Ik heb ook een bijna 5 jarige ruin die na mijn idee op het moment mij enorm aan het uitproberen is.
Hij staat wel 24/7 buiten met 2 andere ruinen, maar de paddock is nu zo nat dat hij het grootste gedeelte van de dag toch 'stil' staat. En de weide is op het moment dicht. Hij begon een paar weken terug ook ineens met uit het niets steigeren aan de hand en het dan op een lopen te zetten.
Ik heb toen de staleigenaresse om advies gevraagd en zij zei dat ik hem, voordat ik iets met hem ga doen, iedere dag even van te voren los in de piste of longeercirkel moet zetten. Zodat hij niet meteen moet werken, maar hij gewoon lekker los zijn overtollige energie kwijt kan. Nu sta ik met een longeerzweep in het midden van de piste om hem ook echt even te laten rennen. Anders is het ook wel zo ene die anders de graskantjes langs de piste gaat opeten en vergeet dat hij erna met mij aan het werk moet. En toch echt in die piste staat om die overtollige energie kwijt te raken.
Ik doe dit nu iedere keer en ik merk echt vooruitgang. Hij is wel fris onder het rijden, maar fris op een gezonde voorwaartse manier. Het 'gekke' is eraf, om het zo te zeggen. Ook aan de hand is hij weer rustig. Nu heeft hij gelukkig onder het zadel nog niet zo een dingen gedaan als die van jou (klopt af), maar dus wel aan de hand.
Bij die van mij is het echt een combinatie van koud weer, overtollige energie en jong zijn.
Zo en nu ga ik slapen, morgenvroeg om 9.15 les.
, vooral als ze weer eens stil stond door een peesblessure.. Maar ja, dat is dan ook wel begrijpelijk..
. Hahaha, dat van die grasjes ken ik! Die zitten bij ons ook aan de buitenkant van de longeersingel. Het is niet dat als ik niets vraag hij helemaal uit z'n stekker schiet, maar wel als ik m voorwaarts drijf
.. De DA die vandaag langs kwam om hem dubbel te vouwen denkt ook dat het een combi is van weinig werk en veel energie. Maar, zei hij, het is wel een dilemma. Want je wil hem dikker, en van energie in het voer (wat ze dan niet opmaken) worden ze dik.. Hij heeft me nu aangeraden om iets minder krachtvoer te geven, en het te combineren met slobber met een flinke scheut maïsolie. Dat gaan we dus eens proberen.
) Ze heeft 4 weken rust gekregen met enkel stapmolen en longeren en werd terug goed verklaard door de dierenarts. Ik begon haar te longeren en dat ging goed. Toen ik er een vriendin op wou laten hangen liep het weer mis en ze vertrok weer (vriendin heeft er dus niet helemaal opgezeten). Zelfde dag niets te zien maar de volgende dag opnieuw zwelling op haar rug.