Zwaar in de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:21

manon_133 schreef:
mijn probleem is dat ik tijdens het rijden na een halfuurtje ongeveer super last van mijn bovenarmen heb.. en als ik geen handschoenen aan heb mijn vingers open zijn . Dit is niet erg fijn en zit daarom eigenlijk ook met een geirriteerd gevoel op het paard dat het maar niet lukt om hem fijn telaten lopen.

iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ?

Ja hoor, haal het hoofdstel er maar eens af en ga dan eens rijden. Paardrijden kan ook zonder teugels. Als je geen enkel benul hebt hoe: LES!

Lara_Silver

Re: Zwaar in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:00

Ik ben benieuwd hoe jij er een correcte aanleunig uit rijd zonder teugels, onderbouwing dmv videomateriaal; graag!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:25

Wat is dat nu weer voor een twijfel vraag ?????
En idd je kan een paard die niet correct heeft leren lopen niet ineens wel correct laten lopen , niet met teugels en ook niet zonder teugels.
Dit is een leerproces, jij ondervind nu dat dit paard zwaar in de hand is, dus wat probeer je hier te doen, het vast te houden, en het paard gaat hier als reactie op geven ik hou ook vast.
Dit werkt dus duidelijk niet.
Teugels heb je niet nodig om een paard te rijden, durf dus de uitdaging aan te gaan en ga eens heel anders aan het werk, maar hou wel die zachte aanleuning als doel in gedachte, het is een leer weg waar je naar toe moet werken.
Eerst op eigen benen leren lopen, en goed voorwaarts
voorwaarts neerwaarts
leren na te geven op druk, vooral eerst laterale flexie, niks vertikaal op dit moment
oprichting en nageven met behoud van tempo en voorwaartse gang
en vooral zacht in de hand blijven
gaat het paard op een gegeven moment trekken of hangen, weer een stapje terug (meer naar de basis) weer laterale flexie en weer opbouwen.
Een paard dat gaat hangen en tegentrekken is gewoon verkeerd getraind, dus moet het weer vanuit de basis een soort resetting krijgen, en resetten kan alleen door overnieuw te starten, terug vanuit de basis.
Als je enkel wil werken door correctie op correctie te gaan geven , gaat het resultaat min of meer er op gelijken, maar zal het paard nooit echt nageven, en dus nooit soft worden.
Het is een keuze die je voor jezelf moet maken.
Maar duidelijk is wel er zijn fouten gemaakt in de opleiding van dit paard, er zijn stappen overgeslagen en dat voel je dus nu.

Lara_Silver schreef:
Ik ben benieuwd hoe jij er een correcte aanleunig uit rijd zonder teugels, onderbouwing dmv videomateriaal; graag!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:46

Waarom quote jij mij nu? Ik ben de TS niet. :') Ik weet hoe ik dit soort aanleuningsproblemen moet oplossen. Wel top van je uitgebreide uitleg, komt goed van pas voor de TS. ;)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:51

maximepatser schreef:
Caira schreef:
loslaten! De verbinding van je paard moet vanuit de achterhand komen, het nagevelijk worden is dan de bonus die je krijgt. Het is een gevolg van een goede verbinding niet een doel an sich.

Ik ben het helemaal met je eens ! :D

Ik dus niet! Niet zomaar loslaten kan die struikelen krijg je ongelukken van. Dit paard heeft een balans probleem en zoekt dus balans op de teugels. Zoek een goede instructeur die je hierbij kan helpen, want dit is niet ff 1 2 3 opgelost.