Bitloos versus bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Re: Bitloos versus bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:32

Ik heb eigenlijk nooit veel verschil gemerkt tussen bitloos rijden of met bit. Met bit kan je fijner rijden, maar ook meer (teveel) druk zetten, wat zonder bit moeilijker gaat. De principes zijn echter hetzelfde.

Waar ik wél een verschil mee heb ondervonden is met hoofdstelloos rijden. Mijn fjord is altijd redelijk hard in de mond geweest. Niet hard voor een fjord, maar toch veel harder dan mijn andere paarden. Omdat ze een bit (of hoofdstel zonder bit) kan vastnemen of tegen duwen, ben ik met sticks beginnen rijden (//Honza Blàha). Doordat ze daar niet tegen kan duwen reageert ze hier véél fijner op. Discussies worden ook wel veel duidelijker en je bent verplicht om je paard in elke situatie te vertrouwen, dus het is wel even aanpassen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:45

Ik heb ongeveer een jaar bitloos gereden, maar mijn paard werd dressuurmatig echt steeds slechter en op een gegeven moment had ik geen lol meer in het rijden. Hij hing ontzettend in de neusriem van het bitloze hoofdstel en maakte zich erg sterk. Ik heb er toen weer eens een bit in gehangen en hij liep gelijk zoveel beter..

Achteraf bleek mijn paard gewoon hartstikke scheef te zijn, nu ben ik heel veel bezig met rechtrichten en rij dus ook regelmatig weer met alleen een touwhalster. Hij hangt niet meer en is prima te rijden. Als ik zin heb om flink aan het werk te gaan met hem rijd ik nog wel met bit, heb toch het idee dat ik met bit net even beter de puntjes op de I kan zetten.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:58

Hier ook van bit naar bitloos over gestapt. Onze jongste accepteert het bit wel maar zodra hij druk voelt van een teugel of wat anders staat hij op zijn achterste benen. Dan is je keus makkelijk gemaakt. Toch?

Ik rijd al onze paarden tegenwoordig bitloos en ik vind het persoonlijker prettiger rijden. Het is ieder zijn of haar keus natuurlijk. Dochterlief rijdt op 1 paard na het liefst met bit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:05

Hier zijn maar liefst tig topics over te vinden waar het altijd op hetzelfde uitkomt: welles-nietes.

Wat voor harnachement je ook kiest: zolang het anatomisch gezien correct past, aansluit bij het niveau en de voorkeuren van ruiter en paard en het met respect wordt gebruikt, kan er niets verkeerds gaan.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 00:15

Wat leuk dat zo veel mensen reageren. Alleen snap ik de reactie van welles nietes niet. Niemand probeerd elkaar over te halen we delen gewoon ervaringen. Ik rijd sinds kort dressuurmatig en springen ook bitloos en dit doet ze zo goed. Leuk om jullie ervaringen te lezen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 07:58

Omdat deze discussies altijd netjes beginnen en altijd eindigen in hoog oplopende welles-nietes berichten. Plus dat deze discussies al zo vaak zijn behandeld dat je best even de zoekfunctie kunt gebruiken. :)

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:11

Ik rijd nu 3 jaar bitloos met mijn paard en sindsdien nooit meer bit in gedaan. Waarom? Na mijn mening is het meer paardvriendelijk dan een bit en ik wil niet iedereen nadoen, omdat overigens de meeste mensen met een bit rijd zal ik het ook moeten doen? Het bit is eeuwen geleden uitgevonden om "meer" controle over het paard te krijgen voor o.a soldaten. Mijn paard reageert zelfs beter op zonder bit maarja, ieder heeft zo zijn eigen mening. :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:18