Pubergedrag of toch iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Re: Pubergedrag of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:45

Ts, ik herken je verhaal.

Ik heb ook een bijna 5 jarige ruin die na mijn idee op het moment mij enorm aan het uitproberen is.
Hij staat wel 24/7 buiten met 2 andere ruinen, maar de paddock is nu zo nat dat hij het grootste gedeelte van de dag toch 'stil' staat. En de weide is op het moment dicht. Hij begon een paar weken terug ook ineens met uit het niets steigeren aan de hand en het dan op een lopen te zetten.
Ik heb toen de staleigenaresse om advies gevraagd en zij zei dat ik hem, voordat ik iets met hem ga doen, iedere dag even van te voren los in de piste of longeercirkel moet zetten. Zodat hij niet meteen moet werken, maar hij gewoon lekker los zijn overtollige energie kwijt kan. Nu sta ik met een longeerzweep in het midden van de piste om hem ook echt even te laten rennen. Anders is het ook wel zo ene die anders de graskantjes langs de piste gaat opeten en vergeet dat hij erna met mij aan het werk moet. En toch echt in die piste staat om die overtollige energie kwijt te raken.
Ik doe dit nu iedere keer en ik merk echt vooruitgang. Hij is wel fris onder het rijden, maar fris op een gezonde voorwaartse manier. Het 'gekke' is eraf, om het zo te zeggen. Ook aan de hand is hij weer rustig. Nu heeft hij gelukkig onder het zadel nog niet zo een dingen gedaan als die van jou (klopt af), maar dus wel aan de hand.

Bij die van mij is het echt een combinatie van koud weer, overtollige energie en jong zijn.

Zo en nu ga ik slapen, morgenvroeg om 9.15 les. :)

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:14

amyz schreef:
Herken mijn beide paarden deels wel in je verhaal..

Mn hengst heeft met magnesiumtekort gestaan en werd toen ook zo explosief. Niet echt merkbaar in de gewone dingen, maar als hij schrok ontplofte hij ook. Verder net zo relaxed als altijd. Toen hij schrok en als reactie over het hek van z'n paddock sprong was het mij duidelijk dat er iets mis was.. Zou het dus zeker aankaarten bij je da.

Aan de andere kant... mijn merrie kan ook zo'n muts zijn. Van niks schrikken en zich even heel erg druk maken of net te laat 'schrikken'. Ik moet er altijd maar gewoon om lachen.. echter blijft zij wel heel hanteerbaar. Ik noem het altijd diva-gedrag, beetje beledigd om een geluid of om een blaadje dat zich voor haar voeten waagt...

Hahaha, ik zal als hij langer zo blijft even vragen naar magnesium! Hij is vandaag gekraakt, hij zat behoorlijk vast in zijn lendenen en nek. Maar verder is dit volgens de DA niet de oorzaak van zijn frisheid.
Mijn vorige paard was er ook zo een als jou merrie; echt een diva :') , vooral als ze weer eens stil stond door een peesblessure.. Maar ja, dat is dan ook wel begrijpelijk..

Roweentje89 schreef:
Ts, ik herken je verhaal.

Ik heb ook een bijna 5 jarige ruin die na mijn idee op het moment mij enorm aan het uitproberen is.
Hij staat wel 24/7 buiten met 2 andere ruinen, maar de paddock is nu zo nat dat hij het grootste gedeelte van de dag toch 'stil' staat. En de weide is op het moment dicht. Hij begon een paar weken terug ook ineens met uit het niets steigeren aan de hand en het dan op een lopen te zetten.
Ik heb toen de staleigenaresse om advies gevraagd en zij zei dat ik hem, voordat ik iets met hem ga doen, iedere dag even van te voren los in de piste of longeercirkel moet zetten. Zodat hij niet meteen moet werken, maar hij gewoon lekker los zijn overtollige energie kwijt kan. Nu sta ik met een longeerzweep in het midden van de piste om hem ook echt even te laten rennen. Anders is het ook wel zo ene die anders de graskantjes langs de piste gaat opeten en vergeet dat hij erna met mij aan het werk moet. En toch echt in die piste staat om die overtollige energie kwijt te raken.
Ik doe dit nu iedere keer en ik merk echt vooruitgang. Hij is wel fris onder het rijden, maar fris op een gezonde voorwaartse manier. Het 'gekke' is eraf, om het zo te zeggen. Ook aan de hand is hij weer rustig. Nu heeft hij gelukkig onder het zadel nog niet zo een dingen gedaan als die van jou (klopt af), maar dus wel aan de hand.

Bij die van mij is het echt een combinatie van koud weer, overtollige energie en jong zijn.

Zo en nu ga ik slapen, morgenvroeg om 9.15 les. :)

Dat was een kort nachtje zeker :O
Goed om te horen dat het losgooien/longeren voor het rijden wel helpt! Ik ga dat nu ook doen, dan is even die 'edge' eraf en dan word het geen onenigheid de eerste 10 minuten doordat hij wilt rennen, maar ik niet :+ . Hahaha, dat van die grasjes ken ik! Die zitten bij ons ook aan de buitenkant van de longeersingel. Het is niet dat als ik niets vraag hij helemaal uit z'n stekker schiet, maar wel als ik m voorwaarts drijf ~~}> .. De DA die vandaag langs kwam om hem dubbel te vouwen denkt ook dat het een combi is van weinig werk en veel energie. Maar, zei hij, het is wel een dilemma. Want je wil hem dikker, en van energie in het voer (wat ze dan niet opmaken) worden ze dik.. Hij heeft me nu aangeraden om iets minder krachtvoer te geven, en het te combineren met slobber met een flinke scheut maïsolie. Dat gaan we dus eens proberen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:22

Heel kort nachtje ja. :p

Is er geen mogelijkheid om hem continue te voorzien van een goede kwaliteit hooi? Daar komen ze ook van bij, maar zit niet al die energie in waar ze zo hevig van kunnen worden.
Die van mij moest net afvallen, dus voor mij kwam dat wel goed uit.
Slobber komen ze dacht ik ook niet echt van bij.. Dan is onbeperkt hooi veel beter.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:48

Mijn jong springpaardje (4 jaar) heeft ook last van zwelling in haar rug. Oorspronkelijk kwam dit van overbelasting door teveel te rijden tijdens het zadelmak maken. Omdat ze super veel bloed heeft krijg je ze heel slecht moe in haar hoofd. Dit heeft eigenlijk nooit een probleem geweest en rijden ging super. Na 3 keer erop heb ik ermee los gereden maar na 2 of 3 keer los rijden begon ze minder en minder goed te gaan. Ze werd frisser en moe maken ging niet meer. Op een gegeven moment hadden ze haar aan het longeertouw en toen het goed leek te gaan klikte ze haar los zodat ik alleen kon rijden. Plots schoot ze er vandoor en trok daarbij haar kont zo hard in dat ze bijna ging zitten. Ze kregen haar niet gevangen dus na zo een keer of 5 ben ik gevallen en kreeg ik haar te pakken. Heb mijn vinger gebroken maar voor de rest gelukkig niets.
Dierenarts erbij en er was niets aan te zien. Volgende dag was ik haar aan het borstelen en voelde ik wat zwelling in haar rug. Dierenarts terug erbij en van overbelasting was haar hele rug gezwollen (arm beest :(:) ) Ze heeft 4 weken rust gekregen met enkel stapmolen en longeren en werd terug goed verklaard door de dierenarts. Ik begon haar te longeren en dat ging goed. Toen ik er een vriendin op wou laten hangen liep het weer mis en ze vertrok weer (vriendin heeft er dus niet helemaal opgezeten). Zelfde dag niets te zien maar de volgende dag opnieuw zwelling op haar rug.

Dierenarts denkt nu aan magnesium tekort waardoor paarden blijkbaar erg nerveus kunnen worden en heel erg snel spieren overbelasten. Ze krijgt nu muscle max bij (zitten alle vitamine en dergelijke in) en moet dus verplicht een half uur stappen elke dag (stapmolen of longeren) en dit voor minstens een week of 2. Daarna zou het voorbij moeten zijn.

Misschien kan het bij jou paardje ook magnesium zijn? Bijgeven kan nooit kwaad of je kan bloedonderzoek laten doen?

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:27

Roweentje89 schreef:
Heel kort nachtje ja. :p

Is er geen mogelijkheid om hem continue te voorzien van een goede kwaliteit hooi? Daar komen ze ook van bij, maar zit niet al die energie in waar ze zo hevig van kunnen worden.
Die van mij moest net afvallen, dus voor mij kwam dat wel goed uit.
Slobber komen ze dacht ik ook niet echt van bij.. Dan is onbeperkt hooi veel beter.

Jaa hooi zou kunnen, maar hij krijgt daar dus een flinke hangbuik van... Hij krijgt dus moeilijk vet op zijn ribben, maar makkelijk een hangbuik.. Aangezien zijn rug nog niet voldoende bespierd is wil ik voorkomen dat zijn rug inzakt doordat hij een hangbuik krijgt :')
Hij liep vandaag weer los trouwens, hij moet twee dagen stappen omdat hij gisteren gekraakt is... Helpt niet echt voor al zijn overtollige energie :+

yeye schreef:
Mijn jong springpaardje (4 jaar) heeft ook last van zwelling in haar rug. Oorspronkelijk kwam dit van overbelasting door teveel te rijden tijdens het zadelmak maken. Omdat ze super veel bloed heeft krijg je ze heel slecht moe in haar hoofd. Dit heeft eigenlijk nooit een probleem geweest en rijden ging super. Na 3 keer erop heb ik ermee los gereden maar na 2 of 3 keer los rijden begon ze minder en minder goed te gaan. Ze werd frisser en moe maken ging niet meer. Op een gegeven moment hadden ze haar aan het longeertouw en toen het goed leek te gaan klikte ze haar los zodat ik alleen kon rijden. Plots schoot ze er vandoor en trok daarbij haar kont zo hard in dat ze bijna ging zitten. Ze kregen haar niet gevangen dus na zo een keer of 5 ben ik gevallen en kreeg ik haar te pakken. Heb mijn vinger gebroken maar voor de rest gelukkig niets.
Dierenarts erbij en er was niets aan te zien. Volgende dag was ik haar aan het borstelen en voelde ik wat zwelling in haar rug. Dierenarts terug erbij en van overbelasting was haar hele rug gezwollen (arm beest :(:) ) Ze heeft 4 weken rust gekregen met enkel stapmolen en longeren en werd terug goed verklaard door de dierenarts. Ik begon haar te longeren en dat ging goed. Toen ik er een vriendin op wou laten hangen liep het weer mis en ze vertrok weer (vriendin heeft er dus niet helemaal opgezeten). Zelfde dag niets te zien maar de volgende dag opnieuw zwelling op haar rug.

Dierenarts denkt nu aan magnesium tekort waardoor paarden blijkbaar erg nerveus kunnen worden en heel erg snel spieren overbelasten. Ze krijgt nu muscle max bij (zitten alle vitamine en dergelijke in) en moet dus verplicht een half uur stappen elke dag (stapmolen of longeren) en dit voor minstens een week of 2. Daarna zou het voorbij moeten zijn.

Misschien kan het bij jou paardje ook magnesium zijn? Bijgeven kan nooit kwaad of je kan bloedonderzoek laten doen?
.

Wat vervelend van je paardje! Hopelijk helpt het supplement wat je nu voert! Gelukkig heeft die van mij niet zulke moeilijkheden met z'n rug.. (Klopt af, tot nu toe valt het mee) Als hij inderdaad zo druk blijft, ook als hij zometeen weer hard aan t werk moet, zal ik inderdaad gaan kijken of magnesium bijvoeren helpt!

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:50

Je schrijft dat je paard schraal is en dat je daarom meer krachtvoer geeft. Naar mijn ervaring wordt een paard niet snel dikker van meer krachtvoer, maar wel heter/nerveuzer/schrikkiger. Te weinig hooi en teveel krachtvoer in combinatie met zeer beperkt buiten zijn kunnen dit gedrag volledig verklaren. Daarnaast leidt teveel krachtvoer in combinatie met te weinig ruwvoer en stress (te weinig vrije beweging) ook nog eens gemakkelijk tot het ontstaan van maagzweren!

Je zegt dat je bang bent dat je paard een hangbuik krijgt van (te)veel ruwvoer, maar een paard hoort gevulde darmen te hebben. Veel mensen vinden een opgetrokken lege buik echter mooi en strak staan. Als je paard getraind is zal hij steeds sterkere buikspieren krijgen, waardoor er geen hangbuik ontstaat.

Mijn advies is om toch nog eens kritisch te kijken naar hoeveelheid ruwvoer (minimaal 1,5 tot 2% van het normale gewicht van dit paard (stokmaat 1.75m) is minimaal 1,5 tot 2% x 600 kg= 9 tot 12 kg per dag. En 600 kg is voor een paard van deze grootte waarschijnlijk te weinig!!
En als het paard moet aankomen in gewicht moet je toch minimaal voor de 12 kg gaan en waarschijnlijk dus meer. En dit idealiter zo verdelen dat hij 24u per dag kan eten.

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 19:03

Dorino schreef:
Je schrijft dat je paard schraal is en dat je daarom meer krachtvoer geeft. Naar mijn ervaring wordt een paard niet snel dikker van meer krachtvoer, maar wel heter/nerveuzer/schrikkiger. Te weinig hooi en teveel krachtvoer in combinatie met zeer beperkt buiten zijn kunnen dit gedrag volledig verklaren. Daarnaast leidt teveel krachtvoer in combinatie met te weinig ruwvoer en stress (te weinig vrije beweging) ook nog eens gemakkelijk tot het ontstaan van maagzweren!

Je zegt dat je bang bent dat je paard een hangbuik krijgt van (te)veel ruwvoer, maar een paard hoort gevulde darmen te hebben. Veel mensen vinden een opgetrokken lege buik echter mooi en strak staan. Als je paard getraind is zal hij steeds sterkere buikspieren krijgen, waardoor er geen hangbuik ontstaat.

Mijn advies is om toch nog eens kritisch te kijken naar hoeveelheid ruwvoer (minimaal 1,5 tot 2% van het normale gewicht van dit paard (stokmaat 1.75m) is minimaal 1,5 tot 2% x 600 kg= 9 tot 12 kg per dag. En 600 kg is voor een paard van deze grootte waarschijnlijk te weinig!!
En als het paard moet aankomen in gewicht moet je toch minimaal voor de 12 kg gaan en waarschijnlijk dus meer. En dit idealiter zo verdelen dat hij 24u per dag kan eten.

Ik wil best meer ruwvoer aanbieden, maar dat is geen optie bij ons op stal. Ze krijgen maar 2 x per dag hooi (tussen ochtend en middageten en tussen middag en avond), en de hoeveelheid kan je niet aanpassen.. Je zal het niet geloven, maar toen hij 2 mnd geleden in de kliniek op de weegschaal stond was hij 535 kg… Hij zal nu nog 600 wegen, want hij is van het krachtvoer redelijk aangekomen. De DA zegt: van energie word je dik, en in krachtvoer zit veel energie. Van ruwvoer worden ze zeker dik, maar ik weet niet hoe ik dit meer kan aanbieden.. Want wat jij zegt over zijn hangbuik is wel waar! Heb gedacht aan een slowfeeder met compgras (van hartog geloof ik) maar zo'n bak moet aan de muur, en dat mag ook niet ivm stallen uitmesten. De stallen zijn namelijk uit elkaar te schuiven en daarna word het gehele gangpad machinaal leeg geschoven.. Dus een uitsteeksel kan dan niet.. Ik heb ook niet elke dag de tijd om hem 3 keer per dag meer ruwvoer te komen geven, want ik werk winkeltijden..
Lastig probleem… Ik heb nu Omega 369 mix van Subli gekocht.. Dat krijgt hij erbij en dan minder ik op krachtvoer… Ik ga denk toch nog eens met de staleigenaresse praten of tegen bijdrage ik meer/vaker hooi kan krijgen. Maar er word hooo gevoerd door iedereen en alles (stalpersoneel/manegekinderen/stagaires) dus hij krijgt ook niet van iedereen precies hetzelfde..

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:35

Je zou ook nog Seniores Priores van Subli kunnen geven, daar zit oa bietenpulp en luzerne in, is extra ruwvoer en veel paarden komen daar goed van bij. Moet je wel van tevoren weken in een emmer.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:39

535 kg bij een stokmaat van 1.75m -O-
Het is niet meer van deze tijd om de paarden twee maal daags ruwvoer te geven, maar het komt helaas nog veel te vaak voor.
Je kunt misschien eens een portie voor 24 uur voor een etmaal voor je paard afwegen (met een unster van € 6 van de Welkoop) om aan degenen die je paard voeren te laten zien hoeveel dat eigenlijk is. Dat zou hij dan dus minimaal over die twee keer verdeeld moeten krijgen.

Misschien is het ook een optie om hem tussendoor een emmer luzerne te laten geven, is ook goed voor de spierontwikkeling. Je kunt zo'n drie kilo voeren zonder bang te zijn voor een scheve CA-P verhouding en dat is een grote emmer vol. Dat voert gemakkelijk, hoef je niet te weken en is voor de stal wellicht wel te doen (hoewel ik het probleem van vaker hooi voeren ook niet echt inzie). Bij slowfeedernetten heb ik altijd het idee dat dat toch niet zo goed is voor de nek/hals van de paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:09

Dat gewicht zegt niets, ook als het paard hoog is, dat ligt volledig aan de bouw. Hoog en groot zijn niet hetzelfde.
Maar krachtvoer ruilen voor ruwvoer is wel handig in dit geval.

Hoe gaat het inmiddels met rijden?