Bitloos dressuur part 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Bitloos dressuur part 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 22:07

Dank je, ja geeft wel even wat meer inzicht inderdaad. Ik longeer eigenlijk heel weinig, maar ik denk dat het in het geval van dit paard wel heel zinvol kan zijn nu. Bedankt voor je tip!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:25

TessavdSloot schreef:
Het ziet er gewoon vreselijk uit!

Ik ben het helemaal met je eens, zo'n reactie als de jouwe ziet er vreselijk uit. Er wordt hier gevraagd om tips naar aanleiding van een weg die TS is ingeslagen met haar paard nadat ze er achter kwam dat met bit rijden geen optie meer was. Dat zal ongetwijfeld met vallen en opstaan gaan en er zullen dus ook wel eens ritjes tussen zitten die wat minder mooi zijn. Het is een kunst om dan feedback te geven waar ze wat aan heeft, zodat ze er wat van opsteekt en wat kan doen met de verbeterpunten.

Ik hoop dat je dat ooit onder de knie krijgt.

TS, goed om te zien dat je er zo mee bezig bent! Ik vind het moeilijk om een goed oordeel te geven door de kwaliteit van de filmpjes, want de bewegingen zijn niet zuiver te zien en de filmpjes zijn inderdaad aan de korte kant. Misschien kan je vriend een keer filmen met een ander apparaat?

Wat ik zie is dat zowel jij als je paard nog veel spanning aan de voorkant hebben. Ik zou proberen om meer vanuit de basis dit weg te nemen: stap lang en laag in, met licht contact op de teugel. Vraag vervolgens je paard lichtjes omhoog, maar blijf je bewust van de loodlijn (daar wil je de neus niet achter hebben) en de balans van je paard. Ze moet niet meteen opkroppen achter de teugel zoals je in de filmpjes wel ziet gebeuren. Zoals al gezegd is, veel tempowisselingen rijden en schijnovergangen. Ik kan je zo wel per PB wat tips doorsturen die bij mij veel hebben geholpen, maar als ik dat hier neer ga zetten hebben we meteen drie pagina's leesvoer :')

Het zou kunnen dat je paard onrustig is met haar hoofd vanwege de druk op het hoofdstel, zeker als ze ooit een kaakfractuur heeft gehad. Een kaakgekruiste zet rondom het hele hoofd druk, en jouw handen lijken nog vrij strak aan de teugel te zitten. Dat maakt dat ze dus continu druk rondom het hele hoofd heeft. Probeer meer ruimte te geven met je handen, of probeer anders eens een lichter hoofdstel (bijvoorbeeld sidepull, of als je kruislings fijn vindt, een kingekruiste).

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:32

Murosch schreef:
Ja hoor meisje, nogmaals bedankt voor je reactie.

Even voor de serieuze reacties: ik ben vanmorgen maar eens aan de longe met haar aan het werk gegaan. Gewoon simpelen heel rustig met het elastiek. Dat is wel heel goed bevallen, uiteindelijk durfde ze zich hele stukken echt los te laten en je zag meteen meer vering in haar rug komen. Wel houdt ze zich rechtsgebogen als ze aan de longe loopt, maar ik denk dat ik dat stuk straks beter erbij kan pakken als haar ruglosser is en ze die spieren weet iets sterker heeft.

Ik denk dat ik eerst nu maar ga varieren, 2x per week longeren en 3x rijden.

Fijn dat je de punten zo goed oppakt.

Longeren vind ik een hele goede manier van trainen, mijn merrie had en heeft nog wel wat spanning onder het zadel. Snel neiging tot rennen. Wat bij haar helpt is het trainen aan de dubbele longe en dan veel overgangen.
Onder het zadel helpt het ons om op de volte te blijven en rijden en dan vooral loslaten.

Ik kijk graag uit naar je volgende filmpjes.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 09:48

Bedankt voor jullie reacties!

Dit is wel al een heel verschil toch?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik liet haar nu in een heel rustig tempo lopen, eerst ontspannen en niet te lang, want ik vermoed dat ze wel spierpijn kan krijgen hiervan. De rugspieren zijn lang niet zo gebruikt namelijk.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:26

Mooie foto van aan de longe.
Ik vraag me eigenlijk af hoe de reacties zouden zijn bij nieuwe (betere) filmpjes. Ik dacht namelijk dat het onregelmatige beeld te wijten was aan het filmen, niet aan hoe je paard liep. Ik vond het er namelijk helemaal niet zo verkeerd uitzien. (Hoewel er natuurlijk altijd verbeterpunten zijn en ik het er wel mee eens ben dat het contact wat lichter zou mogen.) Maar ik weet dus niet of het inderdaad het filmbeeld was of dat je paard daadwerkelijk onregelmatig liep. Ik hoop dat je nog een keer wat duidelijkere filmpjes plaatst, want ik vind jullie een leuke combinatie!
(Trouwens, volgens mij mag bitloos officieel al wel op wedstrijd, alleen zijn er nu nog aparte rubrieken voor nodig, die niet altijd uitgeschreven worden. Als het goed is gaat dat op den duur veranderen, over dit laatste stond een bericht hier op bokt, maar heb dat nog niet op de KNHS site teruggezien.)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 12:40

Ik zal binnenkort even laten filmen met de echte camera, ben inderdaad zelf ook wel beniewd of er dan andere reacties komen (paard is volgens mij niet onregelmatig hoor, dan zou ik er niet op gaan rijden. Ze heeft wel een maaibeen, maar niet onregelmatig). Wel zie ik zelf ook terug dat ze zich echt heel erg vasthoudt in haar rug, maar ik denk dat we nu met dit longeerwerk erbij daar veel aan kunnen verhelpen en ik ben ook heel benieuwd of we dan echt stappen kunnen gaan maken om het niveau weer wat terug te trainen.

Klopt dat je nu in speciale bitloze rubrieken mag starten, maar die zijn er in een omtrek van 100 km vanaf mijn postcode niet (kijk ik op startlijsten wel eens naar). Maar we houden het nu lekker op onderling oefenen in de B, dat is ook erg goed voor mijzelf namelijk.

Ik ben een ontzettende zenuwpees geworden helaas. Dat is zelfs hier in deze filmpjes al te zien. Mensen zien terecht spanning van mijn kant aan de voorzijde en hoe komt dat? Nou, omdat ik wist dat ik gefilmd werd en patsboem heb ik last van zenuwen. En dat is op wedstrijd nog (veel) erger zelfs. Echt heel stom van mezelf maar daarom eerst maar lekker onderling mijn eigen zelfvertrouwen weer wat opkrikken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:58

O dan is het inderdaad helemaal niet verkeerd om lekker onderling te starten. Jammer dat er zo weinig bitloze rubrieken nog zijn, maar wel begrijpelijk. Hopelijk komt daar met de nieuwe regeling snel verandering in.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 18:05

ja vanaf 1 april mag je gewoon in een reguliere rubriek starten (ik dacht tot en met de L2). Wij beginnen in de L1 (mag geen B meer), dus dan heb ik nog wel even te gaan :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:03

De kunst bij bitloos rijden, zeker bij kaak- of kingekruiste hoofdstellen, is dat je ook telkens een release geeft!

Dat betekent dat je niet met constante druk moet rijden, maar dat het een kwestie van vragen en direct weer loslaten is. Als je met constante druk blijft rijden zoals jij nu doet, snoer je aan om de neus en kaak, en dat is zeer onprettig voor je paard. Je kunt bitloos niet op dezelfde manier rijden als met een bit. Ook met een bit moet je geen druk blijven houden, maar daar geef je die druk op een andere plek (de lagen in de mond), terwijl je met een bitloos hoofdstel druk geeft op de neus, kaak en achter de oren. Vooral ook dat laatste is een heel gevoelig drukpunt bij een paard.

Als je met deze constante teugeldruk blijft rijden blijf je dus ook de druk achter de oren en op de neus geven, en kan je paard nooit gaan ontspannen.
Ik denk dat het goed is dat je je daar nog eens even verder in verdiept, zodat je het hoofdstel in elk geval op de juiste wijze gebruikt.

Wat betreft de longefoto's: je hebt er een bijzetteugel aan waardoor het paard laag blijft. Ik zou liever zien hoe hij loopt als hij op eigen benen loopt. Ook met een bitloos hoofdstel geldt wat ik hiervoor aangeef, dus let er op dat je geen constante druk op je longe hebt! Longeren met een bitloos hoofdstel moet je ook echt met beleid doen.
Die bijzetteugel heb je aan je bitloze hoofdstel vastgezet, en deze teugel staat helemaal strak. Dus continue druk op het hoofdstel en de gevoelige drukpunten op het paardenhoofd.

Ikzelf rijd met een kingekruist hoofdstel, en wissel dat af bij mijn ene paard met een (western) stangbit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 06:45

Dank je voor je reactie. Ik heb alleen begrepen dat je ook bitloos met aanleuning dient te rijden? Ik bedoel dus niet met een terugwerkende hand (mijn werkpunt nu) maar toch zeker wel met een constant contact / lichte teugeldruk? Anders zou een bitloos hoofdstel niet geschikt zijn voor de dressuursport?

Ik zou natuurlijk ook graag zien dat ze uit zichzelf in die houding aan de longe loopt, maar dat is (nog) niet het geval en daarvoor heb je dan hulpmiddelen, zoals het elastiek (dus geen bijzet) die ik hier gebruikt heb.

Klopt dat ie op druk stond, staat ook in mijn reactie dat het niet van harte ging, maar op het moment dat ze losliet, ontspande ze ook en was de druk heel licht tot weg, dus het elastiek deed precies wat ie moest doen.

Ik gebruik ook het liefst zo min mogelijk hulpmiddelen (rij in principe zonder spoor/zweep enz, maar waar nodig mag een hulpmiddel best op de juiste manier gebruikt worden. Dit elastiek loopt van achter de oren, door de ringen aan de neusriem naar de singel, dus zet puur druk achter de oren en om de neus en heeft verder niet met teugeldruk of release te maken (dat hangt gewoon los zonder druk).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:31

Bitloos rijden verschilt inderdaad in principe niet van met bit. Ook met bit rijd je niet met 'constante druk', maar houd je licht contact, dat is met een bitloos hoofdstel net zo. Mijn ervaring is dat je je rijden in ieder geval niet hoeft aan te passen naar gelang je met bit of bitloos rijdt.
Je moet alleen bij de gekruiste varianten (kin-/kaakgekruist) inderdaad wel opletten dat er ook genoeg release in het hoofdstel zit. Dus dat als je je hand loslaat, de druk ook van het hoofd afgaat. Ik heb wel eens met een kingekruist hoofdstel gereden waarbij, ook als ik losliet, het leertje niet soepel terug door het ringetje ring, maar er dus druk op de kin bleef. Dat is erg vervelend voor je paard en je zou ook steeds meer druk moeten gebruiken om signalen door te geven. Ik rijd daarom nu met side-pull, daarbij heb je dat probleem niet.
Ik had maar één longefoto gezien en had daarop de bijzet/elastiek nog niet gezien. Nu ik beter kijk, zou ik zelf het elastiek misschien wat losser doen, of althans, als ze deze houding moeilijk vindt, maar heel eventjes zo strak doen als nu, maar daarvoor en daarna weer losser. Overigens ben ik zelf geen fan van elastiek, ik zou dan eerder touwtjes of een bijzet o.i.d gebruiken, maar daarover verschillen de meningen nogal. Zelf longeer ik niet (meer) met hulpteugels (meestal ook zonder longe zelfs), maar beloon ik mijn paard voor de juiste 'houding' en dat werkt voor mij ook heel goed. Je zou ook de dubbele longe kunnen overwegen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 10:21

Uiteraard ben ik losser begonnen. Deze foto's zijn van het laatste stukje, heeft ook niet zo lang geduurd. Keuze voor elastiek is bewust. Bijzet en longeerhulp heb ik ook wel liggen maar deze merrie is heel gevoelig en als ze tegen iets aanloopt dat een harde grens aangeeft (bij iets dat dus niet meegeeft) dan paniekt ze. Vooral omdat ze de neiging heeft om erdoor heen te willen trekken (neus omhoog) begin ik fijn met het elastiek.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:19

Murosch schreef:
Uiteraard ben ik losser begonnen. Deze foto's zijn van het laatste stukje, heeft ook niet zo lang geduurd. Keuze voor elastiek is bewust. Bijzet en longeerhulp heb ik ook wel liggen maar deze merrie is heel gevoelig en als ze tegen iets aanloopt dat een harde grens aangeeft (bij iets dat dus niet meegeeft) dan paniekt ze. Vooral omdat ze de neiging heeft om erdoor heen te willen trekken (neus omhoog) begin ik fijn met het elastiek.

Dan is de vraag of je haar met zo'n bitloos hoofdstel wel moet longeren!

Omdat je daarmee zoals hierboven uitgelegd dus release moet geven en dat met longeren nog veel moeilijker is dan wanneer je rijdt, is dat met grote kans niet geschikt voor je paard als die zich gauw opgesloten voelt.

Ik spreek uit ervaring, want hoewel onze ruin heel fijn op een kingekruist bitloos hoofdstel is te rijden, kan hij er niet mee gelongeed worden (wel geprobeerd). Ook hij voelt zich snel opgesloten en wordt daar angstig van en dat was met dit bitloze hoofdstel aan de longe het geval. Je zag de spanning in zijn lijf die niet wegging, terwijl met longeren aan een goed passend halster hij heel mooi over de rug loopt en uit zichzelf gaat zakken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 12:36

Moet dat met een uitroepteken?

Niet elk paard zakt uit zichzelf over de rug zonder steun van een hulpteugel aan de longe hoor. Helemaal niet in dit geval waarbij het haar moeite kost, omdat ze zich hee lang heeft vastgehouden in de rug. De spieren moeten voorzichtig weer wat sterker worden. Ken er weinig die dat uit zichzelf doen. De teugels hangen er los bij zoals je ziet en er staat geen druk op het gekruiste deel dat onder haar kaak door loopt (is dus gereleased). Het elastiek werkt puur achter de oren en om de neus, zoals het hoort. Ik ben met een heel los elastiek begonnen, en heb hem wat korter gezet omdat ze er eerst doorheen moet. Op het moment dat ze dat deed, ontspande ze en was de druk op het elastiek ook weg. Dat was het doel ook. Vlak daarna ben ik gestopt. Genoeg voor deze keer.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:42

Niet zo aangevallen voelen! Ik reageer hier om je te helpen, he! ;)

Ik schrijf niks over het gebruik van hulpteugels, dus ik neem aan dat dat deel van je reactie niet op mij slaat.

Je longeertouw zit toch op de een of andere manier vast aan je hoofdstel?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 12:45

Das aardig van je, maar je zinnetje stond er met een uitroepteken en dat komt wat fel over.

mijn longeertouw zit met een bitstukje vast aan de ringen aan de neusriem inderdaad. Maar dat staat toch los van teugeldruk of release?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 14:23

De DA was hier zojuist (voor een ander paard) en ze heeft ook naar deze merrie gekeken. Ze lijkt haar voorknie van het linkervoorbeen ietsie minder te buigen dan die van het rechtervoorbeen, maar stapt met beide voorbenen evengroot (regelmatig) op harde en zachte ondergrond. Na buigproef ook niet gevoeliger, dus volgens de DA niet alarmerend. Ik kreeg wel de tip om een supplement aan het voer toe te voegen voor de gewrichtsvloeistof.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 17:12

Hierbij dan een filmpje, gemaakt met een ander toestel. Vanmiddag opgenomen tijdens ons onderlinge proefje:

Resultaat:
184 punten en derde plek. Gejureerd door een KNHS jurylid (deze rubriek was speciaal voor eigen paarden zeg maar).

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:54

Ziet er leuk uit! Nog wat stiller en vriendelijker in de aanleuning en je hebt echt een mooi beeld. Succes met het vervolg.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:48

Nette proef hoor! Gefeliciteerd met het resultaat. (Ik zie nu eigenlijk op dit filmpje wel wat aparts aan haar loopje, maar ik neem aan dat je zelf goed genoeg kan inschatten waar dat vandaan komt en of je daar iets mee moet.) Veel succes in het vervolg en jullie gaan het vast ook heel goed doen als jullie straks officieel kunnen starten, leuk! Hopelijk plaats je daar t.z.t. dan ook nog wat van. +:)+

YmkeKyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:07

Wauw! Je rijd heel netjes bitloos, heb het zelf ook heel lang gedaan! Nog een beetje oefenen en dan kom je er wel! Veel succes! /3 P.S hoe plaats je een foto in reactie? Dan kan ik een foto sturen.... heb je misschien een foto..

salami_worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:18

ga lekker voltes, 8-jes enzovoort met hem rijden, probeer hem soepel te maken!
top dat je bent overgestapt, als het goed is mag je nu wel (in nederland in ieder geval) wel officieel bitloos starten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 14:03

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb haar nu in zoverre alweer een stukje beter aan het lopen, dat ze nu onder het zadel uit zichzelf mooi over de rug zakt, zoals bij de longeerfoto. Ze komt nog wel terug in tempo als ze daar naartoe zakt, maar je voelt wel veel meer beweging in de rug, dus de impuls trainen we er nu weer achteraan. Eerst ontspannen en loslaten, dan actief.