Bandiet zijn 1ste HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:45

Mary_X schreef:
dus om af en toe eens een prikje te geven als hij bv op de voorhand terug komt zodat hij bergop moet blijven.
Bergop? Weet je wanneer een paard klaar is om "bergop" te lopen?

Ik denk dat je terug moet naar wat je zelf al aan gaf :j
Mary_X schreef:
minpuntjes:
- ik moet werken aan ontspanning in de hals en door de rug

Je wilt en vraagt teveel, meer dan waar hij al klaar voor is. Het lijkt of je rijd voor het "mooie plaatje", alleen helaas niet op een fijne manier. Je zet jezelf en je paard vast, hij drukt zijn rug weg.
De meeste tips zijn al gegeven, terug naar de basis en hem leren te ontspannen en zijn rug te gebruiken. En dat kost tijd en geduld, maar als je zo verder gaat, dan gaat hij de verkeerde spieren gebruiken en ontwikkelen.

xJess

Re: Bandiet zijn 1ste HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:39

Ten eerste wil ik zeggen dat de foto's van nu er beter uit zien als de eerste foto. Maar ook ik ga met de rest mee, vind het er absoluut niet fijn uit zien. Hij loopt de op voorhand, wat ook te zien is aan de magere bespiering op zijn achterhand. Hij loopt absoluut niet nageeflijk, maar heel gespannen. Mijn advies is om hem even lekker lang en laag te laten lopen. Hij moet even leren ontspannen. Het lijkt ook of hij onder je vandaan loopt? Je hangt ook vrij ver naar achter in het zadel, maar dat is misschien een reactie daarop? Probeer hem dan op je zit terug te rijden. Je zal waarschijnlijk wel merken dat als hij wat meer kan ontspannen hij ook beter bij je zal blijven tijdens het rijden.
Wat voor instructies krijg je van je instructeur, als ik vragen mag?
Het zadel lijkt ook niet helemaal goed te liggen, hij ligt over z'n schouder heen, waardoor hij daardoor ook beperkt wordt in het lopen en ontspannen.

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:03

Ik zie veel spanning, probeer hem eens los te laten van voor en zacht te zitten in je zadel (hakken laag en vooral recht op je kont zitten, je zit nu echt op je achter bips) Soms kan dit al een boel schelen. :)

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 16:50

xMarjolein schreef:
Ik zie veel spanning, probeer hem eens los te laten van voor en zacht te zitten in je zadel (hakken laag en vooral recht op je kont zitten, je zit nu echt op je achter bips) Soms kan dit al een boel schelen. :)

Hier ga ik zeker aan werken! (aan de spanning werken we al een tijdje, hij is nog maar max. een maand onder het zadel, van daar de weinige bespiering)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:52

Met een maandje onder het zadel zou ik m niet zo strak aan de hand houden. Daar kunnen ze een harde mond van krijgen en dat wil je niet.
Dus, spoortjes af, zweepje erbij, handen naar voren en rijden.
Veel overgangen, wendingen en lekker naar buiten met m :).

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:54

Hij is een maand onder het zadel en je hebt nu al 2 wedstrijden gereden? :/

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:56

Slina schreef:
Hij is een maand onder het zadel en je hebt nu al 2 wedstrijden gereden? :/

Lezen is ook een kunst...
In de eerste paar zinnen kun je nl. al lezen dat ie al veel langer onder het zadel is :Y)

Ook ik denk dat je te snel gaat voor nu, zou ook een paar stappen terug doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:06

Mary_X schreef:
xMarjolein schreef:

Hier ga ik zeker aan werken! (aan de spanning werken we al een tijdje, hij is nog maar max. een maand onder het zadel, van daar de weinige bespiering)

Lezen is zeker een kunst want dat is toch echt wat ze zelf schrijft. Bij de foto in de openingspost schrijft ze wat anders dus ze spreekt zichzelf een beetje tegen.

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:12

Misschien bedoelt ze dat hij een maand opnieuw onder het zadel is (dat degene die hem huurde er niet veel reed) of dat hij gewoon nog maar net een maand terug bij haar onder het zadel is :)
Ofja, dat is toch wat mij het meest logische lijkt :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:16

kleiduiker schreef:
Lezen is zeker een kunst want dat is toch echt wat ze zelf schrijft. Bij de foto in de openingspost schrijft ze wat anders dus ze spreekt zichzelf een beetje tegen.

Ik denk, net als Shariie, dat hij inderdaad pas dat zij hem pas weer een maand zelf onder het zadel heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:15

Zo had ik het inderdaad ook begrepen. Maar dan is het inderdaad wel een beetje veel van het goede om binnen een maand al twee wedstrijden te rijden. Rustig opbouwen lijkt mij beter en eerlijker tegenover het paard.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 10:51

Shariie schreef:
Misschien bedoelt ze dat hij een maand opnieuw onder het zadel is (dat degene die hem huurde er niet veel reed) of dat hij gewoon nog maar net een maand terug bij haar onder het zadel is :)
Ofja, dat is toch wat mij het meest logische lijkt :)

Ja, dat bedoel ik. Hij heeft hiertussen lang stil gestaan en daarom heeft hij geen bespiering meer.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 10:52

Het zijn maar winterwedstrijden. Het is gewoon voor de fun. Nog niet voor in de prijzen te rijden. Gewoon om met hem eens buiten te komen. Bij ons op stal kan je niet gaan wandelen en zo kom ik ook eens met hem op andere plekken. het was puur daar voor.

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:04

Je zit wel een beetje ver naar achteren..
Ook goed op je tenen letten, dat ze niet naar buiten steken.
Verder netjes gedaan!

SiscoXUli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:43

Vind het een leuk paardje en jullie kunnen een leuke combinatie worden maar op de een of andere manier vind ik het er nu niet ontspannen uitzien. Vooropgesteld jouw houding, zodra jij goed/ontspannen/correct zit zal dit denk ik ook heel wat met de spanning doen die ik nu zie in het lijf van het paard.
Begin helemaal opnieuw en vanuit de ontspanning ga je verder oppakken. Succes!

Nadineh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:57

Wat een leuk paardje,

Maar wat ik liever zie dan dit is dat hij meer over de rug loopt. Wissel af, rij niet alleen maar al te opgericht.
En wat hier al vaker is gemeld maak hem aan je been, dat moet je nu even je eerste prioriteit maken. vanuit daar kan je alles veel makkelijker oppakken.

succes!

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:57

Allereerst: Super leuk paardje!

Ik lees veel commentaar op de sporen, en ik snap iedereen hier, van beide kanten. Lees: ik snap jou dus ook! Ik heb 2 jaar geleden een paard beleerd die ook echt doof was voor het been in het begin, en totaal niet vooruit 'te trappen' was. Ik heb dat paard een aantal maand met sporen gereden. En nee!: niet door haar vooruit te prikken en schoppen, nee, door net gebruik ervan. En als ze niet goed aan mijn kuit was en er niet genoeg op reageerde, ja, dan gebruikte ik mijn sporen even. En natuurlijk heeft mijn paard wel eens een keer een por gehad, maar hee, dat doen jullie hier allemaal.
Nogmaals, ik snap jou dat je sporen omdoet, maar echt, uit ervaring, je moet je paard echt weer leren om goed op het been te reageren zonder de sporen. Want ook al gebruik je ze netjes, het paard voelt ze wel, en dan extra prikje die je dan soms geeft, om te wijken of af te wenden, mist het paard dan. Gevolg is dat het paard in de war raakt, jij niet snapt dat jouw paard niet reageert, en er ontstaat een grote verwarring. Het kost wat meer tijd om je paard aan het been te krijgen, maar doe het lekker rustig aan, het paardje is jong! Je hoeft niet meteen te starten, ook al heb je een goed resultaat behaald.

Lang en laag/over de rug
Verder wil je aanraden om het paard wat lager in de hals te laten lopen. Hij loopt nu echt met een knikje in zijn hals, probeer zijn hals lang te maken, en wat lager. Het hoofd komt dan wat dieper (lees: niet té diep, maar wat je nu op de foto's laat zien is te hoog) en zo wordt de rug meer ontspannen.
Het paard moet zijn achterhand nog meer trainen, hij mist daar wat bespiering, is logisch, want het is een jong paard! Maaar, bouw dit dan op, en wacht rustig totdat het paard wat sterker is. Ook dat werkt mee op wedstrijd, paard wordt sterker in de achterhand, galop wordt beter. Ook de middendraf wordt beter, en de stap. Want als het paard beter ondertreedt achter zakt het hoofd vanzelf. En kun je de gangen er beter uit rijden.

Nogmaals, leuk paard! Neem wat aan van de tips hier, want de meeste tips komen op hetzelfde neer :) Er zal dus wel wat waarheid inzitten. Nog even trainen, en het komt goed! :)

Succes!

Ohhh, dom dom, heb er even over heen gelezen dat het paard niet jong is! Sorry daarvoor, had t topic toch echt gelezen haha.. Maargoed, ik laat mijn reactie verder staan, want het maakt het niet veel anders.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 22:46

sannerocky schreef:
Allereerst: Super leuk paardje!

Ik lees veel commentaar op de sporen, en ik snap iedereen hier, van beide kanten. Lees: ik snap jou dus ook! Ik heb 2 jaar geleden een paard beleerd die ook echt doof was voor het been in het begin, en totaal niet vooruit 'te trappen' was. Ik heb dat paard een aantal maand met sporen gereden. En nee!: niet door haar vooruit te prikken en schoppen, nee, door net gebruik ervan. En als ze niet goed aan mijn kuit was en er niet genoeg op reageerde, ja, dan gebruikte ik mijn sporen even. En natuurlijk heeft mijn paard wel eens een keer een por gehad, maar hee, dat doen jullie hier allemaal.
Nogmaals, ik snap jou dat je sporen omdoet, maar echt, uit ervaring, je moet je paard echt weer leren om goed op het been te reageren zonder de sporen. Want ook al gebruik je ze netjes, het paard voelt ze wel, en dan extra prikje die je dan soms geeft, om te wijken of af te wenden, mist het paard dan. Gevolg is dat het paard in de war raakt, jij niet snapt dat jouw paard niet reageert, en er ontstaat een grote verwarring. Het kost wat meer tijd om je paard aan het been te krijgen, maar doe het lekker rustig aan, het paardje is jong! Je hoeft niet meteen te starten, ook al heb je een goed resultaat behaald.

Lang en laag/over de rug
Verder wil je aanraden om het paard wat lager in de hals te laten lopen. Hij loopt nu echt met een knikje in zijn hals, probeer zijn hals lang te maken, en wat lager. Het hoofd komt dan wat dieper (lees: niet té diep, maar wat je nu op de foto's laat zien is te hoog) en zo wordt de rug meer ontspannen.
Het paard moet zijn achterhand nog meer trainen, hij mist daar wat bespiering, is logisch, want het is een jong paard! Maaar, bouw dit dan op, en wacht rustig totdat het paard wat sterker is. Ook dat werkt mee op wedstrijd, paard wordt sterker in de achterhand, galop wordt beter. Ook de middendraf wordt beter, en de stap. Want als het paard beter ondertreedt achter zakt het hoofd vanzelf. En kun je de gangen er beter uit rijden.

Nogmaals, leuk paard! Neem wat aan van de tips hier, want de meeste tips komen op hetzelfde neer :) Er zal dus wel wat waarheid inzitten. Nog even trainen, en het komt goed! :)

Succes!

Ohhh, dom dom, heb er even over heen gelezen dat het paard niet jong is! Sorry daarvoor, had t topic toch echt gelezen haha.. Maargoed, ik laat mijn reactie verder staan, want het maakt het niet veel anders.

Allereerst vind ik het heel leuk dat je het zo vriendelijk over brengt. (op sommigen hier reageerde ik misschien nogal bot, maar ik vond dat een normale reactie als je het zo schrijft.) Ik ben al een tijd aan het werken aan ontspanning, dus dit is niets nieuws maar toch leuk dat het hier ook aangehaald word. Ook over de sporen is het net zoals jij zegt. Vandaag reed ik hem bv weer eens zonder sporen en dan reageert hij even goed (ik rij niet elke keer met sporen). Dus het gaat al stukke beter. Het is gewoon oefening voor hem en ook voor mij.
Toch bedankt dat je niet direct uitvliegt zoals sommigen en natuurlijk ook voor je info!
Ik ben er al mee aan de slag en hou dit zeker vol ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:23

Ik ben het eens met de rest. Lekker lang en laag gaan rijden. Zorg dat hij lekker kan ontspannen en zijn rug kan loslaten. Op deze manier kan hij nek- en rugproblemen ontwikkelen.

De oprichting moet vanzelf komen en zal het paard vanzelf opzoeken als het daar klaar voor is. Het ziet er nu uit alsof jij hem in de houding trekt.

Verder weet ik niet wat het paard te eten krijgt, maar ik zou zijn hoeveelheid hooi keer drie doen! Ik vind hem te mager, ook voor een volledig onbespierd paard.

Veel succes. :)

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:08

Dani_ schreef:
Ik ben het eens met de rest. Lekker lang en laag gaan rijden. Zorg dat hij lekker kan ontspannen en zijn rug kan loslaten. Op deze manier kan hij nek- en rugproblemen ontwikkelen.

De oprichting moet vanzelf komen en zal het paard vanzelf opzoeken als het daar klaar voor is. Het ziet er nu uit alsof jij hem in de houding trekt.

Verder weet ik niet wat het paard te eten krijgt, maar ik zou zijn hoeveelheid hooi keer drie doen! Ik vind hem te mager, ook voor een volledig onbespierd paard.

Veel succes. :)

Ik probeer hem laag te rijden, het is niet zo simpel want hij loopt uit zijn eigen zo hoog. Dat is zijn model. Maar we werken eraan.
Ook krijgt hij al het dubbele van anders te eten. Hij is nu al wat bijgekomen en ziet er goed uit. Hij was gewoon ingevallen omdat hij het niet gewoon was te werken. (Binnen de week stond hij zo mager, hij is 2x ontwormd)

tog bedankt! ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:24

het meeste dat mij opviel is hier ook al gezegd, maar ik heb nog een aanvulling:

Je zegt zelf ergens dat je paard "maar" twee keer weggeschoten was. Dit geeft imo aan dat ie gespannen is en dit zie je ook terug op iedere foto.
Hij loopt erg opgekropt met zijn hoofd. Dit is niet zijn bouw hoor! Begin bij de basis, lang teugeltje met contact, ontspanning en vooral veel overgangen rijden om hem wat meer op de achterhand te krijgen.
Zijn achterhand is idd erg onontwikkeld en als je zo blijft rijden (op de voorhand) zal dit ook zo blijven. Dit is denk ik ook de reden dat je zo achterover hangt. Ga dus zelf goed rechtop zitten en probeer niet zijn houding te compenseren door achterover te hangen, hier houdt je het ook mee in stand.

Wat voeren jullie? Je kunt wel de dubbele hoeveelheid brokken geven, maar hier wordt ie alleen nog maar hyperder van. Zet hem eens een maand op onbeperkt hooi en je zult zien dat er wat vlees op komt, want hij is idd te mager. Het KAN gewoon niet dat hij in een maand mager is geworden, op alle foto's is hij te schraal.

Succes!

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:27

hij krijgt 2x zoveel hooi 2x per dag en 2 scheppen kracht voer s'morgens en 1.5 s'avonds. Thuis is hij namelijk niet zo hyper meer.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:30

3,5 scheppen brok per dag zal toch minimaal 3,5 kilo zijn?! Dit lijkt me echt te veel! Zijn dit basisbrokken? Hoe snel heeft hij het hooi op?

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:33

hooi doet hij heelde dag over tot iets voor dat hij het volgende s'avonds krijgt.en basisvoer.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:41

Pfoe, hij ziet er niet zo goed uit. Hij heeft wel mooie ruime bewegingen van zichzelf. Misschien past het zadel nu niet goed omdat hij in korte tijd veel is afgevallen? Het ligt in ieder geval veel te ver naar voren. Je hebt het over opgericht lopen, maar dat is dit niet hoor. Bij oprichting hoort meer draagkracht in de achterhand, en over de rug gaan, en dat doet hij zeker niet. Zie je niet hoe hij zijn rug straktrekt en op de voorhand loopt? Probeer, als hij zo wegschieterig is, te gaan werken aan tempocontrole. Tempocontrole, en je zit verbeteren, ik denk dat jullie daar beiden het meeste bij gebaat zijn. Als je die 2 dingen kunt verbeteren krijg je denk ik al een heel ander beeld, dan vallen andere dingen ook meer op hun plek.