Pony zijn basistempo is te laag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: Pony zijn basistempo is te laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:16

Eerst zorgen dat hij gaat lopen. Dus gewoon het contact gelijk houden en been naar voren. Gooit hij zijn hoofd in de lucht, tempo aanhouden en wachten tot hij vanzelf weer nageeft. Eerst tempocontrole, dan pas nagevelijkheid. Zolang hij niet aanpakt dus blijven schakelen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 16:26

Het probleem is dat hij na enkele rondjes op tempo rijden inkakt, en gaat nageven maar dan weer onwijs vertraagt, hij loopt nog redelijk actief maar het mag allemaal net iets actiever. Hij doet dit overigens enkel in de draf.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:30

Heel simpel !!!!!!!
Gewoon door goed les te nemen, klinkt mssn te makkelijk maar zo werkt het, als je zelf zo maar wat wat aanklooien dat werkt niet.
En dat zwaarder maken is mssn ook een verkeerde uitdrukking, eerst het paard op eigen benen laten lopen en dus goed aan het been en goed voorwaarts.
Dan pas aan de rest beginnen, overgangen en achterhand versterken, beetje verzameling en dan komt de rest vanzelf.

MelissaV schreef:
Ik laat de kop met rust, ik heb contact en that's it.
En hoe krijg ik hem zwaarder?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 19:33

Ik heb reeds geplaatst dat het hier zeer moeilijk is om een goede lesgever te vinden. Mijn vaste lesgever is gestopt nl. Ik heb nu iemand gevonden en ga daar binnenkort eens een proefles pakken

xhannaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:36

Als je de mogelijkheid hebt kun je misschien gaan buitenrijden gewoon in een lekker regelmatig tempo en dan niet de hele tijd met verbinding maar ook aan een iets langer teugeltje succes

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 18:55

Ik heb de mogelijkheid wel maar gaat op het moment niet omdat het veulen wat er bij staat nog niet alleen kan blijven.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:02

misschien advertentie op bokt zetten wellicht tref je iemand die je les kan geven?

Maar mijn pony deed dat ook echter kwa omdat de niet voldoende aan been was.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 19:07

Ik heb een lesgever gevonden, moet alleen nog even kijken voor een proefles.
Hij is aan het been, loopt niet in een krul/achter de hand/foutieve nagevelijkheid en heeft het enkel in draf, dat is ook de reden dat ik niet goed weet wat ik er mee moet.
Het nieuwe zadel is binnen, eens enkele keren proberen misschien dat het beter gaat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:12

Sommige paarden zijn niet snel in basis tempo.
Als je paardje correct loopt en goed in balans is, zie ik het probleem niet dat hij wat minder snel loopt.
Heb er zelf zo een, als die vlot loopt, gaat de kop omhoog.
Liever langzamer en goed in balans als snel en uiteen vallen

Pb me even waar je zit in Belgisch Limburg, zit tegen de grens aan. Wellicht weet ik iemand voor je als instructeur

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:51

Nu zeg je weer dat er een ander probleem is, je kan blijkbaar nu nog niet rijden omdat er een veulen is dat niet los (verwijderd) van dit paard kan staan.
Ik zie daar echt geen enkel probleem hoor, dat kan altijd toch even de deur helemaal toe en de tijd niet te lang nemen.
Maar er zijn nog andere mogelijkheden, zelf heb ik al verschillende veulens gehad, en in het begin tjaaa ging ik gewoon rijden met mijn paard in de bak, en het veulen liet ik er gewoon los bij lopen, das echt heel leuk, soms loopt het ineens voor de voeten van je paard soms spurt het ineens even rond, hier en daar een soort bokje en een beetje opspringen of steigeren.
Maar je kan gewoon rustig verder rijden, niks van aantrekken dus, en laat dat jong beestje maar zijn sprongen uitvoeren.
Ik heb zelfs op deze manier met de merrie les gegeven, dus een jonge ruiter op haar rug en rijden maar, het kan allemaal.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 20:02

Het is niet zijn veulen.
Ik kan wel rijden maar niet buiten rijden en we hebben geen binnenstallen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:44

tjaaa in mijn oren klinkt dit meer als ik durf niet, ik heb er geen zin in het vraagt net te veel ......
Mijn veulen nam ik mee op buitentocht dus aan een lijn en ik op een ander paard, we reden dan een tocht van ongeveer een 10km en het veulen was toen net 6maand oud.
Het kan dus echt wel.
Dit veulen waar ik nu over spreek is ondertussen al wel iets ouder, in mei zal het 3jaar oud worden en ik heb dit veulen ondertussen al een 20 tal keer mee op tocht genomen, nu zijn dat tochten van 25km
en nu in april ga ik er voor het eerst opzitten.

MelissaV schreef:
Het is niet zijn veulen.
Ik kan wel rijden maar niet buiten rijden en we hebben geen binnenstallen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:46

Ik ga het veulen niet meenemen, vind dit niet verantwoord gezien ik een hele drukke baan over moet en hij nog nooit verkeer heeft gezien (het veulen) ook heeft hij de ene ziekte na de andere gehad (is hij nu bovenop, was voor hij bij mij kwam) en ga ik het hem dus niet aandoen om nu kilometers af te moeten leggen..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:51

ok dan zal op stal staan hem zeker sterker maken
succes ermee
ik bekeek jouw profiel en zag dat je dus western reed, maar zie ook dat je met een soort slofteugel rijdt ????? dit hoort niet bij western rijden, en eigenlijk niet bij rijden op zich, je moet een paard trainen bij jou te willen zijn en blijven, je moet het paard leren zelf te willen stoppen, niet door hem tegen te houden met kracht, en een slof is hier heel duidelijk kracht uitoefenen.

MelissaV schreef:
Ik ga het veulen niet meenemen, vind dit niet verantwoord gezien ik een hele drukke baan over moet en hij nog nooit verkeer heeft gezien (het veulen) ook heeft hij de ene ziekte na de andere gehad (is hij nu bovenop, was voor hij bij mij kwam) en ga ik het hem dus niet aandoen om nu kilometers af te moeten leggen..

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:57

Ik rij met hem geen western meer. Pony staat dag en nacht buiten, niet oordelen voor je de volledige situatie kent ;) ik stel een vraag over de kleine pony, niet over mijn lespony, die ik overigens alleen onder begeleiding rijdt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:10

ofwel sta je open voor verandering of je staat daar niet voor open.
Want blijven doen wat je nu al doet, zal de zaak niet verbeteren, dus je kiest hier zelf.
Tjaaa en je zegt da je les hebt, das heel goed maar idd als les enkel een groepslesje is, dan is daar helemaal geen ruimte voor zo'n specifieke aparte problemen, dat kan enkel in een privéles.
En idd de voledige situatie kennen we niet, je bent er zelf ook heel onduidelijk over, en zoekt eigenlijk naar een gouden tip, de enige echte gouden tip is , verander jezelf en je hebt een ander paard onder je.
Maar om nu terug op je onderwerp te komen, het paard valt telkens een beetje stil, is dus een beetje sloom, .... het kan door training best wel verbeteren, maar echt goed komt zoiets zelden, een te vlugge kan je door correcte controle bij je houden en das eigenlijk altijd makkelijker.
zoek een manier om met je paard te praten, er afspraken mee te maken, zijn aandacht bij jou te houden, te reageren op elk signaal hoe klein ook , reageert hij niet , niet sterker worden maar inventiever, ....
Met niet sterker worden kom ik weer terug naar dat slof gebruik, ieder paard kan leren vertragen en/of stoppen op bijna niets, ieder paard, dus ook jouw paard.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 22:21

Ik volg westernles met mijn lespaard, met de pony heb ik geen les en daar ben ik nu dus voor naar een instructeur opzoek. Ik ben in voor verandering maar niet als er direct vooroordelen worden gemaakt en word gezegd dat ik niet wil veranderen. Hij heeft lang onder een niet-correcte ruiter gelopen met shanks en martingales, het is dus een hele harde taak geweest om hem rustig te krijgen en zacht in de mond, dit is onder begeleiding gegaan.
Ik ben inderdaad opzoek naar een gouden tip omdat ik niet goed weet wat er nu precies fout loopt. Hij stapt en gallopeert vlot genoeg, loopt dan ook aan de teugel. Hij reageert goed op mijn benen ik kan zowel in stap als galop makkelijk schakelen van tempo. Enkel in de draf lukt dit niet, ik kan hem harder laten draven maar dan drukt hij zich eruit. Dit is het probleem, hij draaft dan actief maar drukt zich eruit. Dan blijf ik gewoon contact houden en tempowisselingen en stellingen etc.. dan zakt hij terug maar vertraagt en als je hem dan weer vooruit rijdt drukt hij zich er weer uit.

De slof werd ook helemaal niet gebruikt om hem te leren stoppen (weer een aanname voor je weet hebt van de situatie)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:23

Ik denk dat je gewoon rustig moet blijven rijden en zo je pony sterker maken waardoor hij makkelijker voorwaarts kan blijven. Ik geloof niet dat er echt grote problemen zijn. Het zal tijd nodig hebben en misschien is jouw pony zijn basistempo wel gewoon niet sneller. Je kan ook zijn voer nakijken of hij daar genoeg energie uit kan halen. Verder gewoon rustig volhouden want als ik het zo lees ben je al een heel eind op weg.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 22:25

meiske1577 schreef:
Ik denk dat je gewoon rustig moet blijven rijden en zo je pony sterker maken waardoor hij makkelijker voorwaarts kan blijven. Ik geloof niet dat er echt grote problemen zijn. Het zal tijd nodig hebben en misschien is jouw pony zijn basistempo wel gewoon niet sneller. Je kan ook zijn voer nakijken of hij daar genoeg energie uit kan halen. Verder gewoon rustig volhouden want als ik het zo lees ben je al een heel eind op weg.

Zijn voer is in orde. Ik denk dat hij ook sterker moet worden, rij er nu een dikke 2 maanden mee na 4 maanden op rust omdat hij kreupel is geweest.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:27

Dan zou ik het gewoon volhouden zo. Ik denk dat het met de tijd vanzelf beter wordt als je hem netjes zo
door blijft rijden.