Drukke pony, iemand advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 21:07

Apochewinta schreef:
Watten in de oren stoppen is verboden op officiële wedstrijden, dus dat lijkt me geen oplossing. Ze lijkt wat extreem te reageren op alles om haar heen, daarom is het misschien een idee om wat magnesium bij te voeren; dan zit ze over-all lekkerder in haar vel en reageert rustiger op prikkels.
Uiteraard is de genoemde oplossing 'naar buiten' de allerbeste. Dat heeft ze zelf ook al bewezen omdat ze in de zomer anders reageert. Maar misschien kun je op deze manier toch voorlopig verder. Als ze het volgende winter weer zo doet (ondanks dat je in de training dan weer verder bent) zou ik toch écht serieus op zoek gaan naar een andere stalling.
Succes!

Bedankt! Ja.. over watten in haar oren vond ik zelf ook geen goed idee.
Ik zal ook wel even kijken voor magnesium,
Maar toch zal ik altijd bij die manege blijven, het is dicht in de buurt enz. Mijn ouders willen ook niet wisselen van stal.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:08

Heb ik ook al gehoord van de watten en daarna het oornetje.
Maar lijkt me niet echt goed, als er watten pluisjes in de oren achter zouden blijven.
Bovendien went ze zo nooit aan het geluid.
Zelf zou ik eerder gaan oefenen met geluiden en zelfs rijden in de paddock of zo met radio naast de bak.

Jammer dat het paardje nu niet naar buiten kan, want zo kan ze wel haar energie bommetje even lossen.
Kan ze tussendoor niet even los in de bak, bv na een les of in de avonduren als er niemand is ?
Op de manege waar we vroeger stonden gingen rond 22 u, als iedereen uit de bak was, twee paarden van eigenaars los in de bak voor de nacht.
Waren ook 2 paarden die anders te explosief werden in de wintertijd.
De stalknechten haalden ze 's morgens gewoon op stal voor het voeren.
Als dat geen mogelijkheid is, dan kan je haar misschien wel even loslaten in de rijhal als er geen les is en als je erbij bent.
Zo kan ze toch even lekker rennen en rollen en daarna kan je haar weer naar binnen halen.

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 21:12

Ewona schreef:
Heb ik ook al gehoord van de watten en daarna het oornetje.
Maar lijkt me niet echt goed, als er watten pluisjes in de oren achter zouden blijven.
Bovendien went ze zo nooit aan het geluid.
Zelf zou ik eerder gaan oefenen met geluiden en zelfs rijden in de paddock of zo met radio naast de bak.

Jammer dat het paardje nu niet naar buiten kan, want zo kan ze wel haar energie bommetje even lossen.
Kan ze tussendoor niet even los in de bak, bv na een les of in de avonduren als er niemand is ?
Op de manege waar we vroeger stonden gingen rond 22 u, als iedereen uit de bak was, twee paarden van eigenaars los in de bak voor de nacht.
Waren ook 2 paarden die anders te explosief werden in de wintertijd.
De stalknechten haalden ze 's morgens gewoon op stal voor het voeren.
Als dat geen mogelijkheid is, dan kan je haar misschien wel even loslaten in de rijhal als er geen les is en als je erbij bent.
Zo kan ze toch even lekker rennen en rollen en daarna kan je haar weer naar binnen halen.

Is idd een goed idee. ik zal het nu vaker proberen, het probleem alleen is.. het is een manege.. er worden vaak lessen gegeven, we hebben dan ook wel 2 binnenbakken, alleen er wordt al 1 gebruikt voor de lessen, en meestal rijden er dan in die andere bak pension-mensen.
Ik zal inieder geval als de bak vrij is loslaten (na het rijden bijv.)

evimaalcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:21

Dat had ik ook! Heel vervelend.
Ze werd ook NOOIT moe.
Ik heb alles geprobeerd, niets hielp ze bleef 'gek'.
Tot ze op haar 10de opeens heel snel veel rustiger en controleerbaarder( geen idee waar het door kwam). We kunnen nu alles samen en alles 'rustig', laatst gingen we naar het strand en natuurlijk ging ze hard en was ze in het begin niet 100% controleerbaar maar na een kwartiertje of zo konden we gewoon in draf over het strand. In ieder geval succes er mee! ;)

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 21:24

evimaalcke schreef:
Dat had ik ook! Heel vervelend.
Ze werd ook NOOIT moe.
Ik heb alles geprobeerd, niets hielp ze bleef 'gek'.
Tot ze op haar 10de opeens heel snel veel rustiger en controleerbaarder( geen idee waar het door kwam). We kunnen nu alles samen en alles 'rustig', laatst gingen we naar het strand en natuurlijk ging ze hard en was ze in het begin niet 100% controleerbaar maar na een kwartiertje of zo konden we gewoon in draf over het strand. In ieder geval succes er mee! ;)

Bedankt. Ik weet wel druk blijft ze altijd een beetje, dat is ze gewoon, dat zit gewoon in haar. Maar ze is super eerlijk, en ik kan alles met haar doen, maar dan schrikt ze welles, en dat gaat echt gewoon knoeter hard.. het gaat wel steeds beter.

IrishDraught

Re: Drukke pony, iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:28

Mijn paard kreeg gewoon magnesium van kruidvat, 6 tabletjes een goedkope oplossing

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 21:32

friesam schreef:
Mijn paard kreeg gewoon magnesium van kruidvat, 6 tabletjes een goedkope oplossing

Gewoon van de kruidvat? Ik zal dat ook nog wel even vragen :) Thnx

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:37

Lot__Marint schreef:
friesam schreef:

Gewoon van de kruidvat? Ik zal dat ook nog wel even vragen :) Thnx

Ja gaf m'n instructeur als tip en het werkt net zo goed

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 22:10

Ik wil iedereen bedanken voor de antwoorden, heb er zeker wat aan!
XX

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:41

Mijn oude verzorgpony deed het ook, maar die schrok heel snel. Iedere keer als hij begon te trippelen ging ik naar achter zitten en probeerde erahter te komen hoe het kwam.

San_Adios

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:04

Je zei dat hij weinig in het land/paddock komt maar dat hij het wel nodig heeft. Anders kun je hem af en toe als er geen les is eens even lekker laten rennen in de bak. Of je bespreekt met de manege eigenaar of ze hem dagelijks even een uurtje in de bak zetten. Losgooien is natuurlijk ook een goede oplossing om de overtollige energie kwijt te kunnen.
Heel veel succes!

Ilsevdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:06

zelf rustig blijven, helpt ook.

abu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:44

Zelf rustig blijven en je pony bezig houden. Veel figuren rijden zodat hij daar mee bezig is en niet met zijn eigen drukheid. Het helpt ook wel als hij overdag veel buiten staat.

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:13

Je zou kunnen kijken of het mogelijk is om in de bak waar je altijd rijd af en toe de omgeving wat te veranderen. zodat ze gewent raakt aan andere dingen. Eventueel ook op andere terreinen oefenen zonder dat er een wedstrijd is. dan heb jij en je omgeving niet de stress van een wedstrijd en is je pony toch in een andere omgeving en kan ze daar eventueel aan wennen en dan kan je instructuer misschien wel mee om te helpen. zodat de ontspanning terug komt.