Net zadelmak paard schud met hoofd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Net zadelmak paard schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:25

Als het schudden blijft of erger wordt, zou er ook sprake kunnen zijn van headshaking. Ook daarvoor kunnen verschillende oorzaken zijn. Van gevoeligheid voor licht, pollen tot een probleem in de atlas.
Als het jongigheid is, moet het gewoon overgaan. Rustig naar je hand toerijden en niet teveel rommelen met de teugels.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:58

Ik heb zelf vroeger ook dressuur gereden hoor, en er is niks mis mee, maar toch vind ik dat binnen het dressuur gebeuren, er veel te vlug wordt overgegaan naar contact teugel en zelfs net iets meer (zacht uitgedrukt).
Volgens mij is dit grotendeels ook de oorzaak van het hoofdschudden, iedereen weet dat voorwaarts neerwaarts basis training is, en toch tjaaa wordt dit bsis deel er af en toe eens tussengegooid maar niet echt eerst enkel als basis training geoefend, voor er ook maar sprake kan zijn van het opnemen van de teugels en dus ook met contact teugel te gaan rijden.
Binnen het western rijden is het verschijnsel van hoofdschudden veel minder aan de orde, en ik denk dat je dus hier de oplossing moet zoeken.
Je vraagt nu dingen die in principe onmogelijk zijn voor het paard op dit moment, en daardoor creëer je zelf een bijkomend probleem.

RDA_AJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:54

Mijn paard doet dat ook en ze is al 8 komt vooral omdat we tot haar 6 ongeveer het meeste met een hoofdstel zonder neusriem hebben gereden. Nu rijden we het meesten met een hoofdstel MET neusriem en het is ook al een stuk minder geworden maar ze laat wel merken dus dat ze het niet fijn vind. Misschien moet je is kijken hoe ze reageert op een hoofdstel zonder neusriem (: .

LucieDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:24

Ik heb dit ook eens meegemaakt, ik heb het opgelost door te longeren met hulpteugels, daardoor werd ze veel rustiger met haar hoofd tijdens het rijden :)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:36

Heb dit bij mijn huidige paardje ook meegemaakt. Hij doet het als hij ongeduldig is of als hij moe is. Hij had in het begin erg weinig conditie en schudde dan al na 10-15 min flink met zijn hoofd. We hebben veel buiten gereden en vooral veel heuvels en hij is nu na een paar maanden al veel sterker geworden. Het schudden is hierdoor nagenoeg verdwenen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:04

Als het medische is uitgesloten en daar geen oorzaak te vinden is, zou ik vooral eens proberen echt voorwaarts te rijden. Jonge paarden moet je niet langzaam laten lopen, zeker nog niet bezig zijn met verzameling of zo, nee, voorwaarts en de neus omlaag, veel voorwaartse neerwaarts en tempo houden. Ik krijg uit jouw posts het gevoel dat je veel te voorzichtig bent, om het zo maar uit te drukken. Je moet natuurlijk niet als een halve gare gaan rijden, maar wel been eraan en naar je hand toe rijden.