Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie van anderen op je pony laten?

Ik doe het regelmatig en heb er geen moeite mee.
60 (27%)
Ik laat niemand anders erop, ik merk dat het trainen dan minder gaat.
19 (8%)
Ik rijd er alleen zelf op, mijn paard is mijn paard.
73 (33%)
Ik laat regelmatig er iemand anders op,al vind ik dat niet altijd zo prettig.
24 (11%)
Anders, namelijk... (reactie)
42 (19%)

Totaal aantal stemmen: 218

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:52

Sjolvir schreef:
DeEenhoorn schreef:
Ik rij dus op een manege waar er een stel slome tussen zitten, eigenlijk zijn ze allemaal de 10 ook wel gepasseerd, dus lopen allemaal al een best lange tijd mee. maar bij ons lopen ze 2/3 uur achter elkaar met een max. van 4 uur lopen op een dag.vind ik nog te doen, zou echt erg zijn als er 25 paarden in 1 les moeten, in een 20x40 bak, en dat 3 uur achter mekaar, of langer...

Als ze 10 zijn geweest zijn ze niet afgeschreven hoor!
Maar wat jij omschrijft zou niet mijn manege zijn.

En 25 in een 20 x40 bak? Die passen achter elkaar er niet eens met fatsoen in.
Niet mijn manege.
Dan maar paar euro meer en betere manege.

Ik snap dat ze nog lang niet afgeschreven zijn als ze 10 zijn geweest, maar sommige beestjes lopen dan al een jaar of 6 mee... 6x300 (vrije dagen eraf) = 1800, 1800 (dagen)x3= 5400 uur. dat is toch behoorlijk at, zou je zelf ook niet willen gok ik...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:52

Mijn jonge merrie wordt enkel door mijzelf getraind, mijn 15jaar oude ruin waar ik zelf Prix St. Georges mee start, gebruik ik soms ook als lespaard. Wel in beperkte mate, maximaal 1u per week onder mijn begeleiding.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:55

Ik zou er eerlijk gezegd alleen iemand op laten om uit te stappen of dat soort dingetjes. Of als een nieuwe instructrice even het paard wilt 'aanvoelen'. Ligt niet aan de ruiters die er dan op komen want natuurlijk word die dan niet verpest maar ik vind het gewoon fijner. Dan is het paard helemaal naar mijn hand en ik heb er zelf ook genoeg tijd voor dus waarom niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:56

Ik vind het eigenlijk best een gebrek aan opvoeding, al die zogenaamd "eenkennige" paarden. :)
Mijn paarden worden grotendeels door mij gereden natuurlijk maar heb er ook geen probleem mee (en zij ook niet) als er een ander op gaat.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:00

Ik deel niet graag dus mijn poown is mijn poown ~~}>

Nee even serieus, hij heeft al genoeg ruiters gehad waarbij ik het absoluut niet eens ben met hun rijstijl, ik vind mijn rijstijl tenminste vriendelijk naar hem toe dus dat wil ik graag zo houden.
De enige die ik er met een gerust hart op zou laten is mijn beste vriendin, maar zij rijd hetzelfde als ik dus haar vertrouw ik hier wel in.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:08

Vind het niet erg als er eens iemand anders op zit. Heb dan ook een verzorgster en soms stapt er eens een klein kindje op (mijn pony heeft veel fans) en hoe vervelend ze kan zijn bij mij zo lief is ze voor kleine kinderen. Die paar keer dat ze stapt (en soms een paar rondjes draf) aan een lang teugeltje zullen haar geen kwaad doen en ze vind het kinderpony spelen nog leuk ook.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:22

wat jongere kinderen mogen er altijd wel op, of ze nou kunnen rijden of niet.
Denken ze dat ze goed kunnen rijden hebben ze echt een rotbeest onder zich, doen ze leuk hun best en zijn ze ook bereidt wat te leren + hebben ze lol wil ik wel wat helpen en loopt hij braaf zijn rondjes (al dan niet aan de longeerlijn).
Dat rondjes sjokken, wat figuren en een beetje draf en galop vindt hij allemaal nog wel grappig.

Ook anderen mogen er best eens op, ik lach me dan altijd dood.
Mensen zitten keihard te werken om hem een rondje te laten draven zonder dat hij bij mij komt buurten of steeds weer gaat stappen. Tsja, hoe meer been je geeft hoe minder hij voor je doet..
Maar als ze willen luisteren naar wat ik te melden heb lukt het uiteindelijk meestal toch wel een beetje
Op buitenritjes met mij ernaast op de fiets hebben de mensen die erop zitten niets in te brengen, gaat puur op zijn stemcommando's en dan kunnen ze doen wat ze willen hij luistert niet :P

Voordeel dat er geen bit in zit is dat mensen toch vaak wat minder durven als ze bit gewend zijn. Teugels blijven dan ook makkelijker lang dan toen ik er nog een bit in had hangen (westernpaard en dan dressuurruiters/springruiters er op). Wat minder het 'moet je eens zien wat ik allemaal met hem kan, hup in de krul' gemiep en meer 'leg eens uit hoe dit werkt'. Wat mij betreft een stuk fijner

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:29

Ik heb mijn paard samen met iemand anders, dus er rijdt heel vaak een ander op :P
Ik heb er totaal geen problemen mee. Zij rijdt beter dan ik, waardoor zij het paard sneller beter maakt, waar ik dan weer van kan leren. Ons paard is niet eenkennig, dat scheelt wel. Wel is hij heel erg op ons beiden gericht, rijden is aanzienlijk lastiger als de ander in de bak staat, want dan wil ie de hele tijd daarheen :+ Dat vind ik wel heel fijn, dat hij zo duidelijk ons allebei als baas ziet en niet de één meer dan de ander.
Ook onze instructrice stapt er regelmatig op als we even vast zitten. Wat wel fijn is is dat zijn mede-eigenaar en ik vanaf het begin op dezelfde manier hebben leren rijden en de rijstijl dus niet heel verschillend is :j

Er mag ook wel eens een vriendin op rijden, en we hebben één keer een manegekindje dolgelukkig gemaakt door haar een les op hem te laten rijden. Ik geloof echt niet dat dat paard er slechter van wordt. Wel denken we altijd goed na over wie we er op zetten, de ruiter moet wel voorzichtig en eerlijk zijn.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:32

Ik laat eigenlijk bijna nooit iemand anders op mijn pony rijden. Mijn stalgenoot vetrouw ik haar toe.. Dus zij mag mijn pony zo pakken. Verder hebben in bijna 2 jaar tijd 4 andere mensen er even opgezeten/gereden.. Maar die zou ik nooit alleen mijn pony toe vertrouwen. :o

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:38

ik vind het geen probleem als een ander erop rijd mits ik erbij ben of ik weet dat hij/zij gewoon goed kan rijden, of iniedergeval de basis kent

OdiEtAmo

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:43

Het gebeurt wel maar ik ben selectief :j

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:15

Niemand mag op mijn paard, tenzij je er iets aan kan verbeteren. Vriendinnen mogen er ook wel eens op als we 'paardenwissel' doen, maar dat is dan maar voor 20 minutjes of zo. Mijn moeder zit ook altijd te zagen of ze op mijn paard mag maar dat kan ze dubbel en dik op haar buik schrijven. :') Kinkt gemeen, maar het is mijn paard en ik wil alleen mensen erop die goed rijden. :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:22

Ik laat mijn paard wel eens uitgeleend als leerpaard, iemand had geen idee hoe een bepaalde oefening moest voelen en die van mij doet het met twee vingers in zijn neus.

Ik zit daar echt niet mee hoor, vind het juist leuk als mensen zo met hem weg kunnen rijden. Geeft toch ook aan dat ik op de goede weg zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:28

ik laat zeker niet zomaar iedereen op mijn paard rijden, heb daar nogal moeite mee...
Op t moment rij ik haar zelf en 1x per weer rijd mijn instructrice haar, en eens in de zoveel tijd stapt m'n moeder erop voor 10 a 15 minuutjes nadat ik al gereden heb (4-jarig paard, anders durft mamalief niet ;) )

Maar laat er ten eerste niet graag andere op omdat ik de verantwoordelijkheid heb over wat er gebeurt, en ten tweede niet omdat ik er simpelweg gewoon niet van hou als jan en alleman op mijn paard rijden ;)

Tuurlijk als iemand die ik ken (stalgenootje ofzo) en die kan (in mijn ogen) goed rijden en waarvan ik weet dat hij/zij eerlijk naar mijn paard zal zijn, zou ik er best over na kunnen denken, maar om zoiets regelmatig te doen? nee...

EDIT: maar of het paard er slechten van wordt? tja... hangt vooral er af van hoevaak en wie vind ik. En van de leeftijd van het paard, mijn nu 4 jarige zou ik al nog minder snel iemand opzetten dan wanneer ze een jaar of 10/12 is

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:50

Als ik weinig tijd heb denk ik er wel vaak aan, maar vind het zelf wel moeilijk om iemand anders op mijn paard te laten.
zijn hier meer mensen met moeite hiermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:51

spotterick schreef:
Als ik weinig tijd heb denk ik er wel vaak aan, maar vind het zelf wel moeilijk om iemand anders op mijn paard te laten.
zijn hier meer mensen met moeite hiermee?

ja ja ikk! maar kan niet echt precies uitleggen waarom ik daar zo'n moeite mee heb..

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:54

Ik laat er soms iemand anders op onder begeleiding van me zelf whahah,
ik vind het wel belangrijk dat mijn paard ook andere mensen aanvoelt en braaf blijft.

natuurlijk zit mn instructriece er wel eens op, en andere mensen die beter rijden dan ik.
dit is zo'n 4x per jaar intotaal... :P

verder rij ik haar om de dag :)

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:56

ik ben ook wel een beetje een muts met mn paard.
ik laat er eigenlijk ook liever niet iemand anders erop, en dat is niet zozeer omdat ik vind dat ik zelf zoveel beter rij dan de rest.. maar meer omdat iemand anders niet hetzelfde rijd als ik. Dan bedoel ik voornamelik dat mensen mn paard dan heel lang, laag en diep rijden, terwijl ik juist wil dat hij meer gaat zitten.
maar ik laat wel mn instructrice erop rijden en andere mensen van de stal waar mn instructrice rijdt. Deze hebben allemaal dezelfde manier van rijden.

maby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:57

mijn ene paard heeft vorig jaar wel een ander even op gereden, maar was ik erbij. de ander (een jong paard) heb ik van de zomer net beleerd en daar rij alleen ik op. zou het niet willen dat daar een ander op rijd

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:08

Anoniem schreef:
ja ja ikk! maar kan niet echt precies uitleggen waarom ik daar zo'n moeite mee heb..

Zit nu echt te twijfelen, aangezien in mijn rug heb grbroken, mag ik nu 3 maanden niks doen. Maar wil mijn paard niet al die tijd stil laten staan. Dus ga ik toch proberen iemand te zoeken, die ongeveer op dezelfde manier rijd, en die ik hopelijk kan vertrouwen met mijn paard.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:09

Mijn jonge paard rij ik alleen op.
Tijdens het beleren had ik last van onzekerheid (Geen idee waarom achteraf, pony is super braaf) en heb ik de eerste draf iemand anders laten doen. Na 2x alleen het begin haar erop en dan ik, heb ik het zelf weer overgenomen en nu een aantal maanden verder gaat het super goed!
Er heeft een paar weken terug een stalgenootje opgezeten, 2 rondjes gestapt :) Stiekem vind ik het niks.. maar ik vind het voor de opvoeding wel goed om er af en toe eens iemand anders op te zetten, maarja, eerst moet ik me daar even overheen zetten. :`)

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:10

Ik heb nu zelf een jong paard(2,5 jaar), en daar mag van mij tot hij helemaal goed gereden is niemand anders op. Of ik 'm ga inrijden of iemand anders maakt niet uit, zolang het maar 1 persoon is. Als dat eenmaal goed gaat maakt het me niet meer zoveel uit wie erop rijdt, zolang er maar niet ruw gereden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:10

spotterick schreef:
Anoniem schreef:

Zit nu echt te twijfelen, aangezien in mijn rug heb grbroken, mag ik nu 3 maanden niks doen. Maar wil mijn paard niet al die tijd stil laten staan. Dus ga ik toch proberen iemand te zoeken, die ongeveer op dezelfde manier rijd, en die ik hopelijk kan vertrouwen met mijn paard.

moet even zeggen dat ik het goed van je vind dat je ondanks je eigen princiepen (dat je eigenlijk niemand op je paard wilt) toch aan je paard denkt! hoop dat je iemand kan vinden die jij volledig kan vertrouwen,heel veel succes!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:41

Anoniem schreef:
moet even zeggen dat ik het goed van je vind dat je ondanks je eigen princiepen (dat je eigenlijk niemand op je paard wilt) toch aan je paard denkt! hoop dat je iemand kan vinden die jij volledig kan vertrouwen,heel veel succes!

Bedankt, ik ga mijn best doen om een geschikt iemand te vinden. Voor zolang staat ze op de wei en zal ik af en toe vragen of mijn moeder haar wil longeren, aangezien ik haar nog niet eens vast mag houden aan een touw, voor de zekerheid.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:47

er komen wel eens andere ruiters op lara rijden, vind ik allemaal prima. maar als je op mijn paard rijd luister je ook naar mij. als dat niet gebeurt dan houd het op. ik wil niet dat er ongelukken gebeuren omdat ruiter in kwestie niet naar mij luisterd. lara is niet de makkelijkste kwa rijden dus ik wil dat risico niet nemen.