Paard staakt onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

scooby09

Re: Paard staakt onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:51

Nou heb je filmpje gezien en ik ga met Peelie mee ze loopt niet helemaal goed.
Zou er toch eens een DA naar laten kijken.
Ze loopt als of ze toch ergens last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:52

Ze loopt idd niet echt lekker soepel. Lijkt of ze heel erg vast zit.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 08:05

:( balen. Zien jullie dat ook terug voor de sulky of is het alleen onder het zadel?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:08

Voor de sulky vindt ik haar ÍETS beter lopen. Maar niet echt noemenswaardig.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:15

Ben het met de andere eens, viel me eigenlijk gelijk op: voor de sulky loopt ze beter dan onder de man. Waar het precies aan ligt, weet ik niet, lijkt of ze meer moeite heeft haar voorbenen goed neer te zetten / op te tillen, hoofdhouding is wat ook onrustiger. Waar dat vandaan komt, misschien toch haar rug.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:38

Ik zou er eerst eens een osteopaat bij halen. Ze doet erg stijf aan, weinig rug gebruik. Dierenarts heeft weinig zin denk ik.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:45

ik heb precies hetzelfde probleem dus ik volg even

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 18:13

Hoi, even een update. We hebben Fralla's borst geschoren en dat heeft enorm geholpen. Het rijden gaat alweer een stuk beter. Ik heb veel lessen gehad en grootste aandachtspunten zijn benen stiller en consequenter zijn. Ze was helemaal niet meer goed aan het been maar dat gaat inmiddels een stuk beter. Ik denk uiteindelijk dat het een kwestie was van warm weer en een hele dikke wintervacht, en dat ik teveel been gaf zonder aanleiding.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:23

Te warm lijkt me een zeer onlogische reden voor de manier waarop ze liep. Je zag ook dat elke keer als jij ging zitten met lichtrijden haar hoofd een stukje omhoog kwam, lijkt me dus echt een rug kwestie. Wel fijn dt het beter gaat maar hou het in de gaten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:32

Ik kan bij het lichtrijden en ook in de galop steeds even onder je zadel kijken, het komt elke keer los van de rug.
Je zit ook wel wat op de lepen, misschien beugels wat langer of een groter zadel?

Heeft de zadelmaker het zadel ook gezien terwijl je er mee reed?

Dat ze nu niet staakt kan komen omdat ze wat meer respect heeft voor de Liverpool, maar ik vind ze niet lekker lopen.
Dat bewegen van het zadel kan ook het plassen na het rijden verklaren, het zadel zit daar bij de nieren.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 08:10

De zadelmaker is geweest maar de afspraak was op een moment waar ik niet bij kon zijn. Het is lastig, het is niet mijn eigen paard. Plus dat de eigenaar en instructrice ervan overtuigd zijn dat ze prima loopt.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 21:51

Hallo aan allen die dit topic nog volgen... Inmiddels is de osteopaat langs geweest. Hoewel ze niks ernstigs tegenkwam, vond ze wel wat plekjes die ze behandeld heeft. Een knoop in de spier bij de eerste halswervel, wat strakke borstspieren en twee rugwervels die niet helemaal lekker zaten. Ze heeft ook nog naar het zadel gekeken en bevestigde dat het zadel netjes ligt (en zonder zadel staakte ze ook).
Ik hoop dat deze behandeling de oorzaak van het staken heeft weggenomen. We zullen het merken de komende tijd ;-)

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:25

Goed dat je er een ostheopaat bij hebt laten komen. Gaat vast goed komen, succes met je paardje

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 18:27

Thnx!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:09

Wellicht ook wat last van de beginnende lente? Als paarden verharen kunnen ze erg sloom worden. Een vitamine-shot wil dan wel eens helpen. Ook worden ze in de lente voor het eerst weer goed hengstig, daar kunnen ze ook wat lastiger/slomer van worden.
Ik moet niet zeggen dat ik hem zo bijzonder slecht vind lopen op het filmpje. Ik zie eerder een paard dat wat sloom is en weinig dressuurmatig geschoold.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:22

Ik denk, dat het rijtechnisch opgelost moet worden. Je kan je paard laten behandelen, maar uiteindelijk moet je er rijtechnisch mee aan de gang om het probleem de baas te worden, anders is het zo weer mis. Je drijft constant, nutteloos. Je paard reageert niet meer op het been. Je kunt nog lichter in de hand zijn. Hoe lichter jij reageert met de hand, hoe sneller je paard gaat reageren en hoe kleiner je je hulp kunt maken. Hiervoor moet je een goede instructeur hebben. Lange lijnen werk is zeker aan te bevelen en niet saai. Je kan je paard dan onbelast trainen en ziet ook wat er gebeurt. Ook hier geldt: goede instructie is belangrijk!
Heel veel succes.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:39

mijn pony staakt ook onder het zadel,
als we aansporen naar draf gaat hij stil staan/achteruit lopen/ trappen naar je/ bokken/stijgeren..
alles na laten chekken maar niks aan de hand.. als ik hem er even doorheen "help" (stem verheffen en de zweep gebruiken.. moet soms echt streng zijn en doorzetten) is het weer goed.. ontspant hij en kan hij heerlijk lopen..
bij elke nieuwe ruiter doet hij dit ook, het is gewoon uitproberen hoe ver hij kan gaan tot ze opgeven.. t is even lastig maar na een tijdje gaat t prima, misschien heeft jouw pony hier ook last van?

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 07:54

Zandro schreef:
Wellicht ook wat last van de beginnende lente?

Volgens mij dateert de openingspost van ruim voor de lente...

Anyway, bedankt voor jullie adviezen. Goede instructie heb ik maar na drie maanden geen verbetering mag ik toch wel concluderen dat het alleen rijtechnisch niet op te lossen was. Overigens heb ik nogal wiebelende onderbenen maar constant drijven doe ik absoluut niet.

Ik heb gister weer voor het eerst gereden na de osteopathie behandeling. Ze heeft niet gestaakt en ik kon weer volop schakelen in stap en draf. Blijkbaar was het dan toch iets in haar lichaam wat niet lekker zat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:48

Mloulou schreef:
Zandro schreef:
Wellicht ook wat last van de beginnende lente?

Volgens mij dateert de openingspost van ruim voor de lente...

Anyway, bedankt voor jullie adviezen. Goede instructie heb ik maar na drie maanden geen verbetering mag ik toch wel concluderen dat het alleen rijtechnisch niet op te lossen was. Overigens heb ik nogal wiebelende onderbenen maar constant drijven doe ik absoluut niet.

Ik heb gister weer voor het eerst gereden na de osteopathie behandeling. Ze heeft niet gestaakt en ik kon weer volop schakelen in stap en draf. Blijkbaar was het dan toch iets in haar lichaam wat niet lekker zat.

Als jouw instructie na drie maanden geen verbetering kan geven aan jouw wiebelbenen, dan trek ik de kwaliteiten van je instructie sterk in twijfel! Heb hier op stal een voorbeeldje van iemand die daar ook veel moeite mee had; andere instructie, binnen twee lessen probleem opgelost!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:53

Wiebelende onderbenen kan ook komen door een blokkade in je eigen lijf :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:16

Joolien schreef:

Dat klopt, maar dan nog steeds is het aan de instructie om je daarmee te helpen.
Als instructie zoiets niet kan oplossen, of toch op z'n minst aangeven waar het zit, dan trek ik de rest ook in twijfel.

Bij de persoon op stal zat het ook in de persoon, maar de instructie peuterde het feilloos los. Probleem is nog niet 100% opgelost, maar de verbetering is niet te missen en het gaat nog steeds vooruit. Dat laatste stukje komt dus ook wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:25

ikke schreef:
Joolien schreef:

Dat klopt, maar dan nog steeds is het aan de instructie om je daarmee te helpen.
Als instructie zoiets niet kan oplossen, of toch op z'n minst aangeven waar het zit, dan trek ik de rest ook in twijfel.

Bij de persoon op stal zat het ook in de persoon, maar de instructie peuterde het feilloos los. Probleem is nog niet 100% opgelost, maar de verbetering is niet te missen en het gaat nog steeds vooruit. Dat laatste stukje komt dus ook wel goed.

Ben ik ook met je eens :)

malle4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:40

Ik heb t zelfde probleem gehad , heb me zadel op maat laten maken maar dat schijnt helemaal niet goed gedaan te zijn. Daarom ging mijn paard ook in de staak met rijden. Was een en al ellende. Me zadel is nu op maat gemaakt door Hans de haas en het rijden gaat nu super! !!