Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bmamavan2 schreef:Goh, reacties die echt een heel andere kant op gaan dan ik had verwacht.
Ikzelf dacht ook dat het karakter van het paard het belangrijkste was, of het nu een B of een Z paard was. Maar op stal vonden verscheidenen mensen dat je als B ruiter echt geen Z paard moest kopen omdat die zich dan ging vervelend of vervelend ging doen.
Mij lijkt het juist wel fijn als de "knopjes" erop zitten en je samen met je paard, onder begeleiding, kunt leren waar deze zitten (dochter heeft 3/4 x per week les excl. priveles, ikzelf 1x excl. priveles).
Bmamavan2 schreef:Mijn dochter rijdt nu F proeven maar wil t.z.t. ook in de B starten.
Ikzelf heb geen wedstrijdambitie maar wil gewoon weer lekker leren rijden (ben na een "pauze" van 20 jaar weer begonnen hahaha).
Ze heeft nu een pony die, zogezegd, een L proef zou moeten kunnen rijden en met heel veel moeite kan ze bepaalde oefningen ook wel rijden maar doordat de pony nogal een heethoofd is klikt het niet. Want technisch kan ze best rijden maar ze is onzeker als een pony erg druk of heet wordt. Daarom zijn we ook langzaam aan op zoek naar een andere pony voor ons beiden.
We zoeken dus vooral een cool, nuchter paardje (zie ook onze advertentie op bokt)waar mijn dochter verder de dressuur mee in kan (en af en toe wat mee kan springen en "spelen") en waar mams lekker wat recreatief mee weg kan.
Aangezien er een Z paardje op ons pad kwam had ik het daarover en toen kreeg een hele lading negatieve feedback over me heen. Vandaar mijn vraag

Iris82 schreef:Brainless schreef:Je ziet wel vaak dat een paard niet weet wat een ruiter bedoeld.
Je hebt Z-paarden die de knop om kunnen zetten en het super leuk doen met een beginner.
Maar vaak zie dat een paard zo is opgeleid om op de kleinste aanwijzingen te reageren.
Doordat een beginner wat onrustiger is met zit/handen/benen zie je dat zo'n paard daar van kan gaan twijfelen en oefeningen/bewegingen maakt die de ruiter niet bedoeld.
Dit kan bij beide irritatie opwekken.
Paard springt bv in de galop, terwijl de ruiter dit niet bedoeld en hup het paard wordt "gecorrigeerd" terwijl hij juist super reageerde op de onbedoelde aanwijzing van de ruiter.
Hier ben ik het juist mee eens. Niet met het verveel-verhaal.

Talindos schreef:Brainless schreef:Je ziet wel vaak dat een paard niet weet wat een ruiter bedoeld.
Je hebt Z-paarden die de knop om kunnen zetten en het super leuk doen met een beginner.
Maar vaak zie dat een paard zo is opgeleid om op de kleinste aanwijzingen te reageren.
Doordat een beginner wat onrustiger is met zit/handen/benen zie je dat zo'n paard daar van kan gaan twijfelen en oefeningen/bewegingen maakt die de ruiter niet bedoeld.
Dit kan bij beide irritatie opwekken.
Paard springt bv in de galop, terwijl de ruiter dit niet bedoeld en hup het paard wordt "gecorrigeerd" terwijl hij juist super reageerde op de onbedoelde aanwijzing van de ruiter.
[KNIP]
Ik had ook wel eens gehoord van een zz-z paard dat in het B of L ging lopen maar de ruiter deed te veel dus in galop ging hij hoge z niveau dingen doen
Heel leuk en braaf paard, maar nam het er wel van. Zwaar hoofd, achter de teugel kruipen of zijn achterhand ergens laten slingeren. Zal vast door mij komen, ongetwijfeld, maar ik had echt geen idee hoe ik dat er weer uit moest rijden. In de galop had 'ie nog wel eens de neiging om in een viertakt rond te gaan in plaats van een drietakt. Ik had geen idee 
Geryon schreef:Juist als onervaren ruiter een paard kopen dat zo hoog mogelijk geklasseerd is! Je leert er onwijs veel van en het belangrijkste: je leert hoe het hoort te voelen. Als onervaren ruiter een paard dingen gaan leren waarvan je zelf niet eens weet hoe het hoort te voelen, zorgt ervoor dat het veel langer duurt dan nodig is, zorgt voor veel onduidelijkheid.
Nee ik ben er echt voor om een goed leerpaard te nemen. Zelf ook gedaan en enorm veel aan gehad. Het is moeilijk, erg moeilijk. Ik kon niet eens sturen! Want ik was gewend rechterteugel trekken is naar rechts. Om nog maar te zwijgen van alle rare zijgangen die ik per ongeluk maakte. Maar na esn tijd wist ik hoe alles hoorde, hoe het moest voelen en dat kon ik dan prima leren aan een groen paard.
Wel vind ik dat het paard eens in de week gereden moet worden door een ervaren ruiter.

( en mij maar afvragen waarom het niet met mijn pony lukte)