Lichtrijden slecht voor de paardenrug ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is lichtrijden slecht voor de paardenrug ?!

Ja, helemaal.
6 (5%)
Helemaal niet.
12 (10%)
Als je je laat vallen in het zadel wel, anders niet.
96 (84%)

Totaal aantal stemmen: 114

pmarena

Re: Lichtrijden slecht voor de paardenrug ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:01

Lichtrijden is toch wel vaak niet heel tof voor een paard omdat heel veel mensen echt gaan STAAN-zit-STAAN-zit, waarmee ze elke pas hun gewicht heel erg verplaatsen en het paard steeds uit balans halen.

Neem daarbij nog dat veel mensen terug in het zadel ploffen, en de meeste zadels de stijgbeugelophanging rond de schoft hebben zitten waardoor het ruitergewicht steeds het zadel aan de voorkant op de schoft drukt en daar de bespiering wegvalt wanneer het zadel wat krapjes / ver naar voren ligt... denk ik dat doorzitten in principe prettiger is voor een paard. Veel rustiger :j

Maarja goed doorzitten valt ook niet mee, en wanneer een doorzittende ruiter alsnog op de rug zit te bonken is zowel voor ruiter als paard lichtrijden toch wat fijner, mits het een beetje fatsoenlijk gebeurd en het zadel een beetje fatsoenlijk past.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:03

thirzanaomi schreef:
Ik denk dat de mensen die zeggen dat het slecht is, de puntdruk bedoelen.
Omdat je steeds in de beugels gaat staan krijg je heel veel druk op het punt van de stijgbeugelophanging.

Dat is overigens niet de beste manier om licht te rijden. Als je het goed en makkelijk doet, is het meer een kwestie van je bekken op de juiste momenten een beetje naar voren doen, je hoeft dan bijna geen druk op je stijgbeugels te zetten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:06

Maar pmarena, dan hebben we het dus over niet correct lichtrijden en een zadel dat niet goed ligt. Ligt het dan aan het lichtrijden zelf of aan de manier waarop het wordt uitgevoerd? Wat Shadow0 zegt ben ik het inderdaad mee eens, ik laat mezelf als het ware 'opgooien' door mijn paard, dus niet zo hysterisch zelf sta-zit. Beetje kromme uitleg maar jullie snappen me hopelijk wel :) Overigens verbaast het me trouwens niet dat veel mensen het zo doen, zo heb ik het ook geleerd op de manege.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:11

De manier waarop het wordt uitgevoerd :j

Zoals de TS al omschrijft, zo rijden veel mensen licht (even zadel aantikken en terug recht staan := )

Beetje theorie en praktijk verhaal: in theorie is het zo slecht nog niet, maar in de praktijk hebben paarden er heel wat mee te stellen :(:)

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:13

als je goed kan doorzitten het minder belastend voor het paard toch? zo heb ik het altijd geleerd :) en dan bedoel ik niet dat op en neer ploffen en verder niks doen, maar je paard onder controle hebben en netjes zitten. Dat is voor het paard het fijnst...

eigenlijk merk ik dat zelf ook wel. als ik rijd en doorzit merk ik wel dat mijn paard meer ontspant :) maar dit verschilt eigenlijk per paard en ruiter.
Dus: doorzitten is fijner vor het paard, maar alleen als je het goed kan en het lichtjes doet. <-- soory als ik dit verkeerd zeg of heb begrepen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:22

pmarena schreef:
De manier waarop het wordt uitgevoerd :j

Zoals de TS al omschrijft, zo rijden veel mensen licht (even zadel aantikken en terug recht staan := )

Beetje theorie en praktijk verhaal: in theorie is het zo slecht nog niet, maar in de praktijk hebben paarden er heel wat mee te stellen :(:)

Idd, veel mensen kunnen echt niet 'licht' lichtrijden. Vallen vaak achterin het zadel (ploffen) met neerkomen. Een goede oefening om licht te lichtrijden is 2x staan, 1 keer zitten. Krijg je veel balans van!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:25

Ik kan het zelf niet beamen, het hangt een beetje van het paard, het tempo en de ondergrond af. Ik ga er vanuit dat wat voor mijzelf het minste moeite kost, ook het minste belasting geeft voor het paard... en dan is er behoorlijk wat verschil. Ik rij nu op een pony die heel weinig opgooit, en op de zeer vlakke bodem van de bak en een laag tempo is doorzitten absoluut niet belastend, en moet je voor het lichtrijden moeite doen.

Maar als ik op een groot paard op stevig tempo buitenrijd, ofwel op verharde ondergrond of juist door het redelijk rulle zand, dan gaat het lichtrijden vanzelf en is doorzitten niet te doen.

Uit de zadeldrukmetingen (staat wel ergens op bokt) kwam lichtrijden naar voren als minder piekbelasting dan doorzitten.

Kirsha

Re: Lichtrijden slecht voor de paardenrug ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:36

Bij mijn merrie (Tinker met vrij vlakke gangen) merk ik wel heel duidelijk dat ze een stuk ruimer loopt wanneer ik lichtrijd. Maar goed, dat ligt misschien ook aan het feit dat ze soms zo stuitert in draf dat doorzitten onmogelijk is :P Wij rijden voornamelijk buiten op verharde ondergrond.

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:47

ik vind dat het niet slecht is.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:59

Agnes75 schreef:
Correct lichtrijden is een prima manier om het binnenachterbeen van het paard tijdelijk te ontlasten als dat door training sterker gemaakt moet worden, bijv. op de volte. Op die manier moedig je het paard aan om het been onder de massa te zetten. Omdat je uit het zadel bent op het moment dat het been naar voren slingert help je het paard om zijn buikspieren aan te spannen en zijn rug te ontspannen op dat moment. Als het dus correct gebeurt is het volgens mij dus prettig voor een paard, zeker als het nog jong is en nog kracht moet ontwikkelen, maar ook bij een doorgereden paard wat recht gericht wordt en daar nog wat moeite mee heeft.

*\o/* Dát is precies hoe ik het mijn studenten altijd uitleg. Mensen die moeten leren lichtrijden helpt het altijd erg om aan de longe even naar het paard te kijken, en te begrijpen hoe het paard de benen beweegt. Lichtrijden is daarna vaak een stuk makkelijker :)