eerste B wedstrijd met grote Hackney

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharonaa_

Re: eerste B wedstrijd met grote Hackney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:33

Heeey Roow,

Wat een drukte maker zeg, kan me heel goed voorstellen voor het eerst op officiele wedstrijd in een binnenbak en dat weer van zondag. Verschrikkelijk ( bij mij was t ook drama).
Maar heeeel veel meenemen naar onbekend terrein en wedstrijden mee pakken en wat een benenzwaaier zeg daar zit echt potentie in, had nog nooit een filmpje van je gezien onder het zadel geloof ik. Maar hier geloof ik heilig in.
Als ze wat rustiger en ontspannender gaat worden gaan die punten echt binnenstromen. aankomend weekend weer een kans, pak de kansen die je kunt pakken om op wedstrijd te gaan dat zal haar echt goed leren.
Ik zie je morgen!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:41

Wat beweegt jouw paard leuk zeg! Lekker veel kilometers maken en thuis goed trainen. Denk dat je hier nog ver mee kan komen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:52

Wat stuur je haar alsnog knap rond zeg! Ik weet uit ervaring dat spanning in een paard die snel de kop erop zet met daarbij ook nog eens flink de onderhals erbij, dat het je dan knap lastig gemaakt kan worden. :+ Rijd dan wel geen hackney, maar die van mij kan ook zo rond lopen (wel met een stuk minder knie actie, *nog meer respect voor je, dat maakt het nog lastiger zitten* :oo ) en poehh dat vind ik soms echt niet grappig! Ze worden sterk, lopen voor je gevoel enorm onder je vandaan en als je wel wat voorwaartser wilt rijden dan komen je hulpen amper door. Ook het begrenzen in de hoeken e.d.

Ik vind het netjes hoor voor zo'n eerste keer!!! Flink wat kilometers maken en uiteindelijk zal je de spanning ook sneller kunnen laten afvloeien waardoor het er allemaal heel wat beter uit gaat zien. Maar die kop er op enzo zal altijd het aard van het beestje blijven, zodra er iets spannends is of te zien ofzo. Kan in je voordeel werken haha! :P

Ben benieuwd hoe jullie over een jaartje de baan door gaan, houd jullie in de gaten in elk geval! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:38

Wat een heerlijk paard ik ben dol op het ras! Prachtig! Ik heb in oktober mijn debuut gemaakt en het valt echt niet mee.(die van mij doet hetzelfde als bovenstaande post) Ik vind het knap dat je je proefje hebt uitgereden want het is idd echt een kwestie van km maken en blijven oefenen. Je blijft mooi rustig en vangt de spanning en gekkigheid netjes op hoor. Ga zo door! Lekker starten en genieten dan wordt het vanzelf gewoon! Hoop dat je blijft plaatsen dan blijf ik je volgen en het filmpje van thuis wil ik ook wel graag zien. :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:52

Wat me als eerste opvalt zijn de stap en de galop, dat zijn geen geweldige gangen voor een hackney, maar dat gaat haar toch goed af.
Erg jammer van die spanning, eigenlijk ging het beter toen de voorleester zei dat je wat losser moest laten. Ze werd teveel vastgehouden, en kropte daardoor de spanning nog meer op. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik alles van, zit al bijna 30 jaar in de hackney's.
Ook vervelend dat ze regelmatig de kop erop zette bij A, op dat moment valt er ook bijna niet op te zitten en komen je hulpen moeilijk door. Hopelijk de volgende ronde geen bakkabouters en spoken, en wat minder wind. Potentie zit er genoeg in!

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 19:05

nogmaals bedankt allemaal.

leuk dat er mensen zijn die me blijven volgen, ik zal foto's en filmpjes blijven posten. zaterdag mijn volgende wedstrijd al gepland staan ;) gelijk lekker door pakken met die hap!

en inderdaad wat Neonlight en Lissapee als zeggen, ik moet 'durven' los laten. als Magic zo heet word ben ik bang dat ik haar kwijt raak en ga ik ook gespannen zitten waardoor ik mijn handen (en armen) op slot zet en zo zit ik haar in de weg. ik merk dan zelf ook dat zij makkelijker gaat lopen zodra ik los laat. dus dat is een heel belangrijk oefen puntje voor mij. wat er dus al op mijn protocol stond dat ik mijn paard beter moet begeleiden is zeker waar en dit moet ik meer gaan durven.

en Share en Marinke, fijn hé door zitten als ze zo vel zijn :P bedankt voor de complimenten. tis inderdad niet makkelijk maar als ze dan eenmaal ontspant en echt haar rug gaat gebruiken dan zweef je echt de bak door, mee eens?

ik wilde vandaag een filmpje maken, maar er was niemand om me te helpen, morgen heb ik weer les dus als het dan nog licht is zal ik een filmpje laten maken van hoe ze thuis loopt :)

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:01

Wat een prachtige hackney zeg! Ik hou er van :D Er zijn al een heleboel tips gegeven, maar wat mij nog opviel is dat je jouw hakken nog iets verder omlaag mag doen. Ze zijn net wat te hoog :) Ik vind het knap dat je haar nog zo de ring door krijgt. Zeker zo'n eerste keer in een binnenbak! Nog eventjes wat puntjes op de i zetten en dan komen die winstpunten wel :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:30

Ja helemaal mee eens!! Dat zit dan ineens zo fijn! Ik kan het daaraan ook altijd goed voelen of mijn paard fijn over de rug loopt of niet. :P

Ben benieuwd naar filmpje van je les!

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:47

Ik vind het voor een eerste keer inderdaad niet slecht,
en dat gespannen komt vanzelf goed na een paar wedstrijden

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:00

Stoer paard met zeker potentie! Ik vind dat je een knappe en eerlijke proef hebt neergezet gezien de omstandigheden. Je lijkt nog erg rustig te blijven in je hulpen en laat haar ondanks de spanning wel in haar waarde. Dat vind ik erg positief! :)
Rijtechnisch kunnen jullie natuurlijk de meeste winst behalen op de ontspanning. De afwerking wordt ook een stuk makkelijker als ze niet op ploffen staan ;)

Ik vind jullie wel een erg sympathieke combinatie :)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:17

Wat een gaaf dier! Ik vind hem erg stoer. Voor de eerste keer vind ik het nog niet eens zo slecht. Je hebt het nu wel een keer gedaan en je weet meteen waar al je verbeterpunten zitten. Eerder is ook al gezegd dat je je figuren netjes moet maken, dus inderdaad ronde voltes, maar ook bij de gebroken lijn een rechte lijn maken (volgens mij H-X-K). Als je je figuren netter gaat rijden, dan kom je ook al een heel eind. Letten op het goede been lichtrijden en inderdaad, de ontspanning. Veel aan werken en misschien is het ook handig om op vreemd terrein te trainen. Ik vind dat er zeker potentie in zit, ook omdat jij fijn rijdt, rustige hulpen geeft. Succes samen!

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:36

kilometers maken, dan komt de ontspanning ook wel en kun je ook je figuren beter afwerken. Het is pas de 1e keer dus gewoon doorgaan. Je blijft zelf rustig en dat vind ik heel positief.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 12:33

helaas was het gister te donker tijdens mijn les dus niet kunnen filmen, wel wil ik even een fototje laten zien van het verschil met hoe ze thuis loopt en de wedstrijd van afgelopen zondag.

op de wedstrijd:
Afbeelding

en dit is thuis:
Afbeelding

zie op deze foto's ookhet verschil van hoe gespannen ik zit op de wedstrijd.. Goh, zou het daar ook aan kunnen liggen ;)

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:43

het is een prachtig paard waar je mee bezig bent en als je meer kilometers maak dan ziet het er straks rustiger uit . een tip van mij, doen je sporen af en probbeer heel veel overgangen te rijden om zo te zorgen dat je meer tempowisselingen maakt en hij beter op je been regageerd.
de laatste foto ziet er al een heel stuk rustiger uit .
wel belonen als het goed gaat he,

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:52

Spanning in je eigen zit kan natuurlijk ook meespelen. Al is het -spreek uit eigen ervaring- alleen al dat je de spanning thuis anders zou weg rijden. Maar echt een heel leuk paard en als je de foto van thuis ziet gaat het ook echt wel goedkomen die B ben je zo uit ;)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:57

Niet alleen het paard maar ook jij bent gespannen. Maar als jullie beide die ontspanning vinden komt het zeker goed. Leuk paard. Gewoon stug doorgaan, veel op wedstrijd gaan. Dan moet het lukken.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:58

Mooie lichtvoetige draf, er is nog voldoende om aan te werken maar het is een fijn paard om in beweging te zien!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:01

Wauw...wat cool zijn jullie <3 Ik heb zelf ook een "Magic" gehad, Magic Gringo, een ruin, ook grote maat Hackney uiteraard. Helaas zijn wij niet zover gekomen als jullie. Mijn Magic vond de dressuur verschrikkelijk, hij was echt een paard dat moest "knallen", zweten, hard werken, dan was hij in zn element. Uiteindelijk werd hij veel te onbetrouwbaar onder het zadel, omdat hij steeds ontplofte. Ik heb hem verkocht aan een iemand die weer met hem ging mennen en hij veranderde weer in een heerlijk paard. Toen heb ik er verdriet van gehad dat het ons niet lukte, des te gaver vind ik het om te zien dat familie van mijn paardje het wel in haar koppie en lijf heeft. Echt leuk en knap van je, een hackney is geen makkie, maar wel de moeite waard!!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:07

Wauw wat een mooi dier om te zien lopen zeg :)
Een mooie ervaring voor jou en je paard, ooit moet de eerste keer zijn, lekker verder oefenen zo. Ik vind je erg vriendelijk tegenover je paard ;) je hebt de proef eerlijk uitgereden.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 11:07

@mona81, wat jammer zeg dat hij het niet zo zag zitten. wel leuk om te horen dat er meerdere zijn van de Magic familie die het geprobeerd hebben. maar inderdaad, magic wil soms ook wel eens ontploffen. als ik iets van aar vraag wat ze niet snapt of moeilijk vind kan ze best kwaad worden :P maar gelukkig is dit bij haar goed op te lossen.

ik vind het fijn om te horen dat veel van jullie zeggen dat ik vriendelijk en eerlijk rij. hier heb ik in het verleden wel veel moeite mee gehad, ik had heel erg de neiging om mijn armen in het slot te zetten en niet los te laten, maar ik ben hier heel hard mee bezig.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:19

Mijn Magic vond het inderdaad ook allemaal maar moeilijk. Hij explodeerde dan á la rodeo. Hoofd tussen de benen en gaan met die banaan. Uiteindelijk deed hij het ook op straat. Helemaal nagekeken, fysiek niks mis. Het was overduidelijk dat hij er echt geen plezier in had. En rijden moet toch leuk voor 2 zijn! Daarom weer verkocht voor voor de kar. Het viel me zwaar, want ze hebben zo'n prachtig karakter, echt een heerlijk paard!
Ik vind jouw paardje dan ook echt om verliefd op te worden. Succes en ik hoop nog meer topics van je terug te vinden!!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:39

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:36

Heel leuk paard zeg, ik ben fan!
Zonde van de spanning, maar dat komt wel goed. Ik zou als ik jou was gaan oefenen op iets ronden en dieper instellen en de hals wat laten zakken daarmee.
Zal vast goedkomen, ze heeft mooie gangen, al zal ze niet makkelijk doorzitten.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:16

MiiRowiej schreef:
ik vind het fijn om te horen dat veel van jullie zeggen dat ik vriendelijk en eerlijk rij. hier heb ik in het verleden wel veel moeite mee gehad, ik had heel erg de neiging om mijn armen in het slot te zetten en niet los te laten, maar ik ben hier heel hard mee bezig.

Ja hoor, ik vind het jammer dat de jury dat niet heeft benoemd want je schiet zelf namelijk niet in de stress wanneer hij schrikt of even iets verkeerd doet. Je blijft zelf rustig en straalt vertrouwen uit naar je pony. Echt begeleiden, tja het is gewoon ervaring op doen. Als je zo blijft rijden en de rust blijft behouden dan ga je echt nog wel ver komen! Helemaal als ik je thuis foto zie, dat komt vast goed.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 01:53

Een Hackney heethoofd in een onbekende situatie. Dat is een flinke uitdaging. Jullie laten dan niet het beste van jezelf zien, maar juist daarvan kan je leren. Ik heb zelf het idee dat je paard op dit moment onder het tempo loopt. Dat komt denk ik gedeeltelijk door de situatie. Spanning bij jou en bij het paard resulteerd erin dat je hem te veel tegen houdt, waardoor je paard het alleen nog maar spannender vindt. Als ik naar het filmpje kijk dan is voorwaarts (durven) rijden en heb ruimte geven van voor het belangrijkste. Als je het paard geen ruimte geeft van voor (of te weinig), dan kan je nooit netjes voorwaarts neerwaarts rijden en dat is toch waar je naartoe wilt gaan. Lekker thuis blijven oefenen met de ontspanning opzoeken. Niet alleen bij je paard, maar ook zeker bij jezelf. Als je zelf ontspant, dan kan je paard dat ook beter. Lekker meters maken in spannende situaties en dan ook zelf proberen te ontspannen.

Wil nog wel zeggen dat ik het een geweldig dier vind en dat het (denk ik) een goed leerpaard is, waarmee je nog een heel eind kan komen.