Aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xoxololxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:17

Ik rijd bijna 8 jaar maar ik heb met dit paard nog geen serieuze wedstrijden gedaan en ze zat een half jaar geleden ongeveer vast in der rug dus daarom vraag ik tips en ik woon in gorinchem

Snollygoster

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:19

Rij je al 8 jaar op je paard op dezelfde manier? Jeetje, ik kan wel begrijpen dat ze dan vast komt te zitten.
Mijn raad: zoek je een andere instructrice, want wat ik hier lees is gewoon beschamend..

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:19

saskiakefie schreef:
Sterker nog, het wordt alleen maar erger heb ik het idee :=

Idd, ik heb inmiddels op, ik denk, 7 verschillende maneges gereden en daar ook nog eens van verschillende instructeurs en instructrices les gehad, en alleen mijn huidige instructrice heeft mij kunnen vertellen hoe je een paard echt nageeflijk rijd, ieder ander vertelde mij of dat het moest door buitenteugel strak en de binnenteugel kneepjes of andersom, of zelf allebei kneepjes (en het bleef vaak niet bij kneepjes, maar het werden flinke ophoudingen achter elkaar door). Moet er niet aan denken hoe erg het bit dan door de mond heen gaat. Ik ben blij dat ik er op Bokt achter gekomen ben dat dit dus NIET de manier is, en dat je enkel je paard in een krul trekt zonder dat het lijf op ook maar enige wijze het gewicht gaat verdelen en ontspannen.

Xoxololxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:24

Nee ik rijd mn paard niet 8 jaar op dezelfde manier, ik rijd dit paard nog maar net iets meer dan een half jaar, toen ik dr net had liep ze goed, daarna reed iemand anders haar en toen was ze vast komen zitten, daarna heb ik haar weer losgereden... Maar als ik haal lang losrij zegekar dan loopt ze gewoon goed hoor. Maar als ik na 5 min gelijk aan het werk wil dan heeft ze de tijd nodig om rond te lopen

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:26

mijn pony had opeengegeven moment ook even der tijdje en was ze zowat de eerste helft beetje aan t rond kijken en dan reed ik gewoon veel figuren, en dan werd ze wat rustig en pakte ze de teugel weer heel netjes op. soms hebben ze gewoon hun tijdje, misschien moet je wat kortere trainingen houden zodat ze sneller geconcentreerd is, en het als het weer wat beter gaat weer uitbreiden. en vooral NIET in de krul trekken, daar wordt het alleen maar erger van en krijgt ze een stale mond van! gewoon met geduld fijn mee gaan in de mond. :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:27

maar wat is daar erg aan om die tijd te nemen? Als je bijv gymnastiek doet dan kun je ook niet direct in de spagaat dan moet je eerst warm worden en andere losmaakoefeningen doen en da's bij paarden net zo.. Ontspanning komt door inspanning..

Xoxololxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:28

Dat doe ik ook ik kan haar als ik wil in 1 sec in de krul trekken maar dat doe ik niet, ik doe het gewoon met ontspannen en figuren rijden (nu) en normaal doe ik het met zachte korte kneepjes

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:29

Ten eerste is het al een heel slim idee als je een goede instructrice zoekt voordat je je paard nog meer verkeerd gaat rijden. Aan de teugel moet vanuit ontspanning komen en niet vanuit thiedeman, slof, elastiek, heel hard trekken of al die andere 'hulpen'. Veel overgangen rijden, figuren en veel afwisseling in het rijden zelf. Aangezien je paard nu al acht jaar loopt op de verkeerde manier krijg je hem nu namelijk niet zomaar nageefelijk. Bovendien is het helemaal niet erg als je paard niet nageefelijk loopt. Ik zou inderdaad ook even je vraag stellen en de situatie schetsen in het centrale topic. Daar is een meisje die mij ook heel goed advies heeft gegeven. :j

Xoxololxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:32

ehhhhm mijn paard is niet 8 naar verkeerd gereden want ik rijd haar sws nog geen 8 jaar. En ze is geen eens 8 jaar. Dus dat kan de reden niet zijn. En wat Naomi nu schrijft, dat is preciés de manier hoe ik het doe.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:33

@saskiakefie
natuurlijk is het goed om er de tijd voor te nemen lijkt mij! alleen de TS wil dat het paard sneller nageeft, dus dan is het slimmer (uit mijn ervaring) om een tijdje wat minder lang te trainen, maar wel vaak. en vooral goede gymnastiserende oefeningen en figuren blijven rijden, daar wordt je houding beter van en van een betere houding gaat je paard beter lopen.

Xoxololxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:36

Sorry hoor maar wat is TS ??? Hihi ik doe dit nog niet zo lang

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:36

Topic Starter :)

Xoxololxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 18:37

Dankje lovethokkaa hier heb ik tenminste wat aan :D

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:37

Ja ik had het verkeerd gelezen. Misschien moet je je vraag even hier stellen en ook precies je situatie nu er bij vertellen. [RT-V] [centraal] Aan de teugel

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:47

In het algemene topic over 'aan de teugel' vind je erg veel informatie. Omdat dit onderwerp ook ontzettend vaak voorkomt, is dat centrale topic er ook.

Je kunt daar meelezen en ook je eigen vraag stellen.