Paard loopt beter als je doorzit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: Paard loopt beter als je doorzit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:43

Tuurlijk ligt het ook aan het paard, maar ik heb met lichtrijden echt meer balans. Vandaar ook dat ik schreef dat het ook ligt aan hoe de persoon rijd, maar aan wat letters is dat natuurlijk niet te zien :+

Ik rijd een draver en een New Forest. De draver kan ik echt niet op doorzitten, en daarop rijd ik tegenwoordig ook met bbp. Puur om hem beter aan te voelen, en je daar toch meer steun aan hebt dan helemaal zonder zadel. Het helpt onwijs veel, maar met zadel lukt het na 2 jaar op hem rijden nog niet. Hij loopt onregelmatig door zijn artrose dus ook met lichtrijden is daar de balans soms weg, maar helemaal als ik doorzit. Ik heb altijd al wiebelbeentjes gehad, en die zijn met doorzitten alleen maar erger. Klemmen doe ik niet meer, maar ik steek mijn benen af met doorzitten. Met lichtrijden lukt dit niet, en heb ik dus meer balans, ben meer ontspannen.. (Praat nu dan weer over beide paarden :+) als ik dan ga zitten, steek ik mijn onderbenen van m'n paard af. Wat heb je dan? Spanning in de benen. Ik let er heel erg op omdat ik het weet, maar als ik daar dan met doorzitten mee aan de slag ga, raak ik m'n beugels kwijt, of ik trek m'n hakken op.
Dit is uiteraard per ruiter verschillend maar aan wat tekst valt niet te oordelen of ts met doorzitten meer of minder balans heeft :+ dat was eigenlijk het punt dat ik wilde maken na een lap tekst haha.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:57

LoveUggs Ook voor jou zou ik zeggen neem eens goede zitles dat scheelt echt een hoop die kan je van je wiebelbenen afhelpen en als je daar vanaf bent dan is het zonder zadel rijden op wat voor paard dan ook een heel stuk makkelijker, ze leren je hoe je op een juiste manier op je paard moet zitten.
Verder blijf ik nog steeds van mening dat als je zonder zadel geen balans heb dat je dit met ook niet heb althans niet zoals het zou moeten ongemerkt zet je toch ergens meer of minder druk op.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 07:20

Podiumzadel schreef:
Misschien een osteophaat laten komen?

Heeel toevallig is die anderhalve week geleden geweest. Een half jaar geleden ook. Nico Speksnijder is geweest. Hij kwam erachter dat mijn paard wat last had van zn schoft en het gebied eromheen. Hij heeft mn zadel nagekeken, en daar kwam het probleem zeker niet vandaan, mogelijk wél van de dekens. We hebben die eraf gehaald (heb ik ook een ander onderwerp op bokt over lopen).
Verder zat er 1 wervel in de onderrug (de laatste) wat vast, die heeft hij losgemaakt. Was niet noemenswaardig zei hij.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 07:24

LoveUggs schreef:
Brendaaaa schreef:

Wat noem je een fatsoenlijke prijs..? :+
Ik ga 15 euro betalen voor een half uur of 20 voor 3 kwartier. En dat is niet duur voor een PRIVÉ les waarin iemand zich enkel op jouw focust, en van te voren bedenkt hoe je iets moet aanpakken en wat je eventueel gaat doen.

.

Dat vind ik idd een hele redelijke prijs, ik heb dat nog niet kunnen vinden. Maar ik zoek ook iemand die niet alleen leuk vind hogere niveaus les te geven, maar ook mijn recreatie-niveau:-) Daarbij iemand die het niet erg vind met haar laarzen door de blub te moetne hier op de boerderij. Dus is niet zomaar even makkelijk. Moet ook iemand zijn die goed thuis is in het rechtrichten. Ik heb nu 2 mensen aangeschreven, ik hooop op een ssnelle reactie. Hier op stal staan er bijzonder weinig die zelf veel rijden en allen recreatief, dus daar heb ik niet zoveel aan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 07:28

LoveUggs schreef:
Ik denk niet lichtelijk scheef, maar goed scheef :+
En als je redelijk rijd, ben je met lichtrijden ook niet uit balans? Ik niet in elk geval. Ik heb met lichtrijden denk ik meer balans dan als ik doorzit. Dat ligt er maar net aan hoe je rijd natuurlijk, maar je moet zelf wel écht goed kunnen zitten en ontspannen in heel je lichaam wil je met doorzitten meer balans hebben dan met lichtrijden. Balans tijdens doorzitten is niet alleen het zitten op 1 plek zelf he.. ;) wat denk je van je benen, handen, en mee gaan in de beweging van je paard? Je kan denken dat je nog zo goed kan doorzitten maar het is niet alleen zitten. Als jij je handen teveel beweegt tijdens doorzitten; verstoor je de balans van je paard. Als jij achter de beweging aan zit; verstoor je de balans van je paard. Als jij je benen te veel beweegt; verstoor je de balans van je paard. :+
Over het algemeen kunnen mensen dit met lichtrijden wél beter onder controle hebben. Kunnen ze de handen wel netjes op 1 plek houden, kunnen ze wel de beweging van het paard volgen, en de benen stiller houden. (En voor deze, waarom? Omdat je dan steunt op de beugels, beter je hak uit kunt drukken, veel mensen, en vooral beginnende ruiters, trekken daar hun hakken op, spannen de boven- en onderbenen aan. Waar is dan die goede balans gebleven?)

Zonder iets van beeldmateriaal kan je hier dus niks over zeggen.

Ik moet zeggen dat ik vaak op een losse teugel rij, omdat ik wil dat mijn paard gaat leren op eigen benen te lopen en leert en zn hals leert strekken (dit gaat goed!) om zo zn ruggebruik te verbeteren. Dat heeft automatisch ook het effect, dat ik me niet stiekum kan vasthouden of zo, dus ik heb op hem wel heel geleerd mn balans te houden.