Rechtrichten, rechtrichten, rechtrichten.
Een paard gaat rennen uit onbalans. Als het paard onbalans ervaart kan het gaan rennen om zijn evenwicht te bewaren. Als je dit tegen gaat werken in de teugels raakt hij nog meer uit balans en gaat nog harder rennen waardoor je in een cirkel terecht komt.
Probeer aan de hand of de longe een juiste stelling te krijgen. Als hij een juiste stelling heeft zal hij zijn hoofd iets laten zakken en zijn binnen achterbeen goed onder zijn gewicht zetten. Door dit ondertreden krijgt hij meer balans en zal hij onder het rijden ook meer balans krijgen.
Als het aan de hand lukt probeer dan dezelfde oefening in stap onder het zadel. Eerst juiste stelling, daarna gaat vanzelf het hoofd iets naar beneden (dus zonder druk!!) en daarna voel je opeens dat je paard meer evenwicht heeft en dat je zelf lekkerder zit. Beide kanten op oefenen en daarna in draf proberen. In draf weer juiste stelling, gaat het hoofd vanzelf iets naar beneden (nogmaals: GEEN DRUK OP DE TEUGELS!) en gaat het paard ondertreden en zo zijn eigen en jou gewicht beter dragen.
(note: ik ben ervan overtuigd dat je teugels er alleen zijn om extra stelling te kunnen vragen en als noodrem, verder gebruik ik mijn teugels niet, terwijl mijn paard altijd nagevelijk loopt. Dus het advies wat ik geef is ook daarop gebaseerd)