Allereerst: Super leuk paardje!
Ik lees veel commentaar op de sporen, en ik snap iedereen hier, van beide kanten. Lees: ik snap jou dus ook! Ik heb 2 jaar geleden een paard beleerd die ook echt doof was voor het been in het begin, en totaal niet vooruit 'te trappen' was. Ik heb dat paard een aantal maand met sporen gereden. En nee!: niet door haar vooruit te prikken en schoppen, nee, door net gebruik ervan. En als ze niet goed aan mijn kuit was en er niet genoeg op reageerde, ja, dan gebruikte ik mijn sporen even. En natuurlijk heeft mijn paard wel eens een keer een por gehad, maar hee, dat doen jullie hier allemaal.
Nogmaals, ik snap jou dat je sporen omdoet, maar echt, uit ervaring, je moet je paard echt weer leren om goed op het been te reageren zonder de sporen. Want ook al gebruik je ze netjes, het paard voelt ze wel, en dan extra prikje die je dan soms geeft, om te wijken of af te wenden, mist het paard dan. Gevolg is dat het paard in de war raakt, jij niet snapt dat jouw paard niet reageert, en er ontstaat een grote verwarring. Het kost wat meer tijd om je paard aan het been te krijgen, maar doe het lekker rustig aan, het paardje is jong! Je hoeft niet meteen te starten, ook al heb je een goed resultaat behaald.
Lang en laag/over de rug
Verder wil je aanraden om het paard wat lager in de hals te laten lopen. Hij loopt nu echt met een knikje in zijn hals, probeer zijn hals lang te maken, en wat lager. Het hoofd komt dan wat dieper (lees: niet té diep, maar wat je nu op de foto's laat zien is te hoog) en zo wordt de rug meer ontspannen.
Het paard moet zijn achterhand nog meer trainen, hij mist daar wat bespiering, is logisch, want het is een jong paard! Maaar, bouw dit dan op, en wacht rustig totdat het paard wat sterker is. Ook dat werkt mee op wedstrijd, paard wordt sterker in de achterhand, galop wordt beter. Ook de middendraf wordt beter, en de stap. Want als het paard beter ondertreedt achter zakt het hoofd vanzelf. En kun je de gangen er beter uit rijden.
Nogmaals, leuk paard! Neem wat aan van de tips hier, want de meeste tips komen op hetzelfde neer

Er zal dus wel wat waarheid inzitten. Nog even trainen, en het komt goed!

Succes!
Ohhh, dom dom, heb er even over heen gelezen dat het paard niet jong is! Sorry daarvoor, had t topic toch echt gelezen haha.. Maargoed, ik laat mijn reactie verder staan, want het maakt het niet veel anders.