Als B ruiter nooit een Z paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:46

Super toch als je een goed leerpaard kan rijden, daar leer je zoveel van!

JorisDy

Re: Als B ruiter nooit een Z paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:49

Mijn tweede pony was meerdere keren Z dressuur geweest en ik kwam rechtstreeks uit de manege. Het was niet makkelijk, maar wat heb ik veel van die pony geleerd! Raad het iedereen aan

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 15:37

Goh, reacties die echt een heel andere kant op gaan dan ik had verwacht.
Ikzelf dacht ook dat het karakter van het paard het belangrijkste was, of het nu een B of een Z paard was. Maar op stal vonden verscheidenen mensen dat je als B ruiter echt geen Z paard moest kopen omdat die zich dan ging vervelend of vervelend ging doen.
Mij lijkt het juist wel fijn als de "knopjes" erop zitten en je samen met je paard, onder begeleiding, kunt leren waar deze zitten (dochter heeft 3/4 x per week les excl. priveles, ikzelf 1x excl. priveles).

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:43

Bmamavan2 schreef:
Goh, reacties die echt een heel andere kant op gaan dan ik had verwacht.
Ikzelf dacht ook dat het karakter van het paard het belangrijkste was, of het nu een B of een Z paard was. Maar op stal vonden verscheidenen mensen dat je als B ruiter echt geen Z paard moest kopen omdat die zich dan ging vervelend of vervelend ging doen.
Mij lijkt het juist wel fijn als de "knopjes" erop zitten en je samen met je paard, onder begeleiding, kunt leren waar deze zitten (dochter heeft 3/4 x per week les excl. priveles, ikzelf 1x excl. priveles).

Tja, bedoel je hier met B ruiter echt een beginner of iemand die nooit hoger dan B is gekomen op wedstrijd? Daar zit naar mijn mening namelijk al een groot verschil.
Er zullen inderdaad paarden zijn die je niet blij maakt met een beginner als vaste ruiter. Ik denk dus dat je een goed punt hebt om te kijken naar het karakter van het paard. Een heel pittig Z paard zal ik inderdaad niet aanbevelen voor een beginner, maar een heel brave met ervaring als leerpaard dan weer wel.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:57

Hier ook een super leerpaard onder mijn kont en vind het juist heel leuk. Hij verraad mij wanneer ik te veel buitenbeen heb door gelijk travers te lopen etc. Kleine foutjes worden dus gelijk omgezet naar oefeningen en dat kan punten kosten op wedstrijden. Voor de rest merkt men weinig aan mijn paard dat hij voorheen Z2 is geweest. Ik rij gewoon ook buiten en door het bos en af en toe een sprongentje maken we ook. Hij is wel snel afgeleid met dressuur en hoe meer we juist meepakken van dingen in het M hoe leuker hij het vind. Met B proeven heb ik dus wel moeite omdat er te veel tijd tussen de onderdelen zit. Dan kan hij wel eens gaan ouwehoeren en als ik dat niet opgelost krijgt of kan voorkomen ben ik hem soms even een paar tellen kwijt. Onderling heb ik L proeven gestart en dan was hij veel "braver" omdat hij dus meer mag. Met mijn begeleiding erbij pakken we vaak ook wat moeilijkere oefeningen tijdens het trainen om zijn goodwill fresh te houden. Met puur voltes rijden maak ik hem doodongelukkig, maar welk paard word er nu wel gelukkig van enkelt voltes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:31

ik ben als "B-ruiter" (nooit landelijk gestart) voor een jong paard gegaan dat net een klein beetje de basis kende.. Ik vind het logischer klinken dat een B ruiter een Z paard koopt dan een Jonkie haha ;)
maar ik persoonlijk kan echt niet met Z paarden overweg, dus ik zou gewoon kijken naar wat bij je past, welke fijn rijd en waar je een klik mee hebt! B of Z, maakt niet zoveel uit toch? :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:38

Een hoger opgeleid paard kan een prima leerpaard zijn maar dat hoeft niet. Het ligt zeker ook aan het karakter van het paard. Een heel heet paard is minder geschikt als leerpaard dan een vergevingsgezinde.
Ik neem wel aan dat je het uitsluitend over dressuur hebt want je hebt natuurlijk ook Z springpaarden :D

Wat betreft niveau: voor mij moet dat wel bewezen zijn op wedstrijd. Hoor te vaak zeggen dat iemands paard al op M niveau getraind wordt en als je dan kijkt kunnen ze nauwelijks een b proef rondkomen. Zeggen is gemakkelijk, het laten zien wordt opeens een stuk lastiger ;)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 16:48

Mijn dochter rijdt nu F proeven maar wil t.z.t. ook in de B starten.
Ikzelf heb geen wedstrijdambitie maar wil gewoon weer lekker leren rijden (ben na een "pauze" van 20 jaar weer begonnen hahaha).
Ze heeft nu een pony die, zogezegd, een L proef zou moeten kunnen rijden en met heel veel moeite kan ze bepaalde oefningen ook wel rijden maar doordat de pony nogal een heethoofd is klikt het niet. Want technisch kan ze best rijden maar ze is onzeker als een pony erg druk of heet wordt. Daarom zijn we ook langzaam aan op zoek naar een andere pony voor ons beiden.
We zoeken dus vooral een cool, nuchter paardje (zie ook onze advertentie op bokt)waar mijn dochter verder de dressuur mee in kan (en af en toe wat mee kan springen en "spelen") en waar mams lekker wat recreatief mee weg kan.
Aangezien er een Z paardje op ons pad kwam had ik het daarover en toen kreeg een hele lading negatieve feedback over me heen. Vandaar mijn vraag

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:57

Je hebt nogal veel verschillende B-ruiters ;)

Zoals eerder ook al gezegd... En wat mij betreft heeft onzekerheid niets met het niveau te maken, maar met de begeleiding! Zorg voor begeleiding die haar veel vertrouwen geeft, die haar een goed gevoel over zichzelf geeft! Het is zó ontzettend belangrijk om vertrouwen te krijgen als ruiter zijnde.
Dan komt het met een ruiter met wat ruitergevoel en techniek heus wel goed, met een paard op welk niveau dan ook.

Persoonlijk, maar dat is echt heel persoonlijk (en voor mij een soort van eigen ervaring), zou ik er wel heel goed over nadenken of het echt verstandig is om samen één paard te gaan rijden. Hoeveel bemoeienis hebben jullie met elkaar? En hoe is jullie verhouding als moeder-dochter?

En wat betreft die negatieve feedback.. Ik weet niet wat de inhoud precies is... Maar hoe vaak is het niet zo dat mensen gewoon uit jaloezie de negatieve punten opzoeken om iemand ergens van te weerhouden.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:03

Bmamavan2 schreef:
Mijn dochter rijdt nu F proeven maar wil t.z.t. ook in de B starten.
Ikzelf heb geen wedstrijdambitie maar wil gewoon weer lekker leren rijden (ben na een "pauze" van 20 jaar weer begonnen hahaha).
Ze heeft nu een pony die, zogezegd, een L proef zou moeten kunnen rijden en met heel veel moeite kan ze bepaalde oefningen ook wel rijden maar doordat de pony nogal een heethoofd is klikt het niet. Want technisch kan ze best rijden maar ze is onzeker als een pony erg druk of heet wordt. Daarom zijn we ook langzaam aan op zoek naar een andere pony voor ons beiden.
We zoeken dus vooral een cool, nuchter paardje (zie ook onze advertentie op bokt)waar mijn dochter verder de dressuur mee in kan (en af en toe wat mee kan springen en "spelen") en waar mams lekker wat recreatief mee weg kan.
Aangezien er een Z paardje op ons pad kwam had ik het daarover en toen kreeg een hele lading negatieve feedback over me heen. Vandaar mijn vraag

Typisch gevalletje van jaloers! Volg je hart en als jullie het een leuk paardje vinden ga ervoor! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:05

precies! volg je hart :J
Als je dochter veel kan leren van dat Z paardje, en het klikt? ik zeg doen!! zeker weten :)
Zal zeker ook even wennen zijn he, een Z paard heeft vaak wel net even andere knopjes, hou daar ook rekening mee :)

aniek_joefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:10

Ik vind het juist heel fijn! Ik heb nu een pony die ZZ-licht heeft gelopen, Voor mij is hij de eerste pony waar ik serieus mee ga dressuren, daarvoor een boscross pony en daarvoor manege. Maar wat heb ik veel van hem geleerd! Ik heb hem nu bijna een jaar en ben al heel anders gaan rijden en samen hebben we ook al veel bereikt samen! Ik ben van mening dat je beter een heel ervaren, braaf paard hebt waar je zelf heel veel van kan leren dan onervaren ruiter + onervaren pony...

Edit: wel heb ik soms de verkeerde knopjes te pakken, maar daar leer je ook weer van :+

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:14

Ik zou het persoonlijk nooit doen. Vaak zitten alle knopjes er dan al op en ik vind het juist veel leuker het paard dit zelf aan te leren. Er kunnen ook 'verkeerde' dingen aangeleerd zijn en daar heb je dan alleen maar last van. Nee ik blijf nog steeds bij een paard zelf opleiden. Ben zelf ook in de B begonnen en een paard zelf (met behulp van instructie) naar de M heen gereden. Veel leuker en ben ik nog altijd trots op!

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:17

Iris82 schreef:
Brainless schreef:
Je ziet wel vaak dat een paard niet weet wat een ruiter bedoeld.

Je hebt Z-paarden die de knop om kunnen zetten en het super leuk doen met een beginner.
Maar vaak zie dat een paard zo is opgeleid om op de kleinste aanwijzingen te reageren.
Doordat een beginner wat onrustiger is met zit/handen/benen zie je dat zo'n paard daar van kan gaan twijfelen en oefeningen/bewegingen maakt die de ruiter niet bedoeld.
Dit kan bij beide irritatie opwekken.

Paard springt bv in de galop, terwijl de ruiter dit niet bedoeld en hup het paard wordt "gecorrigeerd" terwijl hij juist super reageerde op de onbedoelde aanwijzing van de ruiter.

Hier ben ik het juist mee eens. Niet met het verveel-verhaal.

Ik had ook wel eens gehoord van een zz-z paard dat in het B of L ging lopen maar de ruiter deed te veel dus in galop ging hij hoge z niveau dingen doen :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:21

TS als er nu een Z paardje op jullie pad komt zou ik zeer zeker gaan kijken!!! Kijk goed naar het karakter van het paard. Laat hem eens voorrijden door de huidige ruiter en ga er beide (jij en je dochter) zelf eens op.
Eventueel zou je je instructrice/instructeur mee kunnen nemen om ook eens mee te kijken.

Ik heb al eerder gereageerd en ik zou het zeer zeker niet als nadeel zien als een paard al Z is geweest!!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:23

Dat is een persoonlijke keuze Henrieke :)

Mits goeie begeleiding zie ik niet in waarom je geen z-paard zou mogen rijden als b-ruiter. Natuurlijk moet het karakter van de ruiter gewoon passen bij het karakter van het paard, maar dat staat los van het niveau van beide.
Ik ben zelf als beginnend ruiter met mijn eigen groen paard gestart, en ik vind het best fijn om onze vorderingen te zien. Maar soms wisselen mijn lesgever en ik wel eens van paard en rijd ik op zijn wedstrijdpaard terwijl hij op mijn groentje kruipt. En dan snap ik direct waarom je wel een Z-paard zou willen rijden. Ik word regelmatig afgestraft als ik iets fout doe, maar daar leer ik veel uit. Door op zijn paard te rijden leer ik ook hoe het moet voelen en wat ik als ruiter moet doen om een oefening juist aan mijn eigen paard aan te leren. En ondertussen rijdt hij oefeningen met mijn paard die ik er zelf nog lang niet zou uit krijgen, maar zo leert ook mijn paard wat er eigenlijk van hem verwacht wordt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:24

Als B ruiter heb ik een tijdje op een Z paard gereden. Deze was echt van het kaliber. Geef jij niet de juiste hulp, dan doe ik niet wat je vraagt. Dit heeft mij heel erg bewust gemaakt van wat ik deed. Nu weer een eigen paard. Deze liep voorheen M1. Echter zonder dat Z paard te hebben gereden was het M paard teveel paard voor mij, dus het niveau van het paard zegt mij minder dan het karakter van het paard. Het karakter bepaalt grotendeels of je wel of niet met het paard overweg kan, ongeacht het niveau van het paard. Er zijn nl. ook B paarden waarbij je echt geen B ruiter op de rug moet zetten.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:25

Talindos schreef:
Brainless schreef:
Je ziet wel vaak dat een paard niet weet wat een ruiter bedoeld.

Je hebt Z-paarden die de knop om kunnen zetten en het super leuk doen met een beginner.
Maar vaak zie dat een paard zo is opgeleid om op de kleinste aanwijzingen te reageren.
Doordat een beginner wat onrustiger is met zit/handen/benen zie je dat zo'n paard daar van kan gaan twijfelen en oefeningen/bewegingen maakt die de ruiter niet bedoeld.
Dit kan bij beide irritatie opwekken.

Paard springt bv in de galop, terwijl de ruiter dit niet bedoeld en hup het paard wordt "gecorrigeerd" terwijl hij juist super reageerde op de onbedoelde aanwijzing van de ruiter.

[KNIP]

Ik had ook wel eens gehoord van een zz-z paard dat in het B of L ging lopen maar de ruiter deed te veel dus in galop ging hij hoge z niveau dingen doen :')

Ja, dat heb ik zelf ook ervaren een tijd terug! Ik als simpele manegeruiter (beginnen nu aan het wijken), op een gepensioneerd Intermediare I paard. :+ Heel leuk en braaf paard, maar nam het er wel van. Zwaar hoofd, achter de teugel kruipen of zijn achterhand ergens laten slingeren. Zal vast door mij komen, ongetwijfeld, maar ik had echt geen idee hoe ik dat er weer uit moest rijden. In de galop had 'ie nog wel eens de neiging om in een viertakt rond te gaan in plaats van een drietakt. Ik had geen idee :')

Heb er wel enorm veel van geleerd en nu kan ik er aardig wat mee, maar als ik terugkijk.. :')

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:27

ik ben o.a. een ruiter die een z pony heeft gekocht.
pony liep recent Z2 en ik B.
ik heb hem nu ongeveer 1.5 jaar en ben er super blij mee!
nog nooit zo veel en zo snel geleerd.
niet alleen in het zadel maar ook er om heen!
ook leert de pony nog steeds bij!

het is wel even zoeken inderdaad, maar dat komt na een tijdje wel goed.
eerst had ik ook een B niveau pony, maar die was gewoon veels te wild en kon ik niet hendelen.
ik vind het echt heerlijk als ik zo vanuit stap kan aangalopperen en etc. heel leerzaam!
het is niet zo dat je meteen wegrijdt wat de meeste denken want het is wel echt rijden en werken.
maar het is het zeker waard!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:33

Juist als onervaren ruiter een paard kopen dat zo hoog mogelijk geklasseerd is! Je leert er onwijs veel van en het belangrijkste: je leert hoe het hoort te voelen. Als onervaren ruiter een paard dingen gaan leren waarvan je zelf niet eens weet hoe het hoort te voelen, zorgt ervoor dat het veel langer duurt dan nodig is, zorgt voor veel onduidelijkheid.

Nee ik ben er echt voor om een goed leerpaard te nemen. Zelf ook gedaan en enorm veel aan gehad. Het is moeilijk, erg moeilijk. Ik kon niet eens sturen! Want ik was gewend rechterteugel trekken is naar rechts. Om nog maar te zwijgen van alle rare zijgangen die ik per ongeluk maakte. Maar na esn tijd wist ik hoe alles hoorde, hoe het moest voelen en dat kon ik dan prima leren aan een groen paard.

Wel vind ik dat het paard eens in de week gereden moet worden door een ervaren ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:36

Geryon schreef:
Juist als onervaren ruiter een paard kopen dat zo hoog mogelijk geklasseerd is! Je leert er onwijs veel van en het belangrijkste: je leert hoe het hoort te voelen. Als onervaren ruiter een paard dingen gaan leren waarvan je zelf niet eens weet hoe het hoort te voelen, zorgt ervoor dat het veel langer duurt dan nodig is, zorgt voor veel onduidelijkheid.

Nee ik ben er echt voor om een goed leerpaard te nemen. Zelf ook gedaan en enorm veel aan gehad. Het is moeilijk, erg moeilijk. Ik kon niet eens sturen! Want ik was gewend rechterteugel trekken is naar rechts. Om nog maar te zwijgen van alle rare zijgangen die ik per ongeluk maakte. Maar na esn tijd wist ik hoe alles hoorde, hoe het moest voelen en dat kon ik dan prima leren aan een groen paard.

Wel vind ik dat het paard eens in de week gereden moet worden door een ervaren ruiter.

precies dat had ik ook haha :o
met een jong onervaren paard kon ik veel beter overweg! ieder z'n ding! blijf dit een persoonlijke keuze vinden, wel of geen Z paard

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:50

Ik als L ruiter ben een Z paard gaan rijden als leerpaard.
ik rijd hem 2 a 3 keer per week, elke keer pivéles.

mijn eigenschappen zijn:
- zit is goed
- niet geduldig
- eigen wil
- bijt zich ergens in vast
- leert snel
- goed met paarden die snel zijn
- kan niet tegen luie paarden
- sturen naar rechts doe je door aan de rechterteugel te trekken :j
- wijken doe je met het hoofd met het hoofd in constastelling :j ( en mij maar afvragen waarom het niet met mijn pony lukte)

nou, voor die laatste 2 schaam ik mij echt hoor :o

paard:
- altijd nét wat aan de langzame kant
- heel goed op de zithulpen
- helemaal niet makkelijk op teugelhulpen
- doet exact wat gevraagd word
- verveelt zich snel

Het paard was aan het begin niet in stap te krijgen vanuit draf, ik kon er niet mee aangalopperen
wijken lukte ook niet goed, weglopen over de binnenschouder.

Daarna ging het beter, maar ging hij ipv contraglop steeds omspringen, wissels om de pas maken en ipv galop/stap deed hij galop/halt

Tegen de verveling hebben we aan het begin veel tempowisseling en overgangen gemaakt.
Ook gingen als appujyementen , galop/stap, stap/galop, en vliegende wissels hebben we vanaf de 1e keer meergepakt onder het motto ''probeer maar of het lukt''
Daardoor heb ik heel snel heel veel geleerd! en ben ik vliegensvlug naar M/Z niveau geschopt.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:58

Ik zou vooral kijken of het klikt met het paard en niet naar zijn niveau. Een beetje ervaring is in meeste situaties wel handig natuurlijk, maar dan hoeft het paard niet gelijk Z2 te zijn.
Je hebt te hete paarden in elke categorie, net zoals je zeer brave paarden hebt in elke categorie.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:00

Ik heb eerder eens op een topic van jouw gereageerd bedenk ik me nu. Jouw dochter heeft toch die spanning omdat de pony voor haar een maatje teveel is qua heetheid?

Mijn dochter heeft net haar ponytijd achter de rug en ik heb al heel wat kinderen op wedstrijd gezien. Je hebt de kinderen met de super leerpony die de klasse's doorvliegen en je hebt de kinderen die op een pony zitten waar ze eigenlijk helemaal niets mee kunnen.

Als je dochter een klik heeft met die z-pony en die pony is lekker cool dan zou dat een super combinatie kunnen worden.
Er is wel wat voor te zeggen om een pony zelf op te leiden, dat heeft mijn dochter ook gedaan maar die heeft wel twee ouders met een behoorlijke portie ervaring dus die had altijd een paar ogen op de grond en daarbij ook nog les van een ander. Maar als die het met een lesje per week had moeten doen was het niet goed gekomen.

Zou er zeker naar gaan kijken!

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:15

Ik denk ook dat het heel erg aan de ruiter èn het paard ligt.
Bij ons op de manege hebben ze ook een paar paarden die Z wedstrijden hebben gelopen, maar om wat voor reden dan ook niet verder kwamen in de sport.
Een paard heeft ontdekt dat ze niet meer netjes hoeft te lopen en daar krijg je echt niks meer uit. Dat is overigens een prima beginnerspaard, zit als een huis, maar moeilijkere oefeningen wordt lastig.
Een ander paard is ideaal leerpaard voor zowel beginner als gevorderd, die loopt braaf zijn rondjes, is erg vergevingsgezind en kent alle oefeningen nog prima. Maar ook niet zo gevoelig dat hij te snel reageert.
En nog een ander loopt te sloffen als er een beginner op zit, dan vindt hij het wel best dat hij niet zoveel hoeft te doen. Maar als er een gevorderde op zit dan wordt hij ook fanatiek, en laat wel even zien wat hij kan. Als je daar moeilijkere oefeningen als ruiter van vraagt terwijl je verkeerde aanwijzingen geeft (als je het als ruiter zelf niet zo goed weet), dan trekt hij zijn hele truckendoos open en probeert allerlei oefeningen uit om te zien of dit dan is wat je bedoelt. Daar leer je echt wel veel van, en dat vind ik ook wel humor vaak :P