Dorento (Sorento X Quattro B) 10x ohz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:37

Ik snap niet wat er mis is met schakelen, om hem nou te laten reageren op het been door wat harder te draven, of langzamer te laten lopen door langzamer/zwaarder te lichtrijden.
Het is hetzelfde als hele overgangen maken.
Ook om constant can draf naar stap te gaan kan een trukje zijn.
Je kan hem toch, als jij goed reageert op de hulp, eens niet terug laten stappen, maar vanuit een langzamere draf wat na voor schakelen of terug naar de arbeidsdraf?

Correct me if i'm wrong :)

Ben het verder ook eens met tmr001

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:15

Bedankt allemaal!

Je zou niet zeggen dat hij zo groot is, maar eens dat hij weer op gewicht staat en volop in training komt dat allemaal in orde :D

Ik hoop morgen te kunnen rijden maar ik ben vandaag nog eens lomp geweest voor de verandering en heb de hooivork tegen men knie gestoten en deze kan ik nu niet meer plooien.
Dus wat ik morgen dan zou doen is gewoon werken op reactie op het been, en dan bijvoorbeeld grote achten rijden en dan op X een overgang ofzo. Ik denk wel dat ik een paar figuren zal rijden een beetje werken op soepelheid.
Dan zal ik mij maar een zweepje aanschaffen zeker :P

Wat betreft het omver lopen. Ik moet inderdaad toch terug beginnen met grondwerkoefeningen. Op zich als Dorento een situatie niet vertrouwt, waar dan ook, zal hij op mij vertrouwen en volgt hij mij. Maar als hij verschiet is het ieder voor zich. En daar moeten we op werken.
Het hing toen denk ik ook wel een beetje af van het weer, er was veel wind, hij was er nog maar een keer geweest en dan ineens die luide auto.

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:48

Leuk paardje! Ik had hem zelf alleen niet met bijzet gereden, laat jonge pony's liever gwn lopen sowieso de eerste 2 maand. Voor waarts neer waarts, later alleen maar gemak van. Maar ziet er verder heel goed uit!

Leen

Re: Dorento (Sorento X Quattro B) 10x ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:02

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:54

Let op dat je je handen niet teveel meegeeft en je handen dus bij je houd. voor de rest super netjes!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:16

PAS OP AUB met de bijzet!!

Als hij schrikt zit er totaal geen beweging in, als hij omhoog komt met kin op zn borst (door de bijzet) verliest hij zijn evenwicht en dan kan dat heel gevaarlijk zijn!

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:36

Mijn tip: is om je eens te verdiepen in het longeren met een en dubbele lijnen/teugel volgens emiel voest. Ik heb gezien bij zowel mijn als bij de paarden van een vriendin die ze zo zelfs zadelmak heeft gemaakt. Je kan er filmpjes over vinden op youtube, maar ook boeken (die zeker aan te raden zijn!) zijn te koop bom vol met informatie en tips. Ook kan je een cursus/opleiding volgen en hulp krijgen voor het jonge paard...

Ik zou dingen meer oplossen door meer te longeren met bijvoorbeeld dubbele longe zodat je zo ook aan het sturen kan werken, maar dit ook uitbreiden met veel balkjes draven. Dit is ontzettend goed voor de spieren in de billen en de rug/buik. Tevens leren ze ook hun beentjes op te tillen als je ze om en om links of rechts verhoogd. Dit had een super effect destijds bij mijn paard toen hij geen spieren meer had doordat hij ziek was geworden... Binnen 2 maanden was dit in combi met goed voer al een enorme vooruitgang!

Juist omdat hij nog niet zo veel spieren heeft zou ik deze eerst opbouwen zonder erop te zitten om zo je paard zelf niet in de pad te zitten, en juist die lange grote paarden hebben vaak balansproblemen...

Ik snap je punt van met bijzet rijden voor de veiligheid, maar dan zou ik hem eerder een stukje langer maken, want zo kan hij zijn eigen bewegingen eigenlijk niet afmaken zonder daarbij in een houding te worden gezet waarin je hem eigenlijk niet wil hebben lopen (hoop ik).

Verder vind ik het er heel eerlijk uit zien, je zit er hartstikke netjes op en ik zie ook geen benen die er heel de tijd tegen aan zitten o.i.d. wat ik super vind! Heel veel plezier verder!

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 22:18

Bedankt allemaal :)

@ Let_be; ik denk dat je er hebt over gelezen maar die bijzet heeft er maar de eerste 10min aan gehangen. Daarna ging ie er af en hij is er ook niet meer aangekomen. Enkel af en toe voor te longeren.

@ _AJ_; bedankt voor de tip! Ik heb de dubbele longe al een aantal keer geprobeerd met hem, maar hierbij viel hij veel te veel naar binnen. Hier ga ik terug een aantal lessen in nemen voor ik er weer aan begin.

Ik heb gisteren nog eens gereden en het ging eigenlijk zeer goed. Ik heb de tips dat hier werden gezegd meegenomen en heb gewoon de piste rond gereden en af en toe een cirkel, een acht of een keer een diagonaal en een paar overgangen. Hij reageert al veel beter op mijn been en liep goed vooruit, zeer ontspannen en niet rond. Maar wel met zen hoofd laag. Ik kan het jammer genoeg niet voelen of men paard op de voorhand valt maar ik denk het niet. Of toch niet zo fel. Ik heb hem ook af en toe een paar lijnen op de binnen hoefslag en dat ging ook zeer goed.
Hij is wel hartstikke scheef, maar dat komt ook wel in orde.
Maar hij liep dus echt super, en viel ook niet meer naar binnen. Enkel op het einde wat, maar nadien lukte het weer.
Ik ben op zoek naar iemand dat mee wilt voor foto's / filmpjes maar het nieuwe is er af dus willen er niet echt mensen mee ...

Ik rijd nu 2/3 keer in de week en voor de rest gaat hij op de wei of gaan we aan de wandel. Maar daar is hij niet zijn favoriete ding :D Hij is zeer enthousiast tijdens het rijden, wil altijd vooruit, hij wîlt echt werken!

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:13

Tot die tijd, dat je weer begint met lange lijnen kan je al wel dezelfde oefeningen doen als dat je bij de lange lijnen zou doen alleen dan met enkele lijn of zelfs zonder longeerlijn dus als grondwerk. Zelf ben ik van een kleine bijzet maar een die lang genoeg is dat hij echt voor de loodlijn uitkomt en dan door middel van houding en stem vooruit maar dan ook langzamer maar ook van gang kan veranderen. Werkt hetzelfde als met rijden: met zo'n klein mogelijke hulp hetgeen bereiken rn liever een aanhoudende hulp totdat hij reageert en dan de hulp weghalen.. de filmpjes kan je kijken op: www.youtube.com/watch?v=eXkNWysGdGM en het gaat echt voornamelijk over houding... eigenlijk is het enige verschil met lange lijnen en enkele lijn dat je er 2 in je handen hebt ipv 1 maar je werkt nog steeds volgens bijna dezelfde regel: een stap richitig hoofd is langzamer/kleinere stappen, een stap in dr cirkel van de kont is sneller/groter, een stap richting het paard betekend dat hij van je weg zou moeten bewegen dus opzij zou moeten stappen en als jij naar achter gaat moet hij naar je toe komen... al deze dingen zijn hetzelfde of je nou los, met een enkele lijn longeert of met dubbele... En sommige paarden reageren gelijk enorm gevoelig en hebben milimeterwerk nodig, en anderen hebben meterwerk nodig... Ben benieuwd wat je er van vind... succes iig! :)

salami_worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:57

jammer van je bijzet, maar die heb je gelukkig maar voor 1 keer gebruikt zei je.
je zou je beugels een gaatje langer mogen doen, je komt nu met je benen voor de zweetbladen uit :)

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 20:52

Jaja, die heeft er maar een keer aangehangen ;)

Ik weet dat de beugels wat langer zouden mogen, maar ik mijn bekken niet kantelen (gedraaid en scheef bekken) waardoor mijn benen geen steun krijgen en langs alle kanten flapperen. Dus om hem niet te veel te storen en om steviger te zitten dan maar zo kort ...

StOuDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:39

wat een gaaf paard! erg leuk! ik zou hem spieropbouwers geven, dat deed ik ook met die van mij, al was die ietsjes ouder, 7jaar, en ben ook 2 jaar bezig geweest om hem zo vol te krijgen. pulp en maïsmeel willen ook wel heel snel aanzetten, verder mueslie van calvalor (probreed) is erg fijn! let wel op dat pulp minimaal een dag moet uitzetten, anders krijgt je paard koliek, en maïsmeel moet ook lang uitzetten, dus daar moet je wel rekening mee houden!

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 14:19

Hij krijgt nu 4x per dag hooi, 2x per dag een schepje krachtvoer, 2x per dag een schep lucerne en 2x per dag een grote emmer geweekte bietenpulp.
Er zijn al wat kilo's (en spieren) bij, maar hij is er nog niet.

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 22:07

Vandaag weer gereden, en het ging super! We zijn wat stroef begonnen, veel kijken, zich opspannen en de hele tijd over zijn binnenschouder vallen. En toen begon hij weer rond te lopen. Hij had weer zijn elegante draf, ik zat precies op een duur wedstrijdpaard, echt zalig (moest ik niet beter weten zou ik zeggen dat hij zowaar over de rug liep :P ) En ook de overgangen gingen zeer goed. Stap is stap, mooi van voor naar achter. Op sommige momenten begon hij wat te vertragen en liep hij wat diep. Weer wat vooruit gezet. Ik heb misschien 5 toertjes rond de piste gedaan op elke kant en af en toe een volte. Dan was hij pompaf, het zweet droop er van af.

Hij is de laatste dagen veel bijgekomen. Hij staat bijna op zijn normaal gewicht.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:12

Hopelijk bedoel je van achter naar voor :D

Het genot straalt vanuit je post, leuk om te lezen ;)

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 22:16

Ja, beetje te enthousiast :D