BellaAlex schreef:michiemuis schreef:Stelling 1: gedeeltelijk mee eens, ik vind dat je echt naar het hele plaatje moet kijken, dus bespiering, bouw, grote,balans etc. En natuurlijk kijk je naar de ruiter, maar ik zie heel veel combinaties met ijslanders en volwassenen waarvan ik duidelijk zie dat het niet werkt voor het paard, maar omdat het een ijslander is, word het geaccepteerd.
Stelling 2: Het hefboomeffect speelt wel degelijk een grote rol. Ijslandertjes zijn sterk, ze kunnen het gewicht makkelijk hebben, maar zie toch vaak ijslanders die last hebben met het hefboomeffect. lengte speelt een veel grotere rol dan het gewicht. Jammer dat veel mensen niet enorm kritisch naar hun paarden kijken.(wil er niet mee zeggen dat je dat niet doet;), maar in algemeen). Ik hoor veel mensen zeggen, hij/zij is nooit kreupel en heeft nergens last van, maar ondertussen zie je dat het paard toch signalen geeft dat het anders is en is er in het lichaam vanalles te voelen die het tegen spreekt. Ook vergeten veel mensen dat ijslander enorm sterk zijn, maar ze zijn vooral mentaal heel sterk en houden zich heel groot tot ze niet meer kunnen en erbij neervallen.
Daarnaast wil ik zeggen dat ik als ik de foto's zie en het verhaal lees, ik het geen goede combi vind. Sorry, maar je paardje heeft korte beentjes, je bent zelf erg lang en dit heeft wel degelijk efffect op je paard vooral op je paard haar rug. Hoe goed jou balans ook is, je hebt inderdaad een hefboomwerking. Nu is het eigenlijk te vergelijken met een kleine shetlander met korte beentjes maar met een te lange/grote ruiter erop. Ik houd er echt niet van om ijslanders te vergelijken met shetlanders, maar in dit geval is het niet anders. Ik rijd al jaren in de ijslanders, ik masseer ze ook en de ijslanders die vaak enorm vast in de rug zitten of allerlei overbelaste spieren hebben zijn toch echt de ijslanders met in verhouding erg lange ruiters.
Ik kan je verzekeren dat ze écht geen last heeft van haar rug. Ze is ook helemaal niet stijf. Ze vertoond ook geen tekenen dat ze maar enigszins moeite heeft met mij op haar rug, in tegen deel. Ze is altijd super vrolijk en voorwaarts. Ik snap wat je zegt, dat dat ook in hun karakter zit. Toch denk ik dat als ze al 7 jaar zonder enige problemen voor me loopt, er meer moet kloppen dan alleen het karakter. Er is afgelopen week nog een zadelpasser (Nevada hier op bokt) bij geweest en die heeft ook haar rug en alles gecontroleerd. Ze heeft mij ook zien rijden. Haar conclusie was dat Bella geheel in orde is en ze mij makkelijk kan dragen.
Ik wil niet alleen maar luisteren naar mensen die mij vertellen 'wat ik wil horen'.. Ik wil vooral luisteren naar mijn paard. En echt, als ik ook maar het vermoeden zou hebben dat het niet klopt zou ik het niet doen.
Als je zo zeker bent dat je paard het aankan en nergens last van heeft waarom open je dan een topic om iemands mening te vragen? Misschien toch geweten dat een beetje knaagt?

Dat reed niet fijn. Dus ik vind niet dat élke ruiter op élk paard past.