Voorhand of Achterhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Voorhand of Achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:41

Het is meerdere keren onderzocht in meedere jaren. Ik weet niet of ik alles nog als pdf heb of opgslagen heb aangezien ik ook het boek Equine Locomotion (van o.a Wim Back) in huis heb en daar staan dat soort onderzoeken samengevat in. Is echter een heel duur boek.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:45

Bedankt. Ik ben als techneut :P ook wel nieuwsgierig naar de apparatuur waarmee dit gemeten wordt. Zou het een lopende band zijn met druksensors? Of iets in de hoefijzers?
Handig dat je het boek noemt, zo kan ik ergens naar zoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:02

Het gaat inderdaad op een lopende band met druksensoren en high speed kamera's. Vaak zitten er nog "touwtjes" aan de hoeven die de bewegingsuitslag meten en reflecterende boletjes op de gewrichten.
De band kan ook in helling gebracht worden.
In de kliniek wordt dit o.a ook gebruikt voor complex kreupelheidsonderzoek en wetenschappelijk onderzoek. Soms ook in cominatie met zadeldruk metingen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:26

Wat is jullie mening over dit plaatje?
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:21

dat ligt eraan wat je wilt bereiken.
Dat paard zakt fijn zakt voor een opwarmfase alhoewel ik voor de opwarmfase zou ik de bijzet graag wat langer zou zien. Het loopt echter te laag of ontdrukt zich wellicht expres als gaat om efffectief trainen, voor training is boeghoogte een mooie hoogte.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:27

Doel is eigenlijk conditie opbouwen afvallen en zijn spieren langzaam op te bouwen. Paard heeft maanden niks kunnen doen door bloedarmoede. Hij heeft ks dus hij mag (nog)niet in dressuur houding of zijn rug weg drukken. Ik zat zelf
te denken hem weer aan de dubbele lijnen te doen en hem inderdaad iets hoger in te stellen. Hij wil nu ook af en toe gaan stofzuigen en dan kan ik hem niet echt ophoog halen. Met dubbele lijnen heb ik daar natuurlijk wat meer invloed op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:03

Kun je hem niet leren zakken aan een kaptoom? Dan kan hij ook makkelijker de neus naar voren doen bij het stofzuigen. Nu is hij vrij beperkt en loopt met het bovenbeen tegen de bijzet op het moment dat hij zo diep komt.
Dubbele long iis zeker ook fijn als je dat zelf kan, dan kun je eenvoudiger afwisselen in de houding :j

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:13

Stofzuigen wil ik eigenlijk niet toe laten want dan loopt hij van het achterbeen af. Dubbele longe kan ik gelukkig dan kan ik hem eventueel wat meer zijn neusje eruit laten doen en hem net iets hoger houden.
Toch als ik de foto zie vind ik hem niet echt op de voorhand lopen maar als hij nog lager komt, wat kan met deze bijzet dan komt hij van het achterbeen en dan kan ik te weinig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:17

Nee vind het meevallen, gezien hoe ver hij zakt met hoofd hals, komt de achterhand netjes mee.
Maar foto is ook iets scheef genomen, dat werkt optisch in zijn voordeel.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:49

anneliesdj: Bedankt, ik ben eigenlijk heel blij met dit plaatje dit was een paard wat vroeger nooit durfde te zakken en een eigen (verkeerde)houding aan wou nemen maar wil het eigenlijk nog beter. Ik zie nu inderdaad wat je bedoeld! Zou hem graag nog iets meer op achter willen. Maar ik moet daar niet te snel in willen gaan. Paard is van niks meer doen nu een maandje aan het werk. Dus ik bouw hem heel rustig op liever te rustig.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:54

Volgens mij ziet het er prima uit hoor :) Tja, zijn hoofd is idd laag. Maar i.v.m bloedarmoede ( niet veel verstand van :+ ) Neem ik aan dat het beter voor hem is. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:56

Ik denk dat als je hem met deze ontspanning en looplust iets hoger kunt instellen je dat gewenste achterhand gebruik zo mee krijgt.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:59

Ik ga het morgen proberen! Met dubbele longe dus kan dan helaas geen foto maken. Bedankt voor jullie advies en het mee denken. :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:10

G_Peeters schreef:
@Bizzybijtje: zie deze link: https://www.google.be/search?q=paard+dr ... 1240%3B918

hier zie je de driehoekjes en de verschillende groottes.

Op de plaatjes zoals hierboven zie je idd verschillende soorten 'driehoekjes' . Dit heeft helemaal niks te maken met het gewicht meer op de voorhand of juist meer op de achterhand. Deze driehoekjes worden veroorzaakt door het moment van fotograferen. Kleine driehoekjes betekent niets meer dan wat 'te laat' geknipt (of zoals de meesten het zeggen, niet het juiste moment op de foto).

Beter is om filmpjes te bekijken waarbij je de gangen en de bewegingen van het paard volledig kunt zien en beoordelen

Ik vind de bonte fijn lopen op de foto. Gewoon zo doorgaan, zeker gezien het feit dat jullie pas weer zo kort aan het opbouwen zijn!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:28

lieke2 schreef:
Ik vind de bonte fijn lopen op de foto. Gewoon zo doorgaan, zeker gezien het feit dat jullie pas weer zo kort aan het opbouwen zijn!

Ga ik doen :)
Alleen dan met dubbele lijnen zodat ik wat meer controle heb als hij gaat stofzuigen. Bedankt voor je advies. Ik vind het fijn te horen dat ikhem lekker aan het lopen heb.