Blaren aan zijkant van ringvingers, waar teugel tussen zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ailsazoe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 17:31

pantarhei schreef:
Sporttape op de gevoelige plekken en tip over handhouding oppakken. Overleg met instructeur over je hand en teugelvoering

Ik denk dat sporttape wel dezelfde werking zal gaan geven als pleisters, maar ik ga het alsnog wel uitproberen, je weet maar nooit! :) Bedankt voor de tip!

JessiicaaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:53

Hansaplast tape (classic)..
Werkt super! Je kan het tussen je vingers plakken. Is een stuk steviger als pleisters en blijven goed zitten
Ik heb dit een tijd gebruikt op mijn hielen toen ik mijn nieuwe rijlaarzen aan het inlopen was. Scheelde heel veel blaren :)

ambre

Re: Blaren aan zijkant van ringvingers, waar teugel tussen zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:58

Koop zelf teugels met een rubber anti slip binnenzijde en doe hier musketons aan.
Daarmee kun je ze snel bevestigen aan het bit.
Deze teugels blijven beter plakken aan je handschoenen,de andere teugel ze dan ook vast moeten houden,of vast moeten maken aan het ringetje vh zadel.
De gevoerde Roeckl geeft ook wat meer bescherming.

Farome01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:59

Inderdaad Hansaplast tape! Die bruine, werkt super!!

(ik heb ook altijd blaren, hoef maar naar en bezem te kijken en het is al mis :( )

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:00

Had daar bij springteugels ook wel eens last van. Bij mij werkte leren handschoenen heel erg goed. Stoffen werkte voor geen meter

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:03

janderegelaa schreef:
Klinkt allemaal mooi maar is symptoombestrijding en niet de oorzaak. Het probleem is dat het paard te hard aan de teugels trekt omdat hij niet nageeft. Kun jij niets aan doen want je rijdt op een manege en daar leren ze je dat niet. De oplossing voor dat trekken aan je handen is been geven. Ik weet niet of het gaat lukken op dat manegepaard. Vraag anders een aan je intsructeur of hij je leert hoe je een paard nageeflijk rijdt. Dan is het probleem een stuk minder. Of helemaal weg...Succes!

Dit is wel heel erg kort door de bocht.
Ik zelf rijd ook altijd mijn handen open, echter komt dit doordat ik de teugels te gespannen vast houdt zonder daarbij extra druk op het bit te creëren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:04

Goed je duimen op de teugels houden, en bijv elke x als je langs A rijdt controleren of dat nog zo is.
Hansaplast is leuk, maar lost het probleem niet op ;)

Farome01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:06

Hansaplast lost wel het blarenprobleem op als je een zeer gevoelige huid hebt. Daar is niks tegen te doen. Voorkomen is dan beter dan genezen!! geloof me

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:12

1x in de week rijden is genoeg om eelt te kweken ik had dit ook toen ik begon met rijden. Was wel zonder handschoenen. Gewoon doorzetten en en alleen de blaren leegprikken niet de huid weghalen. O ja en teugels vasthouden niet laten glijden door je handen duim er goed ophouden helpt een heleboel en je hand/arm meebewegen met de beweging van het paard.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:20

Idd hansaplast TAPE! En nee, dat werkt niet het zelfde als gewone pleisters ;) het gaat er om dat je geen wrijving op je huid hebt. Door de tape heb je dat niet meer.
Met pleisters heb je een stuk wat los OP de huid ligt en niet vast geplakt zit. Dat gaat wrijven en daar krijg je blaren van.

Let wel op dat je het zonder plooien en ribbels op plakt :o

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:26

Het kan ook zijn dat er tussen je handschoentjes en handen wrijving ontstaat door je zweet en je daardoor blaren krijgt.
Gewoon eens zonder handschoenen proberen denk ik!

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:35

Je geeft aan dat je teugels snel uit je handen glippen, misschien moet je je teugels wat steviger vasthouden? En dan bedoel ik niet meer contact zoeken en of trekken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:40

Ik zou wel eens een filmpje willen zien van hoe je rijdt, ik gok namelijk dat er iets in de lijnen van je lichaam niet goed zitten waardoor je steeds je handen moet bewegen. Of dat je onbewust te veel spanning op de teugels zet.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:49

probeer de teugel niet tussen je ringvinger en pink vast te houden, maar juist met je duim.

ailsazoe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 09:19

Nibbit schreef:
Goed je duimen op de teugels houden, en bijv elke x als je langs A rijdt controleren of dat nog zo is.
Hansaplast is leuk, maar lost het probleem niet op ;)

Ja, deze tip heb ik ook ooit eens van mijn instructeur gekregen, dat ik mijn duimen goed op de teugels moet houden. Inmiddels rijd ik nu al een lange tijd zo, maar nog geen verschil....
Hansaplast zal inderdaad de probleem niet oplossen met het uitglijden van de teugels, maar misschien zijn de blaren dan wel weg (hoop ik).

Dat is een goeie! Maar in 1 rondje glijden de teugels meestal wel meer dan 3 keer een stukje uit mijn handen.....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:41

maar je hebt toch steeds contact met je teugels? Hoeveel druk ervaar je zelf op je teugels?

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:55

Uiteindelijk krijg je wel eelt op je vingers :+
Bij kij werkten leren handshoentjes heel goed

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:09

asdfghjkl16 schreef:
Uiteindelijk krijg je wel eelt op je vingers :+
Bij kij werkten leren handshoentjes heel goed

Natuurlijk niet, ik train meerdere paarden per dag en ik heb echt geen eelt op mijn vingers. Hooguit van het mesten en vegen. :+

Sarahhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:07

Misschien een keer proberen zonder handschoentjes te rijden? Misschien doet het eerst pijn maar als je met handschoentjes om blaren krijgt..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:32

Ik rij met en zonder handschoenen en geen last van eelt of blaren.
Het komt doordat je de teugels uit je handen laat trekken/glijden en dat is dus een rijtechnisch probleem.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:52

Hier hetzelfde probleem gehad!
Ik reed altijd met handschoentjes en ineens had ik steeds blaren. Ik heb mijn blaren toen verzorgd met Calendulan zalf en een pleister erop en een paar dagen erna weer gewoon rijden. Ik ben gewoon doorgegaan met rijden, ik heb ook zobder handschoenen gereden. En met. En uiteindelijk aan mijn instructrice gevraagd hoe dat kan en wat ik er aan kon doen.
Zij had het ook wel eens gehad en had ook geen duidelijke oplossing. Maar blijven rijden met handschoenen.
En nu is het over en heb ik nergens meer last van.
Ik rij trouwens twee keer per week met de goedkoopste katoenen handschoenen met van die nopjes erop.

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:18

cnterpstra schreef:
Wel lijken mijn nieuwste handschoenen een stuk beter te werken dan alle voorgaande, dus voorlopig zit ik goed. Ik weet uit mijn hoofd even niet welk merk ik nu heb, zal het eens nakijken.
Vandaag na de les eindelijk onthouden om naar het merkje te kijken: het blijken "slechts" stoffen handschoenen van Mondoni te zijn :o . Maar goed, merknaam is niet alles...als het maar werkt :D ! Het is juist de eenvoud van die handschoen die het verschil maakt, denk ik. Er zit geen poespas op/aan. Gewoon stof met op de juiste plekken versteviging. Niets meer, niets minder. Voor mij werkt het in elk geval! Zelfs op de paarden waar ik eerder wel last kreeg, heb ik nu geen blaren meer.

Ik moet overigens ook zeggen (nav van een post over leren handschoenen) dat ik het met mijn leren (wedstrijd-) handschoenen ook nooit heb gehad. Maar ik durf niet te zeggen of dat is vanwege het leer, of omdat ik dan korter en vaak op "makkelijkere" paarden rijd dan bij een normale les. Maar het valt misschien te proberen voor jou?

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:22

Nog even een aanvulling. Gisteren toevallig een paar oudere handschoenen aan gehad, omdat mijn hierboven beschreven handschoenen in de was zaten. En het was meteen weer raak: blaren! Dus ja, ik ben het ermee eens dat het in beginsel vast een probleem is dat bij de ruiter ligt. Maar voor mij maakt het materiaal van de handschoen dus wel degelijk een groot verschil. Het was hetzelfde paard wat ik al een aantal weken met veel plezier rijd, dus qua aanpak zat er weinig verschil in de les van gisteren en de weken ervoor. Tot nu toe met de nieuwe handschoen nooit last gehad van blaren, maar met een oud paar handschoenen (die ik dus juist vanwege de blaren had vervangen toen ik nog op een inmiddels ingeslapen paard reed dat vrij voorwaarts was en waar ik dus snel blaren van kreeg) had ik wel weer direct de blaren op mijn vingers staan.

Voor mij dus alleen nog maar de stoffen handschoenen van Mondoni. Voor TS kan wellicht een ander materiaalsoort het prettigst zijn, maar voor mij staat vast dat het materiaal in elk geval een deel van het probleem op kan lossen.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:35

Ik heb hetzelfde probleem, soms voel ik mijn ringvingers helemaal niet meer.

Maar dan moet je je handen iets hoger houden en stiller op dezelfde plek en er goed op letten dat je paard niet trekt/hangt aan de teugels. (hielp bij mij)