Ik rijd een draver en een New Forest. De draver kan ik echt niet op doorzitten, en daarop rijd ik tegenwoordig ook met bbp. Puur om hem beter aan te voelen, en je daar toch meer steun aan hebt dan helemaal zonder zadel. Het helpt onwijs veel, maar met zadel lukt het na 2 jaar op hem rijden nog niet. Hij loopt onregelmatig door zijn artrose dus ook met lichtrijden is daar de balans soms weg, maar helemaal als ik doorzit. Ik heb altijd al wiebelbeentjes gehad, en die zijn met doorzitten alleen maar erger. Klemmen doe ik niet meer, maar ik steek mijn benen af met doorzitten. Met lichtrijden lukt dit niet, en heb ik dus meer balans, ben meer ontspannen.. (Praat nu dan weer over beide paarden
) als ik dan ga zitten, steek ik mijn onderbenen van m'n paard af. Wat heb je dan? Spanning in de benen. Ik let er heel erg op omdat ik het weet, maar als ik daar dan met doorzitten mee aan de slag ga, raak ik m'n beugels kwijt, of ik trek m'n hakken op.Dit is uiteraard per ruiter verschillend maar aan wat tekst valt niet te oordelen of ts met doorzitten meer of minder balans heeft
dat was eigenlijk het punt dat ik wilde maken na een lap tekst haha.
wat denk je van je benen, handen, en mee gaan in de beweging van je paard? Je kan denken dat je nog zo goed kan doorzitten maar het is niet alleen zitten. Als jij je handen teveel beweegt tijdens doorzitten; verstoor je de balans van je paard. Als jij achter de beweging aan zit; verstoor je de balans van je paard. Als jij je benen te veel beweegt; verstoor je de balans van je paard.