Teugelhulpen, elastiek? Martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miszblueeyes

Re: Teugelhulpen, elastiek? Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:59

ik zou gewoon eens beginnen met lessen

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:05

Cassidy schreef:
Vraag 1: moeilijk in en om de mond: is er al een tandarts bijgeweest?

Vraag 2: je rijdt met bit, al eens bitloos geprobeerd?

Vraag 3: als je met bit rijdt en andere bitten hebt geprobeerd, wat heb je zoal geprobeerd?

Vraag 4: kijk eens wat verder dan bit/tanden: is er al een Osteopaat bijgeweest? Problemen met rug uitgesloten?

Is vorig jaar helemaal onderzocht. Helemaal gezond. Na dat onderzoek heeft ze stil gestaan vanwegen haar rijdster die weg moest.
Bitten: hefboom bit, enkel gebroken klein dun bit los van de ring. Nu : Dikker bit enkel gobroken vast aan de ringen.
Werkt perfect (beter dan de rest)
Bitloos heb ik ook aan zitten denken, maar na de sperriem eraf was gehaald werd ze minder sterk.

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:07

miszblueeyes schreef:
ik zou gewoon eens beginnen met lessen

Heb ik daar doet ze het met elastieken perfect mee. Als ik weer op haar ga rijden ga ik er een martingaal aan maken

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:49

@Carla Wat doet ze zonder hulpmiddelen?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:41

Martingaal is beter.

Elastiek hou ik zelf niet zo van ook niet in de basis training. Ik vind dat paarden er taai van worden, ze gaan namelijk de vering van het elastiek gebruiken. Lekker makkelijk voor hun.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:49

Terug naar de basis. Dus grondwerk ZONDER bit. Verdiep je eens in Parelli? Dus touwhalster, leadrope, basis vanaf de grond? En dat goed bevestigen voordat je er weer opkruipt?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:06

Cassidy schreef:
Terug naar de basis. Dus grondwerk ZONDER bit. Verdiep je eens in Parelli? Dus touwhalster, leadrope, basis vanaf de grond? En dat goed bevestigen voordat je er weer opkruipt?

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar op zit te wachten.. er zijn mensen die dat leuk vinden, maar voor veel andere mensen is het wel heel "alternatief"

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:09

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:16

Cassidy schreef:
Hulpteugels, ander bitten, zijn lapmiddelen. Grondwerk is echt niet alternatief, het is de basis en wordt maar al te vaak overgeslagen.

Ik ben ook niet vóór hoor.. martingaal oké, maar een elastiek, nee.. En zéker niet mee springen :n
Ligt eraan wat je met grondwerk bedoelt en wat je doel is (zou anky aan grondwerk doen, en zo nee, wil je dan beweren dat ze de basis niet beheerst? :P )
Grondwerk in de zin van paard moet opletten waar ik sta, niet voor mij uitlopen, stil blijven staan wanneer ik dat vraag, ja. Maar een touwhalster enz kopen en parelli doen, nee bedankt..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:17

Kan de video niet zien helaas, hij is geblokkeerd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:19

Dorine92 schreef:
Grondwerk in de zin van paard moet opletten waar ik sta, niet voor mij uitlopen, stil blijven staan wanneer ik dat vraag, ja. Maar een touwhalster enz kopen en parelli doen, nee bedankt..

Anky doet zeer zeker aan grondwerk. Paardje vanaf de grond leren wijken voor druk, de zijgangen mee laten nemen te leren piafferen is ook grondwerk. Hoef je geen Parelli voor te doen, of een touwhalster te kopen. is een onderdeel van klassieke dressuur.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:32

Tja dan is longeren ook grondwerk.. in dat geval zeg ik: doen!
Bij grondwerk denk ik altijd aan zweverige mensen die uuuuuren in de bak staan met boos kijkende paarden, en dan vraag ik me altijd af wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn.. :P

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 00:53

Happie schreef:
@Carla Wat doet ze zonder hulpmiddelen?

Nu: dressuur gaat top (zonder iets) sinds de sperriem eraf is gehaald. springen weet ik niet heb dr eerst na het echt fout ging met elastieken gereden.

MAAR ik heb ook het nadeel dat ik met mijn paard tussen de pony's rij. (Eigenaar wil leeftijden bij elkaar houden)

Halfjaar terug (met sperriem enz):
weg rennen niet houdbaar. Vliegen over de hindernis. Vliegen en nog eens vliegen, kop om hoog en rennen. toen moest ik nog veel leren. Omdat ik van manege pony's afkwam maarin dit half jaar is mijn rij styl drastisch verandert

Nu probeer ik al zo snel mogelijk van die dingen af te komen. Vind ze ook maar lastig

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 01:02

Heb je een dubbelgebroken of myler bit al geprobeerd? Dat ligt stabieler in de mond en is ook een stuk vriendelijker dan een engel gebroken trens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:08

Simpel, eerst aan de dressuurbasis gaan werken en dan pas weer springen.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:33

Is zonder sperriem niet nog onrustiger?
Of heb je een hoofdstel met enkele neusriem?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:43

Als een paard zo gevoelig is in de mond is imo het domste wat je kunt doen er hulpteugels aan hangen.. Ik snap dus ook echt niet wie je dat advies heeft gegeven toen je het paard kreeg?

Wat is nu precies het probleem met springen (dus niet van vroeger maar van nu)? Ik gok dat ze met springen nogal ongecontroleerd gaat waardoor jij meer in haar mond zit en zij daar weer op reageert omdat ze dat niet fijn vindt, door der hoofd omhoog te gooien ofzo?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:53

Je zegt dat ze vorig jaar is nagekeken. Ik weet het niet hoor, maar dat is dus meer dan een vol jaar (365 dagen) geleden? Misschien tijd om het dit jaar (of volgend jaar) ook te laten doen?

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 09:12

Dientje_Yara schreef:
Is zonder sperriem niet nog onrustiger?
Of heb je een hoofdstel met enkele neusriem?

Zonder is ze rustiger, heb d'r gister met martingaal gereden, ging perfect. Niet gehaast makkelijk terug te krijgen (in de dressuur), springen wil ik nog even mee wachten.

Carlapaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 09:14

Geryon schreef:
Als een paard zo gevoelig is in de mond is imo het domste wat je kunt doen er hulpteugels aan hangen.. Ik snap dus ook echt niet wie je dat advies heeft gegeven toen je het paard kreeg?

Wat is nu precies het probleem met springen (dus niet van vroeger maar van nu)? Ik gok dat ze met springen nogal ongecontroleerd gaat waardoor jij meer in haar mond zit en zij daar weer op reageert omdat ze dat niet fijn vindt, door der hoofd omhoog te gooien ofzo?

Nu: met elastieken perfect, maar ik wil eigenlijk terug naar het begin (martingaal)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:26

Jouw antwoord is blijkbaar altijd een beetje ontwijkend.
Je vind van jezelf dat je best al heel goede vorderingen gemaakt hebt , en daardoor blijkbaar ook ineens genoeg kennis en kunde in huis hebt.
tjaaaa aan zo'n mensen is het heel moeilijk les te geven, want die vinden toch dat ze het zelf beter doen.
Waar hulpteugels verschijnen is er eigenlijk altijd een tekort in kennis en kunde bij de ruiter, soms kan het indien tijdelijk gebruikt , en dan spreek ik dus over een trainingsperiode "enkele weken dus", kan het zeker een hulpmiddel zijn.
Maar bij jou is het blijkbaar meer een soort van; ik heb iets extra's nodig want mijn paard doet dit en dat en reageert zus en zo en zo van die onzin, .....
Waarom begin je vragen te stellen, en waarom 2 topics over net hetzelfde probleem ?????
Je moet de fout niet bij het paard zoeken, zoek de fout bij jezelf en dan kom je echt een heel stuk verder.
Hulpteugels zijn zeker niet de oplossing, elastiek of martingaal of een reutekenteut, maakt niet uit wat hoor.
Begin bij jezelf.

Don2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:37

een thiedeman zou misschien ook kunnen helpen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:37

Carlapaard schreef:
Geryon schreef:

Nu: met elastieken perfect, maar ik wil eigenlijk terug naar het begin (martingaal)

Het begin is gewoon normaal kunnen rijden zonder hulpteugels. Mijn mond valt eerlijk gezegd open als ik zie wat je allemaal al in en om je paards mond hebt gehangen terwijl toen jouw eigen rijden eigenlijk het probleem was. Dus ik ben het met de rest eens, laat al die hulpteugels gewoon weg en los het rijtechnisch op met goede les. Met springen kun je een martingaal gebruiken, dat is in mijn ogen de enige hulpteugel die daar voor geschikt is. Met andere hulpteugels zoals de slof heb ik serieus mensen door de hindernis zien klappen.

Verder sluit ik me helemaal aan bij aeolusnr1. Beter leren rijden kun je pas als je zelf inziet wat je zwakke punten zijn.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:37

Imo moet je niet gaan springen als je basis niet oké is. ;)
Maar je geeft al aan dat het beter gaat dus, en dat je voorlopig ff wacht met springen

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:51

Foto's en filmpjes zijn makkelijker te beoordelen dan een omschrijvingen. En bij springen is het plaatsen van je handen heel belangrijk, als je het paard geen ruimte geeft om te springen zou hij zijn hoofd omhoog gaan trekken omdat hij anders de sprong niet kan maken. Daarnaast is het belangrijk dat je hem na de sprong weer opvangt dat voorkomt races. En neem een goede instructeur!