chantalboes schreef:Oke, jij geeft dus aan dat de druk minder wordt als ze actievet gaat lopen. Dat is goed want hier ligt de oplossing!
Nu geeft je aan dat je na een tijdje moe wordt van het been geven. Dit kan worden opgelost. Je moet consequent worden met het geven van hulpen. 1 keer been is vooruit. Doet hij dat niet kan mag je best wat harder drukker of een tik met je zweepje. Hij moet leren dat als jij been geeft hij actiever moet lopen. Geef dit aan bij je instructrice, zij zal je hier best mee kunnen helpen. Maar wees hierbij wel consequent!
Ik denk dat je ondanks het late uur van plaatsen binnen een kwartier de juiste richting op bent gestuurd
Ik ben ook manege ruiter met behoorlijk wat ervaring (al is het bij mij dan ook een flinke poos geleden). Het paard dat ik nu rij loopt al wat langer mee op de manege en ik merk inderdaad dat hij zich wat afsluit van de ruiter en vooral op zichzelf let. Hij gaat niet zo zwaar op het bit leunen als jij omschrijft, maar wel behoorlijk op de voorhand sjokken.
De remedie is behoorlijk gas geven, niet continue met het been blijven duwen maar zoals hierboven omschreven been, wat harder, tikje met de zweep. Ik moet de 'mijne' ook met zweep rijden. Die gebruik ik bijna niet, maar zonder is de reactie op het been al een stuk minder. Met de teugels contact houden, niet losgooien maar ook proberen zo weinig mogelijk te trekken. Aan het eind van de les gaat het paard steeds beter lopen, en nu ik er wat vaker op gereden heb komt het punt dat ie wat meer z'n achterhand gebruikt steeds wat sneller. Er is dus verbetering, ondanks dat ik maar een uur per week rij.
Je moet roeien met de riemen die je hebt, in jouw geval en het mijne is dat om in een heel beperkte tijd een manegepaard zo netjes mogelijk te laten lopen. De mogelijkheden daarin zijn beperkt omdat het paard ook door diverse andere ruiters gereden wordt. Dat weerhoudt mij er niet van om elke week met plezier naar de manege te gaan om lekker met het paard aan de slag te gaan