Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FriesWytske schreef:Een bit is net zo streng als de handen van de ruiter zijn. Dus als je gewoon normaal doet met je handen, is een ongebroken bit (stang) helemaal niet streng en pijnlijk.
AmoorM schreef:FriesWytske schreef:Een bit is net zo streng als de handen van de ruiter zijn. Dus als je gewoon normaal doet met je handen, is een ongebroken bit (stang) helemaal niet streng en pijnlijk.
Mijn handen kan ik wel altijd moeilijk stil houden en ik ben er zelf nu heel erg gefocust op het nagevelijk rijden.
Evelijn schreef:Als je als ruiter niet zo handig bent en je onzeker wordt dan is het lastig om constant goed te rijden... paardrijden gaat niet altijd makkelijk... en ja je paard gaat je heel vaak voor raadsels zetten ... aan jou om het op te lossen. Verdiep je in je paard... verdiep je in je eigen houding.
Trouwens.. een ongebroken bit kan voor sommige paarden echt veel prettiger zijn dan iets wat schaart... ik rijd die van mij nu aantal jaren op ongebroken en dat was echt een verademing dat hij niet constant met zijn dubbelgebroken bit aan het klooien was. Enkel gebroken bitten duwen in het gehemelte als je te harde of te lange ophouding maakt voor sommige paarden ook een reden om hun hoofd omhoog te gooien.
AmoorM schreef:FriesWytske schreef:Een bit is net zo streng als de handen van de ruiter zijn. Dus als je gewoon normaal doet met je handen, is een ongebroken bit (stang) helemaal niet streng en pijnlijk.
Mijn handen kan ik wel altijd moeilijk stil houden en ik ben er zelf nu heel erg gefocust op het nagevelijk rijden.
Sjolvir schreef:Ik rij mijn paarden voor de wagen met een stang en onder het zadel met resp. een dubbelgebroken en den ander met een enkel gebroken bitje.
Sinds ik men zijn ze niet harder in de mond geworden.
Amoor, probeer je niet te gefocused nageeflijk te rijden? Waardoor je onbewust omdat je je handen stil wilt houden deze vastzet?
Udo2001 schreef:Oja, mijn Z2 paard train ik naast mijn S&T ook op een ongebroken bustrens! Veel rustiger en fijner in zijn mond, ik zie daar geen probleem in. Veel mensen denken dat het een stang is, maar het heeft helemaal geen hefboomwerking. Succes met passende maatregelingen, en begin niet zomaar met allerlei hulpteugels. Neem goed les, en wat eerder gezegd werd : luister naar je paard!
Kelszz_ schreef:Pip rij ik ook op een ongebroken bit als ik dressuurmatig aan het trainen ben. Dat is voor haar rustiger en stiller in de mond. Ik weet dat snuitje er ook eentje heeft, die misschien eens proberen? Die van mij ligt ergens in de schuur momenteel, dus die zou ik anders eerst moeten opzoeken en eigenlijk heb ik geen idee waar hij is
AmoorM schreef:Kelszz_ schreef:Pip rij ik ook op een ongebroken bit als ik dressuurmatig aan het trainen ben. Dat is voor haar rustiger en stiller in de mond. Ik weet dat snuitje er ook eentje heeft, die misschien eens proberen? Die van mij ligt ergens in de schuur momenteel, dus die zou ik anders eerst moeten opzoeken en eigenlijk heb ik geen idee waar hij is
Maar heb je pip ook met een gebroken bitje gereden?
Zo ja, merkte je ook verschil?