IJslander wel/niet rijden met sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: IJslander wel/niet rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:58

Volgens mij telt dit voor elk ras, ik zie dingen als niet voorwaarts. Maar zijn sporen niet voor verfijning van de hulpen?

TS, als jij perse met sporen wil rijden, gewoon doen. Dat men daar kritiek op heeft dat mag, is niet perse een aanval natuurlijk.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:05

Als het goed is gebruik je je sporen over het algemeen niet om je paard vooruit te schoppen dus dat vind ik geen heel goed argument. Daarnaast geloof ik niet in 'alle IJslanders zijn hetzelfde', het blijven individuen en die hebben niet allemaal precies hetzelfde karakter, dus er zullen heus trage IJslanders zijn die niet mega voorwaarts zijn als het knopje wordt omgezet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:06

Gydja schreef:
De reactie die ik dan meestal krijg is: Een IJslander hoor je niet met sporen te rijden. Nu is mijn vraag waarom een IJslander niet met sporen rijden en bij alle andere rassen kan het wel?

Omdat ik ze aan mijn knieen zou moeten gespen, anders moet ik mijn benen zo hoog optrekken om ze te gebruiken....

Het twee knopjes verhaal van Koper is trouwens een grove versimpeling van de variatie in karakter/temperament van ijslanders. Ik heb ze van héél heet tot héél sloom meegemaakt.

Ik denk dat ijslanders in principe niet anders zijn dan andere paarden, en wel of geen sporen argumenten zijn ook niet anders, op het voor de hand liggende probleem na dat ze door relatief langere ruiters worden bereden.

Overigens zou ik zelf nooit sporen gebruiken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:14

Yessy schreef:
Daarnaast geloof ik niet in 'alle IJslanders zijn hetzelfde', het blijven individuen en die hebben niet allemaal precies hetzelfde karakter, dus er zullen heus trage IJslanders zijn die niet mega voorwaarts zijn als het knopje wordt omgezet.

Dat ligt dan aan de ruiter.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:19

Koper schreef:
Yessy schreef:
Daarnaast geloof ik niet in 'alle IJslanders zijn hetzelfde', het blijven individuen en die hebben niet allemaal precies hetzelfde karakter, dus er zullen heus trage IJslanders zijn die niet mega voorwaarts zijn als het knopje wordt omgezet.

Dat ligt dan aan de ruiter.

Met alle respect, dat is baarlijke nonsens.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 20:23

Ninx schreef:
Een IJslander die netjes en correct gereden wordt heeft van zichzelf voldoende voorwaartse drive... Jij bent de eerste die ik met sporen zie rijden.
Ik denk dat de oplossing niet ligt in het gebruiken van sporen. Je gebruikt ze om je paard voorwaartser te krijgen, maar daar zijn sporen niet voor bedoeld.

Los daarvan is een spoor niet bruikbaar op een IJslander. We zijn naar verhouding immers 'te lang' voor zo'n kleine pony. Je been hangt niet op de juiste plek.
We drijven met de binnenkant van onze kuit.
Om met een spoor te kunnen drijven moet je je benen helemaal optrekken, en dan zit je helemaal niet in balans.

Steek die sporen in de fik, en zoek een fijne juf.
Ga eens na waarom je paard niet voorwaarts is.... waat eet ze, hoe wordt ze gehouden, hoe rijd jij, is je zadel goed?

WHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA Meer hoef ik niet te zeggen _O-

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:25

Sporen dienen voor verfijning van de hulpen in dressuur, niet voor een paard vooruit te rijden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 20:31

Ik gebruik ze er ook voor maar dat lijkt niemand te lezen? o_o En ja ik gebruik ze ook om mijn paard vlotter voorwaarts te krijgen. Dat ze tenminste in 1x reageert inplaats van dat ik 3x moet drijven om d'r vooruit te krijgen. Toch ook verfijning.

En dat het aan de ruiter zal liggen is nonsens. Durf te wedden dat als er een ander op mijn paard gaat zitten het heus niet beter gaat dan bij mij. Zodra een ander op d'r gaat zitten gaat ze juist langzamer lopen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:32

Misschien moet je geen topics openen... denk dat je er niet veel van zult leren....

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 20:35

Ninx schreef:
Misschien moet je geen topics openen... denk dat je er niet veel van zult leren....

Het heeft idd geen nut hier op bokt om een topic te openen zonder gezeur te krijgen wat nergens op slaat ;)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:35

Neen, echt niet. Sporen dienen eigenlijk voor oefening als wijken, schouder binnenwaarts en noem maar op, dat is verfijning. Je paard het spoor geven omdat ie niet voor gaat is GEEN VERFIJNING. Als je paard niet meteen op 't been reageert een keer harder drukker, nog geen reactie, dan geef je een klein tikje met de zweep. Sporen zijn niet gemaakt om een paard voorwaarts mee te krijgen.

Als ik jouw reacties zo lees zoek je beter een andere instructrice en draag je beter geen sporen, volgens mij doe je er meer kwaad mee dan goed :(:)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:38

Snollygoster schreef:
Sporen dienen voor verfijning van de hulpen in dressuur, niet voor een paard vooruit te rijden.

Zo heb ik het ook geleerd maar het is blijkbaar veranderd in sporen heb je nodig want anders loopt ie niet.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 20:38

Snollygoster schreef:
Neen, echt niet. Sporen dienen eigenlijk voor oefening als wijken, schouder binnenwaarts en noem maar op, dat is verfijning. Je paard het spoor geven omdat ie niet voor gaat is GEEN VERFIJNING. Als je paard niet meteen op 't been reageert een keer harder drukker, nog geen reactie, dan geef je een klein tikje met de zweep. Sporen zijn niet gemaakt om een paard voorwaarts mee te krijgen.

Als ik jouw reacties zo lees zoek je beter een andere instructrice en draag je beter geen sporen, volgens mij doe je er meer kwaad mee dan goed :(:)

En als je paard verder niet op de zweep reageert? tjah moet je toch wat proberen :z

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:40

Gydja schreef:
Snollygoster schreef:

En als je paard verder niet op de zweep reageert? tjah moet je toch wat proberen :z

Dan denk ik toch echt wel dat het probleem puur bij jou ligt meid :7

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:41

Snollygoster schreef:

Ooit gehoord van een ZIT? Blijkbaar niet als je beweert dat sporen zijn voor zijgangen _O-

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 20:42

Vind het nog steeds knap dat mensen een oordeel kunnen geven over iemand en het paard dat ze niet eens kennen.

Overigens, het topic was voor het algemeen over ijslanders en niet of het goed is dat IK met sporen rijd of niet.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:43

Cowgirl schreef:
Snollygoster schreef:

Ooit gehoord van een ZIT? Blijkbaar niet als je beweert dat sporen zijn voor zijgangen _O-

Ja natuurlijk wel, ik gaf maar gewoon een voorbeeld waarvoor sporen gebruikt KUNNEN worden :')

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:50

Als je zonder zadel een buitenritje maakt heb je kans dat je door onbalans je pony zit te prikken.
Tuurlijk zijn foto's momentopnames, maar ze zijn niet allemaal even fijn om naar te kijken.
Daarom zou ik ze op dat moment persoonlijk niet omdoen.

Van ijslanders heb ik geen verstand, maar heb nog nooit iemand met sporen op een ijslander zien rijden. Denk ook dat bij veel mensen de benen te lang zijn en dat je ze daarom gaat optrekken.

Misschien bestaat er een ijslanderforum waas je deze vraag kan stellen?