Klaar voor de B?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Re: Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:09

TS, werk aan de punten die je hier gegeven krijgt, maar verder, je bent misschien niet klaar voor de 'echte' B, maar je hebt het hier over een onderlinge wedstrijd. Zie het dan eigenlijk gewoon als een F-proefje, alleen net wat anders.
De B is qua oefeningen gelijk aan F8, alleen bij 'echte' knhs-proeven vragen ze meer van je qua hoe je paard loopt en niet alleen goed op de letters kunnen rijden (al blijft dat natuurlijk belangrijk!). Ga gewoon lekker een onderling wedstrijdje meedoen, je hebt weinig te verliezen.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:43

Janine1990 schreef:
Devitootje schreef:
@Janine1990: waarom het advies om te longeren met bijzet?

Bijzet is voor mij voornamelijk een verzamelwoord voor allerlei hulpteugels bij het longeren.
Door het dier te longeren met een bijzet leert het over de rug te lopen. Iets dat compleet ontbreekt in het filmpje dat ik zie, het dier loopt met het hoofd bijna door het plafond heen. Of lijkt dat in ieder geval te ambiëren. Door het longeren met een bijzet gaat het dier het hele lichaam van achter tot voor leren gebruiken en wordt losser in het lichaam, wat een flinke hulp is voor de ruiter. Want op kracht red je het niet bij zo'n dier.
Wanneer de rug losser is, zal het dier ook makkelijker nageeflijk worden.

Ik ben volledig met je eens dat het paard zijn rug niet ontspant en dat hij dat wel zou moeten doen, maar ik denk niet dat je dat voor elkaar gaat krijgen met een bijzet (al dan niet aan de longe). Paard zou moeten leren om rechtop in verticale balans te lopen, pas dan kan het zijn rug ontspannen/loslaten. Door het paard rechtop en actief te rijden, zal het uiteindelijk kunnen gaan nageven vanuit het achterbeen.
Een op/over zijn schouder vallend paard in de bijzet, zal zich waarschijnlijker alleen maar vaster gaan zetten. Daarbij is TS manegeruiter, dus heeft ze imo meer baat bij een instructrice die haar leert het paard in zijn verticale balans te herstellen, dan te gaan longeren.

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:40

Ik vind eerlijk gezegt niet dat je er klaar voor bent. Paard heeft niet de juiste stelling en buiging, loopt niet lekker over de rug en is niet nagefelijk. Je zou hiervoor inderdaad hulpteugels e.d. voor kunnen gebruiken. Ook mag je paard meer naar voren, dus voorwaartser gereden worden dat geeft een veel prettiger en pittiger beeld dan een sloom 'sloffend' paard. Ook zou je echt vaker met haar moeten trainen wil je deze punten verbeteren en klaar zijn om op KNHS wedstrijden te gaan rijden. En als het kan moet je ook minimaal 1x in de maand les hebben. Je basis moet vrijwel in orde zijn wil je willen scoren en dit geldt niet alleen voor de klasse B.

Succes !

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:47

Devitootje schreef:
Ik ben volledig met je eens dat het paard zijn rug niet ontspant en dat hij dat wel zou moeten doen, maar ik denk niet dat je dat voor elkaar gaat krijgen met een bijzet (al dan niet aan de longe). Paard zou moeten leren om rechtop in verticale balans te lopen, pas dan kan het zijn rug ontspannen/loslaten. Door het paard rechtop en actief te rijden, zal het uiteindelijk kunnen gaan nageven vanuit het achterbeen.
Een op/over zijn schouder vallend paard in de bijzet, zal zich waarschijnlijker alleen maar vaster gaan zetten. Daarbij is TS manegeruiter, dus heeft ze imo meer baat bij een instructrice die haar leert het paard in zijn verticale balans te herstellen, dan te gaan longeren.

Leuk stukje theorie hoor, maar dat gaat in dit geval zeer waarschijnlijk niet werken. Veel van wat je zegt is ook nogal relatief. Paard rechtop rijden? Meeste paarden worden rechtop gereden. Liggend gaat zo lastig.

Daarbij ben ik van mening dat je een paard altijd dingen moet vragen (zoals nageven), zodat ze kunnen gaan zoeken naar wat jij als ruiter bedoelt. Het gemiddelde paard is eerder dom dan slim. Dus moet je ze laten weten wat je wilt en belonen als je dat ontvangt.

Een goede instructeur is belangrijk, ben ik het met je eens. Maar met rijden maak je veel meer kapot dan met longeren ;)

Maargoed, je maakt me op jouw beurt wel nieuwsgierig: Hoe wilde jij het paard in een horizontale balans laten lopen? (verticaal gaat zo lastig he?) Oftewel, wat zou jouw plan de campagne zijn?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:09

Lot_Sem schreef:
Ik vind eerlijk gezegt niet dat je er klaar voor bent. Paard heeft niet de juiste stelling en buiging, loopt niet lekker over de rug en is niet nagefelijk. Je zou hiervoor inderdaad hulpteugels e.d. voor kunnen gebruiken. Ook mag je paard meer naar voren, dus voorwaartser gereden worden dat geeft een veel prettiger en pittiger beeld dan een sloom 'sloffend' paard. Ook zou je echt vaker met haar moeten trainen wil je deze punten verbeteren en klaar zijn om op KNHS wedstrijden te gaan rijden. En als het kan moet je ook minimaal 1x in de maand les hebben. Je basis moet vrijwel in orde zijn wil je willen scoren en dit geldt niet alleen voor de klasse B.

Succes !

Nogmaals het is niet mijn eigen paard maar een manegepaard. Dus met hulpmiddelen kan ik niet aankomen. Ook heb ik al eerder aangegeven dat ik 1 keer per maand of in de twee maanden priveles heb met haar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:46

purny schreef:
Nogmaals het is niet mijn eigen paard maar een manegepaard. Dus met hulpmiddelen kan ik niet aankomen. Ook heb ik al eerder aangegeven dat ik 1 keer per maand of in de twee maanden priveles heb met haar.

Heel erg begrijpelijk!

Maar je klinkt wel als iemand die de ambitie heeft om meer dan dit te doen. Is een bijrijpaard niet haalbaar voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:01

Ik vind het algemene beeld niet fijn, vind je erg hobbelig zitten met doorzitten, paard loopt niet ontspannen laat staan nageeflijk. En de rest, maar dat hebben andere mensen allemaal al gezegd en heb het hele filmpje ook niet gezien..
Leuk om eens een onderling wedstrijdje te rijden maar zou nog even flink door trainen wil je echt B starten..

Joplinnn98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:44

Als je echt een B proef wil gaan rijden raad ik je aan om GEEN manegepaard te rijden.
Er rijden veel meer mensen op met ieder zijn eigen manier van rijden..
Dit paard word ook niet nagefelijk gereden en niet goed over haar rug..
Dat zal ze ook nooit worden op een manege. Mijn advies als je een B proef wil gaan rijden zoek een verzorgpaar/pony met mogelijkheden en neem les van een dressuurinstructrice en leer eerst maar is goed de basis. Hiermee ben je waarschijnlijk al wel ruim een jaartje zoet mee!

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:45

voor als je officieel zou gaan starten (wat em niet gaat worden met dit paard nu..) is dit zeker niet genoeg, dan zou ze nageeflijk moeten lopen, meer onspannen. Maar pak gerust een keertje een onderlinge B proef mee hoor, altijd het proberen waard!

Bij mij op stal worden er ook onderlinge wedstrijden gehouden met de KNHS proeven en is het echt voor de meiden die op de manege pony's rijden en voor de pensioners die wat wedstrijdervaring willen opdoen met hun paard. Hartstikke gezellige boel :) dus ik zeg gewoon doen. (doe het zelf ook ;) )

Echter is het misschien een idee voor jezelf om aan je buikspieren te gaan werken voor het doorzitten en hierbij te leren ontspannen (vooral je benen, dan stuiter je minder). En een tip om je handen wat stiller proberen te houden is om je pinken op het zadel te leggen en die erop proberen te houden. Dit werkte voor mij heel goed! En kijk of je kan proberen wat meer stabiliteit te ontwikkelen in de draf, misschien kan je een keer vragen aan je instructrice of ze een keer zitles kan geven aan je. Dit kan je heel erg helpen in het ontspannen van je benen en een stillere houding ontwikkelen. Als je zelf wat makkelijker zit kan je ook beter je paard naar voren rijden en er meer mee aan de slag gaan, denk aan stelling en buiging.

En nog even over de manege paarden, bij mij op stal hebben we wel degelijk paarden, en pony's die prima nageeflijk te rijden zijn en sommige zoeken het zelf ook op. Dus er zijn heus wel manege paarden die prima in de wedstrijdsport kunnen! (aantal van de paarden hebben ook in de sport gelopen en zouden dat zo weer kunnen..)

Hoop dat je iets aan de tips hebt en dan je gewoon lekker verder traint en een leuke wedstrijd gaat rijden over 3 maanden!

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:39

Janine1990 schreef:
Maargoed, je maakt me op jouw beurt wel nieuwsgierig: Hoe wilde jij het paard in een horizontale balans laten lopen? (verticaal gaat zo lastig he?) Oftewel, wat zou jouw plan de campagne zijn?

Leuk dat ik je nieuwsgierigheid heb gewekt, want een paard kan wel degelijk in verticale balans lopen.
Sterker nog: dat is een voorwaarde voor een correct bewegend paard. :j

Een paard in verticale balans heeft een gelijke verdeling van zijn gewicht tussen links en rechts.
Een paard rechtop/in verticale balans rijden houdt voor mij in dat hij recht op zijn schouders loopt (met evenveel gewicht links als rechts) en dat hij zeker niet op of over de schouder gaat/valt (al is het nog zo klein). Alleen dan kan hij correct buigen, het is voor een paard namelijk fysiek onmogelijk om bijv. naar links te buigen als hij eenmaal op zijn linker schouder valt. Geldt ook voor rechts natuurlijk. ;-) Een juiste verticale balans is tevens een voorwaarde voor een paard om zijn rug te kunnen ontspannen.

De horizontale balans van een paard is de verdeling van het gewicht tussen voor en achter. Van nature heeft een paard 3/5 van zijn gewicht op de voorhand. En dan gaan wij er ook nog op ziten :-). De gevorderde ruiter zal vervolgens proberen om meer gewicht naar de achterhand te zetten, om ook deze gewichtsverdeling in balans (50/50) te krijgen.
Als je interesse hebt kan ik je via PB wel een uitgebreid document sturen over bovenstaande.

Als de verticale balans op orde is, zal hij (of in dit geval zij) met juiste stelling en buiging gereden kunnen worden, kan het paard zijn rug ontspannen en wellicht zal hij dan ook makkelijker actiever gaan.

@TS, een onderlinge B proef op de manege kan prima. Alleen al door het feit dat je deze vraag hier stelt geef je aan dat je bereid bent om aan jezelf te werken en dat is de beste basis om beter te worden! Op je protocol staat dan ongetwijfeld waar je kansen liggen ;-). Imo zijn je drie grootste verbeterpunten:
- Meer activiteit/voorwaarts (beter aan je been, niet steeds kloppen, maar dan beter een keer een ferme tik)
- Stiller zitten (ook benen en handen)
- Meer stelling en buiging
Hopelijk kan je hiermee met je instructrice gericht aan de slag. Heel veel plezier en succes!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:46

Paarden hoeven in de B officeel niet nagefelijk te lopen. Alleen hand volgen/ poging tot.

Ik rijd nu in de B en heb nog geen winst. Maakt mij opzich niet uit. Ik doe het puur voor de andere inzicht op mijn paard. Ik kom nu steeds meer in de buurt van een winstpunt. Het wedstrijd rijden en de ervaring zelf vind ik het leukst.

Opzich ben je klaar om wedstrijd te rijden
Van de commentaar van de jury leer je steeds meer, dan komt die winstpunt vanzelf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 18:18

Gister in de les begonnen met stelling vragen. Als alles doorgaat start ik 23 maart onderlinge B proef. Zoiezo nog een paar keer priveles nemen voordat ik mijn debuut in de onderlinge dressuurproef ga maken ;)

Iedereen bedankt voor de tips en ik ga er zeker aan werken!

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:22

Heel veel succes! Laat je ons dan weten hoe het gegaan is?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 18:27

Zal weer een filmpje laten maken en hier plaatsen, bedankt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:34

Devitootje, en nu in de praktijk? Of Jip en Janneketaal...
Want ik kan hier dus echt niks van bakken.
Behalve dat ik verticale balans toch wat eenvoudiger 'rechtgericht' zou noemen.

Ik hou gewoon niet zoveel van theorie, ik heb nog nooit op een boek gereden zeg ik dan altijd maar.

En nogmaals, wat zou jouw plan de campagne zijn?

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:17

Sorry Janine1990, ben bang dat ik het niet duidelijker uit kan leggen.
Je zou het rechtgericht kunnen noemen, maar ook daar zijn veel misverstanden over.

In de praktijk houdt dit in dat ik tijdens het rijden me er altijd van bewust ben of mijn paard recht op zijn schouders loopt. En zo niet, dat ik dat dan dus ook corrigeer. De bochten en voltes worden dus ook bewust gereden met de juiste stelling en buiging, zonder dat het paard op of over de schouder gaat.
Dit is geen theorie, maar puur praktijk. Is ook niet uit een boek te leren, want heeft alles te maken met voelen wat er onder je gebeurt en de handigheid krijgen het te kunnen corrigeren.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik 4 jaar geleden nog nooit van de verticale balans van een paard had gehoord, maar sinds ik me daarin heb verdiept en anders ben gaan rijden, ben ik met hele andere ogen naar het trainen en de beweging van een paard gaan kijken.

Zoals aangegeven zou mijn plan de campagne zijn dat TS haar instructrice vraagt haar specifiek te helpen met de drie punten die het meest aandacht behoeven:
- Oefenen op een stille onafhankelijke zit.
- Helpen haar consequent te laten zijn, zodat het paard scherper aan de hulpen komt (iig vwb het voorwaarts gaan).
- Leren voelen wanneer het paard recht op zijn schouders loopt en als hij dat niet doet hoe ze dat moet corrigeren, zodat ze daarna correcte stelling en buiging kan gaan vragen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:04

Ik ga me er ook even in mengen. Verticale balans, horizontale balans? Dat zijn termen die voor TS ook absoluut niet van belang zijn. Heb je überhaupt wel eens van het Skala der Ausbildung gehoord, Devitootje? Als je dat zou kennen zou je weten dat recht richten, of zoals jij het noemt de verticale balans, nog niet van orde is voor TS, maar dat TS zich meer zou moeten gaan richten op takt, ontspanning en de aanleuning. Aanleuning heeft weinig te doen met verzameling, alhoewel de aanleuning wel lichter wordt als een paard meer kan verzamelen. Echter komt dit pas veel later in de opleiding.

TS zal ervoor moeten gaan zorgen dat het paard meer voorwaartse drang krijgt, door middel van het rijden van tempowisselingen en overgangen. Deze tempowisselingen en overgangen zullen geen verzameling opwekken, maar wel een meer actieve manier van stappen, draven en galopperen. Als er meer impuls aanwezig is, zal TS het paard nageeflijk kunnen gaan rijden, door de activiteit te bewaren en een (zachte) verbinding te maken met de mond van het paard. Pas als dit voor elkaar is, zal TS zich kunnen gaan richten op de rechtgerichtheid. Een paard dat niet nageeflijk loopt, kan je namelijk niet recht richten!

Verder ben ik het eens met Janine, longeren zou een absolute must voor dit paard zijn, en zou de zaken voor TS veel makkelijker maken. Helaas is het niet haar eigen paard en kan dit dus niet, dus is het zaak om een goede instructeur te zoeken en te gaan werken aan bovenstaande punten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:06

Janine1990 schreef:
Devitootje, en nu in de praktijk? Of Jip en Janneketaal...
Want ik kan hier dus echt niks van bakken.
Behalve dat ik verticale balans toch wat eenvoudiger 'rechtgericht' zou noemen.

Ik hou gewoon niet zoveel van theorie, ik heb nog nooit op een boek gereden zeg ik dan altijd maar.

En nogmaals, wat zou jouw plan de campagne zijn?

Hier is Jip zonder Janneke.

Verticale balans.....

Geen verticale balans is makkelijk uit te leggen, motorrijder die keihard door de bocht scheurt, die gaat plat liggen.
Dat is dus het tegenovergestelde van verticale balans.
Plaatjes gejat van google.
Afbeelding

Als je als motor rijder rechtop door de bocht kan, heb je verticale balans. :D
Alleen rijdt deze rechtdoor, maar voor het idee.
Afbeelding

vertaald naar paarden idem.. Ga ik nu plaatjes van zoeken.

Oke eerste plaatjes die ik vond, ook gejat..
Geen idee of de site verder wat is, maar plaatjes vond ik nu prima.
http://straightnesstraining.com/natural ... imbalance/ (hoor bron te vermelden als ik plaatjes jat)

Afbeelding

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:17

Oké, rechtgerichtheid dus... :Z

Ik heb nooit zoveel met al die nieuwe bijverzonnen dingen. Ik hou er van om dingen simpel te houden. Als je iets in jip en janneke taal uit kan leggen, heb je het in mijn ogen pas echt begrepen.
Paardrijden kan zo simpel zijn, het wordt alleen zoo veel moeilijker gemaakt. En dat is in mijn ogen beslist niet nodig voor TS.

Een paard dat plat door de bocht gaat, is niet sterk genoeg om en rechtop door te gaan.
Een paard dat z'n kop de verkeerde kant op gooit, is niet rechtgericht.
En dat hangt meestal samen.
Een paard dat rechtsom z'n kop naar links gooit, galoppeert rechtsom ook plat door de bocht.
Dus ga je het paard rechtrichten, buiging beide kanten om even soepel maken. Voorwaarde is dan wel dat het paard goed aan het been (keep it simple: twee benen is vooruit, één been is opzij) is, anders kan je het paard niet om het been buigen.
Als het paard goed rechtgericht is, buigt het goed om je been en treedt het achterbeen beter onder. Waardoor daar meer kracht in wordt opgebouwd en het paard in vervolg ook niet meer plat door de bocht gaat.

Dus eigenlijk wat Bomba omschrijft.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:41

@Bomba, ja die ken ik. Dat gaat imo meer over de correcte training van het paard en niet zozeer over het leren paardrijden van de ruiter. Volledig met je eens, dat horizontale en verticale balans wellicht voor TS nog een brug te ver is, maar dit kwam eigenlijk bovendrijven n.a.v. een opmerking van Janine1990, die zei: Hoe wilde jij het paard in een horizontale balans laten lopen? (verticaal gaat zo lastig he?)

Persoonlijk denk ik wel dat het feit dat dit paard zo op de schouder valt, het rijden voor TS wordt bemoeilijkt. Daarbij denk ik ook dat veel paarden er fysiek bij gebaat zouden zijn als er meer mensen bewust bezig zouden zijn om overbelasting van een schouder/voorbeen te voorkomen.

@Sjolvir, leuk gevonden! Ik rijd toevallig ook motor en het grote voordeel dat deze pk's hebben t.o.v. de 1 pk is dat deze niet kreupel worden door verkeerde (over)belasting. De grote overeenkomst is natuurlijk dat de enige manier om niet om te vallen idd snelheid maken is. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:44

Motor kan wel lekke band krijgen en als je dat gebeurt bij 120 km/u, wordt je ook niet blij...

Mennen is combi van paardrijden en motorrijden.
Paarden wil je verticale balans en ahum.. wagen gaat af en toe bijna plat door de bocht, maar daar heb je dan je zijspan hangers voor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:51

Devitootje schreef:
@Bomba, ja die ken ik. Dat gaat imo meer over de correcte training van het paard en niet zozeer over het leren paardrijden van de ruiter. Volledig met je eens, dat horizontale en verticale balans wellicht voor TS nog een brug te ver is, maar dit kwam eigenlijk bovendrijven n.a.v. een opmerking van Janine1990, die zei: Hoe wilde jij het paard in een horizontale balans laten lopen? (verticaal gaat zo lastig he?)

Persoonlijk denk ik wel dat het feit dat dit paard zo op de schouder valt, het rijden voor TS wordt bemoeilijkt. Daarbij denk ik ook dat veel paarden er fysiek bij gebaat zouden zijn als er meer mensen bewust bezig zouden zijn om overbelasting van een schouder/voorbeen te voorkomen.

@Sjolvir, leuk gevonden! Ik rijd toevallig ook motor en het grote voordeel dat deze pk's hebben t.o.v. de 1 pk is dat deze niet kreupel worden door verkeerde (over)belasting. De grote overeenkomst is natuurlijk dat de enige manier om niet om te vallen idd snelheid maken is. :D

Ik heb nog steeds niet het hele filmpje gezien.
Maar heb even een opfrismomentje gehad net...

Maar jij hebt het telkens over op de schouder vallen. Dat kan alleen maar als een paard niet recht is. Dus komt wederom die rechtgerichtheid om de hoek kijken. Wat lastig is bij dit paard, omdat het niet recht is en niet om het been gebogen kan worden. Althans, zo van het filmpje te zien.
Als dat zou kunnen, staat het paard a. beter aan het been, loopt het daardoor b. beter van achter naar voren, waardoor c. het paard van achteren sterker wordt en als logisch gevolg d. de horizontale verdeling verbeterd waardoor e. onnodige belasting van de schouders/voorbenen voorkomen wordt.

Overigens ging het bij mij afgelopen zomer wel fout door de snelheid.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:57

Dat bedoel ik ook, beetje kip en ei verhaal wellicht.

Fout met snelheid? Met de motor of 1 pk?
Beide niet fijn. Niets aan over gehouden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:01

Devitootje schreef:
Dat bedoel ik ook, beetje kip en ei verhaal wellicht.

Fout met snelheid? Met de motor of 1 pk?
Beide niet fijn. Niets aan over gehouden?

Nah, was een jong dier, 1 pk dus, paar weken onder het zadel. Doodbraaf, maar er zat kennelijk iets verkeerd. Dat voelde ik dus ik gaf gas. Althans, een poging. Toen kwam er een ezelssprong, ik klapte eerst met m'n gezicht op de hals en vervolgens lag ik er naast, keihard op de grond geklapt met m'n hoofd. En paard heeft op m'n heup gestaan.
Alleen een heeeele lichte hersenschudding gehad (wat hoofdpijn, moeilijk licht verdragen en snel moe), waardoor ik een week later wel de kampioenschappen heb verziekt, maar soit, dat is het risico van deze hobby :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:07

Jup, maar ach, als je niet van je paard valt, glij je wel uit over natte vloer of valt van de trap,
dus kan je net zo goed lol hebben in je sport, toch?