
Elke keer (als het goed gaat natuurlijk) doe je het touw wat losser, waardoor ze weer wat meer kunnen klapperen.
Net zolang (en dat gaat best snel hor!) dat ze helemaal los kunnen hangen.[/quote]

maar je kunt toch geen los touw onder je paard zijn buik gaan hangen? Lijkt me eng als die daar instapt. Ik zou ze met touwtjes aan de singel doen. Of ze gewoon iets korter maken zodat ze maar net onder het zadel uitkomen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:56

PocoGaucha schreef:
maar je kunt toch geen los touw onder je paard zijn buik gaan hangen? Lijkt me eng als die daar instapt. Ik zou ze met touwtjes aan de singel doen. Of ze gewoon iets korter maken zodat ze maar net onder het zadel uitkomen.

Niet zo los natuurlijk dat ze er in kunnen komen te staan. :D

Je kunt ze zoals jij ook zegt, evt ook vast maken met een (stro)touwtje aan de singel, en deze steeds meer ruimte geven.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:58

anneliesdj schreef:
Mijn ervaring is dat het niets uitmaakt, been voelt toch anders.
Bij het zadelmak maken hang ik ze ook wel een keer naar beneden maar dan zo dat ze maar net onder het zadel uit komen, meer dan 1 keer doe ik dat ook niet.
Als je je paard lekker over de zeik wilt hebben vooral doen, als hij zo gevoelig is, maak je hem er juist angstig van.

Gewoon gaan rijden en je been aanhouden, ook als hij ervoor wegschiet, hij moet eraan wennen. Nooit been afsteken, dat is uitstel en heb je dus niets aan.

Helemaal mee eens!! Ook uit eigen ervaring.. Wees blij met je sensibele paardje. Veel mensen zijn jaloers op je denk ik. Been eraan blijven houden met rijden en niet gaan afsteken. Geloof me, ze wennen aan je been en dan is er niets fijner dan een paard wat snel reageert op je been.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:07

ambre schreef:
Ik doe ze altijd al omlaag met zadelmak maken.
Wel op een lengte dat ze niet tegen de elleboog aankomen.
Als het paard hysterisch gaat rennen gaan ze erg klapperen,bij rustig draven hangen ze aardig stil.
Zo worden ze beloond bij het rustiger bewegen.
Voordat ik dat gedaan heb ga ik er niet eens op:eerst desensibiliseren.

Zo doe ik het meestal ook. Ik heb 1 keer een merrie gehad waarbij ik dit niet op deze manier deed. Maar doorgaans ben ik het eens met bovenstaand verhaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:45

Ts, ik zou gewoon blijven rijden en wat meer de tijd nemen met het dier, juist bij een rillirig paard op been moet je je been er aan houden. Gewoon mee oefenen en na een week is het dan al veel beter, vanuit alle rust rijden en ook is het verstandig om er een ruiter op te zetten(als dat nog niet het geval is) die zelf een prima balans en controle over zijn/haar lijf heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:09

slagchoco_91 schreef:
Hoe dan ook er zijn veel vragen gesteld over de toestand van het paard. Ik zal proberen de meeste vragen te beantwoorden maar mocht de jouwe er niet tussen zitten: geef het gerust even aan :)
De reactie van het been aard zich vaak in sneller willen lopen of een overgang naar draf/galop. Alle gangen gaan vlot. Het paard is dus erg gespitst op licht beengebruik en de ruiter in kwestie steekt inderdaad wel eens haar voeten af. Het paard gaat er niet vandoor door beengebruik ook gaat ze er niet door bokken. Zowel met rijden als in de rest van de omgang is het een schat, met ernaast lopen loopt ze net sneller en wacht ze eerder af wat er moet gebeuren. Ik heb haar een periode 'geaait' met de longeerzweep na het rijden omdat ze daar ietwat angstig/gevoelig op reageerde(niet zozeer tijden het longeren maar meer als ik met de zweep haar benen, buik en kont aai. Na een paar keer zag ze dat al veel meer als vertrouwt. Met borstelen ontspant ze zich ook, zelf heb ik er nog nooit omheen gehangen etc , dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Klinkt als een heerlijk paard!
Lijkt me onnodig om die te longeren met losse beugels, eigenaresse moet gewoon leren rijden.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:18

Die van mij "vluchte" eerst echt voor het been wanneer je ook maar beetje je benen aan deed schoot ze als een gek vooruit, in plaats van het te zien als een hulp. Bij ons is dit gewoon weg gegaan met veel trainen en goed rijden op je zit, wanneer ze luistert belonen, na een poosje begreep ze het en nu is ze een super fijn wel voorwaarts paard maar ze luistert wel goed naar de hulpen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:33

anneliesdj schreef:
Klinkt als een heerlijk paard!
Lijkt me onnodig om die te longeren met losse beugels, eigenaresse moet gewoon leren rijden.

Eens, ik dacht uit de OP dat het paard echt nog van de wap raakte maar dit is gewoon finetunen samen.