Iemand tips? onregelmatig lopen met nageeflijk rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Iemand tips? onregelmatig lopen met nageeflijk rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:36

Ter aanvulling, voorwaarts us áltijd oplossing nr 1. Ook al zal je paard dan misschien weer wat omhoog komen..
Ook bij teugelkreupel niet je teugels loslaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:20

Sorry, maar zit je dan neit gewoon teveel aan je binnenteugel waardoor het binnenachterbeen geblokkeerd wordt? Dan krijg je dat soort dingen.

tamaraW1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 15:36

Yamcha schreef:
Sorry, maar zit je dan neit gewoon teveel aan je binnenteugel waardoor het binnenachterbeen geblokkeerd wordt? Dan krijg je dat soort dingen.

Nee dat zit ik niet :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:39

Ik heb precies hetzelfde gehad, naar de kliniek geweest en toen bleek dat mijn (aangemeten) zadel niet goed lag.. nieuw zadel gekocht en hij loopt weer helemaal goed!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:46

Beetje lastig bedenken dit. Misschien is een filmpje een idee. Weten we wat beter waar we naar moeten zoeken.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:07

tamaraW1989 schreef:
Hallo,

Sinds een tijdje gaat mijn paard onregelmatig, kort lopen wanneer ik hem iets meer door vraag nageeflijk te lopen. Vooral zijn rechter achterbeen laat hij een beetje voor wat het is waardoor het lijkt of dat hij kreupel loopt. Probeer hem op zo'n moment naar voren te rijden wat hij dan gewoon vertikt. Heb geprobeerd hem weer lange teugel te geven en het opnieuw te proberen maar blijf hier tegenaan lopen.

Hij heeft in het begin ook zo gelopen wanneer hij ontzettend nerveus werd dus ik denk dat hij dit gewoon moeilijk vind. Heeft er iemand tips wat ik eventueel zou kunnen proberen. Tijdens het longeren met dubbele lijnen doet hij dit ook af en toe.

Ik zit hier mee te denken met je, en heb de OP nog even gequoot.

Het gebeurt wanneer je iets meer doorvraagt. Dan krijgt hij er moeite mee, dus het is op dat moment een behoorlijke inspanning voor hem (denk ik).

Mijn advies hier is: hou het kort. Zorg dat hij de gevraagde oefening goed kan doen, en dan stoppen voordat het te veel wordt voor hem en hij fouten gaat maken. Hier moet je goed de grens bewaken van wat hij aan kan en er niet overheen. Door de training geleidelijk op te bouwen kan hij het bijhouden, en wordt hij sterker. Ook in zijn hoofd. Naar voren rijden is prima.
Hij heeft in het begin ook zo gelopen, en werd ontzettend nerveus. Dat is een teken dat hij gewoon nog wat sterker moet worden, ook mentaal, maar dat hij het wel graag wil doen voor je. Hij weet het alleen niet op te lossen.

Tijdens het longeren met dubbele lijnen doet hij het ook af en toe. Dat is een zware oefening, die vaak onderschat wordt. Op de volte is al best zwaar werk, en dan de dubbele lijnen is nog wat extra vragen.

Hier de eigen ervaring, ik heb zelf een arabier. Die was niet ingereden. Het is een paard voor wie het werk onder het zadel vooral mentaal heel zwaar was in het begin. Ik heb hem niet zelf ingereden, maar onder begeleiding van een heel goede professional. Het advies was in mijn geval heel geleidelijk opbouwen. De eerste tijd maar tien minuten rijden. Gelijk stoppen als het goed gaat.

Dit heeft goed gewerkt, maar ik moest mezelf echt op de rem zetten af en toe. Ik wilde wel, maar dan ging hij vluchtgedrag vertonen. Ik werk ook veel met stembeloning. Dat is makkelijk te doen, ongeacht waar je mee aan het trainen bent. Ik kreeg ook wel commentaar als: het gaat toch goed, waarom ga je niet even door? Nou juist om goed te kunnen afsluiten. Hoe langer je door gaat hoe groter de kans op problemen, doordat je toch net teveel vraagt. Dan kun je ook niet meer op een goed moment en met belonen de training afsluiten, en dat is zo belangrijk. Dat geeft je zelf een goed gevoel, en je paard ook.

Wat vragen is heel goed, daar groeien ze van. Maar de dosering van het werk is ook belangrijk. Het is soms al snel net teveel en dat kan een paard ook niet altijd goed aangeven.

tamaraW1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:53

Zoutenootjes - Hier heb ik wat aan ;) Dankjewel! Ik weet door rond vragen dat hij bij de vorige eigenaresse heel strak en streng is gereden (Na zeggen van die personen in ieder geval). Na mijn denken verwachte ze dan teveel van hem op zo'n jonge leeftijd, heb hem gekocht toen hij 4 jaar was. Door zijn nerveuze gedrag en rare loopje op dat moment heb ik het ook heel rustig aan gedaan toen hij bij mij kwam waarna naar enige tijd zijn loopje ook minder werd. Nu loop ik er alleen tegen aan met wat meer doorvragen of ik moet ineens met 6 paarden in de bak rijden dan gaat hij dat ook doen. Vandaar dat ik het loopje ook link aan nerveus/spanning

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:43

Graag gedaan hoor. Het is altijd fijn om ervaringen te delen. Het verklaart ook veel, dat hij met 4 jaar al zo strak is gereden. Dat zal wat veel geweest zijn voor hem, mentaal gesproken. De ene doet het ook makkelijker dan de andere.

Ik denk dat je al een heel eind op de goede weg zit, maar dat het nog even zoeken is naar de juiste balans in het werk. Daarbij zal hij ook moeten 'overschakelen' naar jouw rijstijl, dat heeft ook invloed. Hier heeft paard ook wat meer moeite met in de les in een groep meerijden. Buiten gaat het prima. Met de tijd komt het goed.