Ten einde raad.. ik kan gewoon NIET doorzitten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:16

Volgens mij is het een kwestie van het ontspannen van je bekkenbodemspier, zodat je die als het ware aan het zadel vast kunt plakken. Dat lukt niet als die aangespannen is.

Hoewel veel vrouwen een te slappe bekkenbodemspier hebben, hebben amazones vaak een te sterke. Als je op internet zoekt dan zie je dus vaak oefeningen om de bekkenbodemspier te versterken. Maar door die oefeningen uit te proberen krijg je wel meer controle over de spier en leer je hem bewust spannen en ontspannen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:19

ik denk ook dat je paard zn rug strak houd. op een strakke rug kan ik ook niet doorzitten hoor. ;) en ik wil het dan ook niet! veel overgangen en schijn overgangen maken. goed aan het been.. etc etc. (het is makkelijk om het zo te typen, maar ik weet dat het over het algemeen natuurlijk ontzettend moeilijk is )

Badeendje

Re: Ten einde raad.. ik kan gewoon NIET doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:20

Ogen dicht doen helpt ook fijn!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:23

Pilates! Bij pilates train je je buik/rug/bekken spieren waardoor je zelf een veel betere balans krijgt. Doordat je balans beter wordt zal het doorzitten ook veel beter gaan.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:28

Is je paard braaf bij longeren? Ik kon ook niet fijn doorzitten, toen ben ik aan de longe gegaan, met een longeersingel, en gaan zitten op mijn paard. Puur evenwicht en ontspannen van je beenspieren en je bekken juist gebruiken.
Maar dan zal je paard eerst fijn over de rug moeten gaan lopen, anders kan je ook niet zitten. Dan is zijn rug eigenlijk een houten plank. Dus misschien eerst terug naar de basis, over de rug gaan rijden en de ah eronder en vervolgens verder gaan

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:08

Een truukje: als je op je paard zit,eerst je benen optrekken tot je knieën elkaar raken.Je achterwerk glijt dan onder je en die plek houd je vast als je je benen weer laat zakken. In die positie heeft je bekken de bewegingsvrijheid om de beweging van het paard te volgen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:10

Laulitz schreef:
Las ooit op bokt de tip: denken dat je broek aan het zadel vast gelijmd zit. Heeft mij wel erg geholpen :+

gewoon je broek echt vastlijmen :o :o

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 01:56

Wat je thuis kunt oefenen: Op je zitbeenderen door de kamer 'lopen'. Dus gewoon op je kont zitten, benen recht vooruit en dan met je zitbenen 'stapjes' naar voren doen. Deze zelfde beweging maak je ook in het zadel.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 02:04

Op een paard met een langzaaame jog oefenen :-), zit heerlijk en geeft vertouwen maar idd ook zonder zadel en Zitlessen ook al geopperd...maar denk dat het nu al wel beeetje erg mentaal zit misschien....babysteps anders..paar passen draf en weer stappen etc...
Succes ts

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:19

De bekken moeten meegebewegen. Tja hoe heb ik het geleerd. Ik had er ook erg moeite mee, je boven lichaam blijft stil en je bekken bewegen mee met het paard. De buik gaat als het ware dan in uit in uit of klein groot klein groot. Als je achterover zit kunnen je bekken nog makkelijker bewegen. Als je het een beetje oefenx komt dat gevoel vanzelf.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:23

Zonder zadel oefenen lukte mij juist niet trouwens omdat ik me dan aanleer te klemmen. Maar dat kan ook persoonlijk wezen. Het lag bij mij puur aan het verkeerd bewegen.. niet letterlijk zitten maar de bekken die meebewegen

Fayve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:47

AfricanLady schreef:
Laulitz schreef:
Las ooit op bokt de tip: denken dat je broek aan het zadel vast gelijmd zit. Heeft mij wel erg geholpen :+

gewoon je broek echt vastlijmen :o :o

Scheurt ie, zit je daar :+

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:51

een pad lenen van iemand ( bbp) bijvoorbeeld die van Emiel voest. Zit zalig en dan heel heel veel oefenen. Het gaat helpen! Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn paard gooit ook debiel hoog op... Maar na veel oefenen kunnen we nu redelijk rondkomen zonder ook meteen mega buikspierpijn te hebben :D

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:04

Als je nu op een ander paard gaat zitten, dat goed voor elkaar en los is, hoe gaat het dan?
Probeer je tijdens het zitten niet te concentreren op het zitten, maar juist op de opwaartse beweging die je tijdens het zitten voelt. Denk dus niet `zitten, zitten, zitten`maar juist `up, up, up`. Dan zit je minder geforceerd en kan het paard ook makkelijker ontspannen in de rug.
Probeer ook recht boven je paard te zitten. Als het paard ineens onder je verdwijnt zou je gewoon recht op je voeten op de grond moeten staan zonder voorover of achterover te vallen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:13

Zoals hierboven ook geschreven, zit je in balans?
Je moet 2 kanten op kunnen veren tijdens het doorzitten, via je lichaam omhoog, maar zeker ook door je benen naar beneden, die gewrichten moeten ontspannen zijn, alleen zo kan je de beweging opvangen en mee zijn.
Ik geef er ook les in, maar er zijn er meer en vast ook bij jou in de buurt.
Het is echt heel nuttig om de beweging eerst "droog" te oefenen op een grote fitness bal en dan die beweging op je paard weer op te zoeken.
En sommige paarden zitten echt niet makkelijk door, ook niet als ze de rug wel los laten, dus het kan zeker nut hebben om het eerst op een paard dat "makkelijk zit" onder de knie te krijgen!

De tip om "up up up" te blijven denken vind ik trouwens ook een goede!

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:34

Misschien helpt dit:
als je doorzit denkt voeten onstpannen, daarna kuiten ontspannen, bovenbenen ontspannen enzovoort.

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:35

Meer achterover gaan zitten, niet bang zijn om dan achterover te vallen. Heeft mij echt heel goed geholpen!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:40

liekensancho schreef:
Op een paard met een langzaaame jog oefenen

Dat wou ik ook net zeggen, ga eens oefenen op een westernpaard met een fijne jog :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:41

ingridxxs schreef:
De bekken moeten meegebewegen. Tja hoe heb ik het geleerd. Ik had er ook erg moeite mee, je boven lichaam blijft stil en je bekken bewegen mee met het paard. De buik gaat als het ware dan in uit in uit of klein groot klein groot. Als je achterover zit kunnen je bekken nog makkelijker bewegen. Als je het een beetje oefenx komt dat gevoel vanzelf.

Hier ga ik in mee, probeer je buikspieren te gebruiken. In het begin wat overdreven, als een buikdanseres, tot je het ritme hebt gevonden.
Zo heb ik het ooit geleerd, benen stil en werken met je buik. :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:46

Ik heb helemaal geen reacties gelezen.
Maar het eerste wat in mij opkomt - met je ogen dicht rijden -
Gewoon, kleine stukjes. Als iemand je wil helpen misschien aan de longeerlijn.
Helpt bij mij heel erg (ook met andere dingen)
Je kan je dan veel beter bewust worden, van waar het precies fout gaat en hoe je dat kan oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:47

Ik heb ooit moeten doorzitten op een paard dat flink opgooide. Goed op je kont gaan zitten, niet op je doos, niet op je stuitje en je voorkant van je bekken eigenlijk mee laten gaan met de bewegingen van de achterbenen van het paard. Kan je in de galop wel goed aan je paard plakken? Daar gebruik je ook je buikspieren voor. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:49

Ayasha schreef:
Het paard beter over de rug rijden dan je nu doet. Een paard dat over de rug loopt zit over het algemeen ook fijn. (uitzonderingen daar gelaten)
Verder vooral niet achterover gaan hangen zoals hier aan geraden wordt. Juist in balans proberen te blijven zitten. Benen lang, ontspannen, desnoods beginnen met een sukkeldrafje en zo steeds actiever gaan rijden tot je dat ritme ook kan hebben. Doorzitten = ontspanning en het ritme volgen.

Lees: neem een goede instructeur die je leert je paard echt te rijden, in plaats van het plaatje?!?

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:50

SachemLover schreef:
Ik kon er ook echt NIETS van. Dan ben ik op mijn verzorgpony zonder zadel gaan rijden, en dit heeft véél geholpen ! Ook helpt het bij mij om men benen echt te strekken en me "zwaar" te maken. Ook meegaan met de beweging :j en als dat niet gaat :n les nemen.

Inderdaad, zonder zadel rijden. Begin eerst met stukjes rustige draf, langzaam opbouwen en dan steeds langer volhouden.

Wat betreft het klemmen, gewoon steeds langer doorzitten, dat klemmen hou je maar even vol en op den duur moet je je benen wel gewoon laten hangen.
Laatst bijgewerkt door tinkermiep op 26-01-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:54

Ik had hetzelfde op het paard dat ik nu rijd. Lichtrijden ging super, heerlijk soepel in de rug, nix aan de hand, maar zodra ik ging doorzitten voelde ik haar gewoon 'opstijven' onder me. Maar ik merkte wel dat de eerste passen vanuit stap na aandraven wel goed gingen. Dus ik ben gaan oefenen met stap, aandraven, doorzitten 5 passen, terug naar stap, aandraven 6 passen doorzitten terug naar stap....etc.

We hebben beide zo ontzettende spiertraining gedaan en pas na weeeeeeken oefenen kon ik een hele volte doorzitten. We zijn er nog steeds niet helemaal, maar er is nog steeds progressie.

Overigens hoef ik in het begin van de training nog steeds niet door te gaan zitten. Dat gaat pas echt als we allebei goed aan het zweten zijn en we dus beide goed opgewarmde spieren hebben. En ook nu pas dat ik kan gaan doorzitten terwijl we al aan het draven zijn. Dat hoefde ik een half jaar geleden niet te proberen.

Succes ermee!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:57

Heb je ooit wel eens ervaren hoe het voelt, goed doorzitten? Bijvoorbeeld op een goed los paard met vlakke gangen? Daar zou ik eens beginnen, zodat je ernaar toe kunt werken om dit gevoel te herkennen en bereiken op je eigen paard. Als je eigen paard hoog opgooit en niet heel los over de rug loopt begin je al met achterstand. Aan het hoge opgooien kan je niet zo veel doen maar los over de rug is een kwestie van training.