zwanger en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:15

In alle eerlijkheid vind ik je stapelgek..

Wat als je eraf lazert en een vroeggeboorte in gang zet? Je vergeeft het jezelf nooit als het mis gaat en je een gehandicapt of dood kind op de wereld zet, waar dat niet nodig was, omdat jij zonodig wilde rijden...

Diesel1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:26

In deze situatie zou ik stoppen..

Ik heb tot n week voor de bevalling gereden! Mn paard was dan ook super braaf! Nooit een stap verkeerd gezet! Wel hing ik er n slofteugel aan. Met de wissels bv wilde hij nog wel is wat sterk worden...

Ik weet dat er veel mensen me voor gek verklaarde.. Maar zolang het voor mij goed voelde bleef ik lekker rijden! Ik was van dit paard ook nog nooit afgevallen of n situatie mee gemaakt waarin dit had kunnen gebeuren en vertrouwde erop dat dit zo bleef!

Maar in jouw geval zou ik lekker iets anders gaan doen met je paardje.. Als je op n braaf paard van iemand anders kan rijden in de bak is dat n idee?? Blijf je lekker in beweging tijdens je zwangerschap!!

Angela

Re: zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:40

In mijn zwangerschap heb ik heel snel gestopt met het rijden van mijn eigen paard (en heb hem daarna uitgeleend). Ik merkte dat hij veel schrikachtiger was, waarschijnlijk omdat hij mijn eigen extra angst om te vallen goed aan voelde en daarop reageerde. Bij een ander was hij lang zo erg niet. Daarna ben ik tot 20 weken blijven doorrijden op een zeeeeeer brave pony. Daar ben ik mee gestopt met 20 weken zwangerschap omdat mijn instructrise en mijn man het niet langer verantwoord vonden. Ik zat dan wel op een hele brave, maar er liepen ook andere paarden in de bak die toch voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 17:16

ok bedankt voor alle reacties. De meeste raden het dus toch af om te rijden.
ook als ik het bij kleine rondjes hou en maar om de 3 dagen rij en voornamelijk rustig stap?

vandaag klein rondje gereden en vandaag was hij braaf. :)

in mijn situatie: ik nu al thuis zit, mijn contract van mijn werk liep af en zit nu dus al thuis. de dagen zijn allemaal hetzelfde en de vrienden en kennissen om je heen zijn natuurlijk wel gewoon aan 't werk. het is natuurlijk nu best saai, Ik ben dus blij dat ik mijn paardjes heb. Om de dag door te komen tegen verveling is paardrijden natuurlijk wel erg fijn nu. Ik heb nu alle tijd.

maar inderdaad, mocht er iets fout gaan of gebeuren, dan vergeef je het jezelf nooit meer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:18

je kan ook poetsen of longeren als je iets wilt doen

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:47

Ik ben nu ruim 32 weken zwanger.. In het begin zo misselijk en lamlendig geweest dat ik de fut niet had te paard te klimmen.. Toen ik me na een maand of drie vier weer wat beter voelde weer wat meer gaan rijden. Maar mijn banden begonnen erg te protesteren als ik ging draven, dus al snel alleen nog maar in stap..
Had ook al direct een bijrijder dus dan gaat het moeten er ook af.. Nu heb ik geen zin meer. Het is koud en donker en niks past nog fatsoenlijk dus vind t wel best.

Mijn vorige zwangerschap veel fanatieker gereden, les tot weekje of 20 en een galopje buiten in verlichte zit wou toen ook nog wel tot weekje of 26..

Mijn paard is erg betrouwbaar, helemaal als ik zwanger ben. Lijkt alsof hij het aanvoelt, nooit opzij springen en op een gegeven moment alleen nog maar in een sukkeldrafje willen buiten..

Toen ik er echter na mijn bevalling weer op klom was het hele andere koek, als ik aanspoorde ging ie alleen maar in zn achteruit. T voelde als een heel idiote vertoning.. Iemand moest met me mee lopen, haha. Werd volledig uitgestest. Waarschijnlijk voelde hij dat ik hem op dat moment niet aan durfde te pakken omdat ik bang was een klap in mijn bekken te krijgen als ie dan abrupt wel in zijn vooruit zou gaan..

Heel rustig weer opgebouwd en na een poosje liep alles weer als voorheen..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:47

Ik zou in jouw situatie met jouw paardje niet meer gaan rijden.

Ik heb bij mijn beide zwangerschappen tot ca. 20-22 weken gereden.
Bij de zwangerschap van mijn dochter draaide mijn oudste merrie als een blad aan een boom om qua gedrag. Normaal nogal heet en schrikkerig en voorwaarts en nu was het een dooie trapzak die niet vooruit te branden was. De beslissing om niet meer te rijden heb ik tijdens een buitenritje genomen. Ik was samen met mijn buurmeisje (die op de fiets was) onderweg. Mijn merrie was niet vooruit te branden en ik moest me kapot benen om haar in draf te houden met het resultaat natuurlijk dat mijn banden pijn gingen doen. Ik ben vervolgens afgestapt en op de fiets verder gegaan en mijn buurmeisje op mijn merrie. Buurmeisje zit er net goed op, geeft been en woppah!! daar ging mijn merrie in uitgestrekte draf *\%/* De trut >;)

Bij mijn 2e zwangerschap ben ik ook weer gestopt wegens teveel pijn aan mijn banden. Tijdens het rijden ging het nog wel maar vooral de pijn naderhand was niet leuk meer :n

Ik heb alleen het voordeel dat ik mijn beide paarden een hele tijd niet kan rijden en ik er dan zo weer op kan stappen en wegrijden zonder rare acties.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:54

Ik ben nu 28 weken, maar met 18 weken gestopt met rijden. Mijn evenwicht was niet helemaal fijn meer, en ik kreeg last van bandenpijn. Ik reed mijn eigen merrie al niet meer zodra ik wist dat ik zwanger was, alleen de ruin van mijn man. Je zou het jezelf toch nooit vergeven als er iets mis ging doordat je perse door wilde rijden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:56

Als je een braaf paard hebt waar je jezelf hartstikke safe op voelt zou ik zeggen: lekker blijven rijden, goed voor je conditie en hoe meer conditie hoe beter je straks ook weer hersteld, maar nu geef je zelf aan dat het een springerig paard is waar je niet zeker van bent erop te blijven... dan toch 100 keer liever straks paard in de verkoop omdat hij niet te rijden is (komt echt wel weer hoor ;) maar evne het uiterste geval) dan je baby verliezen door een ongeluk wat je aan hebt voelen komen.

Ik heb zelf bij alle drie de zwangerschappen gereden en zelfs mijn paard zadelmak gemaakt maar ik heb heel goed naar mijn onderbuikgevoel geluisterd. Van een paard die superbraaf was, voelde ik me niet meer zeker en die heb ik ook niet meer gereden. Ook mijn heftige merrie blijft staan als ik zwanger ben, die bokt me dan gemakkelijk af want je balans is ook niet meer wat het moet zijn met zo'n dikke buik voorop.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:57

Ik zou stoppen als je nu al aangeeft dat ze drukker wordt! Mijn Arabier werd toen ik door bleef rijden tijdens mijn zwangerschap (want normaal was ze ook gewoon braaf en ik was eigenwijs) ook ontzettend neurotisch en schrikkerig. Tot ze op een dag zo schrok van een denkbeeldig monster, ik uit balans raakte en viel. Met de baby was alles goed maar mijn bekken stond scheef. Wat een pijn en ik kon vanaf dat moment bijna niets meer. Mijn ogen gingen wel open toen, ik had ook het kindje kwijt kunnen raken en dat had ik mezelf nooit vergeven. Ik denk dat sommige paarden het gewoon aanvoelen en er gespannen van raken. Ik kon het mijn paard niet kwalijk nemen, mezelf des te meer. Lekker gaan wandelen (is nog goed voor jou ook) en longeren. Misschien kan iemand anders af en toe een ritje maken, fiets je lekker mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:59

Ik ben 31 weken zwanger en rijd mijn paarden nog :j Maar die van mij zijn te vertrouwen en ik rijd alleen nog in de eigen bak. Zou het risico niet nemen dus. Dan maar longeren, bijgezet om de bespiering te behouden.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:21

Zolang jij je goed voelt als je opstapt... gewoon lekker blijven rijden! Zodra het voor jou niet meer prettig of veilig voelt, stoppen... Een baby zit behoorlijk goed beschermd daar binnen en kan echt wel iets hebben hoor...
Dit jaar of vorig jaar was er een vrouw die zwanger was en ging parachutespringen en haar parachute weigerde... Zowel vrouw als kind hebben die wonderbaarlijk overleefd... Waarbij ik het feit dat de vrouw er met een paar botbreuken (geloof ik) vanaf kwam nog wonderbaarlijker vond/vind. Nu zullen er wel bokkers komen met een bericht waarbij een andere zwangere vrouw is omgekomen... Maar mijn punt is al in mijn eerste zin gemaakt... Suc7 met de wedstrijd over een paar maanden die een bevalling heet...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:21

Je moet je zeker voelen, anders moet je het niet doen.
Ik heb zelf tot 26 weken in de bak gereden op mijn mega brave, maar loop lustige Fries. Ik voelde me heel veilig en vertrouwd op haar. Ik heb ook geen verschil in haar gedrag gemerkt.
Ik ben tot 14 weken op wedstrijd geweest. Ik was vreselijk misselijk en mijn man liep met emmer en bananen over het inrijterrein :)
Tot 20 weken ging ik te lessen. We bouwden toen al wel meer stapoefeningen in.
Vanaf 26 weken kreeg ik serieuze bekkenklachten en ben ik gestopt.

NinaTeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:49

Ik heb er geen ervaring mee maar mij lijkt het logisch dat wanneer je er last van krijgt er mee stopt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:23

Ik denk dat jij dit het beste zelf, in overleg met de verloskundige of gynaecoloog, kunt bepalen. Ik kan via mijn laptopscherm niet in jouw lichaam kijken, ik ken het karakter van jouw paard niet. Kortom laat je gezond verstand hier op los.

Ik wens je overigens een voorspoedige zwangerschap, met of zonder rijden.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:25

Je paard zal wel aanvoelen dat je zwanger bent en zelf zenuwachtiger worden (juist uit bescherming)..

ik zal gaan ophouden, juist als je zegt dat je paard zo bezig is, het gebeurd onbewust.
en je maakt het jezelf en je baby niet veiliger...
je kan altijd weer opstappen als je kindje geboren is, zoek nu lekker een goede verzorger :)

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:28

Zwanger een paardrijden gaat niet samen. Gewoon lekker rust houden.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:37

D_horse schreef:

Wat een onzin !! Gaat prima samen zolang het voor jezelf goed voelt; baby kan echt wel wat hebben hoor. Dan ook meteen de hele zwangerschap maar geen seks meer ???? :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:39

D_horse schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar voorwaarde is wel dat je een braaf en betrouwbaar paard hebt. Ik reed tot 34 weken met mijn hengst, die altijd al enorm braaf is geweest en tijdens mijn zwangerschap me beschermde alsof ik heilig was!
Andere paarden stapte ik na een tijdje uit principe niet meer op, als ik ze niet kende of vertrouwde.

TS, begrijpelijk dat je je dagen door wilt komen, ik zou zeggen, ga lekker poetsen, tutten en geef je paard beweging aan de longe. Wellicht kan je inderdaad een bijrijder vinden, want straks na de bevalling zit je ook niet direct op je paard. Zowel lichamelijk als emotioneel staat je dat meer dan tegen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:46

Gewoon heel simpel, als je er last van krijgt of je paard onrustig is, niet doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:57

eerste zwangerschap gestopt met 16 weken omdat hij me te fris werd.
Ben nu 28,5 week en heb tot 20 weken gewoon gelesd, sindsdien niet meer omdat hij me savonds in de buitenbak wat te spokig werd. Sindsdien alleen nog op zondag gereden want dan kan ik bij daglicht en in de binnenbak rijden. Heb een bijrijder voor de rest van de dagen maar hij is ontzettend moeilijk te rijden dus wel fijn om zelf nog 1x in de week te kunnen bijsturen for the time being. Heb afgelopen week niet gereden, vind het risico nu weer wat groter ivm vuurwerk hier.
Zie zondag wel weer of ik er dan nog opstap of gewoon 1x per week lekker ga poetsen en longeren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:06

Ik had tijdens mijn zwangerschap ontzettend veel last van maagzuur en rijden was echt niet leuk meer daardoor :o

Persoonlijk zou ik als ik het verhaal van ts zo hoor er mee stoppen... De kans op ongelukken word gewoon groter en je draagt wel een kindje met je mee! Als het een heel mak en betrouwbaar dier zou zijn vind ik dat anders.

Paarden voelen zwangerschappen trouwens wel echt aan volgens mij. Mijn dieren waren echt zo ontzettend voorzichtig met mij dat ik er bijna bang van werd :7 1 dier werd ook heel knuffelig terwijl ze normaal niet zo was en ze legde vaak haar neus op mijn buik <3

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:15

Ik ben nu 35 weken en heb tot 22 weken cross bosritten gereden en nog serieus dressuur gereden met het springen ben ik gestopt met een week of 16. Als ik geen last had gekregen van bekkeninstabiliteit dan had ik nog langer doorgereden, maar mijn lijf ging zo'n pijn doen, dat rijden geen pretje meer was. De Paarden die ik reed veranderde allemaal in zeer zorgzame en brave dieren, moet wel zeggen dat ik alleen ruinen reed. Een van de ruinen zoekt ook altijd mijn buik op en doet dan altijd heel zachtjes zijn neus ertegen. De eerste keer dat hij dat deed was ik echt ontroerd.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:16

Ik zou noooit rijden als ik ooit zwanger zou worden.
Je eigen kindje dood .. en nog wel je eigen schuld. nee bedankt

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:30

Ik vind idd ook dat zwanger en paardrijden niet samen gaan! Ik vind het onverantwoord. Een paard kan je nooit 100% vertrouwen..stel je valt, moet er niet aan denken,

Wat mij op valt is dat de zwangere die wel rijden altijd zeggen van ja op straat kan je ook vallen en blabla, allemaal excuses zoeken om toch op het paard te stappen!
Als je zwanger bent moet je voorzichtig zijn!