Paard aanpakken in de bak terwijl er andere rijden not done?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:15

Er zijn een hoop mensen met vage opvattingen.
zo hoor ik wel vaak mijn paard is wat druk en fris !
En ik zie weinig meer dan dat het dier om zich heen kijkt ipv nog net niet over zijn eigen balt omdat ie nog net niet in slaap valt.

Niet iedereen heeft de zelfde opvattingen, kort om niets van aantrekken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:16

Tja, als je eigen paard al loopt te vervelend, en dan gaat er ook nog iemand anders rondjes 'racen' in de bak kan dat best heel irritant zijn :o Dus ik snap de irritatie wel, maarja, dat hoort er nu eenmaal bij als je een bak deelt. Inderdaad geen reden om dat op jou af te reageren :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:16

Ik denk dat niemand hier er wat nuttigs over kan zeggen. Simpelweg omdat we er niet bij waren. Verhalen worden altijd aangedikt/verzwakt/anders uitgelegd dan dat het in werkelijkheid was. Vraag deze "dames" maar na, hun verhaal zal al anders zijn dan het jouwe, ts. Jij doet het af als "was normaal even doorpakken" maar voor hun was het misschien wel "die knol flink op z'n lijer geven en de bak door knallen". En eerlijk gezegd denk ik dat het wat erger was dan jij doet voorkomen, anders hadden ze niet allebei zo gereageerd. Als je met een filmpje komt, kunnen we er wat zinnigs over zeggen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:17

Delaja schreef:
Nou ik ben blij dat jullie het met me eens zijn, dan lijkt het er inderdaad op dat deze mensen hun dag niet hadden. Maar wel flauw dat ze dat dan op mij afreageren...

Als dat echt zo is lekker laten gaan! Sta er boven, jij weet waarom je dat gedaan hebt en dat heeft een goede reden dus het is goed :)

Schud het van je af, en als het weer eens gebeurt: ene oor in andere oor uit.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:18

Delaja schreef:
Nou ik ben blij dat jullie het met me eens zijn, dan lijkt het er inderdaad op dat deze mensen hun dag niet hadden. Maar wel flauw dat ze dat dan op mij afreageren...

Nou, dat is dus wat ik zeg: ze zijn het eens met jouw verhaal. Maar dan ben ik benieuwd hoe het écht is gegaan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:19

Wat een vreemde reactie van die mensen zeg :=
Ik heb er totaal geen problemen mee als iemand zijn paard even aanpakt of naast me doorraast, zolang ik zelf niet in de weg gezeten wordt. Waar ik wel problemen mee heb zijn mensen die maar blijven knallen met hun zweep of gaan zitten krijsen op hun paard.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:20

piezze schreef:
Ligt er aan of jouw verzorgster ook lid is van die vereniging. Zoniet, heeft ze niets in die bak te zoeken vind ik.
en als het getolereerd wordt, kan een beetje bescheidenheid geen kwaad lijkt mij. Zij waren trnslotte eerder in de bsk. Aanpakken hoeft niet zo dat een ander er last vsn heeft. Dan pak je maar iets minder hard aan.

Verzorgster is zeker ook lid, dat moet ook.
Het ging me meer om de manier waarop ze reageerde, had ze gewoon gevraagd of we dat op dat moment niet wilde doen was de verzorgster direct gestopt. Maar ze keken er naar en zeiden niets, hoe moet ik dan weten dat ze er last van hebben?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:23

GamblersCup schreef:
Ik denk dat niemand hier er wat nuttigs over kan zeggen. Simpelweg omdat we er niet bij waren. Verhalen worden altijd aangedikt/verzwakt/anders uitgelegd dan dat het in werkelijkheid was. Vraag deze "dames" maar na, hun verhaal zal al anders zijn dan het jouwe, ts. Jij doet het af als "was normaal even doorpakken" maar voor hun was het misschien wel "die knol flink op z'n lijer geven en de bak door knallen". En eerlijk gezegd denk ik dat het wat erger was dan jij doet voorkomen, anders hadden ze niet allebei zo gereageerd. Als je met een filmpje komt, kunnen we er wat zinnigs over zeggen.

Het ging wel om moeder en dochter, dat roept meestal wel dezelfde reacties op :Y)
Ik heb het neergezet zoals ik het beleefd heb. Zoals ik al aangaf werkt het helemaal niet voor dit paard om haar te blijven slaan, ze heeft een paar keer een tik gehad omdat ze in de staak ging maar zodra ze weer voorwaarts ging bleef de zweep stil. 'Die knol op zijn lijer geven' kan dus niemand zo hebben ervaren lijkt me.

Edit: Het is zeker niet erger dan ik doe voorkomen, ik geef toch ook aan dat het paard niet leuk deed en een aantal keer een tik heeft gehad? Het waren trouwens tikken met beide teugels in de hand dus niet eens dat ze de teugels in één hand nam om flink met de zweep uit te kunnen halen, dat zie ik ook geregeld gebeuren bij andere ruiters.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:28

En toch, je verteld het naar jouw beleving. Dat kan voor een ander heel anders zijn. Dus nee, men kan er hier niets nuttigs op zeggen, over die specifieke situatie.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:30

Ik moet zeggen dat ik me wel kan vinden in de mening van het meisje. Zeker als het stormachtig weer is en de paarden hier al wat drukker door zijn, zou ik het niet kunnen waarderen als iemand zijn paard ineens flink naar voren jaagt zonder dit van tevoren aan te kondigen. Vaak reageren andere paarden daar toch wel op, zeker bij onrustig weer. Ik begrijp heel goed dat je het nodig vond om hem even naar voren te laten rijden, maar ik zou dan toch eerst even vragen aan de anderen of zij dat een probleem vinden. Dan kunnen ze er ook rekening mee houden en worden ze niet verrast door hun paard dat ineens reageert op het andere paard dat hard door de baan gaat. Vind dat soort overleg eigenlijk ook niet meer dan redelijk, zeker op een vereniging, waar je ook tussen allemaal onbekende paarden rijdt waarvan je niet weet hoe ze reageren. Ken een hoop paarden die flink kunnen schrikken van de onverwachtse bewegingen van een ander paard en ik kan me voorstellen dat je daar als eigenaar niet op zit te wachten.

Je geeft aan dat de anderen allemaal op de binnenhoefslag aan het stappen waren, maar weet je zeker dat ze dat al deden voordat het paard zo naar voren werd gereden? Als er onverwachts zoiets gebeurt zou het namelijk ook mijn eerste reactie zijn om maar even op het midden te stappen totdat het paard weer helemaal onder controle is.

Neemt trouwens niet weg dat ik het niet netjes vind van het meisje om het zo te brengen. Ze had je ook best even kunnen vragen of je het de volgende keer even aan zou willen kondigen. Zeker omdat jij je van geen kwaad bewust was.

rommulus schreef:
Er zijn een hoop mensen met vage opvattingen.
zo hoor ik wel vaak mijn paard is wat druk en fris !
En ik zie weinig meer dan dat het dier om zich heen kijkt ipv nog net niet over zijn eigen balt omdat ie nog net niet in slaap valt.

Niet iedereen is even dapper en zolang je een paard niet kent, denk ik dat je voorzichtig moet zijn met het trekken van conclusies. Mensen zullen echt niet voor niets zeggen dat het paard fris aanvoelt, terwijl het er voor anderen niet zo uitziet. Soms kan het beeld ook echt vertekenen en voelt het heel anders dan het eruit ziet. Ik ben zelf niet zo'n held en zit ook wel eens in zo'n situatie. Dan voel ik dat ze heel explosief is, maar ziet het er niet zo uit. Dan zou ik het toch fijn vinden als mensen mijn 'opvatting' niet negeren en er toch een beetje rekening mee houden, hoe braaf ze er ook uitziet.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:31

Ik vind dat je/jullie niet fout zitten.
Stel je voor als er in een manege les een paard zo is, zou het ook een tik hebben gehad waar bv de instructeur nodig vond.
Dus zo gek is het biet, jij weet ook hoe je eigen paard in elkaar zit. Je verzorgster heeft gewoon gehandeld in opdracht.
Snap überhaupt niet waarom ze hun mond opentrekken, ik had denk ik gezegd of ze er zelf maar even op moesten gaan zitten :+ konden ze voelen hoe vervelend die was!

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:33

kleiner kind op een pony en een bokkend of "vervelend" paard in de bak is misschien voor deze vrouw geen veilige combinatie geweest ?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:34

sarov schreef:
kleiner kind op een pony en een bokkend of "vervelend" paard in de bak is misschien voor deze vrouw geen veilige combinatie geweest ?

Dat kan je dan gewoon aangeven lijkt me. Even vragen of het wat rustiger kan ivm het weer en de pony. Lijkt me dat je dat gewoon in overleg kunt doen.

Sabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:35

Soms moet je er gewoon ff met de zweep over. Ik ga er van uit dat iedereen op de club kan rijden dus ze blijven vast wel zitten.
Hadden ze maar een andere hobby moeten nemen toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:37

@Appelflapje
Precies, misschien was hun paard ook moeilijk/druk/rennerig geweest door de wind en waren ze net blij dat deze een rustig rondje door de bak kon/wilde lopen.

Ik heb dat eens gehad met mijn paard, was altijd onrustig in de binnenbak, maar ik was blij dat het eindelijk super ging.
Komt er een stel aan met 1 paard en de ander ging dat paard voorwaarts houden met de longeerzweep.
Elke x als mijn paard VOORRRRWAARRRRRTS of DRRRRRAFFF hoorde met een klap van de zweep vloog zij naar voren.
Toen ben ik ook even uit mijn slof geschoten, en zij hadden zo iets: als je paard daar niet tegen kan hoor je hier niet te rijden.
En ik geloof ook echt dat hun dat zo zagen en ik was de storende factor in de bak terwijl ik dat juist van hun vond.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:38

Sabe schreef:
Soms moet je er gewoon ff met de zweep over. Ik ga er van uit dat iedereen op de club kan rijden dus ze blijven vast wel zitten.

??
Dus als mensen met een jong/net beleerd paard een rondje aan het stappen is in de bak, moet deze er maar tegen kunnen dat er bij een ander paard "de zweep erover" gaat?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:38

Ja Sabe, inderdaad, laat ze lekker een andere hobby zoeken! :roll: Jemig, over asociale ruiters gesproken, gaan we weer... ik verbaas me steeds weer wat een aso's er hier rondlopen.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:39

Brainless schreef:
En ik geloof ook echt dat hun dat zo zagen en ik was de storende factor in de bak terwijl ik dat juist van hun vond.

Daar komt het inderdaad op neer. De 'stoerdere' ruiter stoort zich aan de 'voorzichtige' en andersom. Maar om ongelukken te voorkomen, zou het fijn zijn als dit soort dingen gewoon in overleg kunnen. Dan kunnen anderen er ook voor kiezen even af te stappen of de bak uit te gaan, mochten ze zich daar fijner bij voelen.

Ik geloof ook wel echt dat de mensen die hun paard zo aanpakken zich vaak van geen kwaad bewust zijn. Het probleem is dat zij weten wat ze aan het doen zijn en wat er precies gaat gebeuren. Dat anderen daarvan kunnen schrikken of paarden er heftig op kunnen reageren lijken ze zich niet altijd te beseffen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:41

Brainless schreef:
Sabe schreef:

??
Dus als mensen met een jong/net beleerd paard een rondje aan het stappen is in de bak, moet deze er maar tegen kunnen dat er bij een ander paard "de zweep erover" gaat?

Moet dat jong paard ook aan wennen, als het paard je te onvoorspelbaar is moet je er niet opstappen.

Edit: Mijn draver galoppeert enorm ruim en snel, maar zonder te oefenen zal het nooit beter gaan dus galoppeerde ik ook gewoon in de bak, ik zei wel vooraf dat ik even ging galopperen, ja sommige waren bang en gingen op de AC lijn halthouden, prima, jullie probleem, kan er niks aan doen dat mijn pony nog moet leren, maar ik zei het wel even vooraf zodat ze fijn op afstand konden gaan staan.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 09-02-14 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:41

Rekening houden met elkaar is het toverwoord. En als de ander even niet door heeft wat er aan de hand is, dan kun je toch netjes vragen of iemand het wat rustiger aan wilt doen? Uit je slof schieten vind ik dan not done. Je kan best gefrustreerd zijn, maar dat betekend niet dat je abnormaal moet reageren op andere ruiters. Vriendelijk vragen kan toch prima. Rekening houden komt van beide kanten. Zowel de TS als de andere ruiters in de bak.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:43

Oei Sabe.. :\

Ik snap enigszins de reactie wel. Ik was aan het kijken langs de bak hoe een vriendin reed en een ander paard was ook aan het klieren. Ook aangepakt maar dat ging niet helemaal goed waardoor het paard van mijn vriendin een rare beweging maakte. Naja, ze lag er af met een breuk in haar ellepijp. Ik snap dat het moet, maar paarden kunnen er op reageren en ik snap de moeder wel die haar dochter wilt beschermen, zeker als de paarden al wat frisser zijn dan normaal. Misschien even aankondigen inderdaad, maar alsnog hadden ze het wat beleefder kunnen aangeven.

Sabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:45

Ja Dribbel natuurlijk is het wel netjes om rekening met elkander te houden.
Uit je slof schieten bij paarden moet je nooit doen dat is je eigen onmacht.
Maar ik ga er wel vanuit dat mensen op een paard, zeker op een jonkie fatsoenlijk kunnen rijden, anders moet je geen jonkie nemen.

Sabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:47

GamblersCup schreef:
Ja Sabe, inderdaad, laat ze lekker een andere hobby zoeken! :roll: Jemig, over asociale ruiters gesproken, gaan we weer... ik verbaas me steeds weer wat een aso's er hier rondlopen.

Nou nou dat is wel een zware aantijging niet.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:47

Een beetje rekening met elkaar houden is vaak erg moeilijk in de paardenwereld. Een keer een tikje geven tegen je paard of een bok bestraffen mag best maar hou rekening met de anderen. Ik kan uit ervaring zeggen dat wanneer je op een drie jarige in de bak zit en iemand zijn paard (hengst) in elkaar slaat met de zweep op zijn kop omdat hij stout is. Je het niet zo naar je zin hebt.
Maar mijn oudere paard is gebruikt om met jonge hengsten in de bak te rijden omdat hij zo braaf is en niets om een longeerzweep e.d. geeft, dit is ook in overleg gedaan en dan help ik iemand graag.
Ik bedoel hiermee te zeggen, dat je de volgende keer misschien beter even aan kan geven dat je het paard voorwaarts wil jagen want andere paarden kunnen hiervan van slag raken.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:49

Dat moet mijn inziens gewoon kunnen zolang je bijrijdster maar rekening hield met de anderen in de bak (wat zo te lezen wel gebeurde).
Ik pak mijn paarden ook aan hoor ongeacht waar ik ben, wie er bij is en in welke situatie, waarbij ik dan altijd wel rekening houdt met anderen in de buurt.

Een paar weken geleden had ik met mijn jongste voor het eerst sinds 1,5 jaar weer mee op wedstrijd en an sich was ze heel erg braaf alleen bij de eerste keer middenvolte aangalopperen en door naar C wilde ze me op de rem voor een doek wat op de bakrand bij C hing (en toen waren we er al een aantal keer voorbij gegaan). Ik bedacht me geen seconde en heb haar een flinke tik gegeven waardoor ze wel voorbij dat doek galoppeerde alleen was ons tempo iets te hoog :+
Dus zelfs in een proef pak ik ze aan dan maar 1 proef verklooien maar dat ze het een volgende keer niet in hun hoofd halen om het weer te doen (2e proef in dezelfde bak liep ze dus doodbraaf langs dat doek he, in alle gangen)