Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Janine1990 schreef:Devitootje schreef:@Janine1990: waarom het advies om te longeren met bijzet?
Bijzet is voor mij voornamelijk een verzamelwoord voor allerlei hulpteugels bij het longeren.
Door het dier te longeren met een bijzet leert het over de rug te lopen. Iets dat compleet ontbreekt in het filmpje dat ik zie, het dier loopt met het hoofd bijna door het plafond heen. Of lijkt dat in ieder geval te ambiëren. Door het longeren met een bijzet gaat het dier het hele lichaam van achter tot voor leren gebruiken en wordt losser in het lichaam, wat een flinke hulp is voor de ruiter. Want op kracht red je het niet bij zo'n dier.
Wanneer de rug losser is, zal het dier ook makkelijker nageeflijk worden.
Devitootje schreef:Ik ben volledig met je eens dat het paard zijn rug niet ontspant en dat hij dat wel zou moeten doen, maar ik denk niet dat je dat voor elkaar gaat krijgen met een bijzet (al dan niet aan de longe). Paard zou moeten leren om rechtop in verticale balans te lopen, pas dan kan het zijn rug ontspannen/loslaten. Door het paard rechtop en actief te rijden, zal het uiteindelijk kunnen gaan nageven vanuit het achterbeen.
Een op/over zijn schouder vallend paard in de bijzet, zal zich waarschijnlijker alleen maar vaster gaan zetten. Daarbij is TS manegeruiter, dus heeft ze imo meer baat bij een instructrice die haar leert het paard in zijn verticale balans te herstellen, dan te gaan longeren.
Lot_Sem schreef:Ik vind eerlijk gezegt niet dat je er klaar voor bent. Paard heeft niet de juiste stelling en buiging, loopt niet lekker over de rug en is niet nagefelijk. Je zou hiervoor inderdaad hulpteugels e.d. voor kunnen gebruiken. Ook mag je paard meer naar voren, dus voorwaartser gereden worden dat geeft een veel prettiger en pittiger beeld dan een sloom 'sloffend' paard. Ook zou je echt vaker met haar moeten trainen wil je deze punten verbeteren en klaar zijn om op KNHS wedstrijden te gaan rijden. En als het kan moet je ook minimaal 1x in de maand les hebben. Je basis moet vrijwel in orde zijn wil je willen scoren en dit geldt niet alleen voor de klasse B.
Succes !
purny schreef:Nogmaals het is niet mijn eigen paard maar een manegepaard. Dus met hulpmiddelen kan ik niet aankomen. Ook heb ik al eerder aangegeven dat ik 1 keer per maand of in de twee maanden priveles heb met haar.
dus ik zeg gewoon doen. (doe het zelf ook
)Janine1990 schreef:Maargoed, je maakt me op jouw beurt wel nieuwsgierig: Hoe wilde jij het paard in een horizontale balans laten lopen? (verticaal gaat zo lastig he?) Oftewel, wat zou jouw plan de campagne zijn?
Een juiste verticale balans is tevens een voorwaarde voor een paard om zijn rug te kunnen ontspannen.
. De gevorderde ruiter zal vervolgens proberen om meer gewicht naar de achterhand te zetten, om ook deze gewichtsverdeling in balans (50/50) te krijgen.
. Imo zijn je drie grootste verbeterpunten:
Janine1990 schreef:Devitootje, en nu in de praktijk? Of Jip en Janneketaal...
Want ik kan hier dus echt niks van bakken.
Behalve dat ik verticale balans toch wat eenvoudiger 'rechtgericht' zou noemen.
Ik hou gewoon niet zoveel van theorie, ik heb nog nooit op een boek gereden zeg ik dan altijd maar.
En nogmaals, wat zou jouw plan de campagne zijn?

Devitootje schreef:@Bomba, ja die ken ik. Dat gaat imo meer over de correcte training van het paard en niet zozeer over het leren paardrijden van de ruiter. Volledig met je eens, dat horizontale en verticale balans wellicht voor TS nog een brug te ver is, maar dit kwam eigenlijk bovendrijven n.a.v. een opmerking van Janine1990, die zei: Hoe wilde jij het paard in een horizontale balans laten lopen? (verticaal gaat zo lastig he?)
Persoonlijk denk ik wel dat het feit dat dit paard zo op de schouder valt, het rijden voor TS wordt bemoeilijkt. Daarbij denk ik ook dat veel paarden er fysiek bij gebaat zouden zijn als er meer mensen bewust bezig zouden zijn om overbelasting van een schouder/voorbeen te voorkomen.
@Sjolvir, leuk gevonden! Ik rijd toevallig ook motor en het grote voordeel dat deze pk's hebben t.o.v. de 1 pk is dat deze niet kreupel worden door verkeerde (over)belasting. De grote overeenkomst is natuurlijk dat de enige manier om niet om te vallen idd snelheid maken is.
Devitootje schreef:Dat bedoel ik ook, beetje kip en ei verhaal wellicht.
Fout met snelheid? Met de motor of 1 pk?
Beide niet fijn. Niets aan over gehouden?