De 7 doodzonden van dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:35

lisannee93 schreef:
Iolanthe, dat wat jij beschrijft is een andere onwetendheid denk ik. Natuurlijk is alle begin moeilijk en moet je ergens beginnen. Vaak is onwetendheid de oorzaak van de andere zonden, omdat mensen vaak handelen met de kennis die zij hebben en die vaak niet uitgebreid genoeg of gewoon onjuist is. Dus het volgen van een (onjuiste) overtuiging en daarnaar handelen. Ik denk dat de schrijver op deze onwetendheid doelt en niet het gebrek aan kennis die men aan het begin uiteraard heeft. Dan hoeft het mijn inziens nog niet eens te gaan over de wil om de kennis te vermeerderen. Meestal is men zich niet bewust van deze onwetendheid en zijn daarom ook totaal niet bezig met het opdoen van meer/juiste kennis. Ik geloof dan ook dat er maar weinig mensen zijn die de wil niet hebben om te leren.

Hahaha precies tegelijkertijd.Ik reageerde overigens ook op het bericht van Iolanthe.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:51

Zo kan het dan wel inderdaad. De vraag is alleen in hoeverre iemand dan de juiste kennis heeft :+ Maar daar gaat het hier niet over.

Ik denk dat ik "schroom" wel kan bij mezelf plaatsen, omdat ik zachtheid verwar met aardigheid.
En "angst" soms ook wel, meer dan me lief is, bijvoorbeeld bij paarden die ik niet goed ken en dan zich raar gaan gedragen.

Caatje87

Re: De 7 doodzonden van dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:02

Ik heb alleen soms angst met rijden en ik vind dat redelijk gelijk aan schroom, want als ik angst heb neem ik de leiding niet meer en staat mijn paard boven mij. Dan gaat het rijden niet goed, word ik boos en heb ik geen geduld meer haha. Als ik me zeker voel, dan is dat hele riedeltje er niet en gaat het rijden eigenlijk ook altijd super.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:11

Iolanthe, dat is denk ik een discussie waar we nooit uit gaan komen, dus laten we daar maar niet aan beginnen. :+

Caatje, ik denk inderdaad dat alle zonden een wisselwerking hebben op elkaar.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:28

Murosch schreef:
Ik denk dat onzekerheid een combinatie van onwetendheid en angst is Seltje. Als je iets niet zeker weet of niet zeker overkomt, dan twijfel je, wat je onzeker maakt. Als je bang bent (niet per se voor het paard, maar zoals bijvoorbeeld in mijn geval faalangst), dan maakt je dat ook onzeker.

Ik wil het niet echt angst noemen hoor. Ik ben mijn vorig paard verloren door door te rijden met een mank paard, en voel me nu onzeker bij elke struikel en misstap die mijn nieuw paard maakt of dat er niets mis is. Ook een deel onwetendheid, zeker, maar angst durf ik het niet noemen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:51

Seltje schreef:
Murosch schreef:
Ik denk dat onzekerheid een combinatie van onwetendheid en angst is Seltje. Als je iets niet zeker weet of niet zeker overkomt, dan twijfel je, wat je onzeker maakt. Als je bang bent (niet per se voor het paard, maar zoals bijvoorbeeld in mijn geval faalangst), dan maakt je dat ook onzeker.

Ik wil het niet echt angst noemen hoor. Ik ben mijn vorig paard verloren door door te rijden met een mank paard, en voel me nu onzeker bij elke struikel en misstap die mijn nieuw paard maakt of dat er niets mis is. Ook een deel onwetendheid, zeker, maar angst durf ik het niet noemen.

Angst dat je paard iets overkomt is toch ook angst :P

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:55

Ik denk dat schroom het meest op mij van toepassing is :P Zie mijn merrie soms iets te veel als 'vriendinnetje' i.p.v. als dier dat moet luisteren. Maar goed, dat corrigeer ik wel weer als ze daar vervolgens gebruik van maakt door d'r eigen zin door te drijven. En ik denk dat ongeduld en onwetendheid ook wel gedeeltelijk van toepassing zijn.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:58

Sowieso angst. Hierdoor houd ik mijn paard en mezelf verschrikkelijk tegen in onze ontwikkeling. Maar ik ben aan het werk om de mentale blokkades eindelijk op te heffen!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:30

Ongeduld.. Ik wil alles NU.
Ja, slechte eigenschap :j Probeer er
aan te werken.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:34

Bij mij vooral trots en mateloosheid denk ik.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:40

Ongeduld! Na 5,5 jaar moet ik zeggen dat paard me al een heel stuk geduldiger heeft gemaakt :D

Goed op weg naar altijd in rust te zijn :) (met geduld en een goed gevoel voor humor)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:45

ilaan schreef:
Ongeduld had ik veel last van. Nu ben ik helemaal niet meer bezig met serieuze dressuur trainingen en doe ik het zo 10x opnieuw tot het goed gaat. Ligt er denk ik ook maar net aan wat je doel is..

Maar mateloosheid is ook een zonde he ;) wees daar waakzaam in voordat je iets 30x achter elkaar zou doen en daar frustraties mee zou opwekken

zoesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:25

Doodzonde 1 was een van mijn doodzondes. Op de manege vertellen ze niet altijd hoe belastend sommige oefeningen zijn voor je paard en dat vind ik soms best jammer.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:03

Zeer interessant! Doet me ook even denken aan een les die ik laatst had, over hoe kernwaliteiten je valkuilen, je allergieën en je verwachtingen kunnen worden.
Ik denk dat als je per categorie van deze 7 voor jezelf je sterke en zwakke punten daarrin opschrijft je weer een stukje bewuster word!
Heel leuk artikel :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:19

Ik mis eigenlijk "overschatting van eigen kunnen" en " respectloosheid" naar het paard, zoveel zie je bezig met te hooggegrepen dingen terwijl ze de basisdingen nog niet beheersen, lukt het niet? Dan maar dwang door hulpmiddelen.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:25

Caatje87 schreef:
Ik heb alleen soms angst met rijden en ik vind dat redelijk gelijk aan schroom, want als ik angst heb neem ik de leiding niet meer en staat mijn paard boven mij. Dan gaat het rijden niet goed, word ik boos en heb ik geen geduld meer haha. Als ik me zeker voel, dan is dat hele riedeltje er niet en gaat het rijden eigenlijk ook altijd super.

Hier hetzelfde, heb buiten nu weer veel angst waar mijn paard op reageert, in de bak heel af en toe momenten dat ik angstig ben en dat merkt hij direct. Zeker in de bak kan ik mij daar snel overheen zetten gelukkig!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:35

Angst in de zin van onzekerheid, telkens maar afvragen of ik het wel goed doe.
Ergens ben ik ook heel ongeduldig wat zich ook wel in woede kan uiten.
Er zit alleen 1 maar aan, dit geldt vooral voor mijzelf. Paard kan het al allemaal en ik ben telkens de zwakke schakel. Ik geef altijd mijzelf de schuld en mijn lichamelijke beperkingen maken dat ik alleen maar meer woede en vooral telleurstelling in mijzelf heb. Ik word boos op mijzelf, als mijn paard aan het ouwehoeren is tijdens het rijden. Ik geef hem namelijk die ruimte om te kunnen ouwehoeren en ben dus in mijn eigen ogen vaak niet capabel genoeg om zelfstandig mijn paard goed te rijden.
Gelukkig heb ik veel begeleiding die probeerd mijn onzekerheid weg te nemen. En wanneer er dus iemand op stal aanwezig is waaraan ik hulp kan vragen rij ik al veel meer op mijn gemak en gaat alles vaak een stuk beterder.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:41

Bij mij is schroom denk ik wel van toepassing, meestal iets te aardig

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:17

Mijn grootste doodzonde is trots. Mijn moeder heeft wel eens gezegd dat als ik iets kleins goed doe ik me gedraag of heb ik de olympische spelen gewonnen. Ik ben me hier bewust van en de directe omgeving kent me inmiddels langer dan vandaag en weten dat ze me hier op mogen aanspreken.
Paarden hebben het nog nooit erg gevonden dat ze extra werden beloond gelukkig :P

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:35

piezze schreef:
Ik mis eigenlijk "overschatting van eigen kunnen" en " respectloosheid" naar het paard, zoveel zie je bezig met te hooggegrepen dingen terwijl ze de basisdingen nog niet beheersen, lukt het niet? Dan maar dwang door hulpmiddelen.

Ik denk dat dat valt onder 'onwetendheid'. Ook ongeduld, denk ik. Als het niet in een keer lukt, hup, dan maar de hulpmiddelen er aan. Ook al is het een jong dier, en nog maar aan het begin van de training. Enerzijds zijn ze niet van suiker gemaakt, anderzijds hebben ze soms gewoon tijd nodig om te leren wat er verlangd wordt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:43

Lord_Ik schreef:
Behalve trots allemaal wel in meer of mindere mate denk ik XD
vanuit onwetendheid komt angst om iets verkeerds te doen, vanuit die schroom komt dan weer ongeduld, woede en mateloosheid ...

ja hier vind ik me wel in. Hoewel sommige dingen soms ook voortkomen uit instructie denk daarbij aan ongeduld en mateloosheid.

Praktijkvoorbeelden:
mateloosheid, je krijgt een oefening en daarbij een heel lijstje met punten waar het allemaal goed voor is, je gaat dit een les lang oefenen en verfijnen (met tussendoor wat andere basisoefeningen). Dit is goed omdat je dan met instructie erbij fouten kunt maken. Dan krijg je de opdracht om te oefenen maar er geen tijd of andere maat bij. De oefening zou geweldig zijn dus je gaat er veel mee oefenen zodat je paard snel sterker en beter wordt, maar het tegendeel gebeurt. Echter hoe kan dat, je hebt er in de les toch ook 45 min aan gewerkt en nu maar 4x per week 30 min...

Ongeduld, ik heb veel instructeurs gezien waarbij zaken als aan de teugel en wijken voor houding/zit en balans gaan... Ook als je zelf aangeeft dat je liever aan iets anders werkt krijg je een heel verhaal waarom ze er zo over denken dat je het ook bijna echt gelooft.

Ilsevdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:11

angst kun je overwinnen, toch?

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:26

Onwetendheid en ongeduldig.
Ik denk dat met onwetendheid als zonde wordt bedoeld dat je iets doet zonder kennis.. Bijv een jong paard inrijden in je eentje zonder dat ooit gedaan te hebben?
Ongeduldig: ja dat ben ik zeker wel eens. Goed om daar weer eens bewust van te worden gemaakt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:06

Onwetendheid is ook handelen naar goede bedoelingen maar gewoon echt niet beter weten of te wel er ontbreekt kennis en kunde. Neem bijvoorbeeld het correct in buiging door een wending rijden, hoeveel ruiters (waaronder ikzelf) hebben hier nog moeite mee en proberen het goed te doen maar kunnen dit zonder les correct met hun paard (leren) rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:12

Ik vermoed ongeduld.
Mijn paard zal dit niet zozeer merken, maar ik merk dat ik het dressuur rijden op een hoger (ik zou al gelukkig zijn met L niveau) mis. Daarom kost het mij soms moeite om mezelf te motiveren om weer met paardlief haar buikspieroefeningen te doen, en uiteraard de rest van de training, in de hoop dat ze ooit sterk genoeg zal zijn om zichzelf en mij mooi te kunnen dragen, verzameld en in balans.
Ze heeft niet de bouw van een dressuurpaard, en ze hoeft ook niet te presteren van mij, maar voor haar lichaam is het natuurlijk wel beter om mij op een wat meer verantwoorde manier rond te kunnen dragen. Of dit nu op buitenrit is of in de bak.

Edit: En dus niet altijd maar in een asociaal harde draf en haar vrolijke hoofd hoog, rondscheuren terwijl ze "opzij opzij opzij, maak plaats maak plaats maak plaats, wij hebben ongelofelijke haast" neuriet. :roll: