We zijn weer bij 0 helaas....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:21

Een stang net als elk ander bit is zo streng als de ruiter die t gebruikt. Je zou een stang kunnen nemen om te proberen of, als je de hefboomwerking eruit wilt halen ( want dat maakt t met name streng) een ongebroken trens dus.

(Edit, frieswietske zegt t zelfde zie ik haha)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 01-01-14 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:22

FriesWytske schreef:
Een bit is net zo streng als de handen van de ruiter zijn. Dus als je gewoon normaal doet met je handen, is een ongebroken bit (stang) helemaal niet streng en pijnlijk.

Mijn handen kan ik wel altijd moeilijk stil houden en ik ben er zelf nu heel erg gefocust op het nagevelijk rijden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:23

Als je als ruiter niet zo handig bent en je onzeker wordt dan is het lastig om constant goed te rijden... paardrijden gaat niet altijd makkelijk... en ja je paard gaat je heel vaak voor raadsels zetten ... aan jou om het op te lossen. Verdiep je in je paard... verdiep je in je eigen houding.

Trouwens.. een ongebroken bit kan voor sommige paarden echt veel prettiger zijn dan iets wat schaart... ik rijd die van mij nu aantal jaren op ongebroken en dat was echt een verademing dat hij niet constant met zijn dubbelgebroken bit aan het klooien was. Enkel gebroken bitten duwen in het gehemelte als je te harde of te lange ophouding maakt voor sommige paarden ook een reden om hun hoofd omhoog te gooien.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:23

AmoorM schreef:
FriesWytske schreef:
Een bit is net zo streng als de handen van de ruiter zijn. Dus als je gewoon normaal doet met je handen, is een ongebroken bit (stang) helemaal niet streng en pijnlijk.

Mijn handen kan ik wel altijd moeilijk stil houden en ik ben er zelf nu heel erg gefocust op het nagevelijk rijden.

Dan kun je dus wellicht voor een ongebroken trens gaan, dat is zonder de hefboomwerking.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:24

Ik rij mijn paarden voor de wagen met een stang en onder het zadel met resp. een dubbelgebroken en den ander met een enkel gebroken bitje.
Sinds ik men zijn ze niet harder in de mond geworden.

Amoor, probeer je niet te gefocused nageeflijk te rijden? Waardoor je onbewust omdat je je handen stil wilt houden deze vastzet?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:24

Evelijn schreef:
Als je als ruiter niet zo handig bent en je onzeker wordt dan is het lastig om constant goed te rijden... paardrijden gaat niet altijd makkelijk... en ja je paard gaat je heel vaak voor raadsels zetten ... aan jou om het op te lossen. Verdiep je in je paard... verdiep je in je eigen houding.

Trouwens.. een ongebroken bit kan voor sommige paarden echt veel prettiger zijn dan iets wat schaart... ik rijd die van mij nu aantal jaren op ongebroken en dat was echt een verademing dat hij niet constant met zijn dubbelgebroken bit aan het klooien was. Enkel gebroken bitten duwen in het gehemelte als je te harde of te lange ophouding maakt voor sommige paarden ook een reden om hun hoofd omhoog te gooien.

Idd, mijn fries loopt ook beter op ongebroken :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:25

AmoorM schreef:
FriesWytske schreef:

Maar hoe doe je dat nageefelijk rijden...je zegt zelf dat je niet heel ervaren bent, misschien toch teveel hand en te weinig zit/beenhulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:26

Ik ga opzoek naar een ongebroken trens bitje om te proberen!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:27

Oja, mijn Z2 paard train ik naast mijn S&T ook op een ongebroken bustrens! Veel rustiger en fijner in zijn mond, ik zie daar geen probleem in. Veel mensen denken dat het een stang is, maar het heeft helemaal geen hefboomwerking. Succes met passende maatregelingen, en begin niet zomaar met allerlei hulpteugels. Neem goed les, en wat eerder gezegd werd : luister naar je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:28

Sjolvir schreef:
Ik rij mijn paarden voor de wagen met een stang en onder het zadel met resp. een dubbelgebroken en den ander met een enkel gebroken bitje.
Sinds ik men zijn ze niet harder in de mond geworden.

Amoor, probeer je niet te gefocused nageeflijk te rijden? Waardoor je onbewust omdat je je handen stil wilt houden deze vastzet?

Ja dat kan ook het probleem zijn. Maar daar heb ik les voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:29

Udo2001 schreef:
Oja, mijn Z2 paard train ik naast mijn S&T ook op een ongebroken bustrens! Veel rustiger en fijner in zijn mond, ik zie daar geen probleem in. Veel mensen denken dat het een stang is, maar het heeft helemaal geen hefboomwerking. Succes met passende maatregelingen, en begin niet zomaar met allerlei hulpteugels. Neem goed les, en wat eerder gezegd werd : luister naar je paard!

Maar met een ongebroken trens mag je niet op concour toch? Of is dat alleen met een stang?

emily2105

Ik zou een osteopaat langs laten komen om er even naar te kijken. En anders een tijdje een echt goede ruiter het eruit proberen te laten rijden, aangezien jouw instructrice denkt dat het eruit te rijden is, misschien haar het laten doen?

Kelszz_

Pip rij ik ook op een ongebroken bit als ik dressuurmatig aan het trainen ben. Dat is voor haar rustiger en stiller in de mond. Ik weet dat snuitje er ook eentje heeft, die misschien eens proberen? Die van mij ligt ergens in de schuur momenteel, dus die zou ik anders eerst moeten opzoeken en eigenlijk heb ik geen idee waar hij is :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:30

Wat is het verschil tussen ongebroken trens en een stang dan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:31

Kelszz_ schreef:
Pip rij ik ook op een ongebroken bit als ik dressuurmatig aan het trainen ben. Dat is voor haar rustiger en stiller in de mond. Ik weet dat snuitje er ook eentje heeft, die misschien eens proberen? Die van mij ligt ergens in de schuur momenteel, dus die zou ik anders eerst moeten opzoeken en eigenlijk heb ik geen idee waar hij is :P

Maar heb je pip ook met een gebroken bitje gereden?
Zo ja, merkte je ook verschil?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:31

Hoe reageert ze op longeren met een touwtje/bijzet?

Stang heeft hefboomwerking, ongebroken bit niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:32

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:34

Tuurlijk mag je daar gewoon mee starten, geen probleem word gewoon toegestaan! Het is echt geen ramp om met z'on bitje te rijden. Paard geeft vaak zelf wel aan wat hij fijn vind, en de mijne reageerde hier goed op!

Kelszz_

AmoorM schreef:
Kelszz_ schreef:

Maar heb je pip ook met een gebroken bitje gereden?
Zo ja, merkte je ook verschil?

Ik heb Pip toen ik haar net had eerst op een enkel gebroken bit gereden. Hier reageerde ze altijd heel heftig op, de minste druk op het bit zorgde voor getouwtrek. Zij trok mij uit het zadel, en daarnaast als dit niet gebeurde ging ze sterrenkijken, rug wegdrukken alles wat ik niet wilde.

Hierna ben ik op aanraden van mijn instructrise naar een dubbel gebroken gegaan, hier merkte ik iets meer verbetering in, maar nog als ze het niet met me eens was het bit tussen de kiezen en dezelfde trucjes uithalen.

Vrij kort daarop een ongebroken uitgeprobeerd, en het probleem was verholpen. lang en laag lopen is nu een verademing, en met de minste hulpen is het te rijden.

Echter gebruik ik het bit niet voor het springen, dit omdat ik de rustige werking ervan wil houden, en niet enigszins te hard wil reageren op dit bit.

Zilfstar

Als je beide termen even googled op afbeeldingen kun je het verschil goed zien. Ongebroken trens is (effe kort gezegd) een staaf met 2 ringen ( net als een gewoon bit). Een stang is een staaf met daaraan 2 scharen en een kinketting. Dit zorgt voor de hefboomwerking = druk op de kingroeve bij teugeldruk.

Anoniem

Re: We zijn weer bij 0 helaas....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:39

Dus ik kan eventueel ook nog voor een dubbelgebroken bitje gaan/proberen?
Maar is een ongebroken trens wel strenger als een gebroken?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:40

Ik vind ongebroken vriendelijker omdat er geen tang-beweging in zit (knijpen op de lagen) en omdat er bij teugeldruk geen punt in de gehemelte omhoog komt...

Dubbelgebroken kun je proberen natuurlijk. Hier heb je nog wel tang-beweging en het gerammel van de onderdelen. Dit paard IS een stang dus 1 stevig stuk staal gewend!

Anoniem

Re: We zijn weer bij 0 helaas....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:48

Ik ga proberen beiden te proberen, en ik ben nog steeds opzoek naar een fysio.
Ik las net op een fysio site dat het probleem wel meer richting de spieren zit want het aanspringen in de goede galop is ook heel erg moeilijk voor haar.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:51

In Beilen zit een fysio ze komt ook langs en werkt samen met een zadelmaker. Weet zo de website niet meer, moet je die ff googelen. (Zelf geen ervaring mee maar wel positieve reacties gehoord)