L2 proef op film. Beoordeel mijn proef!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:03

Leuke combinatie hoor. :j
Verbeterpuntjes zijn er wel. Wat mij opvalt is dat je paard in de draf erg achter de loodlijn loopt. Het kan zijn dat je daar nooit commentaar op hebt gehad (wat ik vreemd vind), maar het zou zo moeten zijn dat in de M1 je daar tenminste iets over moet gaan horen.
Verder zou je vooral in draf wat meer in je paard moeten gaan zitten. Nu zit je wat in stoelzit en lijkt het dat je wat klemt met de been. Ook mag je paard meer door het lijf bewegen. Waarschijnlijk als je zelf soepeler de beweging van je paard kan volgen en minder klemt, dat je paard daardoor ook al wat meer door het lijf gaat bewegen.
Succes ermee.

jansje73

Re: L2 proef op film. Beoordeel mijn proef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:47

Jullie zijn een leuke combinatie . Mooie proefjes gereden . Wel mogen een paar onderdelen beter .
Zoals : hals strekken meer laten zien . Wijken meer laten scharen . Midden galop meer er uit laten springen . En meer met impuls rijden . Het is een leuke paard om te zien .

Liek1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:18

Fijne ontspannen proeven!! Ik ben toevallig officieel jurylid t/m L2, dus vond het leuk even te beoordelen.

Ik mis soms wat activiteit. Indien het lukt om wat actiever te rijden zal het paard iets meer bergop gaan lopen, zodat je meteen het soms wat diep lopen kwijt bent. Verder lijkt het paard wat scheef te zijn naar links. Dit kun je zien omdat hij niet helemaal "spoort". Hij zet dus zijn linkerachterbeen niet in het spoor van zijn linkervoorbeen maar iets meer naar binnen. Ik zie ook dat hij soms aan de linkerkant zijn tong wat uitsteekt. Met het wat meer losmaken op links denk ik dat je dit misschien kan oplossen.
Wat puntjes voor in de proef vind ik nog het halsstrekken, dit mag nog meer met de neus naar tenminste kniehoogte. Ook in het wijken goed opletten dat hij het laatste stukje niet over de buitenschouder wegvalt.

Maar wat ik als jurylid vooral wil benadrukken is dat ik het verder erg fijne, ontspannen proeven vind. Rustig gereden en fijn om naar te kijken, knap hoor!!!

Roccobese

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:33

Ik vind je proef netjes gereden, je hebt een mooie houding.
Had een paar kleine puntjes bij het wijken voor het rechterbeen waren de laatste 2 passen niet helemaal van jou :) en op de rechte stukken is je paard soms niet recht. Hij gooit zijn kont af en toe naar binnen.
Maar verder hartstikke netjes hoor, succes verder

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 11:53

Dank voor de positieve en opbouwende commentaren! Gelukkig is er nog genoeg om aan te werken anders zou paardrijden zo saai worden :-) Morgen hebben we weer een wedstrijd. De tweede selectie voor de zeeuwse kampioenschappen. We staan nu nog eerste in de tussenstand. Ik hoop dat vast te houden maar het is een sterk deelnemersveld! Zal over een tijdje weer eens een filmpje plaatsen.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:48

Tijdens het hals strekken in draf proef 1,vind ik dat je je handen erg ver naar beneden doet, veder vind ik het erg netjes hoor

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:51

Jullie zijn een hele mooie combinatie! Je hebt hele mooie stille handen en hele mooie stille benen. Mede daardoor heeft je paard een hele constante hoofd hals houding en daar scoor je zeker punten mee!

Zie wel een aantal puntjes ter verbetering:
Probeer je knieën meer los te laten en je been wat langer te maken. Dan kom je nog mooier op je paard te zitten
Wat betreft die activiteit. Volgens mij is je paard voorwaarts genoeg. Punt is volgens mij meer dat je paard niet helemaal recht loopt en daarmee zijn lijf niet voldoende loslaat. Het brengt in zowel draf als galop de achterhand continue wat naar binnen. Probeer meer de schouder recht voor de achterhand te plaatsen, zodat het achter been echt onder de massa komt. Dan wordt denk ik het gehele beeld losser en actiever, zal het neusje meer eruit komen en zal je meer verschil in de midden gangen gaan zien. Hier zou ik echt voor de overstap naar de M aan gaan werken en nog niet aan meer oprichting en verzameling gaan werken voordat dit beter voor elkaar is.
Succes!

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:09

Jullie zijn leuke combinatie en er is al veel prima in orde om met succes wedstrijden te rijden, als ik het zo beoordeel. Echter belangrijk is voor jullie na mijn mening om te werken aan de losgelatenheid van paard en daardoor ook ruiter. Als je na de bewegingen van jou paard kijkt dan zie je dat er meer ruimte in zijn gangen kan komen, en loser zou kunnen gaan lopen, je ziet nu dat hij zich wat vasthoudt waardoor alles er simpelweg nog soepeler en makkelijker kan zien. Mijn advies is stop even met trainen op oefeningen uit de wedstrijden, dat lukt jullie wel maar ga trainen op het verbeteren van het algemeen beeld. Ga zijn gangen versterken door bijvoorbeeld balkjes te draven, het aan galopperen oefenen en doe daarnaast oefeningen om de souplesse en losgelatenheid te vergroten van jullie beide in. Daar wordt het beeld mooier en beter van en je paard wordt sterker.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:25

Ziet er gemiddeld heel netjes gereden uit. Even als aanvulling op wat al gezegd is: ik mis vooral losheid in jou en in het paard. Hij loopt netjes in een houding, maar je hebt behoorlijk veel druk in je hand. Hij houdt zijn rug wat strak, jij kunt niet helemaal soepel meezitten met de beweging met doorzitten. Ook ik dacht zijn tong er soms uit te zien komen. Dit komt meestal door teveel druk op het bit, een te strenge hand dus. Ik zou in de training veel gaan werken aan het over de rug rijden, voorwaarts-neerwaarts en een lichtere verbinding. Hij moet je hand willen en durven volgen als je hem voor meer ruimte geeft, helemaal richting het halsstrekken. Als je hem dan vervolgens wat hoger in wilt gaan stellen moet dit niet ten koste gaan van een lichte aanleuning. Hij moet namelijk voor hoger komen door het meer op de achterhand gaan lopen, niet omdat je voor meer druk neemt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:58

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:24

Geloof dat we allemaal wel erg gecharmeerd zijn van je paard en jullie als combi :D
Ik vind je paard ook erg scheef, hij gooit bijna overal zijn achter hand naar rechts (vooral goed te zien als je van de camera wegrijdt. Zowel linksom als rechtsom. Hierdoor heb je ook meer moeite met wijken voor je rechterbeen en loopt hij linksom fluitend te wijken.
Bij ons wordt er trouwens bij elke nascholing van de jurycursus heel erg de nadruk gelegd op niet achter de loodlijn laten lopen, dit moet door de jury ten allen tijden streng afgestraft worden.....
Probeer de onderdelen duidelijker te laten zien (dus het wegrijden en terugrijden, das nu te vloeiend en niet duidelijk zichtbaar). Ook het wijken begin je direct al in de wending. Probeer hier ook eerst wat recht te stellen en dan in te zetten. Overgangen moeten wat vloeiender en duren soms wat lang.
Mijn 'algemene' commentaar zou dan ook zijn, ga lekker werken aan het goed losmaken links en rechts en probeer je paard rechter te krijgen. Ga ook meer aan de slag met het voorwaarts neerwaarts rijden en 'harmonica-en' (dus van lang-laag naar meer opgericht en dit afwisselen binnen je training) waardoor je paard makkelijker je hand gaat volgen waar jij hem wilt hebben.
Maar werken aan het rechtrichten zou wel bovenaan staan denk ik.
Ben heel erg benieuwd naar jullie over een jaar!

Waardoor kun je er niet wat langer op zitten voor de 1e proef? Snap dat dat voortvloeit uit de blessure maar kun je dat niet verder uitbouwen?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 22-01-14 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd, oorspronkelijk bericht is namelijk ook verwijderd

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:49

Bij mij had je wel winst gehad, ff snel kom ik rond de 185 uit, dit kan natuurlijk veel meer :j

Punten waarover ik 'viel'
Paard is scheef
Vaak achter de LL
Taktmatigheid ( vooral als hij scheef loopt verliest hij takt)
Verruimingen moeten meer

Wijken was lastig te beoordelen vanuit waar filmer stond, lijkt over Bs weg te lopen
Hals strekken tot kniehoogte en neus iets voor LL rijden

Verder wil ik als tips meegeven ( vanuit een instructeurspunt ) rijd hem meer over de rug, meer je hand voor houden, je houdt je handen nl erg terug, been lang houden en paard meer rechtrichten ( dat hangt samen met het achter de LL lopen en het over de rug gaan)

Maar jullie zijn een mooie combi, veel succes verder

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 14:14

lieke2 schreef:
Geloof dat we allemaal wel erg gecharmeerd zijn van je paard en jullie als combi :D
Ik vind je paard ook erg scheef, hij gooit bijna overal zijn achter hand naar rechts (vooral goed te zien als je van de camera wegrijdt. Zowel linksom als rechtsom. Hierdoor heb je ook meer moeite met wijken voor je rechterbeen en loopt hij linksom fluitend te wijken.
Bij ons wordt er trouwens bij elke nascholing van de jurycursus heel erg de nadruk gelegd op niet achter de loodlijn laten lopen, dit moet door de jury ten allen tijden streng afgestraft worden.....
Probeer de onderdelen duidelijker te laten zien (dus het wegrijden en terugrijden, das nu te vloeiend en niet duidelijk zichtbaar). Ook het wijken begin je direct al in de wending. Probeer hier ook eerst wat recht te stellen en dan in te zetten. Overgangen moeten wat vloeiender en duren soms wat lang.
Mijn 'algemene' commentaar zou dan ook zijn, ga lekker werken aan het goed losmaken links en rechts en probeer je paard rechter te krijgen. Ga ook meer aan de slag met het voorwaarts neerwaarts rijden en 'harmonica-en' (dus van lang-laag naar meer opgericht en dit afwisselen binnen je training) waardoor je paard makkelijker je hand gaat volgen waar jij hem wilt hebben.
Maar werken aan het rechtrichten zou wel bovenaan staan denk ik.
Ben heel erg benieuwd naar jullie over een jaar!

Waardoor kun je er niet wat langer op zitten voor de 1e proef? Snap dat dat voortvloeit uit de blessure maar kun je dat niet verder uitbouwen?

Hij blijft nog erg vatbaar voor blessures gezien zijn beenstand. (weke koot links) Om die reden rijdt ik eigenlijk nog steeds in het schema 20 minuten stappen. en ongeveer 4 x 5 minuten draven en wat galop. Tot nu toe ook altijd voldoende geweest om het werk voor hem in te stoppen.

Laag en rond rijden probeer ik ook zoveel mogelijk. Maar.. je zal het aan deze filmpjes niet zien maar thuis schiet hij om het minste geringste weg. Bijvoorbeeld als hij uit balans raakt of wanneer een ander paard in galop passeert. Mijn voornaamste aandachtspunt thuis is ontspanning. Voor mijn eigen rust houdt ik hem dan liever wat korter. De rest komt dan later wel.

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:46

Voor mij zou er iets meer impuls in mogen en de neus er net wat meer uit.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:59

Wat een leuke combinatie! Je rijdt erg vriendelijk en beheerst.

Ik ga niet herhalen wat hierboven allemaal al is gezegd. Wat ik je wel wil meegeven is, dat je denk ik nog meer punten kan 'pakken' op het strak rijden en afwerken van je oefeningen. Ik heb alleen de eerste proef gezien, maar dan valt me op dat je bij door een s van hand veranderen ver voor B uitkomt. Bij het wijken begin je al uit de wending te wijken, om het strakker te maken; eerst recht stellen en dan wijken. Bij het achterwaarts eerst stil staan, achterwaarts en dan actief voorwaarts, die overgang duurt m.i. nu wat lang. En let er ook op dat ie je probeert vierkant halt te houden, sommige jury's zijn hier strenger op dan anderen, maar ze willen het in de L2/M1 wel graag zien.

Veel succes met dit leuke paard!

SaschaTiviox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:05

Benen iets langer houden en iets fellere galop. Verder geen verbeterpuntjes. Veel plezier met je prachtige beesie