Paard accepteert bit na 2,5 jaar nog steeds niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:04

Tendance schreef:
SheeNegro schreef:
Als mijn paard ontzettend naar doet op het bit, enorm voelbaar in de hand, weet ik dat het tijd is om de dierenarts langs te laten komen. Omdat hij veel last heeft van zijn knieën, de mooie verbinding is dan ineens verdwenen.

Wat hebben die knieen met de mond te maken.

Afbeelding

De pijltjes volgend, zou je de activiteit van de achterhand voelen in je hand. In die zelfde gedachte zou je ook kunnen voelen wanneer er iets is in het lichaam. De verbinding is weg.
Dus de knieën hebben wel iets met de mond te maken, de verbinding namelijk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:27

Ja dat snap ik. Maar last van de knieën dat is weer wat anders. Last is bij mij gepaard gaande met pijn en ik snap niet dat de pijn in de knieen door het bit kan komen. Heeft ie een afwijking of bedoel je er iets anders mee?

Undefined

Re: Paard accepteert bit na 2,5 jaar nog steeds niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:24

Niet pijn in de knieen door het bit maar pijn in de knieen wat resulteert in problemen met het bit gok ik?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:25

Jaren heb ik dit soort van problemen beroepsmatig opgelost.
Mijn lijfspreuk:
Als het geen handprobleem is dan is het een rug of een achterhand probleem en dat los je niet op in de mond.
9 Van de 10 keer raak.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:04

Je slaagt de nagel op zen kop ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:51

Tjaaaa je bent al vrij lang bezig, en blijkbaar met niet veel resultaat.
Als een training weinig of geen resultaat oplevert, dan ben je gewoon verkeerd aan het trainen.
Al bij één training moet je een heel duidelijke verbetering zien, uiteraard moet je dan verder nog intrainen om het meer te bevestigen.
zoek goede instructie, en laat die instructie even de basis aantonen, vraag dus of de instructie er even op gaat, dan zie je ook wat en hoe het bereikt wordt.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:27

Mijn tip is eigenlijk stap is over op een heel simpel dubbel gebroken trensje. Dit is een lekker goedkope test of ze het hier niet beter op doet. Een enkel gebroken trens geeft bij oppakken van het bit druk in het gehemelte. Dit kan ze als heel onprettig ervaren. Een simpel dubbelgebroken bit geeft druk op de lagen van de onderkaak. Het kan zomaar zijn dat ze die druk in het gehemelte 3x niets vind.

Daarbij moet je altijd rekening houden nageeflijkheid komt van achteren. Dus train erop dat je paard van achteren activeert en dat het zijn rug ontspant en je paard zal al een heel eind nageef lijk gaan bewegen

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:31

Helaas heeft ons paard diverse malen dit probleem gehad. Na een ongeluk 2 jaar geleden waarna we gingen revalideren Bleek vorig jaar nadat we weer met een bit gingen rijden dat ons paard botwoekeringen (botkanker) in de bovenste lagen had. Hij moest helaas hiervoor ingeslapen worden

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:41

Hier vorig jaar een paard overgenomen wat ook niet fijn meer te rijden was, wat dwars en vooral vluchtgedrag, liep door strengere bitten heen, kwam elk half jaar bij de tandarts. Helaas was dit paard niet recht, geen aanleuning, weglopen om onder het werk uit te komen. Overgestapt op een myler wat iets verbetering gaf, maar het vastnemen, hangen ging niet over. Uiteindelijk per toeval, nadat hij na weer een wegloopbui in een keer erg achter teugel ging lopen, in zn mond gekeken omdat ik dacht dat hij zich bezeerd had, en tot mijn verbazing had deze een draaiing in de tong, thv het bit ongeveer. Toen vielen wel een hoop puzzelstukjes op de goede plek, dier was 13, eigenaren altijd wat lopen rommelen met bitten omdat hij niet makkelijk in de aanleuning was. Ik rij hem nu bitloos en stukje bij beetje komen we ergens. hoewel hij 2keer per jaar aan zn gebit geholpen werd, is die tong nooit opgevallen, dus altijd tong controleren, tanden zijn niet altijd het enige probleem.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:46

Appelbitje al.eens.geprobeert? Misschien kan ze niet goed tegen het materiaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 07:08

Tendance schreef:
SheeNegro schreef:
Als mijn paard ontzettend naar doet op het bit, enorm voelbaar in de hand, weet ik dat het tijd is om de dierenarts langs te laten komen. Omdat hij veel last heeft van zijn knieën, de mooie verbinding is dan ineens verdwenen.

Wat hebben die knieen met de mond te maken.

Ik heb zelf ook ervaring met een paard die last van het lijf had maar dit alleen liet zien door ontzettend met het bit te gaan klooien. Een uiting van ongemak in het lijf.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 07:17

Dus, mijn tip: haal de dierenarts erbij voor alles behalve de mond. Als het al 2 jaar aansleept en je hebt je nog alleen maar op de mond geconcentreerd dan is het tijd om verder te kijken.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 09:04

Hoi iedereen,

Bedankt voor de vele reacties.

Ik heb geen duidelijk filmpje, anders zou ik het posten.

Ik hoop dat het niet erg is dat ik alle posts samen beantwoord :)

Bit: Een aantal mensen raden aan een ander bit te proberen, dubbelgebroken of ongebroken. Ik snap dat je met een dubbelgebroken bit minder een notenkrakereffect hebt en dat er geen ‘punt’ maar een plat stukje richting gehemelte gaat bij bepaalde hulpen. Maar wat is dan het effect met een ongebroken trens?

Tandarts/dierenarts: Het is een idee om eens een andere tandarts naar haar mond te laten kijken. Ik contacteer vandaag een vriendin voor het nummer van haar paardentandarts… Inderdaad eens bekijken hoe het zit met de ruimte in haar mond, tong en dergelijke.

Lage neusriem: Ik heb sinds kort een lage neusriem hangen, maar heeft volgens mij het zelfde effect als een sperriem? Ligt onder het bit en zorgt dat de mond niet open kan + iets meer stabiliteit van het bit? Kan iemand uitleggen waar het verschil zit?

Aan het been en balans: Mijn paardje is duidelijk nog scheef, ze is linksgebogen. We werken hier aan door veel voltewerk te doen, wendingen,… en hier het tempo, dus de reactie op mijn been, te bewaren. Ik snap dat het hangen hier vandaan kan komen, het ‘vijfde been’ inderdaad. Alleen verklaart dat het wriemelen met het bit niet.

Bijten of wiebelen met het bit: Geen idee wat ze precies doet. Voor toeschouwers lijkt het zo dat het bit voortdurend beweegt, maar of dat nu is omdat ze er op bijt of met haar tong mee speelt kan ik niet zeggen…

Rug/achterhand: Als mijn paard op rust staat, staat ze met haar bekken heel erg scheef. Dit leek me niet verontrustend, maar als het probleem vanuit de achterhand of rug zou kunnen komen, kan ik dit natuurlijk eens laten nakijken. Gelukkig is mijn instructeur ook paardenosteopaat, ik vraag hem maandag aanstaande om haar eens uitgebreid te bekijken.

Bedankt voor het meedenken in elk geval. Ik geef eerlijk toe dat ik haar reactie op het bit als een ondeugd zie, iets dat ze opgepakt heeft. Al van in het begin probeerde ze haar tong over het bit te gooien, door het gebruik van een neusriem kan ze dit niet meer, maar de fixatie is gebleven door de jaren. Ik ga er altijd van uit dat als ze de ‘strijd’ met het bit opgeeft, we ook door zullen kunnen trainen, dus de rugversterkende oefeningen beter en dus effectiever zullen kunnen uitoefenen.

Benieuwd of ik de komende weken wijzer word!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:08

Als ze ook nog de tong over het bit wil gooien duidt dit voor mij wel op ongemakken elders. Dat doet een paard niet zomaar en is geen ondeugd. Scheef bekken kan het hele lijf beinvloeden, de rug is daardoor scheef, zadel ligt scheef, ruiter zit scheef, scheve belasting op de voorbenen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat ik me afvraag, heeft je instructeur nooit aangegeven dat het iets lichamelijks kan zijn?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 09:11

Neen, geen van mijn instructeurs heeft dat ooit aangegeven... De zadelpasser is vorige week langsgeweest voor halfjaarlijkse controle, en zij merkte wel op dat het zadel aanvankelijk op links leek te liggen, maar na enkele rondjes was dit niet meer het geval, alles lag recht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:14

Wendy_Chewie schreef:
Neen, geen van mijn instructeurs heeft dat ooit aangegeven... De zadelpasser is vorige week langsgeweest voor halfjaarlijkse controle, en zij merkte wel op dat het zadel aanvankelijk op links leek te liggen, maar na enkele rondjes was dit niet meer het geval, alles lag recht...

Dat vind ik dan wel opmerkelijk, dat een instructeur wel osteopaat is maar niet verder kijkt.
Maar goed, ik zou dus eerst het lijf eens doorlichten door een osteopaat, bij voorkeur niet je instructeur omdat die bevoordeeld is, laat iemand met een fris oog er naar kijken. Geef dit de tijd, bouw op en kijk hoe het dan gaat. Ga nu nog niet klooien met bitten veranderen want ik heb sterk het vermoeden dat het daar niet aan ligt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:15

Tong over het bit is geen ondeugd maar een noodkreet van je paard dat er iets niet goed zit. Kan ook een reactie zijn op het bit. Door de tong eroverheen te gooien gaan er wat onaangename gevoelens weg. Bit kan niet meer prikken in een verhemelte. Of tegen tanden aan en de luchtweg blijft vrij.

Een ongebroken trensbit werkt alleen op de lagen en de mondhoeken, geeft ook wat vlakke druk op de tong. Een stangbit werkt met hefboom en daardoor heftiger in.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:18

Je hebt tegenwoordig ook iemand die bitten aanmeet, van bitfitten... Deze kijkt naar de ruimte in de mond en past daar een bit op aan. Vaak zijn dit juist minder dikke bitten, want er is vaak niet voldoende ruimte... Wellicht een optie om eens te proberen, geloof via FB te vinden! Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:38

Bij een lage neusriem heeft het paard wel gewoon kaakvrijheid in tegenstelling tot de gecombineerde neusriem. Mijn paard loopt echt niet lekker met een hoge neusriem, maar prima op een lage.
Daarnaast zou ik ook eerst denken aan problemen vanuit de achterhand. Als de motor niet goed werkt kan het paard aan de voorkant niet ontspannen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:42

Blijheid schreef:
Mijn pony heeft ook erg de neiging om te 'friemelen' met een gebroken bit. Ook met rijden aan een losse teugel, ook met poetsen, longeren, of als ik hem even los in de bak laat lopen voor het rijden. Uiteraard tandarts laten kijken, mijn eigen rijden laten beoordelen etc, maar bij ons bleek uiteindelijk een ander bitje toch de uitkomst.

Wij rijden nu met een ongebroken trensje, en dat geeft hem veel meer rust :j Het ligt gewoon stil. De neusriem laat ik er eigenlijk altijd zelfs af, en zelfs dan houd hij zijn mond gewoon heel rustig. Echt een flink verschil :j

Veel mensen verwarren een ongebroken trens met een stang, maar het is écht iets heel anders, eigenlijk het vriendelijkste bitje wat er is. Het heeft namelijk helemaal geen mogelijkheid om te knijpen in de tong en/of te prikken in het verhemelte.

Hier hetzelfde... alles is goed als het maar ongebroken is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:45

Problemen aan de voorkant zitten meestal in de hand van de ruiter of aan de achterkant. 9 van de 10 adviezen hebben te maken met een ander bit; dat is een makkelijke 'oplossing', maar werkt meestal niet.
Waarschijnlijk loopt je paard van het achterbeen af en is het te weinig aan je been als je niet terug werkt of onrustig bent met je hand. Ik zou zeggen; sluit lichamelijk ongemak uit en zoek goeie instructie in de klassieke hoek. Heel veel succes! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:58

Het meest simpele om eens te proberen is een ander bit. Is er iemand bij jou op stal of in de buurt waarvan je eens andere bitten mag proberen?
Mijn haflinger reageert ook heel heftig op een enkelgebroken bit, omdat hij maar weinig ruimte in de mond heeft en het in zijn gehemelte prikt. Een dubbelgebroken bit was al veel beter, maar nog erg onrustig. Nu heb ik een Billy Allen trensje en geen gerommel meer in zijn mond. Dit is eigenlijk een ongebroken trens, maar met een rolletje in het midden, zodat jij als ruiter wel links en rechts onafhankelijk kan bewegen. Het ligt heel stabiel in zijn mond en mijn haflinger is ineens heel stabiel in de aanleuning. Eigenlijk dus hetzelfde als een ongebroken trens. Omdat het niet gebroken is, wiebelt het dus niet in de mond. Ik zou dus zeker eens kijken of je van iemand een ongebroken en dubbelgebroken bitje mag lenen om te proberen.

Verder kan het nooit kwaad om een osteo te laten kijken. Maar problemen met de mond zijn niet altijd problemen in het lijf. Uitsluiten is natuurlijk altijd goed, maar ik zou niet alleen daar naar kijken en alle opties bekijken. Dus ook gewoon dat andere bit.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 10:31

Hoi Amanda, helaas niet... Ik heb wel een PB ontvangen ivm een bitpassessie. Zou interessant zijn, maar heb nog geen vervoer...
Bijzonder dat jij aangeeft dat mondproblemen niet altijd lichaamsproblemen aangeven... Je bent hier de eerste ;)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:36

Het hoeft niet altijd, maar wat als je ervan uit gaat dat het geen lichaamsproblemen zijn en je bent maar aan het zoeken naar het juiste bit. Als je lichaam problemen niet uitgesloten hebt kun je blijven zoeken..

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 10:38

Dat is ook weer zo. De tandarts kan volgende maand komen, benieuwd.